karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

11 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در دنیای امروز سیاره ی زمین در وضعیت نا مناسبی به سر می برد . #محیط زیست به دلیل فعالیت های بشری دچار تغییرات زیادی شده و جنگل ها و حیوانات در خطر هستند . اگر همین رویه ادامه پیدا کند در آینده ای نه چندان دور شاهد بروز فجایعی بس بزرگ تر و وسیع تر خواهیم بود . شاید بتوان این گونه برداشت کرد که زندگی بر روی این سیاره بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن خواهد شد . 

انسان ها ممکن است برای زندگی بهتر و راحت تر شدن توجهی به محیط زیست نکنند ولی این را باید خوب بدانند که همه ی موجودات زنده بر روی زمین زندگی می کنند و خانه ی همه ی ما مشترک است .

ما تنها نیستیم ، زمین فقط برای انسان ها نیست . 

در این مطلب به همراه هم سفری خواهیم داشت به یک روستای ماهیگیری در #کلمبیا و با زندگی این مردمان در زمان حال آشنا می شویم و خواهیم دید که آسیب زدن به محیط زیست چه پیامدهای منفی برای همگان خواهد داشت . 

با کارناوال همراه باشید .

روستای Nueva Venecia

روستای Nueva Venecia

روستای Nueva Venecia را میتوان این گونه دید که بر روی آب شناور است و در اعماق منطقه ای به نام Magdalena قرار گرفته است . زندگی در این روستا وابسته به رودخانه ی Estuary در کلمبیا می باشد . این رودخانه ی بزرگ سالیان سال است که قوت مردمان این #روستا را تامین می کند .

تقریبا 400 خانوار خانه های خود را در نزدیکی رودخانه ساخته اند و گویی به آن متصل شده اند . 

زندگی این مردمان به شدت به این رودخانه وابسته است و اگر روزی نتوانند از آن و ماهی ها استفاده کنند مجبور به ترک این منطقه و روستای خود خواهند بود . این مردمان زمانی در دهه ی 1900 میلادی درختان موز خود را از دست داده اند و زندگی خود و ادامه آن را در رودخانه دیده اند . 

مشکل اصلی مردمان آن روستا ورود فاضلاب های شهری به رودخانه است و نمی توانند برای دستیابی به آب پاکیزه هزینه کنند و مجبور هستند از آب رودخانه استفاده کنند . 

روستای Nueva Venecia
روستای Nueva Venecia

کسی به فکر این مردمان است

بعد از گذشت مدت ها از این وضع مردم روستا Jorge Panchoaga ، که یک عکاس و انسان شناس است به روستای Nueva Venecia سفر کرد . جالب است که بدانید نام این روستا همان ونیز جدید است . ( ترجمه ی آن به زبان انگلیسی )

اولین سفر این عکاس و انسان شناس در سال 2010 انجام شد و هدف تخقیق درباره ی سبک زندگی و همینطور وضعیت آن ها بود . اگر بخواهیم کمی کلی تر به این موضوع نگاه کنیم در اصل سفر برای آشنایی و تحقیق درباره ی میراث فرهنگی کشور کلمبیا بود . 

وی به سرعت متوجه مشکلات پیش رو شد و دانست که زندگی مردم روستا چقدر وابسته به محیط زندگی و طبیعت اطراف است . ولی مشکل بزرگتری را دید و سخت متاثر شد . او به رودخانه ای نگاه می کرد که تنها امید برای ادامه ی زندگی بود ولی آلوده بود و به هیچ عنوان منبع مناسبی برای تهیه غذا و استفاده از آب به حساب نمی آمد . 

وی با خاطراتی بسیار درناک مواجه شد .

شبه نظامیان کلمبیایی وارد این روستا شدند و 35 تا 40 ماهیگیر را کشتند و رفتند . 

بدی و ظلم تا چه حد ؟

روستای Nueva Venecia
روستای Nueva Venecia
روستای Nueva Venecia
روستای Nueva Venecia

وصف این روستا از زبان Jorge Panchoaga

بهتر است از این روستا بیشتر بدانیم از زبان کسی که آن جا بوده ، از نزدیک مشاهده کرده و زندگی مردم روستا را لمس کرده است . 

او می گوید :

زمانی که به آب رودخانه نگاه می کنید می بینید که مایعی بر روی آب قرار گرفته است . چرا باید تنها امید مردمان روستا به این شکل در آمده باشد . کسی به فکر زندگی آن ها نیست ؟

من این روستا را به تصویر کشیدم ولی به رنگ سیاه . شاید این گونه بتوان دریافت که زندگی ممکن است برای مردم روستا سیاه باشد . 

عکس ها را به دقت مشاهده کنید و درک کنید زندگی مردم روستا را . 

این تنها روستایی در دنیا نیست که چنین وضعیتی دارد . ممکن است در هر کشوری شاهد روستایی همچون این جا باشیم . 

هنوز زندگی در این جا جریان دارد و ماهیگیری منبع قدرتی است برای ادامه ی زندگی . 

روستای Nueva Venecia
روستای Nueva Venecia
روستای Nueva Venecia

نگاهی به گذشته ، حال و آینده

زمان آن رسیده که وسعت دید خود را گسترش دهید و متفاوت تر به این روستا نگاه کنید . اتفاقاتی که در گذشته افتاده است باعث شده اند تا این وضعیت رخ دهد ، زمان حال نیز تاثیرات زیادی گذاشته و باید فکری کرد تا از بزرگتر شدن این فاجعه جلوگیری شود . آینده نیز در راه است و تاثیر پذیری زیادی از زمان حال دارد . به نظر شما چگونه می توان آینده ی بهتری را رقم زد ؟

به نظر می رسد اگر از همین الان برای بهتر کردن وضعیت تلاشی صورت بگیرد آینده ای روشن خواهیم داشت و این مردمان زندگی متفاوتی را تجربه می کنند .

اکوسیستم این منطقه به شدت در حال نابودی است و خطرات جدی آن را تهدید می کنند . آب این روستا آلوده است و از همین آب برای ماهیگیری و انجام دیگر کارها استفاده می کنند . 

اگر این رودخانه از بین برود و دیگر نتوان از آن استفاده کرد مشکلات چندین برابر خواهند شد . 

کسانی که در شهر زندگی می کنند دیگر ماهی های این رودخانه را بر سر سفره های خود نخواهند دید و مردمان روستا نیز خانه و محل زندگی خود را برای همیشه ترک خواهند کرد . 

روستای Nueva Venecia
روستای Nueva Venecia

چه خواهد شد ؟

تحقیقاتی که بر روی منابع آبی و رودخانه های کشور کلمبیا صورت گرفته است نتایج خوبی را به ما نشان نمی دهند . 28 رودخانه که در این کشور قرار گرفته اند در معرض خطر جدی و نابودی قرار دارند . 

یکی از خطراتی که این رودخانه ها را تهدید می کند استفاده از معادن بصورت غیر قانونی می باشد . 

تغییرات آب و هوایی نیز تاثیرات مخربی را بوجود آورده اند . 

هرچه سریع تر باید این مشکلات را بر طرف نمود و زمان را نباید از دست داد . 

ممکن است برای همیشه این منابع طبیعی از دست بروند و به دنبال آن طبیعت و محیط زیست . 

روستای Nueva Venecia
روستای Nueva Venecia
روستای Nueva Venecia

سخن آخر

نظر شما درباره ی این روستا و مشکلات آن چیست ؟ 

در کشور ما نیز روستاهای زیادی هستند که با مشکلات فراوانی برخورد دارند . به نظر شما چه باید کرد ؟

دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید . 

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.