karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

09 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شفق های قطبی

شفق قطبی ، این پدیده ی زیبا که در مناطق قطبی و برخی دیگر از مناطق رخ می دهد سالیان سال است که بشر را مجذوب خود کرده است . بومیان آمریکا ، سرخپوستان افسانه ها و داستان های زیادی را از این پدیده نقل می کنند که شنیدن آن ها بس لذت بخش است و جالب . زمانی که شفق های قطبی را از نزدیک می بینید محال است غرق در زیبایی هایش نشوید . رنگ های سبز و بنفش و آبی در کنار هم جادو می کنند . 

امروزه دانشمندان بر روی این پدیده تحقیقات زیادی را انجام می دهند و رازهای زیادی را کشف کرده اند . 

کسانی که به دیدار #شفق های قطبی می روند از صداهایی سخن گفته اند که به هنگام آغاز این پدیده به گوش می رسد و در زمان روشنایی کامل این پدیده به اوج خود ش می رسد . صداهایی عجیب و مرموز .

به همین دلیل تحقیقات برای کشف راز این موضوع آغاز شد و امروز به هدف رسیدند و دلیل بروز این صداها کشف شد . 

در ادامه همراه با کارناوال باشید تا دلیل این صداها را بدانیم و یاد بگیریم چگونه می توان این صداها را با بالاترین وضوح شنید . 

کارناوال دیدن این ویدیوی تایم لپس زیبا را به شما پیشنهاد می کند ، شاهکار طبیعت به سبک شفق های قطبی .

شفق های قطبی
شفق های قطبی

ماجرای صداها از کجا آغاز شد ؟

از گذشته های دور نورهای قطبی سر آغاز داستان های زیادی بوده اند که به سبکی رمان گونه و داستانی از نسلی به نسل دیگری انتقال پیدا می کرد . کودکان از شفق های قطبی می شنیدند و لذت می بردند . با این داستان ها بزرگ می شدند و آن ها را برای فرزندان خود تعریف می کردند . 

گاهی اوقات در این داستان ها به صداهایی اشاره می شد که با آغاز نورها به گوش می رسید . در قرن گذشته این موضوع همگانی تر شد تا جایی که دانشمندان دلیل بروز آن را کشف کردند . 

کسانی که این صداها را شنیده اند میگویند شبیه به صدای امواج رادیویی بوده و قطع و وصل هم می شده است و در زمان نمایش نورها در اوج این صداها به گوش می رسیدند . 

از این صداها در بسیاری از داستان ها گفته شده بود ولی دانشمندان فنلاندی توجهی به آن نمی کردند و حتی با رفتار خود نشان می دادند که این صداها اصلا وجود ندارند . ولی حال به این موضوع توجه نشان داده اند و دلیل بروز صدا برای این پدیده را کشف کرده اند . 

 

شفق های قطبی
شفق های قطبی
شفق های قطبی

دلیل بوجود آمدن این صداها

دلیل بوجود آمدن این صداها را می توان باردار شدن ذراتی را دانست که در لایه ای از اتمسفر محصور شده اند که در شب های سرد شکل می گیرند . این ذرات با برخورد تابش های خورشیدی به سرعت تخلیه می شوند و این باعث می شود این صداها بوجود بیایند . 

این راز در 22 ژوئن همین ماه کشف شد . 

بیایید به شکلی متفاوت به این موضوع نگاه کنیم . ذرات باردار درون جریان بادهای خورشیدی قرار می گیرند و زمانی وارد شفق های قطبی می شوند که توسط میدان مغناطیسی کره ی زمین کشیده می شوند . زمانی که وارد اتمسفر می شوند ماجرای صداها آغاز می شود . همانطور که می دانید میدان مغناطیس کره ی زمین در بوجود آمدن شفق های قطبی نقش مهمی را ایفا می کند . 

شفق های قطبی

فرضیه ها و دلایل دیگر برای بوجود آمدن این صداها

در سال های گذشته فرضیاتی مبنی بر دلیل بوجود آمدن این صداها ارائه شد . یکی از آن ها به نوک برگ درختان اشاره می کرد و بیان می کرد که نوک درختان محل مناسبی است تا تخلیه بار الکتریکی صورت بگیرد . این فرضیه فقط درباره ی نوک درختان نبوده و به تمامی نقاطی بر روی زمین اشاره می کند که ممکن است این اتفاق رخ دهد . ( تخلیه ی بار الکتریکی با برخورد با محل مذکور )

هر شئ نوک تیزی برای تخلیه ی بار الکتریکی مناسب می باشد . 

Dirk Lummerzheim کسی است که بر روی شفق های قطبی در دانشگاه #آلاسکا تحقیق می کند . وی در این باره می گوید :

پدیده ی شفق های قطبی به تنهایی پر است از عجایب و این موضوع که صداهایی به هنگام بوجود آمدن این پدیده به گوش می رسد برای خود دنیایی دارد . سال های طولانی سپری شد و در نهایت متوجه شدیم که این صداها برای چه رخ می دهند و چگونه شکل می گیرند . 

ممکن است در آینده کشفیات تازه ای انجام بگیرد .

شفق های قطبی
شفق های قطبی

چگونه شفق های قطبی را ببینید و بشنوید

برای دیدن و شاید شنیدن صدای شفق های قطبی بهتر است به مدار #قطب شمال سفر کنید . در این مناطق طوفان های خورشیدی و تابش آن ها در حالت مناسبی قرار دارد . 

به هنگام نیمه شب به بیرون خیره شوید ، روی خود را به سمت افق شمالی برگردانید و تا جایی که می توانید در مکانی تاریک باشید . هرچه محیط اطراف تاریک تر باشد شفق های قطبی را بهتر می توانید تماشا کنید . 

در ابتدا و آغاز این پدیده نوارهای نازک نوری را مشاهده خواهید کرد که در افق شمالی به حرکت در می آیند . اگر طوفان ذرات بوجود بیاید شفق های قطبی با نور بیشتر و بزرگتر به حرکت در می آیند . 

خوب دقت کنید که ممکن است حتی در شبی صاف و تاریک هیچ شفق قطبی را نبینید .

شما می توانید با مراجعه به سایت WWW.SPACEWEATHER.COM از زمان دقیق و یا احتمالی بروز این پدیده مطلع شوید . 

gs8
gs0
gs11

سخن اخر

نظر شما درباره ی این پدیده چیست ؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید . 

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.