karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اکبر غمخوار فعال گردشگری با سه دهه سابقه در این زمینه، در گفت و گویی با ایسنا، از مهمترین چالش ها و مشکلات صنعت گردشگری که بیشتر در ارتباط با تحریم هاست سخن گفت و با اشاره به آمار 38 درصدی رشد سفر گردشگران خارجی به ایران در چهارماه نخست امسال گفت: 

دسترسی نداشتن به آمارِ درست و واقعی همیشه یکی از مهم‌ترین چالش‌های گردشگری بوده است؛ چون اعدادی که اعلام می‌شود، براساس اعلام نهادهایی خارج از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مُهر ورود در مرزها است، برای همین هم پیله‌ورهایی را که مثلا از نخجوان، بصره و کردستان عراق فقط برای خرید، سفری چند ساعته به ایران دارند، جزو گردشگران حساب می‌کنند.

این فعال گردشگری معتقد است: 

محاسبه های آماری گردشگری در جایی اشتباه و غیرقابل اعتماد شده که متکدیان پاکستان و پیله‌ورهای عراق و نخجوان هم خودشان را جزو گردشگران خارجی جا زده، آمد و شد زیادشان را در این چند ماه به پای رشد گردشگری گذاشته‌اند.

وی در ادامه افزود: 

اگر این مسافران ۲۴ ساعت در همان شهر مرزی توقف و اقامت داشته باشند قابل قبول است، اما اطلاع دارم افرادی از جمهوری آذربایجان سه بار در یک روز به منطقه مرزی آستارا در ایران سفر می‌کنند تا خرید مایحتاج زندگی‌ را انجام دهند و هر بار هم مُهر ورود در گذرنامه‌های شان ثبت می‌شود یا نخجوانی‌هایی که برای رفتن به جمهوری آذربایجان ناچارند از خاک ایران گذر کنند. حتا بصره‌ای‌ها که برای خرید مرغ و گوشت به آبادان سفر می‌کنند یا پاکستانی‌هایی که برای تکدی‌گری به شهرهای مرزی ایران می روند. همه آنها جزو آمار گردشگران ورودی به ایران حساب و اعلام می‌شوند.

آقای غمخوار در مورد نحوه محاسبه آمار گردشگران بیان کرد: 

اگر قرار است آماری از گردشگران اعلام کنیم، باید براساس ضوابط، تعاریف و استانداردهای جهانی باشد. این افراد که ما آمارشان را جزو آمار گردشگران اعلام می‌کنیم، در اصل گردشگر نیستند.

این عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران از سودمند نبودن گردشگرهای عراقی گله کرد و در ادامه افزود: 

مدل سفر عراقی‌هایی که دسته جمعی در خانه‌ای اجاره‌ای اقامت می‌کنند و خرج هم نمی‌کنند، برای کشور چه نفعی دارد که مدام از رشد سفر آنها سخن می گویند. 

وی در ادامه از شکایت هتلدارها از ظرفیت پایین اقامت در یک سال اخیر خبر داد و گفت: 

اتاق‌های خالی و آمار پایین اسکان در مراکز اقامتی مجاز و رسمی نشان می‌دهد در این مدت گردشگر واقعی کمتر به ایران سفر کرده است. چالش صنف گردشگری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همواره بر سر این موضوع بوده که اگر آمارها رشد دارد؛ چرا روی درآمد هتل‌ها و آژانس‌ها تاثیری نمی‌گذارد.

آقای غمخوار در ادامه به ROE یا نرخ تبدیل ارز برای بلیت‌های داخلی و خارجی پروازها و تاثیر آنها بر گردشگری اشاره کرد: 

تغییر نرخ ارز در محاسبه قیمت بلیت‌ها ضربه مهلکی را به گردشگری زده است.

عضو عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران به تصمیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه افزایش عوارض خروج از کشور نیز انتقاد کرد و افزود: 

دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسوول معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری در بازارهای هدف است، در شرایطی که رسانه‌های بین‌المللی مدام به ایران حمله می‌کنند، چه طرحی برای مقابله وجود دارد، کدام اقدام تبلیغاتی در رسانه‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی انجام شده است؟ مگر تمایل ندارند گردشگر خارجی به ایران سفر کند، ارزآوری داشته باشد و درآمد آن جایگزین نفت شود، چه کاری در این راستا انجام شده است؟

عجیب است که متولی صنعت گردشگری در جریان چنین تصمیم‌گیری‌هایی قرار نمی‌گیرد، درحالی‌که باید در آن نقش داشته باشد. ضمن آنکه در توجیه افزایش نرخ عوارض خروجی گفته شده بود بخشی از آن به صنعت گردشگری اختصاص می‌یابد، اکنون زمان آن است که اعلام کنند درآمد و عواید آن چه قدر بوده و در کجا هزینه شده است. فکر نمی‌کنم به‌دست آوردن عدد عوارض با توجه به آمار مسافران خروجی که هنگام حساب کتاب ارز مسافرتی بارها اعلام شد، سخت باشد.

غمخوار در ادامه از نبود طرحی جامع و مشخص برای مقابله با حملات رسانه های خارجی به ایران خبر داد و گفت: 

دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسوول معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری در بازارهای هدف است، در شرایطی که رسانه‌های بین‌المللی مدام به ایران حمله می‌کنند، چه طرحی برای مقابله وجود دارد، کدام اقدام تبلیغاتی در رسانه‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی انجام شده است؟ مگر تمایل ندارند گردشگر خارجی به ایران سفر کند، ارزآوری داشته باشد و درآمد آن جایگزین نفت شود، چه کاری در این راستا انجام شده است؟ 

ایشان با انتقاد به کمبود بسته های حمایتی دولت از گردشگری در زمان حوادث سیاسی، از تصمیم جدید دولت در مورد نخوردن مهر بر گذرنامه های گردشگران خارجی حمایت کرد و گفت: 

حوادث سیاسی در بیشتر کشورها اتفاق می‌افتد اما دولت‌ها در چنین مواقعی بسته حمایتی را به اجرا می‌گذارند تا دست‌کم از طریق گردشگری درآمدها و روابط سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کنند. بسته حمایتی تعریف مشخصی دارد مثل آنچه که ترکیه و یا کشورهای دیگر در مواقع بحرانی اجرا می‌کنند و برای مقطعی دریافت مالیات‌ها را در صنف گردشگری متوقف می‌کنند و تسهیلات ویژه می‌دهند.

سیستم‌های اطلاعاتی در دنیا به گونه‌ای عمل می‌کنند که حرکت مردم در سراسر جهان کاملا رصد می‌شود، بنابراین اهمیتی ندارد که مُهر ورود به ایران در گذرنامه اتباع خارجی ثبت نشود.

وی از نبود مشورت هایی برای طرح های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای برون رفت از شرایط بحرانی امروز گردشگری ایران گلایه کرد و افزود: 

سالانه نزدیک به ۶۰ هزار چینی از طریق ایران به اروپا ترانزیت می‌شوند، پیشنهاد دادیم که ویزای این گروه‌ها را با ۷۲ ساعت اعتبار، رایگان کنند تا در جریان سفرشان به اروپا، تهران و اصفهان را هم ببینند، این همان طرح Stop Over است که در بیشتر کشورها اجرا می‌شود و نتیجه موفقی هم در گردشگری داشته است. متاسفانه در برابر چنین پیشنهادهایی انعطاف وجود ندارد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در قالب بسته حمایتی می‌تواند با رایزنی گسترده، نظر و همکاری وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌ها را برای اجرای طرح‌های اثرگذارتری جلب کند.

این عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران در ادامه به دیگر چالش‌هایی که صنف گردشگری را درگیر کرده است، اشاره کرد و افزود:

کمر این صنف در شرایطی که با بحران اشتغال و درآمدزایی روبه‌رو است، زیر بار مالیات‌های متعدد و رفتارهای سلیقه‌ای ماموران مالیاتی شکسته؛ مدتی است اداره مالیات بررسی و دریافت مالیات بر ارزش افزوده را که از سال ۸۹ به تعویق افتاده بود آغاز کرده، درحالی‌که آقای مونسان قول داده بود این موضوع را با سازمان امور مالیاتی حل کند. طبق قانون آژانس‌هایی که گردشگر خارجی وارد می‌کنند نیز مشمول معافیت مالیات بر درآمد می‌شوند ولی متاسفانه برخی از ماموران مالیاتی این قانون را سلیقه‌ای اجرا می‌کنند. 

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.