karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در سرزمینی زندگی می کنیم آکنده از هنر ...

در هر جایی که قدم بگذاری ، به هر شهری که سر بزنی ، به تماشای هر روستایی که بروی و در هر نقطه ای که باشی جلوه ای از هنر را لمس خواهی کرد .

دستان هنرمند در جای جای کشورمان به خلق آثاری ارزشمند مشغول هستند که در ذره ذره ی آنها عشق به هنر موج می زند . گویی این قلب است که خلق می کند و می سازد و جلوه ای تماشایی را به چشمان رهگذران هدیه می دهد . چشمانی که غرق در دنیای زیبای رنگ ها و نقش ها می شوند و اینجاست که می توان گفت : " هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند "

به راستی که دل می ربایند این دست سازه های پر نقش و نگار ....

هنر به هر جایی که رسیده خودش را در نقشی نمایان کرده و خودش را به دستان هنرمندی سپرده  است در جایی با تار و پودی از نخ در آمیخته ، در جایی دیگر خودش را با سنگ های زینتی آراسته ، در جایی نقش و نگاری از رنگ را پدید آورده و در جایی هم از جنس چوب است .

امروز می خواهیم به قلب یکی از هنرهای زیبای ایران عزیزمان برویم . هنری به نام ارغوان بافی که دست سازه هایی چشم نواز را پدید آورده است .

با کارناوال در سفر به دنیای صنایع دستی ایران همراه باشید...

ارغوان بافی
photo by Zahra Nazem | Karnaval
ارغوان بافی
photo by Mahsa Mehrabi | karnaval

ارغوان | درخت عشق

ارغوان نام درختچه ای است که بیشتر از 12 متر قد نمی کشد . به راحتی با ناملایمات آب و هوایی می سازد و گرما و خشکی را تحمل می کند بی آنکه خم بر ابرو بیاورد و ذره ای از زیبایی هایش کم کند . اردیبهشت که می شود لباسی از گلهای صورتی رنگش بر تن می کند و به راستی که خیلی تماشایی می شود . شاید حق دارند که با سبز شدن برگ های قلبی شکلش به آن لقب درخت عشق را داده اند .

ارغوان همان درختی است که در افسانه ها وقتی که جبرئیل بر موسی نازل شد در کنار موسی (ع) بود و سایه اش را بر سر موسی(ع) انداخت .

وطنش شرق مدیترانه است اما مهمان خوبی برای ایران عزیزمان است و در جای جای کشورمان بساط زیبایش را پهن کرده است . این درختچه ی دلربای افسانه ای در خراسان رضوی ،ایلام، شاهرود، کرمان، مازندران، گیلان، همدان، لرستان و فارس می روید و دلبری می کند .

حالا شاخه های همین درختچه در میان دستان هنرمندان جا خوش کرده و شده است  تار و پود هنری که نسل به نسل در میان اقوام ایرانی جای داشته و دارد . امروز به تماشای  هنری می نشینیم که تمام هستی اش را مدیون این درختچه ی شگفت انگیز و دستان هنرمندان است .

ارغوان بافی
photo by Zainab Shirazi | Karnaval

ارغوان بافی | هنری از جنس طبیعت

هنرمندان با جان و دل و عشقی که به کارشان دارند قدم به مناطق کوهستانی دیارشان می گذارند تا با دستانشان شاخه های درخت ارغوان را بدون اینکه زخمی بر بدنش به جای بگذارند با خود به همراه بیاورند .

این شاخه ها که بسیار نرم و منعطف هستند با نام ترکه خوانده می شوند و تار و پود سبد ها و ظروف حصیری را تشکیل می دهند . دست بافته هایی که حاصل در هم تنیدن ترکه های درخت ارغوان هستند به شکل های گوناگون در می آیند و هنر دست سازنده ی خود را به رخ می کشند.

شاید ارغوان بافی نوعی سبد بافی به نظر برسد اما حاصل دست ارغوان بافان بسیار مستحکمتر از انواع سبد است .

ارغوان بافی

شیوه ی بافت

بافندگان داسی به دست می گیرند و به سوی درختان ارغوان می روند . زمان این کار هنگامی است که درخت جوان است و شاخه هایش تازک و منعطف و مناسب کار . هر چه دیرتر به سراغ درختان بروند شاخه های ضخیم تری نصبیبشان می شود و کار برایشان سخت تر است. گاهی نیز به سراغ شاخه های بیدمشک می روند و از آنها استفاده می کنند.

اواسط بهار تا اواخر پاییز  باید به سراغ درختان رفت و با مهارت خاصی ترکه ها را جمع کرد . اگر اشتباهی در کار باشد تا سال بعد زخمی که با داس بر بدن درخت می افتد ، آن را خشک خواهد کرد .

ترکه ها را در آب خیس می کنند و در محیط نمدار قرار می دهند تا انعطاف آنها بیشتر شود .  بافته های ارغوان بافی بیشتر به شکل بیضی و دایره هستند و به همین علت مقطع کار هنرمند با در هم تنیدن ترکه ها به همین شکل بافته می شود . هنرمند ترکه را لای انگشتان پا قرار می دهد تا تسلط خود را حفظ کند و با کم و زیاد کردن رج ها ، حاصل کارش را ریزبافت یا درشت بافت می نماید .

با جوشاندن ترکه ها در دیگ رنگ آنها را نازک و رنگی می کنند و بر حاصل دستشان نقش و نگاری سرشار از ظرافت و رنگ می اندازند .

ارغوان بافی

تماشای ویدئوی زیر از ارغوان بافی را از دست ندهید...

کاربرد

قبل از اینکه محصولات پلاستیکی راه خود را به خانه ها باز کنند و جایگاه خودشان را بیابند . در هر خانه ای سبد های حاصل دست ارغوان بافان پیدا می شد . در روستا ها که جلوه ی بیشتری داشت و هر کسی سبدی در دست داشت . ارغوان بافی تولیداتی دارد که شستشوی آنها با آب و شوینده های معمولی آسیبی در پی ندارد و صدمه ای به آن وارد نمی کند . تنها دشمنش رطوبت مداوم است و آتش که اگر به جانش بیفتد آن را از بین می برد.جای نان، آبکش برای برنج، شستن سبزی و میوه، سبد میوه و گل از تولیداتی است که مزین به هنر ارغوان بافی است.

ارغوان بافی
photo by Bahareh Fallah | Karnaval

ارغوان بافی در شهرهای ایران

این هنر زیبا که طبیعت نقش بزرگی در آن دارد و دستان هنرمندان آن را می آراید در کردستان و خراسان رضوی رواج بسیار دارد . در فصل جمع آوری ارغوان ، ارغوان بافان به دشت طبیعی ارغوان در طرقبه می روند و ترکه های این درخت را برای بافتن با خود می برند.

ارغوان بافی

پیشنهادات کارناوال

در سفر به مناطق مختلف از صنایع دستی غافل نشوید .

هنر چیزی است که از دل هنرمندان بر می آید و مطمئنا سرشار از عشق است پس به آن اهمیت دهید .

در نقش و نگار صنایع دستی غرق شوید و از کنار آنها ساده عبور نکنید .

صنایع دستی هر منطقه نمودی از فرهنگ آن منطقه است و می تواند سوغاتی خوبی باشد و تا ابد گوشه ای از محل زندگیتان را آراسته کند.

ارغوان بافی
photo by Zahra Nazemi | Karnaval

سخن آخر

تا به حال لذت خرید صنایع دستی را تجربه کرده اید ؟ آیا هنر دیگری را می شناسید که جایش در کارناوال خالی باشد ؟ پس معطل نکنید و آن را به ما معرفی کنید .

منتظر نظرات ، پیشنهادات و تجربیات شما هستیم .

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

فرزانه فروغی

باسلام ممنون میشم اگر ادرس از این بافنده های ارغوان بافی در طرقبه یا مشهد سراغ دارین به من بگین ...حتی اگر حدودی باشه

انتشار:08 دی 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

با سلام ای کاش ویدیو کاملی از آموزش ارغوان بافی ارایه می دادید خیلی مایل هستم که آموزش کاملی از این کار می دیدم چون چوب آنرا دارم

سلام وقت بخیر. من ارغوان بافی را بلد هستم و نیاز به مواد اولیه دارم. در صورت تمایل تماس حاصل بفرمایید .09125228946

23 دی 1402

س سلام میتونم بپرسم چوب ارغوان چطوری تهیه کنم

سلام من دارم،چوب ارغوان

من می‌خوام چوپ ارغوان

12 تیر 1402

سلام کجا هستید وکیلویی چنده

30 مرداد 1401

06 اردیبهشت 1401

05 فروردین 1400

انتشار:09 مهر 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

mehdi

تو رو خدا یکی کمک کنه .
چوب اینارو از کجا بخریم.کسی چیزی میدونه یا شماره‌ای داره به09394205132بفرسته .
مرسی عجله‌ای هستش

منم دنبال این چوب ها هستم اما انگار فروشی نیست

02 مهر 1400

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست عزیز

کسانی که به ارغوان بافی اشتغال دارند، این چوب را از طبیعت و دشت های ارغوان تهیه می کنند و فروشگاه خاصی برای عرضه ی آن وجود ندارد. البته ممکن است در مناطق اطراف این دشت ها ساکنان محلی اقدام به فروش چوب های جمع آوری شده نمایند.

سپاس از همراهی شما.

چوب ارغان پره تو شهر ما ک قیمتی نداره همه جا هست

سلام کدام شهر هستید

23 دی 1402

03 دی 1401

19 تیر 1396

انتشار:19 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.