جنجال بر سر فروش آنلاین بلیت سفر

به نقل از خبرگزاری ایسنا، در روزهای گذشته خبر نامه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به وبسایت های معروف فروش بلیت هواپیما، قطار و رزرو هتل برای دست کشیدن از ارزان فروشی و تهدید آنها به شکایت به مراجع قانونی، سروصدای زیادی در محافل گردشگری به پا کرده است. 

در همین زمنیه نیما قاضی یکی از مدیران سایت های فروش اینترنتی بلیت هواپیما، قطار و رزرو هتل در مورد این نامه با خبرگزاری ایسنا مصاحبه ای انجام داده است. 

آقای قاضی در این مصاحبه به بخشی از محتوای نامه اشاره کرده است و می گوید: 

طبق گزارش‌ های واصله از سوی تعداد قابل توجهی از همکاران ما سایت‌های مرتبط با آن شرکت، مبادرت به فروش بلیت با ۵ تا ۹ درصد تخفیف مستقیم به مسافر می‌ کنند که خارج از ضابطه و عملا موجب ضرر و زیان و لطمه به فعالیت سایر دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی شده است و مورد اعتراض انجمن و سایر همکاران بوده. خواهشمند است در اسرع وقت نسبت به توقف روش اتخاذ شده در زمینه فروش بلیت با تخیفیف‌های مذکور اقدام نمایید. بدیهی است در صورت عدم اقدام به منظور حفظ حقوق بسیاری از همکاران لاجرم نسبت به شکایت از مراجع قانونی اقدام خواهد شد.

آقای قاضی در مورد این بخش از محتوای نامه اظهار می کند که این وبسایت ها کار غیرقانونی انجام نداده اند. ایشان توضیح می دهد ارزان فروشی که آقای رفیعی از آن سخن می گویند به دلایل زیر صورت می گیرد و کاملا قانونی ست: 

قیمت بلیت دو قسمت دارد؛ یک بخش آن نرخ اصلی (Fare) است که آژانس از شرکت هواپیمایی دریافت می‌کند و بخش دیگر کمیسیونی است که بسته به نوع روابط تجاری آژانس و ایرلاین، معمولا از ۳ تا ۹ درصد تعیین می‌شود. ما و دیگر سامانه‌های فروش بلیت روش کار متفاوتی به نسبت آژانس‌ها داریم و معمولا عمده فروشی انجام می‌ دهیم که بر همین اساس حجم فروش روزانه‌ مان گاه تا ۲ هزار قطعه بلیت پرواز خارجی می‌رسد؛ عددی که روزانه برای یک آژانس محقق نمی‌ شود. بنابراین تصمیم گرفتیم در شرایط اقتصادی موجود بخشی از آن کمیسیون را به مردم برگردانیم.

آقای قاضی در ادامه توضیح می دهد: 

برخی شرکت‌های هواپیمایی کمیسیون‌ های تشویقی نیز دارند که گاه برای هر بلیت ۱۴ تا ۱۵ درصد کمیسیون درنظر می‌ گیرند، این کمیسیون تشویقی غیر از آن کمیسیونی است که روی نرخ بلیت لحاظ می‌ شود. بنابراین اگر در یک مسیر به خواست آن ایرلاین، حجم مشخصی از بلیت فروخته شود، این کمیسیون تشویقی به فروشنده تخصیص می‌ یابد. پس ما سود خود را به دست می‌آوریم. آژانس‌ ها هم قطعا از چنین بسته‌های تشویقی بهره‌مند می‌ شوند.

این فعال صنعت گردشگری در مورد تخفیف ادعایی در نامه آقای رفیعی چنین توضیح می دهد: 

چنان که در آن نامه ادعا شده ما به مشتری تخفیف نمی‌ دهیم، بلکه این کار نوعی قیمت‌گذاری از محل کمیسیون در اختیار فروشنده‌ بلیت است. ماجرای این اعتراض هم از جلسه‌ای در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی شروع شد که برخی آژانس‌ها شاکی از این اقدام سامانه‌ های فروش بلیت، درخواست کردند سود کمیسیون بلیت هواپیما را کامل از مشتری دریافت کنیم. ما بخشی از آن ۳ تا ۹ درصد کمیسیون بلیت را به عنوان سود برمی‌داریم، ولی مابقی آن را در شرایط حاضر اقتصادی برای مردم در نظر گرفته‌ایم.

آقای قاضی که خود یکی از اعضای کمیته فروش اینترنتی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران است در مورد پیگیری موضوع این شکایت و علنی کردن نامه از طریق فضای مجازی چنین اظهار می کند:

چون ادعای صورت گرفته مبنای قانونی ندارد، بنابراین به مرجعی انتقال ندادیم و ترجیح دادیم موضوع را عمومی مطرح کنیم.

اما از طرف دیگر آقای حرمت‌اله رفیعی -رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران- پس از انتشار این مصاحبه، با خبرگزاری ایلنا مصاحبه دیگری انجام داده و در مورد نامه خود و صحبت های آقای قاضی صحبت هایی ارائه می دهد. ایشان در مورد این خبر می گوید که او این نامه را به صورت شخصی فقط به رئیس یکی از سایت ها تحویل داده است:

انتشار وسیع این موضوع نشان از این دارد که رئیس این ‌دست سایت‌ ها علاوه بر اینکه کار خلاف انجام می‌دهند؛ می‌خواهند خود را از این موضوع مبرا کرده و دست‌های شان را تمیز نشان دهند؛ در صورتی که اصلا این طور نیست.

آقای رفیعی همچنین از دعوت به مناظره نماینده سایت‌های فروش بلیت خبر می دهد و می افزاید: 

من همین جا از نماینده سایت‌ های فروش بلیت که از روز گذشته با حجم وسیع اقدام به تبلیغات برای خود کرده، دعوت می‌ کنم تا برای مناظره با حضور خبرنگاران اعلام آمادگی کند. به این صورت مشخص خواهد شد که چه کسی قانونی و چه کسی غیر قانونی حرف می‌ زند. قصد این افراد این است که از خلاف خود بهره‌ برداری سیاسی کنند. بر همین اساس با قدرت می‌گویم توضیحی که از دیروز تا به حال از ایشان در سایت‌ های مختلف منتشر شده، دروغ است. در غیر این‌ صورت سه ماه پیش این دست سایت‌‌ ها را به جرم گران فروشی نمی‌ بستند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در مورد دلیل نوشتن این نامه می گوید: 

به ‌عنوان مثال یکی از این سایت‌ها در شرایط بسیار بد با 10 هزار تومان تخفیف؛ اعتماد مسافران را جلب می‌ کند و برای این موضوع حتا ضرر هم می‌ دهد ولی به ناگاه در تاریخ‌ های پرتردد سفر از جمله ۱۷ ربیع الاول و ۲۸ صفر و اربعین قیمت را به اندازه یک میلیون تومان بالا می‌ برد و به این صورت فشاری را به مردم وارد می‌ کند. صاحبان این سایت‌ ها می‌ گویند کارمان قانونی است ولی با این کار علاوه بر مردم به پنج هزار آژانس نیز لطمه وارد می‌ کنند.

آقای رفیعی در ادامه چنین توضیح می دهد:  

سه ماه پیش به دلیل همین گران فروشی ها، یکی از سایت‌ها به همراه ۱۸۰ سایت دیگر فیلتر شدند ولی چند سایت بعدا بازگشایی شدند. باید پرسید چه کسانی پشت این سایت‌ ها هستند که این افراد هر کاری می‌ خواهند را انجام می‌ دهند؟

ایشان به دلایل رشد این گونه فعالیت ها اشاره می کند و می گوید: 

 استارت‌آپ تعریف دارد ولی اسم کار این افراد استارت‌آپ نیست. معلوم نیست که پشت این افراد چه کسانی هستند که به این صورت از آنها حمایت می‌ شود تا هر کاری می‌ خواهند، انجام دهند و کسی هم نمی‌ تواند با آنها مقابله کند. این افراد با اقدامات خود چندین هزار نفر را بیکار می‌ کنند و این موضوع خلاف انصاف است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان ایران در بخش پایانی صحبت‌هایش چنین توضیح می دهد: 

نهایت کارمزدی که ما از فروش بلیت می‌گیریم، ۹ درصد بوده که با احتساب مالیات و خرج‌های دیگر بیشتر از ۶ درصد باقی نمی‌ماند. ولی در این شرایط این ‌گونه سایت‌های فروش بلیت، تا حدود ۱۴ درصد تخفیف می‌دهند که به‌نوعی همان ضرردهی برای سود بیشتر در تایم‌های پرتردد است. این تخفیف بر اساس قانون جرم است؛ چون به کار بقیه لطمه وارد می‌ کند. اما بلافاصله وقتی من یک نامه به ایشان زدم، در همه سایت‌ها و خبرگزاری‌ها پخش شد. بهتر است به جای این کار اعلام آمادگی کنند تا با حضور خبرنگاران مناظره‌ای را برگزار کنیم.

 | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

دیدگاه ها : 0
account_circle
email

لطفا منتظر بمانید ....

X