karnaval.ir

مهرنوش حیدری

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شاید تصور کنید که برای گشت و گذار و تفریح حتما باید به اروپا و یا کشور های قاره ی آمریکا سفر کنید و مدت زمانی را در این گونه کشورها صرف کنید. جالب است که بدانید که گردشگران بسیاری در سراسر جهان محو جاذبه ها و آثار باستانی کشور های خاورمیانه می شوند و از نقاط مختلف جهان برای لمس زیبایی های این منطقه سفر می کنند. 

وبسایتی به نام دِستِینیشن تیپس (destination tips) مقاله ای با نام "دیدنی هایی که در خاورمیانه نباید از دست بدهید" را منتشر کرده است. در این لیست با جاذبه هایی آشنا می شوید که بسیار شگفت و اسرار آمیز هستند و نام برخی از آن ها در فهرست عجایب هفتگانه به ثبت رسیده، حتی از یکی از جاذبه های ایران را نیز در این لیست نام برده شده است.

در ادامه همراه کارناوال باشید تا با هم گشت و گذاری در خاورمیانه را تجربه کنیم و ببینیم که چه جاذبه هایی را باید در این منطقه که گاها نامش با صفت هایی همچون ناآرام و ناامن برده می شود، از نزدیک دید...

منطقه ی خاورمیانه

1- دریای مرده | اردن

با شنیدن نام دریای مرده (Dead Sea) ممکن است فکر و خیال هایی عجیب و غریب و شاید هم ترسناک به سراغ شما بیاید اما یکی از خیره کننده ترین مکان های روی کره ی زمین، در انتظار شماست. دریای مرده نام دریاچه ای نمکی است که در مرز میان اسرائیل و اردن قرار دارد و به دلیل این که هیچ موجود و یا گیاهی به طور دائم در آن زندگی نمی کند به دریای مرده معروف است. دریای مرده پست ترین نقطه بر روی کره ی زمین است چرا که لبه ها و ساحل های این دریاچه حدود 129متر از سطح دریا پایین تر هستند. 

جالب این که میزان شوری این دریاچه هشت برابر اقیانوس های جهان است و اگر با کم آبی شدید مواجه شود کامل از بین نمی رود و همچنان باقی می ماند چرا که هر چه میزان آب دریاچه کمتر شود غلظت و شوری آن افزوده می شود و نهایتا به نقطه ای می رسد که تبخیر متوقف می شود.

دریای مرده

2- هرم بزرگ جیزه | مصر

یکی از هفت عجایب به جای مانده از جهان باستان، هرم بزرگ جزیره نام دارد که در  شهر قاهره ی کشور مصر واقع شده است. مردم و دانشمندان بر این باورند که این هرم آرامگاه فرعون خوفو از دودمان چهارم بوده و به همین منظور مصریان باستان آن را ساخته اند. قدمت این بنا به 2560 سال قبل از میلاد مسیح می رسد و این یعنی بیش از 4 هزار سال از عمر هرم بزرگ جیزه می گذرد. هرم بزرگ جیزه آن قدر عجیب و مرموز است که تا به امروز هنوز دانشمندان و باستان شناسان نتوانستند پرده از رموز آن بردارند؛ هرم جیزه همچون یک معمای لاینحل است که شاید هیچ گاه، هیچ کس نتواند به پاسخی برای آن برسد. بدون شک رفتن به مصر و دیدن چنین راز بزرگی از نزدیک، می تواند تجربه ی فراموش نشدنی باشد.

آشنایی با شگفتی های اهرام

عجایب اهرام مصر

هرم بزرگ جیزه

3- پترا | اردن

پترا، شهری باستانی است که در جنوب اردن پایتخت امان ساخته شده. با مطالعه بر روی کتیبه هایی که در این شهر پیدا کردند، مشخص شد پترا نام دیگری هم داشته؛ باستان شناسان عقیده دارند این شهر با نام رز (Rose City) در دوران باستان شناخته می شده است دلیل این نام گذاری هم رنگ سرخ سنگ های شهر و درخشیدن آن ها در محیطی کاملا بیایانی می دانند. این شهر از قدیمی ترین شهرهای دنیاست؛ بیشترین قدمتی که برای این شهر در نظر گرفته اند ۳۱۲ سال پیش از میلاد مسیح است. پترا پایتخت حکومت نبطیان یا نباتیان (Nabataeans) عرب و نشان دهنده ی قدرت و عظمت امپراطوری آن ها بوده است. بزرگ ترین و پر رونق ترین بازار تجاری خاورمیانه و از برترین مراکز پر رفت و آمد و پر رونق دنیا... امروزه پترا را به عنوان سمبل امان می شناسند. مهم ترین نکات عجیب در رابطه با پترا سیستم آبرسانی شهر، جمع آوری آب در محیطی بیابانی و بی آب و علف، ساختمان های غول پیکر در دل صخره ها، معماری فوق العاده ی بناها، ساخت و ساز در محیطی شیب دار و شن زار و از همه مهم تر پنهان ماندن از چشم جهانیان تا سال ۱۸۱۲ میلادی هستند.

پترا در دوران باستان محل تلاقی، اتصال و رفت و آمد مردمان سعودی، مصری، سوریه ای و فینیقیه بود،محلی که با کوه های بلند و دره های عمیق احاطه شده است، بلند ترین کوه این شهر سرند نام دارد و از پترا در مقابل طوفان های شنی مراقبت می کند.

شهر پترا در سال ۱۹۸۵ میلادی جزو فهرست عجایب هفتگانه کلاسیک قرار گرفت و در سال ۲۰۰۷ میلادی پس از یک رای گیری بزرگ اینترنتی باری دیگر در فهرست عجایب هفتگانه ی جدید دنیا برگزیده شد.یونسکو از پترا به عنوان با ارزش ترین میراث فرهنگی انسانی یاد کرده است.

آشنایی بیشتر با این جاذبه

شهر پترا

پترا

4- غار جعیتا | لبنان

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی که در خاورمیانه قرار دارد، جعیتا (Jeita Grotto) در لبنان است؛ غاری که از دو غار آهکی تشکیل شده است در سال 2011 در لیست فینالیست ها برای قرار گیری در فهرست عجایب هفتگانه، نامش می درخشید. 

در کل غار جعیتا طولی در حدود 9 کیلومتر دارد؛ طول غار بالایی ۲٬۱۳۰ متر و غار پایینی ۶٬۲۰۰ متر و از این بابت لقب طولانی ترین غار مرکب در خاورمیانه را از آن خود کرده است. در غار پایینی رودخانه ای جریان دارد که تنها با قایق سواری می توان از آن بازدید کرد. غار جعیتا یکی از نماد های ملی کشور لبنان و مهم ترین مرکز گردشگری این کشور محسوب می شود.

جالب است بدانید که غار جعیتا در دوران پیش از تاریخ کاربری مسکونی داشته و نخستین بار در سال 1836، توسط یک مُبلغ آمریکایی به نام ویلیام تامسون، غار پایینی آن کشف شد.

آدرس: لبنان-بیروت-کسروان-نهر الكلب 

Address: Valley of the Dog River/Keserwan, Beirut, Lebanon

غار جعیتا

5- مسجد شیخ زاید | امارات

مسجد شیخ زاید، بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی، سومین مسجد بزرگ جهان است و در شهر ابوظبی امارات قرار دارد. این مسجد را 3000 کارگر، در میان سال های 1996 تا 2006 ساختند و اولین نماز جماعت را در عید قربان سال 2007 در آن برگزار کردنئ. شبستان اصلی این مسجد 96 ستون مرواریدنشان را در خود جای داده است. همچنین در این مسجد هفت لوستر وجود دارد که با میلیون ها کریستال سواروفسکی(1) تزیین شده اند. بزرگترین لوستر این مسجد، دومین لوستر بزرگ جهان است. این ها ویژگی هایی هستند که مسجد شیخ زاید را به یکی از دیدنی ترین جاذبه های ایالات متحده عربی تبدیل کرده اند.

جالب است بدانید که فرشی که در داخل سالن اصلی این مسجد پهن شده، بزرگترین فرش در جهان است که توسط یک هنرمند ایرانی با نام علی خالقی طراحی شده است. این فرش 5،627 متر مربع وسعت و چیزی در حدود 35 تن وزن دارد و از عمدتا از پشم که از ایران و نیوزیلند تامین شده اند، بافته شده است. بافت این فرش که در آن 2،268،000،000 گره وجود دارد، چیزی نزدیک به دو سال طول کشیده است.

آدرس: مارات متحده ی عربی دبی- خیابان پنجم - خیابان شیخ الرشید ابن سعید

Address: Sheikh Rashid Bin Saeed Street، 5th St - Abu Dhabi - United Arab Emirates

مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید

6- بیابان سفید فرافره | مصر

این صحرای زیبا در غربی ترین منطقه ی مصر قرار گرفته و بسیار وسیع می باشد، ۲.۸ میلیون کیلومتر مساحت دارد و بسیار گرم و سوزان است و در تابستان دمایی حدود ۳۵ تا ۴۵ درجه ی سانتی گراد دارد به همین دلیل هیچ کس حاضر به زندگی در این منطقه نیست اما در سرشماری سال ۲۰۰۲ میلادی از فرافره مشخص شد که ۵۰۰۰ نفر بادیه نشین در این صحرا زندگی می کنند. اما حقیقتا فرافره، بهترین بیابان مصر است از این نظر که زیبا، دارای بادهای فصلی و صخره های خیره کننده شبیه قارچ می باشد. فرافره بهترین مکان برای شروع سفری به سفیدی برف اما گرم و سوزان است. خوب است بدانید همه ی شن ها و صخره های این بیابان سفید رنگ نیست و تنها قسمت شمالی بیابان است که رنگی سفید دارد و مقصد اصلی گردشگران است. در این بیابان تفریحات و امکانات بسیاری برای بیابان گرده در نظر گرفته شده است تا شما سفری به یاد ماندنی و گرم را تجربه کنید.

بیابان سفید فرافره

7- شهر دبی

دبی، بزرگترین شهر کشور امارات، جایی که در چشم برهم زدنی چنان قدرت گرفت که امروز به آن لقب منهتن خاورمیانه را می دهند؛ شهری که بلندترین آسمان خراش دنیا، برج 164 طبقه ای خلیفه را در خود جای داده و برای هر گردشگری با هر سلیقه ای، تفریحی مخصوص در نظر گرفته است. محال است که به دبی بروید و تفریحی مناسب خودتان نیابید. اگر می خواهید در خاورمیانه، یک شهر مدرن را ببینید و سفری متفاوت را تجربه کنید باید به دبی بروید؛ جایی که همزمان می توانید بر روی شن های گرم کویر قدم بزنید، بعد از آن به بزرگترین باغ گل دنیا بروید و روز را با اسکی بر روی پیست اسکی سرپوشیده ی شهر به اتمام برسانید...

 

شهر دبی

8- ارگ اربیل | کردستان

 ارگ اربیل در شهر تاریخی اربیل در اقلیم خودگردان کردستان عراق قرار گرفته و محلی ها به آن قلات می گویند. حدود 6000 سال است که مردمانی در این قلعه زندگی می کنند. این ارگ آن قدر شگفت است که در 21 ژوئیه 2014 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. در باب آشنایی این بنا باید بدانید که ارگ اربیل یک مکان باستانی است که بر روی تپه های ماهور در مرکز شهر کنونی اربیل قرار گرفته است. این ارگ در روزهای پر رونق خود دارای سه محله داشته:سراها، تکیه ها و توپخانه.

امروز این ارگ با تلاش دولت کردستان عراق، به یک منطقه توریستی تبدیل شده است که می توانید از آن بازدید کنید.

این بنا همه روزه از ساعت 9 تا 17 میزبان گردشگران است. 

ارگ اربیل

9- مسجد نصیرالملک | ایران

مسجد نصیرالملک شیراز یکی از شاهکارهای کاشی کاری در ایران است که با فضایی رویایی و روحانی شما را غرق آرامش می کند. مهم نیست که چه دینی اعتقاد دارید، با ورود به این مسجد و لمس فضای معنوی آن، گوشه ای از قلبتان به نور ایمان روشن خواهد شد. در ساعات اولیه ی صبح، با تابش نور خورشید به شیشه های رنگی آن، در شبستان های مسجد، مهمانی رنگ ها رخ شروع می شود و زیبایی این مسجد چندین برابر می شود. به همین جهت به آن مسجد صورتی هم می گویند. ساخت این مسجد به دستور میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک، در سال 1294 آغاز و در سال 1305 پایان یافت. 

برای بازدید از مسجد می توان همه روزه از ساعت ۸ صبح  الی ۱۲:۳۰ و 2:30 بعدازظهر الی ۸ شب به این مکان مراجعه کنید.

آدرس: استان فارس-شیراز- خیابان لطف علی خان زند

مسجد نصیرالملک شیراز

10- قبه الصخره

قبه الصخره، بعد از مسجدالاقصی از مهم‌ترین آثار معماری اسلامی در بیت‌المقدس بر شمارده می شود. در زیر گنبد طلایی این مسجد، سنگی وجود دارد که برای مسلمانان، یهودیان و مسیحی ها دارای ارزش و اعتبار است. اعتقاد و باور مسلمانان بر این است که حضرت محمد (ص) از قبه الصخره به بهشت عروج کرد و با توجه به سنت یهودی ها این محل همان جایی است که حضرت ابراهیم پسر خودش را به عنوان قربانی خداوند اعلام کرد. این مسجد یکی از قدیمی ترین نمونه های معماری ارزشمند اسلامی را عرضه می کند. 

قبه الصخره بیت المقدس

سخن آخر

آیا تا به حال به این جاذبه ها رفته اید؟

دیدنی ها دیگری در خاورمیانه می شناسید که همین قدر معروف و شگفت انگیز باشند؟

نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

در میان بسیاری از فکر و خیال ها و در گیری های زندگی، گاه آن چنان با چشم باز در رویا فرو می رفتم و دنیا را سیر می کردم که گویی سوار بر دوچرخه ای تمام دنیا را فتح کرده ام. هر روز مدت

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.