karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

یکی از فاکتورهای مهم در طی هر سفر غذاست! غذاهای هر شهر بخشی مهم از فرهنگ و پیشینه هر شهر و دیارند و اگر بخواهید گردشی خوشمزه در تاریخ و گذشته مردمان آن شهر داشته باشید، غذاهای آن مکان را از دست ندهید. بسیاری نیز تنها برای چشیدن و امتحان کردن غذاهای یک فرهنگ خاص، کشور و یا شهر به خصوصی را مقصد سفر خود قرار می دهند. گرجستان با پیشینه تاریخی یک میلیون سالی خود، طبیعتا طیف متنوعی از غذاهای محلی و سنتی را پیش روی شما قرار می دهد. 

الکساندر پوشکین شاعر مشهور روسی جمله معروفی دارد که: 

هر غذای گرجی خودش یک شعر است. 

همچنین افسانه های گرجی بر این باورند که خدا به هنگام آفرینش زمین، ناگاه گرسنه شد و تصمیم به صرف شامی بی نظیر گرفت. او به قدری سرگرم صرف شام بود که مقداری از غذایش بر روی بلندترین قله های منطقه قفقاز افتاد و تکه هایی از غذا بر روی آن سرزمین پخش شد. و بدین ترتیب سرزمین قفقاز و گرجستان به غذای بهشتی برکت یافت.

فرهنگ غذایی گرجستان با تنوع، سبک پخت و میزآرایی مخصوص خود شناخته شده و در این غذاها همواره گوشت، سبزیجات و میوه و ماهی تازه استفاده می شود. جالب است بدانید در منطقه گرجستان بیش از ۱۵۰ نوع غذا وجود دارد که عمدتا از دیگر فرهنگ های غذایی آسیا تأثیر پذیرفته اند. همچنین استفاده از محصولات لبنی به همراه غذا در گرجستان رایج است. 

در مطلب حاضر به معرفی 10 غذای اصلی و مشهور این کشور می پردازیم که همگی در وعده های ناهار و شام سرو می شوند. از آن جا که تنوع سوپ ها و دسرهای گرجی نیز کم نیستند، با خواندن لینک های زیر می توانید با این غذاها نیز آشنا شوید.

بهترین و خوشمزه ترین پیش غذاهای گرجستان

بهترین سوپ های گرجی | طعمی متفاوت در سفر به گرجستان

برای اطلاعات بیش تر از شهرهای معروف گرجستان، می توانید راهنمای سفر به تفلیس و راهنمای سفر به باتومی را ببینید.  

به همراه کارناوال گشتی خوشمزه و گرجی را برای خودتان رقم بزنید.

غذاهای گرجستان

فرهنگ غذایی گرجستان 

فرهنگ غذایی گرجستان در واقع سبکی از طبخ غذاست که از گرجی های پیشین و باستانی، فرهنگ غذایی اروپایی و فرهنگ های نزدیک آسیایی تأثیر پذیرفته است. می توان گفت غذاهای گرجی ترکیبی از مزه های کشورها و تمدن هایی است که به هنگام تجارت به این شهر رفت و آمد می کردند. گرجی ها در غذای خود به استفاده زیاد از گوشت تمایل دارند، اما با این حال طیف متفاوتی از انواع غذاهای گیاهی نیز در فرهنگ غذایی گرجی ها به چشم می خورد.
جالب آن که در طی قرن بیستم، رستوران های گرجی در روسیه به شدت توسعه یافتند به گونه ای که هم اکنون اغلب رستوران های روسی در شهرهای این کشور غذاهای گرجی را سرو می کنند.
یکی از بهترین موقعیت هایی که می توانید مجموعه کاملی از غذاها و نوشیدنی های گرجی را از نزدیک ببینید، ضیافت های سنتی سوپراست. این ضیافت یا دورهمی ها، معمولا در زمان اعیاد و یا پس از مراسم خاکسپاری برگزار می شوند.

غذاهای گرجستان

1) خینکالی | Khinkali

خینکالی یکی از محبوب ترین غذاهای ملی گرجستان است که ظاهری مشابه پیراشکی ایرانی ها دارد.

این غذا شامل لقمه های خمیری و آردی می شود که درون این لقمه ها از گوشت و ادویه پر می شود. خینکالی در نواحی مختلف گرجستان با مواد مختلفی پر می شود، اما رایج ترین ترکیب، مخلوطی از گوشت گاو و گوشت خوک است. در نواحی کوهستانی گرجستان، خینکالی را با گوشت بره می پزند. البته می توان برای پر کردن خینکالی از ترکیبی چون پنیر، قارچ و سیب زمینی له شده نیز استفاده کرد. 

در شهرهای گرجستان، دو نوع خینکالی معروف است: خینکالی با جعفری و خینکالی بدون جعفری.

خینکالی غذای گرجی
خینکالی غذای گرجی
خینکالی غذای گرجی

2) چخخبیلی | Chakhokhbili

چَخُخبیلی نوعی خورشت گرجی و یکی از غذاهای سنتی این کشور است که بسیار آسان تر از تلفظش طبخ می شود.

این غذا در واقع ترکیب خوشمزه ای از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه ای چون ترخون است.

نام خورشت چخخبیلی از کلمه «خوخوبی» گرجی گرفته شده که به معنای قرقاول می باشد، چرا که در دستور طبخ اصلی این غذا از گوشت قرقاول و گوشت گاو استفاده می شده. البته می توان از گوشت بوقلمون، اردک و یا مرغ به جای گوشت قرقاول استفاده کرد. از آن جا که امروزه در گرجستان گوشت مرغ بیش از همه متداول است، اغلب آن را با مرغ می پزند. 

معمولا چخخبیلی را با نان سرو می کنند.

چخخبیلی غذای گرجی
چخخبیلی غذای گرجی
چخخبیلی غذای گرجی

3) چاناخی | Chanakhi

 چاناخی یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گرجی است که در گذشته در ظروف سفالینی به نام چاناخی طبخ می شد و از همین رو این اسم بر روی غذا ماند.

این خورشت خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که به همراه گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر پخته می شود. نوع دیگری از چاناخی وجود دارد که ابتدا بادمجان ها را برش داده و سپس با سبزیجات و تکه های گوشت درون آن را پر کرده، پس از آن بادمجان ها را به همراه کمی آب بر روی شعله ملایم گذاشته تا همراه هم بپزند. 

چاناخی غذای گرجی
چاناخی غذای گرجی
چاناخی غذای گرجی

4) چاکاپولی | Chakapuli

چاکاپولی یکی دیگر از خورشت های محبوب میان گرجی هاست که طرفداران بسیار زیادی دارد. 

غذای چاکاپولی را با استفاده از گوشت بره و یا گوساله به همراه سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و مخلوطی از سبزی های تازه مانند جعفری، نعنا، شوید و گشنیز به همراه نمک و ادویه طبخ می کنند. 

غذای چاکاپولی از جمله خورشت های پرطرفدار در فصل بهار است چرا که فصل گوجه سبز می باشد. 

غذاهای گرجستان
غذاهای گرجستان
غذاهای گرجستان

5) شیشلیک | Shashlik

شیشلیک این کباب خوشمزه از جمله غذاهای مشترک در فرهنگ های غذایی غرب آسیا، آسیای میانه، قفقاز و حتی مرکز و شرق اروپا است که علاوه بر کشور خودمان، در کشورهایی چون گرجستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، روسیه، لهستان، لیتوانی و ارمنستان به چشم می خورد.  

همان طور که می دانید شیشلیک نوعی کباب است که در اصل از تکه های گوشت بره تهیه می شود، اما بسته به منطقه و نوع ترجیحات مذهبی ممکن است از گوشت گاو و خوک هم برای پخت آن استفاده شود. سیخ های گوشت یا به تنهایی بر روی آتش کباب می شود و یا ممکن است همراه با چربی، فلفل، سبزیجات، پیاز و یا قارچ کباب شود. 

شیشیلیک غذاهای گرجی
شیشیلیک غذاهای گرجی
شیشیلیک غذاهای گرجی

6) چیکن تاباکا | Chicken tabaka

چیکن تاباکا یکی دیگر از غذاهای سنتی گرجستان است که در آن تکه های مرغ سوخاری می شوند و همچنین در دیگر کشورهای سرزمین قفقاز نیز بسیار محبوب است.

چیکن تاباکا علاوه در گرجستان، در روسیه هم یکی از غذاهای معمول رستوران ها محسوب می شود و همچنین آن را در بسیاری از رستوران های اروپای شرقی و کشورهای مرکز اروپا خواهید دید. 

ابتدا مرغ را در یکی از ظروف قدیمی گرجستانی به نام تابه سرخ می کنند. برای آن که مرغ ها کاملا سرخ شوند، آن ها را در کف تابه پهن کرده و بعد با استفاده از وزنه ای تکه های مرغ را فشرده می کنند. امروزه برای این کار از تابه های به خصوصی استفاده می شود. 

چیکن تاباکا اغلب با سیر و یا سس های مخصوص گرجی طعم دار می شوند.

چیکن تاباکا
چیکن تاباکا
چیکن تاباکا

7) آجاپصندلی | Ajapsandali

یکی دیگر از غذاهای سنتی و پرطرفدار گرجی، آجاپصندلی نوعی غذای سبزیجات است که با استفاده از بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، سیر، گشنیز و ادویه طبخ می شود. البته برخی ها علاوه بر سبزیجات یاد شده، آجاپصندلی را با استفاده از سیب زمینی و فلفل قرمز می پزند.

تمام مواد اولیه این غذا از جمله سبزیجات معمول گرجستان است و اغلب همگی در تابستان به راحتی در دسترس قرار می گیرند. 

آجاپصندلی
آجاپصندلی

8) متسوادی | Mtsvadi

متسوادی، سیخی از تکه های کبابی گوشت بره، گوساله و یا خوک است که نمادی راستین از جشن های گرجستانی است. انتخاب نوع گوشت بسته به منطقه و شهر مورد نظر، متفاوت است اما روش کباب کردن تقریبا در همه جای گرجستان یکی  می باشد. پس از آن که کباب ها آماده شدند، تکه های گوشت جدا شده و در ظرفی با ورقه های نازک پیاز و رب انار گذاشته شده و هم زده می شوند. گوشت های داغ کبابی به آرامی پیاز را نرم و پخته می کنند، در حالی که رب انار با آب گوشت مخلوط می شود و ترکیب خوشمزه و بدیعی را پدید می آورد. 

بهترین غذاهای گرجستان
بهترین غذاهای گرجستان
بهترین غذاهای گرجستان

9) چاشوشولی | Chashushuli

چاشوشولی یکی از غذاهایی است که مردمان گرجی اغلب در رستوران ها آن را صرف می کنند. این غذا نوعی خورشت سنتی و گرجی است که با استفاده از گوشت گراز و مرزه تابستانه طبخ می شود. 

با استفاده از سیر، فلفل قرمز بلغاری، گوجه فرنگی و فلفل فرنگی به خورشت چاشوشولی طعمی متفاوت می افزایند. 

 

غذاهای گرجستان
غذاهای گرجستان
غذاهای گرجستان

10) ماهی قزل آلا با رب انار

گرچه کشور گرجستان نواحی ساحلی بسیاری دارد، اما غذاهای دریایی در میان منوی غذایی این کشور جای چندانی ندارد. 

با این وجود گاهی می توان غذاهای دریایی را در برخی از رستوران ها و منوها دید. ماهی قزل آلا با رب انار یکی از همین معدود غذاهاست.

در این غذا ابتدا ماهی قزل آلا را کاملا سرخ کرده و سپس با سس ترش و شیرین انار سرو می کنند. 

قزل آلا با رب انار
قزل آلا با رب انار

سخن آخر

همان طور که گفته شد در این لیست بهترین غذاهای اصلی گرجی معرفی شده اند و در آینده نوشیدنی ها و غذاهای خیابانی گرجی معرفی خواهند شد.

برای آشنایی با پیش غذاها و سوپ های گرجی بخوانید:

بهترین و خوشمزه ترین پیش غذاهای گرجستان

بهترین سوپ های گرجی | طعمی متفاوت در سفر به گرجستان

تا به حال تجربه ای از صرف غذاهای گرجی داشته اید؟

به هنگام سفر به گرجستان چه غذاهای گرجی را امتحان کرده اید؟

نظرات و خاطرات خود را با ما در میان بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

13 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

به نظر خیلی شبیه غذاهای ایرانی بودن.

انتشار:29 شهریور 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

فرشته

من ديروزبرگشتم ازگرجستان  نكته مهم درغذاهايي كه ماخورديم  شور بودن بسياري ازغذاهاوسالادهاشونه

انتشار:09 خرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

shahrokh

دوستان حتما حتما غذای های گرجی رو امتحان کنید نمیدونید چقدر خوشمزه هستش و در رستوران های خود گرجی امتحان کنید الان در اونجا رستوران های ایرانی هستن که غذای گرجی دارن ولی خود گرجی چیز دیگه هستش وخوشمزه وارزان تر حدود 3لاری ارزونتر تموم میشه من تقریبا تمام غذاهای بالا رو امتحان کردم بی نظیر بود ویه بار دیگه اگه بشه برای غذا میرم تفلیس و خود رستوران ها حدود 15درصد هم بابت  حق سرویس میگرین .البته دوستداران کله پاچه رو هم امتحان کنن که ببین چیه که بره هستش و بسیار خوشمزه در کل هرچی از خوشمزه گی غذا ها بگم کمه و باید امتحان کنید 

انتشار:26 بهمن 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.