karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد محب‌خدایی -معاون گردشگری- از رایزنی با بانک مرکزی برای حذف بانک‌ها از چرخه پرداخت ارز مسافرتی خبر داد.

وی با اشاره به واگذاری عملیات پرداخت ارز مسافرتی به دفاتر خدمات مسافرتی که درحال تنظیم مقررات و سازوکار آن با بانک مرکزی است، گفت:

کلیات این طرح مشخص شده، اما بانک مرکزی به تضمین‌ها و سازوکاری مشخص‌تر نیاز دارد که مشترکا و با همراهی آژانس‌های گردشگری در حال تنظیم آن هستیم.

او در ادامه افزود:

در فرآیند جدید، دفاتر خدمات مسافرتی همان کار صراف‌ها را برای مسافران انجام می‌دهند، سیستمی هم تعریف شده است که بازار سیاه شکل نگیرد. در واقع بانک‌های عامل کاملا از این چرخه حذف نمی‌شوند، ولی در مکانیزم جدید، دیگر نیاز نیست مردم به بانک‌ها مراجعه کنند و دسترسی سهل‌تر خواهد شد. مسافران از آژانسی که خدمات خریده‌اند، پس از کنترل مدارک و درصورتی که قبلا ارز مسافرتی سالانه خود را دریافت نکرده باشند، حواله ارزی دریافت می‌کنند و آژانس‌ها از طریق سامانه‌ای که طراحی می‌شود به بانک‌های عامل متصل می‌شوند.

او درباره تایید این طرح از سوی بانک مرکزی بیان کرد:

کلیات این طرح مشخص شده، اما بانک تضمین‌های لازم را از ما می‌خواهد، در این سیستم بانک‌ها را کاملا حذف نمی‌کنیم، ولی ارتباط مستقیم با مردم، دیگر وجود ندارد و همه کارها از پنجره واحد انجام خواهد شد. موضوعی که در ستاد هماهنگی خدمات سفر پیگیری می‌شود. ما می‌خواهیم کیفیت خدمات سفر را ارتقا دهیم تا در موضوعی همچون ارز مسافرتی، کاهش چالش‌های بین‌سیستمی، شفافیت و کاهش سردرگمی‌های مردم را شاهد باشیم.

خدایی در پاسخ به برخی اظهارنظرها درباره‌ اینکه تبدیل آژانس‌ها به صرافی چالش‌های دیگری را به دنبال می‌آورد، اظهار کرد:

این اتفاق نخواهد افتاد، چون آژانس‌ها به سامانه بانک‌های عامل متصل‌اند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم این فرآیند را کنترل می‌کند.

وی درباره مشارکت دفاتر خدمات مسافرتی در تنظیم سازوکار پرداخت ارز مسافرتی در آژانس‌ها، گفت:

آن‌ها کاملا در جریان قرار دارند و در جلساتی که با بانک مرکزی برگزار می‌شود، حضور و مشارکت دارند و پیشنهاد و انتقادهای خود را مطرح می‌کنند.

معاون گردشگری درباره تکلیف ارز مسافرتی افرادی که از آژانس‌ها خرید نمی‌کنند و به صورت مجازی و یا از یک کشور دیگر خرید خود را انجام می‌دهند، پاسخ داد:

بالاخره مسافر از هر جا که نباید خدمات بگیرد، این شیوه همزمان از مراجعه به فعالان و وب‌سایت‌های غیرمجاز جلوگیری خواهد کرد. مسافرانی هم که از آژانس‌ها خرید نمی‌کنند حتما به وب‌سایت معتبری مراجعه کرده‌اند که می‌توانند از خدمات ارزی نیز بهره‌مند شوند. البته سازوکار این بخش هنوز مشخص نشده و درحال تنظیم آن هستیم.

خدایی درباره پیگیری مشکلات ارزی گردشگران خارجی که بانک مرکزی آن‌ها را به سمت بانک‌ها هدایت کرده نیز سخن گفت و پس از اشاره به استقبال کم از این حرکت بیان کرد:

قرار شد این مسوولیت در ساختاری یکپارچه به آژانس‌ها، هتل‌ها و یا راهنمایان گردشگری محول شود که جزییات آن در آینده مشخص خواهد شد.

بانک مرکزی اواخر فروردین‌ماه با تغییر در مقررات ارزی، خرید و فروش در صرافی‌ها را نیز ممنوع کرد و این مسوولیت را به صورت محدود به برخی بانک‌ها سپرد. بر این اساس ارز مسافرتی برای یک بار در سال به میزان ۵۰۰ یورو (برای کشورهای مشترک المنافع و هم مرز غیر از عراق و عربستان) و برای سایر کشورها حداکثر ۱۰۰۰ یورو تعیین شده که از طریق شعب ارزی در فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز  پرداخت می‌شود.

خلاءهای این مصوبه به ویژه در بخش ارز مسافرتی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر آن داشت تا از طریق معاون اول رییس جمهور و همراهی رییس کل بانک مرکزی این مشکلات را حل کند که با گذشت دو ماه هنوز نتایج مذاکرات و رایزنی‌های آن سازمان با بانک مرکزی نامعلوم است.

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.