karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 بهمن 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، نصیر قیداری-دبیر کل کمیسیون ملی سازمان یونسکو در خبری اعلام کرد ثبت کوه دماوند به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در فهرست جهانی یونسکو به دلیل آسیبهای فراوان وارد شده به محیط زیست این اثر منتفی شده است. 

نصیر قیداری روز سه شنبه در نخستین همایش بین المللی دانشگاه سبز در مشهد در ادامه افزود:

به جای کوه دماوند، کویر لوت به عنوان اولین میراث طبیعی کشور سال گذشته ثبت جهانی شد. 

وی جرم کوه دماوند را حدود 100 میلیارد تن اعلام کرد و گفت: 

ثبت جهانی این اثر می توانست بسیار مفید باشد اما موفق به این امر نشدیم. 

از طرفی دیگر اما فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی در گفت و گویی با ایسنا تاکید کرد: 

 پرونده‌ دماوند در فهرست موقت یونسکو وجود دارد و یکی از اولویت‌ های مهم ایران برای ثبت در فهرست میراث طبیعی است. تدوین پرونده‌ "دماوند" جزو اولویت‌ های میراث طبیعی ایران است.

اما چه خطراتی دماوند را تهدید می کند و مانع از ثبت جهانی آن می شود؟

رضا طاهری، دبیر انجمن دوستداران کوه دماوند در گفت و گویی که چندی پیش با ایسنا انجام داده بود از فعالیت هایی مانند معدن کاوی، چرای بیش از حد دام ها، ساخت و سازهای بی رویه در دامنه کوه و جاده سازی هایی که به طور پیوسته انجام می گیرد به عنوان عوامل خطرزای کوه و قله دماوند نام برد.

وی همچنین به استفاده بیش از حد از ظرفیت دماوند به وسیله کوه نوردان اشاره کرد و گفت: 

هجوم و صعود بیش از حد کوهنوردان به خصوص از ضلع جنوبی قله دماوند که راحت‌ترین مسیر است، از جمله عوامل مخرب دماوند است، بطوری که تمام پاکوب‌ها در حد ماشین‌ رو گسترش یافته است که این باعث از بین رفتن گونه‌های گیاهی می‌شود، همچنین زباله‌هایی توسط کوهنوردان در پناهگاه دماوند معروف به پناهگاه سوم، ریخته می‌شود.

آقای طاهری به هدف انجمن که همان ثبت جهانی قله دماوند است اشاره داشت و بیان کرد: 

تا وقتی که موانع حفاظت این قله مرتفع نشود ثبت جهانی آن ممکن نیست و همه هدف ما آن است که بعد از بین رفتن این موانع آن را به ثبت جهانی برسانیم. 

دبیر انجمن دوستداران کوه دماوند در پایان صحبت های خود از حفظ گونه های گیاهی کوه دماوند به عنوان یکی دیگر از اهداف انجمن نام برد و گفت:

 شقایق‌های زیادی از دامنه‌های دماوند تا بالای آن ادامه دارد، که مسافرین با ورود به این دشت ها باعث تخریب آن می‌شوند.

کوه دماوند

javid-jalvandi

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.