karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به گزارش خبرگزاری تسنیم وضعیت حیوانات در باغ وحش وکیل آباد مشهد در در هاله ای از ابهام است. با توجه به مطرح شدن شرط کاهش حیوانات این باغ وحش برای ادامه فعالیتش، بسیاری از دوستداران حیات وحش نگران سرنوشت حیواناتی هستند که از این باغ وحش ناپدید می‌شوند. فعالان محیط زیست احتمال می‌دهند این حیوانات در راستای کاهش تعداد جانوران باغ وحش معدوم شدند و پوست و یا لاشه آنها به فروش رسیده است. 

اصل ماجرا چه بوده است؟

اول مرداد ماه بود که خبرگزاری تسنیم در خبری آورد:

طی ساعات گذشته، خبری هولناک از معدوم‌سازی 8 ببر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد در فضای مجازی منتشر شد. در این خبر، علت معدوم‌سازی ببرهای این باغ وحش، تلاش صاحبان مجموعه برای کاهش تعداد جانوران عنوان شده چرا که سازمان حفاظت محیط زیست، صدور مجوز بهره‌برداری برای این باغ وحش را که تا پایان سال گذشته به صورت غیرقانونی فعالیت داشت، مشروط به کاهش تعداد جانوران کرده بود.

این خبر بلافاصله از سوی متولیان زیست‌محیطی استان تکذیب شد. مدیران محیط زیست استان گفتند فضاسازی و انتشار اخبار کذب موجب ناآرام جلوه‌دادن فضا می‌شود و تلف‌شدن هشت قلاده ببر باغ وحش مشهد تاکنون در هیچ دوره‌ای رخ نداده و کاملا بی‌اساس است. همتی -مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی- در این باره گفت:

هم‌اکنون باغ وحش مشهد به عنوان قدیمی‌ترین باغ وحش کشور دارای 14 قلاده ببر است که وضعیت مناسب زیست، تغذیه، بهداشت، فضا و امنیت محل زندگی آنان تحت نظارت کامل اداره کل حفاظت محیط‌زیست قرار دارد. تنها مورد سابقه تلف‌شدن ببر در باغ وحش مشهد، خرداد امسال رخ داد که آن هم ناشی از درگیری دو ببر نر و ماده در قفس بود که موجب بریدگی دم حیوان ماده، عفونت شدید و مرگ جاندار شد. با وجود آنکه این ببر زخمی بلافاصله توسط دامپزشک باغ‌وحش تحت عمل جراحی و اقدامات درمانی قرار گرفت اما 10 روز بعد از درگیری تلف شد.

واکنش مالک باغ وحش وکیل آباد مشهد

مهدی رستمی -مالک باغ وحش وکیل‌آباد- در پاسخ به این پرسش که وضعیت استانداردسازی باغ وحش وکیل‌آباد به کجا انجامید، گفت:

در حال حاضر تا انتهای سال مجددا مهلت گرفته‌ایم و به دنبال وسعت بخشیدن به اندازه قفس‌ها هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای استانداردسازی فضای باغ وحش آیا اقدام به کاهش تعداد حیوانات کرده‌اید؟ کاهش حیوانات را تایید کرد اما از توضیح بیشتر پیرامون سرنوشت حیوانات خارج شده از باغ وحش امتناع ورزید. رستمی همچنین درباره تعداد ببرهای بنگال موجود در باغ وحش خود اظهار داشت:

آماری از تعداد ببرهای باغ وحش ندارم. تعداد همان است که سازمان محیط‌زیست ماهانه ثبت می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به مرگ برخی ببرهای باغ وحش به دلیل کهولت سن یا دلایل دیگر، از این موضوع و تعداد احتمالی ببرهای مرده یا کشته شده در این باغ وحش اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما مرگ و میر در ماه‌های گذشته را هم تکذیب نکرد.

ورود دادستانی

در حالی که کم‌کم همه داشتند تکذیب خبر از سوی محیط‌زیست خراسان‌رضوی را باور می‌کردند با ورود دادستانی، موضوع ابعاد جالبی به خود گرفت. قاضی محمد بخشی‌محبی -معاون دادستان مشهد- با اشاره به بازدید از باغ وحش مشهد گفت:

در بازدید کارشناسان دادستانی از باغ وحش مشهد 7 تخته پوست و 4 جمجمه ببر از این باغ وحش کشف شد و بلافاصله دستور قضایی برای انتقال آنها به محیط زیست صادر شد. تحقیقات در این زمینه از سوی دادستانی ادامه دارد.

با انتشار این خبر، بار دیگر احتمال کشته شدن ببرهای جوان به دلیل نداشتن فضای کافی توسط مسوولان باغ وحش طرح شد و این بار نیز  مقامات محیط زیست استان از عملکرد باغ وحش وکیل‌آباد حمایت کردند:

این هفت تخته پوست چیزی خارج از اطلاع سازمان حفاظت از محیط زیست نبوده است. تخته پوست‌های پیدا شده چیز گم شده‌ای نبوده‌‌اند. موجودات زنده در باغ وحش اگر تلف شوند؛ پوست آنها دباغی، تاکسیدرمی و برای موارد آموزشی آینده استفاده می‌شود. ببر هم به عنوان یکی از موجودات شامل همین موضوع است. ما گفتیم در سال 97 یک تلفات ببر به دلیل عفونت زخمی وجود داشته اما با تلفات در بازه زمانی سال 96 به هشت قلاده می‌رسد. دلیل تلفات هم بحث بیماری، کهولت و توله‌های زیر یک ماه بوده که دوام نیاورده‌اند. یکی از این ببرهای تلف شده توله بوده است.

عرفانی -معاون محیط زیست استان- گفت:

ما دقیقا روی بحث مرگ و میر ببرها گفت‌وگو می‌کنیم و نه کشتار ببر. در حرف‌های ما تناقضی وجود ندارد. ما از این پوست‌ها مطلع بودیم. طبق آمار ما تعداد 8 قلاده ببر از آبان 96 تا امروز به دلایل مختلف مانند کهولت یا بیماری تلف شده‌اند. نماینده سازمان نظام دامپزشکی در باغ وحش مستقر بوده و ایشان به عنوان مرجع رسمی پس از مرگ ببرها؛ دلیل مرگ را کهولت سن عنوان کرده‌اند. پیرامون این موضوع باید از ایشان بپرسید. شرایط نگهداری در باغ وحش‌ها به دلیل تهدیدهای بیشتر مانند تغذیه و... متوسط عمر ببر را ممکن است کاهش دهد و آمار همیشه مطابق بر آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد نیست.

ببرها جوان بوده‌ اند و مرگ آنها به تازگی رخ داده است

متاسفانه امروز خبر جدیدی در این زمینه از سوی دادستانی منتشر شد که براساس آن قاضی محمد بخشی‌محبی گزارش داد:

پس از کشف 7 تخته پوست ببر در باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد، روز گذشته کارشناسان خبره‌ای را برای بازرسی به باغ‌وحش مشهد اعزام کردیم و در بازرسی‌ها از داخل یکی از انبار‌ها دو تخته دیگر از پوست یوزپلنگ کشف شد.

در تلخ‌ترین بخش این گفته ها معاون دادستان مشهد اعلام کرد:

همچنین 4 جمجمه ببر در آن باغ‌وحش کشف شد که طبق گزارش کارشناسان بعضی از این جمجمه‌ها تازه هستند و حشرات همچنان در اطراف آنها بوده و دندان‌های نیش آنها به گونه‌ای است که نشان می‌دهد ببر‌ها جوان بوده اند.

بخشی‌محبی درباره وضعیت نگهداری و بهداشت در باغ وحش وکیل آباد مشهد گفت:

کارشناسان دامپزشکی نیز به محل اعزام شدند و در گزارش آنها آمده که شرایط بهداشتی برای نگهداری حیوانات در آن باغ‌وحش مناسب نیست و دارو‌هایی که چندین سال قبل تاریخ آنها منقضی شده از این باغ وحش کشف شد.

برای بسیاری از دوستداران حیوانات همچنان این سوال مطرح است که چرا از ۱۸ ببر موجود در مهر ۱۳۹۶ در باغ‌وحش وکیل‌آباد حالا تنها ۱۰ ببر بالغ و چهار توله که اخیرا متولد شدند، به جا مانده است؟

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

rahnama

لطفا وقتی یک مطلب را کاملا از یک روزنامه کپی می کنید، منبع آن را هم قید کنید. من یک خبرنگارم و در حوزه گردشگری و محیط زیست خیلی مطلب نوشته و می نویسم. منبع این مطلب هم روزنامه شهرآرا مشهد است. لطفا در انتشار مطالب، امانت را رعایت کنید. سپاس از سایت خوبتون. 

فهیمه دزفولی

سلام همراه گرامی کارناوال
ممنونیم از توجهتون به این گزارش
همونطور که در انتهای خبر می‌بینید منبع این گزارش، خبرگزاری تسنیم هست. این خبرگزاری در یک پرونده دنباله دار ماجرای حیوانات در باغ وحش مشهد رو دنبال می‌کنه و ما بخشی از این سلسله گزارش‌های خبری رو منعکس کردیم. برای اونکه مطمئن بشید بررسی‌های لازم پیش از انتشار انجام شده خبرگزاری دویچه وله هم این مطلب رو انعکاس خبری داده.
درباره اینکه احساس کردید مطلب کپی هست باید بگم بخش عمده ای از این گزارش گفته های افرادی هست که درگیر پرونده هستن. همونطور که اطلاع دارید در نقل قول از یک فرد قرار نیست ما تغییری در صحبت‌ها بدیم و عین جملات افراد رو نقل می‌کنیم تا سوء برداشتی از منظور گوینده ایجاد نشه.
خوشحال می‌شیم که همچنان با همین دقت و نکته سنجی مطالب مارو دنبال کنید.

09 مرداد 1397

انتشار:08 مرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.