karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 اردیبهشت 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

روزها می گذرند و تقویم ورق می خورد؛ تقویمی که در هر یک از برگ هایش می توان مناسبت های متنوعی را دید. در بسیاری از اوقات به راحتی از نوشته های این برگه ها می گذریم و یا اصلا با دیجیتالی شدن همه چیز، کمتر به سراغ تقویم های کاغذی می رویم و کمتر از مناسبت ها باخبر می شویم. در کنار تولدها، وفات ها و شهادت ها، مناسبت های دیگری نیز در تقویم به چشم می خورند که خیلی ها از آنها بی اطلاعند. روزهای متعددی در تقویم به نام بزرگان این سرزمین نامگذاری شده اند تا حواس مان را بیشتر جمع کنیم و با افتخارات سرزمین مان بیشتر آشنا شویم. 

شعرا، نویسندگان، دانشمندان، ریاضیدانان و ... همه و همه از افتخارات این خاک هستند که باید به وجود نام شان در تاریخ این سرزمین کهن ببالیم و غرق در حس غرور و افتخار شویم. تعدادشان بسیار زیاد است و در هر دوره ای تعدادی از آنها فرصت حضور یافته و برای همیشه نام خود را در تاریخ ایران ماندگار کرده اند؛ یکی با سرودن شاهنامه، دیگری با نوشتن گلستان، یک نفر با ساختن رصدخانه و بزرگی هم با دستاوردهای علمی. همه این افراد شایسته احترامند و حتا بعد از مرگ شان در یاد و خاطره مردم این سرزمین ماندگار شده اند.

سوم اردیبهشت مناسبتی مهم را در خود دارد و به پاس خدمات شیخ بهایی به این سرزمین به نام او مزین شده است. به همین بهانه می خواهیم کمی بیشتر این افتخار ایران را بیشتر بشناسیم. با کارناوال همراه باشید...

روز بزرگداشت شیخ بهایی

شیخ بهایی کیست؟

بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی در ۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی در شهر بعلبک لبنان چشم به جهان گشود و در ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان دار فانی را وداع گفت.

در سن 17 سالگی پدرش از سوی شاه طهماسب به مقام شیخ‌الاسلام قزوین رسید که مهم‌ترین منصب سیاسی-مذهبی در دربار صفوی بود. وی به مدت 14 سال در این منصب مشغول به کار بود که در سفرش برای زیارت خانه خدا در بحرین درگذشت. شیخ بهایی پس از مرگ پدر در قزوین ماند و از اساتید مختلفی فیض برد. وی در سن ۴۳ سالگی شیخ‌الاسلام اصفهان شد و تا پایان عمر در دربار صفویان خدمت کرد. امروزه از او با عناوین حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری یاد می کنند که تبحر ویژه ای در فلسفه، منطق و ریاضیات داشت و حدود ۹۵ کتاب و رساله در زمینه سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک از خود بر جای گذاشت. به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را با عنوان نجوم و شیخ بهایی نامگذاری کرد و نام این دانشمند در لیست مفاخر ایران ثبت شد.

خانه ابدی او در جوار بارگاه امام هشتم در مشهد قرار دارد و مورد احترام ایرانیان است.

شیخ بهایی چه خدمتی به مردم کرد؟

مهارت شیخ بهایی در ریاضی و معماری و مهندسی هنوز هم بر سر زبان هاست. معماری مسجد امام اصفهان و مهندسی حصار نجف (ارگ شیخ بهایی) در نجف آباد اصفهان را به وی نسبت می دهند. او شاخصی برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب نیز ساخت که به اصطلاح فنی، ساعت آفتاب یا صفحه آفتابی و یا ساعت ظلی خوانده می شود. این ساعت در غرب مسجد امام در اصفهان قرار دارد.

از دیگر فعالیت های وی می توان به تقسیم آب زاینده رود به محلات اصفهان و روستاهای مجاور رودخانه اشاره کرد که بسیار دقیق و با رعایت عدالت و دقت علمی صورت گرفت و  اصل طومار آن در اصفهان موجود است.

طرح ریزی كاریز نجف آباد اصفهان از دیگر کارهایی است که به شیخ بهایی نسبت می دهند. این قنات با عنوان  قنات زرین كمر شناخته می شود و یكی از بزرگترین كاریزهای ایران است.

تعیین سمت قبله مسجد امام و خاتمه دادن به اختلاف نظرها در این مورد نیز از خدمات شیخ بهایی بود. مفتیان (بلند مرتبه‌ترین روحانیون اهل سنت) راجع به تشخیص قبله حدود 1.5 قرن اختلاف داشتند. 

ساخت گلخن (آتشدان) حمام شیخ بهایی، طراحی منار جنبان اصفهان و باغ چهلستون نیز از دیگر کارهایی است که به وی نسبت داده می شود.

مقبره شیخ بهایی

سوم اردیبهشت | روز بزرگداشت شیخ بهایی

یونسکو به مناسبت چهارصدمین سال تولد شیخ بهایی و تقارن آن با سال بین المللی نجوم، عنوان سال بزرگداشت شیخ بهایی را برای سال 2009 انتخاب کرد و همین بهانه ای شد تا از این سال روز ۳ اردیبهشت به عنوان روز شیخ بهایی ثبت شود. جالب آنکه پیش از این، روز 3 اردیبهشت به عنوان روز معمار شناخته می شد و هنوز هم هر ساله در این روز مراسمی مرتبط با معماری یا بزرگداشت معماران در مجامع فرهنگی و هنری و علمی ایران برگزار می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که برخی با وجود کتیبه ای که تاریخ تولد شیخ بهایی را در اسفند بیان می کند، 3 اردیبهشت را روز تولد این شخص بزرگ می دانند. 

برنامه های این روز در سال 97

یکی از شاخص ترین برنامه هایی که در این روز برگزار می شود همایش بزرگداشت شیخ بهایی و روز ملی معمار در سالن اجتماعات دانشکده معماری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین است. این همایش به همت انجمن علمی معماری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و انجمن های مرمت و شهرسازی قزوین برگزار می شود تا علاقه مندان از برنامه های آن استفاده کنند. 

یکی دیگر از برنامه های جالب این روز نمایش «دوست من بهاءالدین» است که ساعت 15:15 از رادیو نمایش پخش می شود. این نمایش در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است و به توصیف قسمت هایی از زندگی شیخ بهایی می پردازد. 

سخن آخر

مفاخر بسیاری در این سرزمین زیسته و خدماتی ارزشمند را به ساکنان این خاک ارایه کرده اند. بد نیست که هر از گاهی نگاهی به تقویم بیندازیم و بی تفاوت از کنار مناسبت های آن نگذریم. روزهایی که برای بزرگداشت بزرگان این سرزمین در نظر گرفته اند فرصت خوبی به ما می دهند تا از برنامه های مختلف استفاده کنیم و مفاخر میهن مان را بشناسیم.

آیا از وجود این روز در تقویم خبر داشتید؟

دیدگاه های خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.