karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 تیر 1398

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، میانکاله شبه‌جزیره‌ای در انتهای جنوب شرقی دریای خزر است که در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بهشهر در استان مازندران قرار دارد و از نیم قرن پیش تا کنون به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته می شود. این منطقه زیستگاه اصلی و محل تخم‌گذاری ماهیان خزری به ویژه کپور، کفال و خاویار به شمار می آید. میانکاله هر سال تعداد زیادی  از پرندگان مهاجر را میزبانی می کند و یکی از استراحتگاه‌های فک خزری‌ ـ گونه در معرض خطر ـ محسوب می شود. به این خاطر جایگاه آن از سال ۱۳۵۳ به عنوان پناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره ارتقا یافته و تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

در سال ۱۳۵۴ میانکاله با تالاب‌های همجوار به عنوان یکی از سایت‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و یک سال بعد هم به خاطر وجود میراث فرهنگی، آثار و ابنیه تاریخی و زیباشناختی به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست سپهر به کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو ملحق شد.

در چند روز گذشته اداره محیط زیست بهشهر با نصب بنر، ورود به این منطقه حفاظت شده را برای گردشگران ممنوع کرده است. علت این برخورد، رهاسازی و انباشت بیش از حد زباله، وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر و تهدید زیستگاه و حیات وحش اعلام شده است.

البته این نخستین‌بار نیست که ورود گردشگران به منطقه میانکاله ممنوع می شود و در سال ۱۳۹۴، محیط میانکاله محصور و ورود گردشگران تنها با هماهنگی ممکن بود. در سال ۱۳۹۵ ورود خودرو به این منطقه محدود شد اما با این وجود در سال‌های گذشته راه برای ورود برخی گروه‌ها بویژه در فصل مهاجرت پرندگان باز بوده است.

گردشگران معمولا بدون توجه به ظرفیت و آستانه تحمل منطقه به پناهگاه حیات وحش میانکاله وارد می شوند. هرچند این منطقه یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره به شمار می‌آید و محل تخم‌گذاری گونه‌های خاص دریای خزر است اما هنوز مسیر ویژه حرکت گردشگران در این منطقه مطابق استانداردهای چنین محیط‌هایی مشخص نشده و تردد گردشگران معمولا بدون کنترل صورت می گیرد.

مدیر محیط زیست بهشهر دو سال پیش در خبری اعلام کرده بود که در تعطیلات نوروز روزانه 1000 نفر به این منطقه وارد شده بودند.

حالا محیط زیست بهشهر اعلام کرده است:

این پناهگاه حیات وحش از ابتدای سال ۹۸ همزمان با آغاز تعطیلات نوروز تا کنون پذیرای حجم زیادی از مسافران و گردشگران بوده که تا اطلاع ثانوی از ورود آن‌ها به این منطقه جلوگیری می‌شود.

مهران حسنی -معاون گردشگری استان مازندران- که در جریان جزئیات این تصمیم محیط زیست قرار نداشت، گفت:‌

شنیده‌ام که چنین اتفاقی رخ داده است. اگر چنین تصمیمی گرفته شده لازم است اداره محیط زیست بهشهر ممنوعیت ورود گردشگران به منطقه میانکاله را رسما به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اعلام کند که تا کنون ابلاغ رسمی نداشته است.

وی اضافه کرد:

برای جلوگیری از ورود گردشگران به منطقه حفاظت شده لازم است ما ابلاغ رسمی اداره محیط زیست را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران ارائه دهیم تا از طریق آن‌ها به آژانس‌های گردشگری برای خودداری از اجرای تور به این منطقه اطلاع‌رسانی شود که هنوز این اتفاق رخ نداده است. از طرفی نیاز است ما هم بررسی‌هایی را انجام دهیم تا علت این ممنوعیت مشخص شود.

ممنوعیت ورود به میانکاله

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.