karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایرنا؛ از پروفسور عبدالمجید ارفعی که مترجم فرمان کوروش به فارسی امروزی است، در طی مراسمی که روز 4 شنبه، 3 آذر 95 که همایش «دزفول شهر آجر» نام داشت، با اهدای تندیس فرهنگستان هنر تجلیل شد.

استاد پروفسور عبدالمجید ارفعی اوزی که در سال 1318 خورشیدی در کنار کوه گنو در بندرعباس متولد شد، باستان شناس، زبان شناس، نخستین مترجم ایرانی فرمان کورش از زبان اصلی به فارسی و تنها متخصص زبان های ایلامی و اکدی در جهان است.

در پیش‌همایش دزفول شهر آجر که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار شد، همایشی تحت عنوان آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران برپا شد که در آن استاد ارفعی به تشریح ویژگی های آجر نوشته های دشت خوزستان پرداخت و در این باره گفت:

در ساخت معبد جهانی چغازنبیل شوش آجرهایی استفاده شده که تاریخ آنها به 2250 سال پیش از میلاد برمی گردد که در نوع خود جزء نخستین نوشته های بشر است.

او صحبت هایش را در حالی ادامه داد که به استفاده از آجر نوشته های پیش از میلاد در ساخت  قلعه شوش به دست باستان شناسان فرانسوی در بیش از 100 سال اشاره داشت:

آجرنویسی برای پرستش خدایان ایلامی به کار رفته است.

این زبان شناس ادامه داد:

نمونه های مختلفی از آجر نوشته ها مربوط به دوره های کهن وجود دارد که شامل یک تا 26 خط نوشته است ضمن اینکه آجر نوشته هایی از یک جهت تا 6 جهت نیز مشاهده شده است.

ارفعی آجر نوشته های مربوط به معبد چغازنبیل را یکی از با ارزش ترین آجر نوشته ها دانست و گفت:

این آجر نوشته به طول 47 سانتی متر، ضخامت 15 و عرض 30 سانتی متر در نوع خود بی نظیر بوده این درحالی است که آجر نوشته ها چهار گوش بین 30 تا 40 سانتی متر با ضخامت هشت تا 12 سانتی متر است.

ارفعی همچنین ابراز امیدواری کرد با کاوش های باستان شناسی در منطقه و دشت خوزستان نمونه های دیگری از آجر نوشته ها به دست آید تا بتوان تاریخ این سرزمین را واضح تر معرفی کرد. در این همایش یک روزه که روز 4 شنبه، 3 آذر 95 در دزفول به همت فرهنگستان هنر و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی ، فرمانداری ، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول برگزار شد، با اهدای  تندیس فرهنگستان هنر از تلاش های خستگی نا پذیر و با ارزش این استاد ارجنمد قدرانی شد.

در حاشیه ی این همایش، نمایشگاهی از تصاویر بناها و خانه های تاریخی درفول از سوی استاد حمید تجلی فر برگزار شد. در بخش دیگری از این همایش با اهدای تندیس فرهنگستان هنر از تلاش های مرحوم حاج عبدالمجید عنایتی عروه ، غلامرضا نویدنژاد ، محمدحسین نعمانی فر، غلام موذن زاده و حسین حاتمی نیا از معماران صاحب نام دزفول قدرانی شد.

تجلیل از مترجم فرمان کوروش در دزفول

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

قلی

قلی اون مغز تو که فریز شده چرت و پرت باور توست که بهت یاد نداده که باور دیگران احترام بزاری حتمی و لطفا چاپ کنید

انتشار:07 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

قلي

احتمالا زمان كورش فريز شده بوده اينا همش چرت وپرته

انتشار:06 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.