karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

روزها، ماه ها و سال ها می گذرند و هر روز اتفاقاتی تازه را به همراه می آورد. همه ی ما برای آنکه بتوانیم کارهای روزمره خود را مدیریت کنیم، به تقویم احتیاج داریم؛ گاه این تقویم در جیب یا کیفمان جا خوش می کند و یا در گوشی های هوشمند، نمونه های مختلفی از آن را مورد استفاده قرار می دهیم. شاید در یک نگاه، همه ی روزها مانند هم به نظر برسند اما گاهی پیش می آید که در کنار روز و ماه و سالی که در آن هستیم، نامی خاص نیز به چشم می خورد که به همان تاریخ اختصاص یافته و همه ساله بزرگ داشته می شود. در این میان، مناسبت هایی هستند که در تقویم ها هیچ جایگاهی ندارند و شاید هیچ گاه حتی به گوشمان هم نخورده باشند؛ مثل همین امروز که هجدهم مهر ماه است و از سال 1382 عنوان روز نکوداشت زاینده رود را به دوش می کشد اما کمتر کسی به آن اهمیت می دهد!

کمتر کسی است که در ایران زندگی کند و قصه ی پرغصه ی زاینده رود را نداند. هر کس، حتی برای یک بار هم که شده، تصویری از بستر پر ترک زاینده رود را دیده و درد این خطه از سرزمینمان را لمس کرده است. امروز را به نام این رود خشکیده نامگذاری کرده اند تا به بهانه ی آن، تلاش خود را برای یافتن مرهمی برای این زخم بزرگ بر تن این جلوه ی زیبای کشورمان، بیشتر کنند و توجه بیشتری به آن جلب گردد. 

این روز در سال ۱۳۸۲ از سوی تشکل‌های زیست‌محیطی استان اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری به عنوان روز نکوداشت زاینده رود نامگذاری شد و نخستین تجمع و راهپیمایی به این مناسبت نیز در همان سال توسط تشکل‌های زیست‌محیطی استان اصفهان در کنار بستر خشک زاینده رود در شهر اصفهان برگزار گردید. در آن زمان، ۴ سال از شروع خشکی‌های بلند مدت زاینده رود می گذشت و انتقال تمام آب موجود در آن به استان های همجوار زخم عمیقی را به جای گذاشته بود. مهم‌ترین شعار تجمع مذکور این بود: "زاینده رود را زنده، کامل و همیشه می‌خواهیم"

حالا سال ها از آن روز می گذرد و این رود تنها در زمان هایی کوتاه رنگ آب را به خود دیده است. چهره ی امروز زاینده رود هنوز هم حکایت از دردی دارد که از سال ها پیش به جا مانده و زیبایی های شهر را می بلعد. 

زاینده رود

Faramarz Serajian

 به مناسبت این روز ویدیویی را برای شما به نمایش در می آوریم و روزهای تلخ و شیرین زاینده رود را از نظر می گذرانیم...

 

 

ورود به صفحه اختصاصی مطالب زاینده رود

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.