karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

31 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

خوراکی های هر کشور ، بخشی از ویژگی های آن را تشکیل می دهند و به عنوان یکی از معرفان فرهنگ شناخته می شود. برخی از آنها به حدی جذاب و شاخص هستند که در دنیای امروز حتی می توانند به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری نیز مطرح شوند. 

فرهنگ غذایی ایرانی یکی از متنوع ترین خوراکی ها را در خود جای داده است و در هر نقطه ی آن می توان طعمی جدید را کشف کرد و لذت برد. حالا شخصی به نام پونتیا فلاحی که یک ایرانی-آمریکایی است، نگاهی متفاوت به این فرهنگ داشته و در مطلبی به معرفی ده دسر ایرانی پرداخته که می توانند تجربه ای متفاوت برای مسافران این سرزمین باشند. 

پونتیا فلاحی، در آمریکا متولد شده و زندگی کرده است و تجربه ی زندگی در 4 کشور دیگر را نیز دارد. او علاقه ی خاصی به زبان، فرهنگ و سفر دارد و در تلاش است تا درباره ی فرهنگ ایرانی تحقیق کند و بنویسد. زندگی او در سه فعالیت خلاصه شده است : نوشتن درباره ی ایران، تدریس زبان و سفر.

وی در مطلبی، به ده دسر محلی ایرانی پرداخته که هر کسی باید آنها را امتحان کند. وی در این باره می گوید:

چلوکباب یکی از شناخته شده ترین خوراکی های ایرانی است و تقریبا همه آن را می شناسند اما آیا کسی به دسرهای این کشور نیز توجه می کند؟ ایرانیان فرهنگی دوستانه دارند و از هر فرصتی برای دور هم نشینی و نوشیدن چای استفاده می کنند. علاقه به چای باعث شده تا طعم های شیرینی در میان ایرانی ها خلق شود. این طعم ها تجربه ای متفاوتند که کمتر کسی به آنها توجه دارد. طعم هایی که 3 عنصر جدانشدنی دارند : زعفران، گلاب و هل.

در ادامه به بررسی فهرست تهیه شده توسط پونتیا می پردازیم و ده دسر ایرانی را به شما معرفی می کنیم.

با کارناوال همراه باشید.

دسر ایرانی

1- زولبیا و بامیه

زولبیا نام یک شیرینی است که مواد آن توسط یک قیف در روغن ریخته و با اشکال جالب سرخ می شود. پس از آنکه این شیرینی از روغن بیرون آورده می شود، آن را در شربت گلاب و زعفران فرو می کنند تا طعمی متفاوت به خود بگیرد.

بامیه نیز نام شیرینی دیگری است که معمولا در کنار زولبیا سرو می شود و بسیار شبیه به چورو (یک میان وعده اسپانیایی از خمیر سرخ شده) می باشد. بامیه نیز در انتهای طبخ به درون شربت ریخته می شود تا به آن آغشته گردد.

این دو شیرینی در ماه رمضان طرفداران بسیاری دارند چرا که بعد از یک روز، روزه داری، قند افراد را تامین می کنند. کافیست یک لیوان چای داغ در کنار این دو شیرینی بگذارید تا خوش طعم ترین لحظات را برای خود خلق کنید.

زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه

2- رنگینک

جنوب ایران و جزایر خلیج فارس، نوعی فرهنگ متفاوت را در ایران به نمایش می گذارند که حتی در غذاهای آنها نیز قابل لمس است. در این مناطق، درون خرماهای نرم را با گردو پر می کنند و سپس آنها را در مخلوطی از آردِ تفت داده شده و زعفران و هل و دارچین قرار می دهند تا دسر خوشمزه و دلفریبی به نام رنگینک تهیه شود. این دسر خوشمزه می تواند با ظاهرش دل شما را ببرد و طعمش نیز زبانتان را جادو کند.

 

رنگینک

3- فالوده شیرازی

با اولین نگاه به فالوده ازخودتان می پرسید: چی کسی نودل را به عنوان دسر می خورد؟ اما کافیست یک بار این رشته فرنگی های غرق شده در شربت گلاب را بچشید تا دیگر به چشمتان برای انتخاب خوراکی اطمینان نکنید. انتخاب های زیادی پیش رویتان است؛ می توانید این دسر را با چاشنی آبلیمو همراه کنید یا از میان آلبالو و دیگر شربت ها یکی را انتخاب نمایید. 

فالوده دشمن روزهای داغ تابستان است و معروف ترین نسخه ی آن را می توانید در شیراز بخورید.

فالوده

4- بستنی اکبر مشتی یا بستنی سنتی

در دهه 1950 بود که شخصی به نام اکبر مشهدی بستنی خوشمزه ای را وارد بازار کرد که امروزه به مشهورترین و قدیمی ترین بستنی در ایران تبدیل شده است. این بستنی با عنوان بستنی سنتی نیز شناخته می شود و طرفداران بسیاری دارد. ترکیب بستنی وانیلی، زعفران با گلاب و پسته می تواند ترکیب هیجان انگیزی برای شما باشد اما نه به اندازه تکه های خامه ی یخ زده در بستنی که شما را غافلگیر می کنند و حس خوبی را برایتان به ارمغان می آورند. این بستنی هم به صورت لیوانی قابل تهیه است و هم به شکل ویژه ی ایرانی آن در میان دو نان که می توان از آن با عنوان ساندویچ بستنی یاد کرد. 

البته می توانید این بستنی را در کنار فالوده مصرف کنید تا از طعم خوش هر دوی این دسرها بهره مند شوید.

بستنی سنتی

5- شله زرد

می رسیم به پودینگ مخصوص ایرانی ها که با برنج  تهیه می شود و زعفران اعلای ایرانی رنگ زرد و عطری بی نظیر را به آن می بخشد. دارچین نیز بخشی از این دسر است اما صرفا برای تزیین از آن استفاده می شود و همه از کوچک تا بزرگ دوست دارند تا خلاقیت خود را با زدن نقش و نگار بر روی این دسر خوشمزه به نمایش بگذارند.

در مراسم مذهبی و ماه رمضان، شله زرد نقش یک خیرات را دارد و گاهی به صورت رایگان توزیع می شود.

 

شله زرد

6- شیرینی یزدی

یزد از آن شهرهایی است که به خاطر وجود شیرینی های خوشمزه در آن ، شهره ی خاص و عام است. در این شهر می توانید باقلوایی متفاوت از نوع ترکی و یونانی را امتحان کنید و طعم قطاب و لوز نارگیل و یا پشمک را نیز بچشید. البته یک فنجان چای داغ را در کنار این شیرینی های خوشمزه فراموش نکنید.

شیرینی یزدی

7- کلوچه

کلوچه یا کوکی، شیرینی خوشمزه ای است که با طعم های متفاوتی همچون دارچینی، گردویی، کاکائویی و ... ارائه می شود. شکل این شیرینی در نقاط مختلف، متفاوت است؛ مثلا در فومن نوعی کلوچه طبخ می شود که دارای طرح های دایره ای است و طعمی متفاوت نسبت به سایر کلوچه ها دارد. کلوچه می تواند در یک بعدازظهر و در کنار چای سرو شود و یا در کنار یک صبحانه دلچسب قرار گیرد.

کلوچه فومن

8- سوهان

سوهان معروف ترین شیرینی ایرانی است که از زعفران، تخم مرغ، گلاب، شکر، کره و هل تهیه می شود. رنگ هوس بر انگیز آن و پسته هایی که بر رویش پاشیده می شوند می تواند هوش از سرتان ببرد. البته مراقب باشید چرا که این شرینی بسیار اعتیادآورد است و ممکن است نتوانید از آن دست بکشید. بافت این شیرینی به گونه ای است که پس از هر بار مصرف مجبور خواهید شد که مسواک بزنید و دهانتان را از تکه های شیرینی تمیز کنید.

 

سوهان

سوهان

9- گز

نام گز که می آید، خواه ناخواه نام اصفهان هم در ذهن نقش می بنند چرا که این شهر خاستگاه این شیرینی خوش طعم است. شیره ی گیاه گز، گلاب و سفیده ی تخم مرغ مواد اصلی تشکیل دهنده ی این شیرینی هستند و بادام و پسته نیز به صورت انتخابی به آن اضافه می شود.  این شیرینی در دو نوع بسته بندی وجود دارد : بسته بندی تکی و نوع آردی آن که در آرد غرق شده است.

 

گز

10- حلوا

حلوای ایران با سایر نسخه های آن در خاورمیانه متفاوت است. ایرانیان برای تهیه آن، آرد گندم را به آرامی در روغن یا کره تفت می دهند و سپس طی مراحلی شکر، گلاب و زعفران را به آن اضافه می کنند. سپس نوبت بادام و پسته است که به صحنه بیایند و برای تزیین استفاده شوند. لبه های حلوای سرو شده در بشقاب به گونه ای خاص توسط قاشق شکل داده می شود و چهره ای خاص به این دسر می دهد. این دسر در مراسم های مذهبی و سنتی جایگاه ویژه ای دارد و طبخ می شود.

 

حلوا

سخن آخر

شما طرفدار کدامیک از این دسرها هستید؟

چه دسر های دیگری را در ایران چشیده اید؟

نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

parya

شله زرد

انتشار:13 اردیبهشت 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

احمد

چی میشد میگفت سوهان مال قمه؟؟؟

انتشار:11 اردیبهشت 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

احمد

انتشار:02 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.