karnaval.ir

رویا افشاری

انتشار

22 خرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

لک لک ها پرندگانی قد بلند و سفید و اغلب بسیار اجتماعی هستند که باهم روی یک درخت آشیانه می سازند و گروهی با هم غذا می خورند.

دیدن زندگی لک لک ها از نزدیک بسیار جالب و مفید است اما با اینکه آنها در جاهای شلوغ آَشیانه می سازند ، معمولا در شهر و نزدیکی شهر دیده نمی شوند.

کارناوال یک پیشنهاد ویژه برای تماشای لک لک ها دارد ، جایی که نه خیلی دوراست و نه غیرقابل دسترس.

قلعه لک لک ها در زنجان ، محل زندگی آنها در همین نزدیکیست.

همراه کارناوال شویم...

( بایت کیفیت پایین تصاویر و اطلاعات اندک در این مطلب پوزش میطلبیم. از این منطقه عکس و مطلب بیشتری تا به امروز در دسترس نبوده است.)

قلعه لک لک ها در زنجان
قلعه لک لک ها در زنجان

پرندگانی زیبا در قلمرو تماشایی خود

قلعه لک لک ها ، نامش بسیار عجیب است و مرا به یاد شکل ظاهری خاص لک لک ها می اندازد و حس می کنم باید قلعه ای بزرگ باشد که لک لک های زیبا در آن فرمانروایی می کنند.

برای بازدید از این قلعه باید از شهر خود به زنجان و به سمت جاده تبریز برویم. حدود صد کیلومتر که از #زنجان گذر کردیم در نزدیکی روستایی به نام شکورچی ، متوقف می شویم. به نظر اینجا محل قلمرو لک لک هاست؛ اما خبری از قلعه و برج و بارویی نیست.

جلوتر که می رویم دیواره های عظیم و مرتفعی را می بینیم که بر روی آن ها چیزی شبیه لانه کبوتر دیده می شود و می گویند اینجاست قلعه لک لک ها. خوب که نگاه می کنید پرندگانی با منقار جالب و خوشرنگ را می بینیم که این منطقه وسیع را برای زندگی انتخاب کرده اند، در میان بافت قهوه ای و قرمز رنگ دیواره ها و هوای آفتابی حاکم بر منطقه رنگ سفید بال های لک لک ها بسیار تماشایی است. 

 این پرندگان سفید و با ظاهری زیبا اینجا را به خاطر مردمان مهربانش و بوی کشتزارهای برنج و وجود  رودخانه قزل اوزن، محلی امن برای سکونت خود یافته اند و برفراز دیواره ها لانه هایی زیبا را با کمک هم برپا ساخته اند.

با اینکه از آن قلعه ای که در ذهن داشتم خبری نبود اما دیدن لک لک ها در این منطقه بسیار جذاب و شگفت انگیز بود.

قلعه لک لک ها در زنجان

قلعه لک لک ها

در نزدیکی زنجان لک لک ها بر روی تیغه ای از عوارض طبیعی زمین که به صورت دیواره ای عظیم و مرتفع تشکیل شده و لانه های خود را برپا کرده اند.

لک لک ها لانه های خود را در این منطقه به علت وجود هوای مناسب - کشتزارهای برنج - رودخانه قزل اوزن و وجود انواع آبزیان برپا کرده اند. به دلیل رابطه خوب اهالی منطقه با این پرندگان، لک لک ها بیش از هفت دهه در این منطقه ماندگار شدند.

قلعه لک لک ها در زنجان
قلعه لک لک ها در زنجان

لک لک ها

 پرندگان با پاهای دراز ، سرهای بدون پر و منقار برجسته که در کنار آب های شیرین یا شور و باتلاق ها سکونت دارند. لک لک ها از طریق منقارشان ماهی های کپور در رودخانه ها را شکار می کند و اغلب برای ماهیگیری خود رودخانه‌های متروکه‌ای را ترجیح می‌دهند که به وسیله‌ی جزر و مد یا افت سطح آب شیرین ایجادشده‌اند، چون می دانند که ماهی‌ها در این نقاط جمع می شوند.

لک لکی هایی که در قلعه ی للک لک زنجان زندگی می کنن ، از گونه لک‌لک خاوری هستند که نام علمی آن Ciconia boyciana است.

زندگی دسته جمعی این گونه از پرندگان بسیار تماشایی و جالب است.

قلعه لک لک ها در زنجان

دسترسی به قلعه لک لک ها

آدرس: ایران. زنجان.

قلعه لک لک ها در صد کیلومتری زنجان- ماهنشان و در نزدیکی روستای شکورچی (بین روستای قره بوطه - حصار) می باشد.

بهترین راه دسترسی از جاده زنجان به تبریز می باشد.

قلعه لک لک ها در زنجان
قلعه لک لک ها در زنجان

توصیه های دوستانه کارناوالی

در این مسیر کوه های رنگینی وجود دارند که می تواند به یکی از جاذبه های گردشگردی این منطقه تبدیل شود و در جذب توریست به این منطقه کمک کند.

در طول مسیر خود تماشای کوه های های رنگین و  زیبای ماهنشان را فراموش نکنید.

کوه های ماهنشان

سخن کارناوال

شما تا به حال قلعه لک لک ها را از نزدیک دیده اید؟ منظره آشیانه لک لک ها در فراز تیغه کوه مشاهده کرده اید؟ هرآنچه راجع به این سفر می دانید، با کارناوال ر میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.