karnaval.ir

فهیمه شریفی

انتشار

08 آذر 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

همان جای با صفا

مقصد همان شهر چای ذغالی با دلبران زیبای شمالی و آب و هوای نم دار و کلی مردم با صفا  هست ، استان زیبای مازندران ! شهر زیبای آمل !!

امروز می خواهیم در مورد بازار یکی از شهر های استان مازندران (آمل) صحبت کنیم و با هم قدمی در این بازار خوش رنگ و بو بزنیم . پس همسفر میشیم و از جاده زیبای این مسیر می گذریم تا به  این بازار رنگارنگ برسیم.

با یک موسیقی محلی در راه آمل با ما هم سفر شوید
لذت یک استکان چای ذغالی

از هرجاده ای ، هراز یا از جاده چالوس یا شایدم فیروزکوه قصد دارید  به شهر هزار سنگر آمل برسید ، می خواستم بگم که چای ذغالی توی مسیر فراموش نشود !

مواد لازم برای تهیه چای ذغالی : چند تکه چوب خشک برای تهیه هیزم ، کبریت ، یک کتری  به رنگ زرد تیره یا سیاه و یک مشت چای شمال !

 

چایی را جدی بگیرید ، چای ذغالی را جدی تر ، روزی دلتان برای این بهانه کوچک تنگ خواهد شد !

خوش آمدید به آمل

امروز نمی خواهم از شهر پر از سرزندگی آمل تعریف کنم ، فقط می خوام ببرمتون بازار روز آمل !

می خواهم برایتان آدرس دقیق این بازار را بگویم :آمل ، میدان امام خمینی ، بازار شهید عراقی ....

البته اگر از اهالی شهر هم بپرسید شما را راهنمایی خواهند کرد .

 

میوه و سبزی های محلی

در این بازار میوه ها و سبزی ها ی محلی خواهید داشت. خیلی هایش را از روستاهای اطراف شهر برداشت کرده اند.

خانم ها و آقایون زحمت کش آملی صبح زود پا شده و محصولات خودشون رو به اینجا آورده اند.

هر چقدر هم که خسته باشن لبخند از روی لبشون نمی افته !

میوه هایی که می توانید در این بازار ببینید بستگی به فصل دارد و اغلب عبارتند از : پرتقال ، نارنگی ، نارنج ، سیب ، کیوی  ، ازگیل، خرمالو، گلابی های محلی(خوج) و کلیه میوه های دارای ویتامین های الف ، ب ، پ ، ت، ث !

صیفی جات

محوریت در این بازار کشاورزی ، تولیدات متنوع کشاورزی است آن هم با شورو نشاطی که خیلی واضح است این را از صدای ماهی فروشان ، مرغ و خروس ها و ... می توان فهمید ؛ مخصوصا وقتی سر و صدای رفت و آمد افراد با بوی سبزیو میوه عجین شده باشد !

از صیفی جات اینجا براتون بگم؟ پس ببینید : بادمجون ، گوجه ، کدو ، پیاز ، سیب زمینی ،فلفل های تیز و ریز وکلی چیزهایی که ارجینال مال همینجان!

انواع پرندگان محلی

شما در اینجا صدای فریاد افرادی را می شنوید که داد می زنند : سیکا ! سیکا !

سیکا همان اردک خودمان است ، علاوه بر اردک می توانید غاز، مرغ، خروس ، زیک (نوعی پرنده با جثه بسیار کوچک) را می توانید در اینجا مشاهده کنید .

 

جوجه رنگی تپلی !

ای خدا یعنی یه قسمتی از بازار هست که یه کارتون پر از عشق های کوچیک رنگی رنگی خواهید دید!

بله ، علاوه بر غاز ،اردک ، مرغ و پرنده های محلی شما جوجه رنگی های تپلی را هم میبینید ؛ البته هر چه به شروع بهار نزدیک تر شویم جمعیت کسانی که با یک سبد جوجه رنگی برای فروش به بازار می آیند بیشتر می شود !

دل ضعفه تضمینی !

این قسمت از بازار قسمت علاقه مندان به دل ضعفه است !

من میگم مازندران با همه چیش با همه جای دنیا فرق داره ،ترشی اش هم مثل ترشی بقیه دنیا نیست !

به مراتب ترش تر ؛به مراتب دل ضعفه آور تر!

مراقب باشید اگر قصد چشیدن این ترشی ها را کردید ، یه شکلات همراه خود داشته باشید تا بتوانید خود را به خانه برسانید ؛ چون دل ضعفه بعد چشیدنش را تضمین می کنم!

خیلی از خانم ها را هم می بینی که خودشان سبزی محلی مازندران به نام "دلال" را پاک کرده و به بازار آورده اند ، خیلی هایشان هم با ترشی یا مربایی که در خانه درست کرده اند به شما متذکر می شوند که " اته بخر ، امه شه خد درست کمی ، امه باله تمیز شورمه این اتا ره درست کردمه !" (یک عدد بخر ، من خودم درستش میکنم، دستمو تمیز شستم و بعد اینو درست کردم!)

ماهی صید دریای خزر

من یه سوال دارم از شما : میشه آدم بره شمال و ماهی نخورده برگرده؟بدون ماهی شمال شما رسالت سفر را به جا نیاورده اید!

جواهر دریای خزر یعنی ماهی سفید را میتوانید از اینجا تهیه کنید ، البته ماهی سفید نر از نوع ماده گوشت بیشتری داره ،البته از ماهی فروش برای تعیین جنسیت ماهی سفید کمک بگیرید !

علاوه بر ماهی سفید ، میتوانید ماهی آزاد ، کپور ، قزل آلا ، ازون برون ، دودی ، کولی را هم از اینجا تهیه کرده و به عنوان سوغاتی طعم خوش ماهی شمال را به شهرتان ببرید !

مرغنه ، مرغنه !

مرغنه یعنی تخم مرغ !

حالا چی شده که به مرغنه میگن مرغنه چون منسوب به مرغه !

علاوه بر تخم مرغ ، تخم اردک ، تخم غاز  هم یافت می شود .فقط کافی است به سمت صدایی بروید که فریاد میزند "مرغنه ، مرغنه!" ....

تخم کفتر هم در معدود مواردی در این بازار یافت می شود .

خلاصه خونه دار و بچه دار زنبیل رو بردار و بیار !

گل و گیاهان دارویی

اینجا علاوه بر میوه ها و سبزیجات و صیفی جات و لباس و جارو و ...می تونید از گونه های  سبزی های کوهی و گیاهان دارویی مثل گمج کبابی ، سبزی ماهی ، شنگ ، قزیاقی ، گندلیله ، اوجی (پونه کوهی ) ، سیر کلاغی ، گزنه و ... استفاده ببرید .

یک بازار رنگی رنگی

اینجا یک بازار رنگی رنگی است که بساطش حتی جمعه ها هم پهن است ؛ برای اینکه بیشترین لذت و بهره را از این همه فراوانی ببرید ، باید از اول صبح به این مکان زیبا بروید ، فرقی هم ندارد که هوا آفتابی باشد یا بارانی ، در هر شرایط آب و هوایی این بازار پابرجاست.

آفتاب که به نیمه برسد یواش یواش هم این بازار لباسی که روی زمین پهن کرده است را تن می کند و آماده رفتن می شود تا فردا باز هم مهمان مردم این شهر شود .

کسب درآمد از دیرباز تا کنون

در دوران گذشته، به علت نبودن راه های ارتباطی و وسایل حمل و نقل امروزی، معمولا روستاییان یک روز قبل از تشکیل بازار، تولیدات کشاورزی، دامی و صنایع دستی خود را به وسیله اسب یا قاطر و گاهی با پای پیاده، حمل می کردند و به بازار می آوردند ، یکی از علل اصلی بوجود آمدن این بازارها، نیاز روستاییان به فروش تولیدات خود و خرید مایحتاج زندگی از شهرها بوده است.

یک پیشنهاد خوشمزه با کلی فایده

دکتر کارناوال یک پیشنهاد خوشمزه  مناسب فصل سرما براتون داره:

از همین بازار که دیدن فرمودید ، از کدو حلوایی های موجود در بازار تهیه کنید ؛ آن را خوب بشورید ، تکه تکه اش کنید و با شعله کم بذارید خوب بپزد.

این را در زبان مازنی "کئی پته" یا "کدوی پخته" می گویند ، این میان وعده خوشمزه مناسب با فصل سرماست چون هم گلویتان را نرم می کند ، و هم برای پوست صورتتان مفید می باشد !

"کئی پته" را دکتر کارناوال برایتان تجویز کرده است.

 

خوب من مانند یک مادر بزرگ وجب به وجب  بازار روز آمل رو به شما گفتم ، زحمت رفتن و از نزدیک دیدنتش با شماست !من با یه شعر خداحافظیمو بکنم :

تا شما خانه تان سمت شمال ده ماست

قبله ی دهکده مان رو به شمال است عزیز...

آیا این مطلب مفید بود؟

10 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خوب آدرسشم بزارید

انتشار:21 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عرفان برقعى

خیلی شلوغ و بهم ریخته بود و به نظرم خیلی نیاز به رسیدگی و ساماندهی داره .

انتشار:11 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ركسانا

بازار سنتی و رنگارنگی هست و بسیار پر شور و حال خوب کن .

انتشار:05 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.