karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، محمد علی فرخ مهر، نایب رئیس جامعه ی هتلداران ایران، در گفتگو و نشستی که با علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشت؛ نگرانی هایی را در رابطه با سرمایه گذاری خارجی در صنعت گردشگری و هتلداری و توقف آن در ایران ابراز کرد. 

دو سال پیش، زمانی که توافق برجام بین ایران و کشورهای 1+5 صورت گرفت، بسیاری به گشایش درهای ایران و هجوم سرمایه گذاران خارجی امیداوار بودند. اتفاقی که در ابتدای امر رخ داد و چند ماهه ی نخست بعد از اجرای این توافق، ایران شاهد حضور گسترده ی سرمایه گذاران و بازرگانان برای سرمایه گذاری به ویژه در صنعت گردشگری و هتلداری بود؛ اتفاقی که امروز به نظر می رسد متوقف شده است و دیگر خبری از تاجران مشتاق نیست. 

در همین راستا، محمد علی فرخ مهر اعلام کرده است که سرمایه گذاران خارجی که بعد از برجام گروه گروه از ایران بازدید می کردند و فرصت های سرمایه گذاری را در ایران می سنجیدند، ناگهان از کار در ایران دست کشیده و هیچکدام از آنها برای ساخت هتل پای پیش نگذاشته اند.

او همچنین در ادامه ی نشست خود با علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت که در دو سال گذشته سرمایه گذارانی از اتریش، آلمان و چند کشور دیگر از ایران دیدن کردند؛ اما هدف آنها نه ساخت هتل و آوردن پول به ایران، که کمک به آموزش هتلداری و استاندارد سازی هتل ها بوده است. 

اما علی اصغر مونسان این مسئله را از دیدگاهی دیگر بررسی می کند و در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در این باره که "آیا جریان سرمایه گذاری در ایران متوقف شده است"، توضیح می دهد که جریان سرمایه گذاری در گردشگری متوقف نشده اما گردشگری ایران هنوز در گام نخست است. وی در ادامه ی صحبت های خود می افزاید اقدامات خوبی در زمینه ی هتل سازی انجام شده است اما برای پیشرفت در این حوزه باید بخش های نرم افزاری و بازاریابی را تقویت کرده و تصمیم را بر افزایش تعداد گردشگران بگذاریم. در این صورت است که طرح های گردشگری برای سرمایه گذاران توجیه بیشتری پیدا می کنند زیرا هر جا سود و رونق باشد، علاقه مندانی برای سرمایه گذاری از خارج و داخل نیز پیدا می شوند. 

وی همچنین در صحبت هایش در این زمینه تصریح نمود: 

دولت تاکنون از سرمایه گذاری داخلی با ارائه تسهیلات با نرخ سود مناسب حمایت خوبی داشته است، اگر چه همکاری و سرعت عملیات بانک ها باید بیشتر شود تا اتفاق های بهتری صورت بگیرد. 

معاون رئیس جمهور در واکنش به نگرانی های جامعه ی هتلداران در زمینه ی عدم جذب سرمایه گذاری خارجی نیز عنوان کرد: 

کسی صحبت از توقف جریان سرمایه گذاری نکرده است. سرمایه گذار خارجی متناسب با همه بخش های کشور اقدام می کند. به هرحال ما گرفتاری هایی در حوزه ی تحریم و تعاملات بانکی داریم که اثر گذار بوده است؛ اما با اقدامات اخیر دولت و تبادلات بانکی که هر روز افزایش پیدا می کند، سرمایه گذاری خارجی نیز رونق پیدا خواهد کرد. 

در همین زمینه، پیش تر علیرضا خائف، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران، با اشاره به حضور نداشتن سرمایه گذاران خارجی در صنعت گردشگری ایران اظهار کرده بود: 

برخی سرمایه گذاران خارجی از ورود به بازار ایران می ترسند، چرا که تضمینی برای ضمانت سرمایه ی آن ها وجود ندارد. 

بعد از برجام نیز دو گردهمایی در این زمینه برای تشویق سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران، یکی در سطح ریاست جمهوری و یکی با حضور رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، خانم احمدی پور، برگزار شد که تاکنون دستاورد و نتیجه ای نداشته است. 

آن چه گزارش ها و شنیده ها از سرمایه گذاری در صنت هتلداری ایران نشان می دهد نیز صحبت های آقای فرخ مهر را تایید می نماید. یکی از سرمایه گذاران فرانسوی که پس از اجرای برجام در سفری رسمی به کشورمان آمده، پیشتر بیان کرده بود که به واسطه ی شریک ایرانی خود به ایران سفر کرده و کارهایی انجام داده است. البته این سرمایه گذار فرانسوی به مانند بسیاری دیگر سرمایه ای مادی وارد کار نکرده است و تنها ابراز امیدواری نموده با باز شدن فضا پس از اجرای برجام 100 هتل در ایران بسازد که البته از اجرای این پروژ‌ه‌ها هم خبری نیست. 

علاوه بر این سرمایه گذار فرانسوی، تاجرهایی از آلمان، ترکیه، فرانسه و ایتالیا نیز توافق هایی برای ساخت هتل با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته اند و گروه هایی از سرمایه گذاران کویتی و قطری نیز برای ارزیابی بازار ایران راهی کشورمان شده اند که تا به امروز خبری از نتایج این قراردادها و ارزیابی ها نشده و کلنگی بر زمین فرود نیامده است. 

توقف سرمایه گذاری در هتل های ایران

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.