karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

جاذبه هایی در سراسر دنیا وجود دارند که با دیدنشان سوالات زیادی به ذهن شما هجوم می آورند و شما را به فکر وا می دارند. برخی از این جاذبه ها ساخته ی دست انسان هستند و هوش و ذکاوت او را به رخ می کشند و برخی دیگر در دل طبیعت جای دارند و از رمز و رازهای آفرینش با شما سخن می گویند. هر چه هست علاقه به کشف واقعیت و سر درآوردن از رموز این گونه جاذبه ها شما را راهی سفر می کنند تا کشفشان کنید. پیش از این برایتان از تعدادی از این جاذبه ها سخن گفتیم:

جنگل هویا باکیو | مثلث برمودای ترانسیلوانیا

ناوگان اشباح مریلند | خلیج مالوز آمریکا

مرداب مانچاک لوئیزیانا | گور دسته جمعی آمریکا

ایران نیز از این دست جاذبه ها، بی نصیب نمانده و تعدادی از آنها را در خود جای داده است. از چندی پیش سفر به میان رمزآلودهای ایران را نیز آغاز کردیم و با سر زدن به گوشه و کنار سرزمینمان به کشف رمز و رازهای آنها پرداختیم. راهی بیابان شدیم و پهنه ی وسیع آن را کشف کردیم. مبهوت ساخته های دست بشر شدیم و در جایی دیگر سحر و جادوی طبیعت را به نظاره نشستیم. در مطالب زیر همه ی این جاذبه های شگفت انگیز را به شما معرفی نمودیم:

قنات قصبه گناباد | سفر به دالان های رمزآلود

کویر ریگ جن | مثلث برمودای ایران

غار پرآو کرمانشاه | غار قاتل

باغ سنگی درویش خان کرمان | باغی اسرار آمیز

کال جنی طبس | دره ای مرموز و اسرارآمیز

چمن متحرک چملی | جزیره شناور ایران

دریاچه تخت سلیمان | گنجینه رمزآلود تاریخ ایران

این بار هم یکی دیگر از دیدنی های سحر انگیز و رمزآلود ما را راهی جاده کرده و سفری تازه را برایمان رقم زده است. برای کشف این رمزآلود راهی شمال کشور عزیزمان می شویم و به استان گیلان می رویم.

با هم در روستایی به نام فکجور، از توابع شهرستان رودسر به تماشای چشمه دَمکِش می نشینیم.

با کارناوال همراه باشید...

چشمه دمکش
photo by Mahsa Mehrabi | Karnaval

چرا چشمه دمکش؟


- چشمه دمکش یکی از جاذبه های طبیعی کشورمان می باشد که رمز و راز خاصی را در دل خود جای داده است.

- آب این چشمه دارای خواص درمانی می باشد و برای درمان برخی بیماری ها مفید است.

- اطراف این چشمه فضای خوبی را برای برپایی یک پیک نیک دوستانه یا خانوادگی برایتان فراهم می کند.

چشمه دمکش

چشمه دمکش | جلوه سحرانگیز طبیعت گیلان

در گوشه ای از این سرزمین پهناور و در زیر درخت کهنسالی از گونه افرا، گودال بزرگی قرار دارد که یکی از آثار تماشایی طبیعت به شمار می رود. دیدن این اثر تمامی معادلات ذهنتان را بر هم می ریزد و شما را به دنیای سوال برانگیز خود دعوت می کند.

چشمه دَمکِش یکی از قدیمی ترین جاذبه های این منطقه می باشد که در یک ملک شخصی واقع شده و متعلق به خانواده مهدوی است. این چشمه و ویژگی هایش آن قدر در خور توجه هستند که در گذشته اندیشمندانی همچون شیخ بهایی و گردشگرانی مانند رابینو را به سوی خود کشانده است تا با اتراق در منطقه به بررسی ویژگی های چشمه بپردازند. همچنین خاص بودن این چشمه سبب شده تا نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار گیرد.

چشمه دمکش
چشمه دمکش
photo by Mahsa Mehrabi | Karnaval

چه رازی در چشمه دمکش نهفته است؟

آب این چشمه از گودال زیر درخت کهنسال به صورت گردابی خارج می شود و بر روی سنگ های سرخ در طبیعت جاری می گردد. همه چیز تا اینجا کاملا عادی به نظر می رسد اما باید بدانید که آبدهی این چشمه با چشمه های دیگری که تا به حال دیده اید بسیار متفاوت است و قطع و وصل می گردد. به این معنی که گاهی چندین ساعت و یا حتی چندین روز آبی در این چشمه مشاهده نمی شود و به یک باره چندین روز پر از آب می گردد.

برای فهمیدن زمان بالا آمدن آب کافیست در سکوت به صدا ها گوش بسپارید. در این حالت به راحتی می توان صدای جریان آب را شنید و با افزایش صدا از بالا آمدن آب چشمه خبردار شد.

هنوز هیچ کس نتوانسته دلیل این نوع آبدهی چشمه را کشف کند و این راز همچنان سر به مهر مانده است. البته این رمزآلود نیز باورها و افسانه هایی در میان مردم دارد. مثلا بسیاری می گویند یکی از نشانه های آمدن آب چشمه، وزیدن دو نسیم خنک به فاصله ی چند دقیقه است که از بالا آمدن آب و جاری شدن آن خبر می دهد.

چشمه دمکش
photo by Mahsa Mehrabi | Karnaval
چشمه دمکش

دیدنی ها و تفریحات

در بازدید از چشمه دمکش می توانید فعالت هایی را انجام دهید:

1- قدم زدن در طبیعت و جنگل نوردی

آب و هوای خوب و لذتبخش فضای اطراف چشمه یکی از دلایلی است که باعث می شود بسیاری از افراد به گشت و گذار در این منطقه بپردازند و از مناظر جنگلی و زیبای آن لذت ببرند. با پنج دقیقه پیاده روی در مسیر پاکوب بالای چشمه به جایی می رسید که می توانید چابکسر و دریای خزر را به خوبی ببینید. کمی بالاتر از این محل می توانید به باغ های زیبای روستا برسید.

اگر دلتان گشت و گذار بیشتری خواست می توانید حدود 40 متر بالاتر از چشمه دمکش چشمه ی دیگری را ببینید که شما را به نوشیدن جرعه ای آب گوارا مهمان می کند.

چشمه دمکش
چشمه دمکش
photo by Mahsa Mehrabi | Karnaval

2- پیک نیک

در اطراف چشمه، تخت هایی قرار داده شده اند تا بتوانید برای نشستن و اتراقِ چند ساعته از آنها استفاده کنید. برپایی پیک نیک در این طبیعت زیبا خاطرات خوشی را برای شما و همراهانتان رقم می زند.

چشمه دمکش

3- عکاسی

ویژگی این چشمه آن قدر منحصر به فردست که شما را برای ثبت تصاویر زیبا وسوسه کند. پس دوربین یا موبایلتان را به دست بگیرید و یادگاری هایی ماندگار را برای خودتان تهیه نمایید.

چشمه دمکش

ویژگی های منحصر به فرد آب چشمه

در فصول مختلف سال میزان آب چشمه تغییر می کند. در زمستان ها و اوایل بهار آبدهی چشمه به حداکثر میزان خود و 572 لیتر در ثانیه می رسد. این مقدار در تابستان ها با کاهشی چشم گیر مواجه شده و میزان آب دهی آن، 58 لیتر در ثانیه می شود.

از نظر قابلیت شرب، آب این چشمه در سطح بسیار بالایی قرار دارد و از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است. چشمه دمکش یکی از 12 چشمه ی بدون املاح خاور میانه می باشد و دفع سنگ کلیه و جبران کمبود آهن از دیگر ویژگی های آب این چشمه به شمار می رود.

چشمه دمکش

امکانات رفاهی منطقه

پیش از ورود به محوطه چشمه پارکینگی وجود دارد که با پرداخت 2000 تومان می توانید از آن استفاده کنید. در این قسمت سرویس بهداشتی نیز وجود دارد.

همچنین برای تهیه خوراکی های مورد نیاز خود می توانید به فروشگاه محلی کوچکی که در همان نزدیکی قرار دارد مراجعه نمایید.

چشمه دمکش

بهترین فصل سفر

این چشمه در منطقه ای ییلاقی قرار دارد بنابراین بهترین زمان سفر به آن بهار و تابستان است.

بهار و تابستان: اب و هوای مطبوع و معتدل بسیاری را به چشمه دمکش می کشاند.

پاییز و زمستان: با سرد شدن هوا کمتر کسی به یک منطقه ییلاقی سفر می کند اما در این دو فصل نیز، طبیعت زیبایی های خودش را دارد.

چشمه دمکش
photo by Mahsa Mehrabi | Karnaval

کجا بمونیم؟

در سفر به چشمه دمکش می توانید در خانه های محلی و هتل و مهمانسراهای اطراف اقامت نمایید.

ویلا

راه دسترسی و هزینه بازدید

هزینه بازدید

به منظور ورود به محوطه چشمه دمکش باید به ازای هر نفر 500 تومان بپردازید. البته ممکن است این رقم با توجه به فصل بازدید دستخوش تغییر شود.

آدرس

استان گیلان، 5 کیلومتری چابکسر، روستای فکجور

راه دسترسی

در محور سیاهکلرود-مازندران وارد خیابان استقلال شوید. این خیابان را تا رسیدن به مسجد ادامه دهید و سپس وارد یک فرعی در سمت راستتان شوید. دز اینجا تابلوهای راهنما به خوبی شما را تا پای چشمه راهنمایی خواهند کرد.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

رشت: 101 کیلومتر

رودسر: 30 کیلومتر

چابکسر: 7.5 کیلومتر

کلاچای: 17.7 کیلومتر

چشمه دمکش

دیدنی های اطراف

در سفر به چشمه دمکش می توانید از دیدن جاذبه های زیر نیز لذت ببرید:

* روستای سرولات

* سواحل دریای خزر

چابکسر

توصیه های کارناوالی

 طبیعت، سخاوتمندانه همه ی زیبایی های خود را به انسان تقدیم کرده است پس در ازای این هدیه ارزشمند با آن مهربان باشید.

زباله های شما تا مدت ها در طبیعت باقی می مانند و منجر به نابودی آن می شوند پس از جمع آوری آنها غافل نشوید.

چشمه دمکش
photo by Mahsa Mehrabi | Karnaval

سخن آخر

از سفر به این رمزآلود لذت بردید؟

تا به حال بازدید از جاذبه های رمزآلود ایران را تجربه کرده اید؟

این چشمه را از نزدیک دیده اید؟

تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید...

منتظر شما خوبان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

11 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام به مردم خوب گیلان من بارها به این منطقه سفر کردم واز زیبایی های انجا لدت بردم و ار مصاحبت مردم خوب و مهربان و مهمان نواز این منطقه بهره برده اما از مسافران و زمین خوارهای که ناجوانمردانه به جان طبیعت افتادهاند بیزارم نمیدانم چرا مردم فهیم ما به جای اینکه زیباییهای انجا را حفط کنن سعی در خراب کردن این محیط زیبا دارن به جان ساختن ویلای های چندین طبقه و خراب کردن جنگل و دریا بیایید سواحل را باسازی کنید واز خصوصی کردن جنگل و دریا این مواهب الهی را به همگان ببخشید

انتشار:29 شهریور 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

من چشمه را دیده ام وتابلوی نصب شده که اشاره ای نشد اطلاعاتی میداد ولی شما هیچ اطلاعات علمی وارزشمندی ارائه نکردید..پس مورد نظر وپسندم نبود گزارشتان...بدرود

انتشار:14 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

rabodan

این چشمه حرف نداره و عالی فقط یسری زباله و آشغال اطرافش ریخته شده که منظره خیلی بدی رو ساخته .

انتشار:20 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.