karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 اسفند 1396

به روز رسانی

10 مهر 1399

به نقل از تسنیم، مه لقا کاشفی، عضو هیات مدیره جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست با بیان اینکه واگذاری اراضی اطراف آزادراه تهران-شمال به پیمانکار باعث نابودی گونه‌های گیاهی و جنگلهای هیرکانی می‌شود، گفت:

در صورت واگذاری اراضی، شاهد چند پاره شدن جنگلهای هیرکانی خواهیم بود. 

وی در گفت و با خبرنگار باشگاه خبرنگاران پویا در مورد تصمیم واگذاری زمین های مجاور آزادراه تهران-شمال از سوی دولت به پیمانکار پروژه و اثرات فاجعه بار زیست محیطی این کار بیان کرد:

در اصل از ابتدا به ساخت چنین آزادراهی در مناطق شمالی کشور انتقاد داشتیم و دلایل کارشناسی خود را ذکر کرده‌ایم. مسوولان محیط زیست وقت نیز در زمان آغاز به ساخت این آزادراه قول دادند که دغدغه‌های فعالان این حوزه مبنی بر ارزیابی‌های زیست محیطی را مدنظر قرار دهند اما در سال 74 متوجه عدم وجود ارزیابی زیست محیطی این پروژه شدیم.

 کاشفی افزود:

یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان محیط زیست بابت چند پاره شدن جنگلهای هیرکانی شمال کشور و نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری بود که متاسفانه در ابتدای طرح دیده نشد. 

این عضو هیات مدیره جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست در ادامه گفت: 

بعد از اینکه متوجه نبود ارزیابی زیست محیطی این آزادراه شدیم، جلسه‌ای با مسوولان ذیربط برقرار کردیم و برخی توضیح ها را به‌صورت شفاف ارایه کردیم که کارهایی در این خصوص انجام گرفت.

آزادراه تهران ـ شمال تیر خلاص به جنگلهای هیرکانی

وی در ادامه تصریح کرد:

شعار ما در ابتدا این بود که ساخت آزادراه تهران ـ شمال تیر خلاص به جنگلهای هیرکانی و منابع آب شهر تهران است و در این رابطه پژوهش هایی را ارایه کردیم.

عضو هیات مدیره جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست خاطرنشان ساخت:

در همان ایام ابتدای این پروژه، برخی از مسوولان وقت بنیاد مستضعفان اذعان داشتند که ساخت این آزادراه به دلیل نبود منابع مالی در حدود 70 سال به طول می‌انجامد چراکه این منابع باید از فروش زمینها و واگذاری آنها انجام گیرد!

کاشفی از عبور برخی تونلها و نقاط آزادراه تهران-شمال از روی گسلهای زلزله خبر دارد و گفت: 

برخی تونلها از روی گسلهای زلزله عبور می‌کند بنابراین ساخت این آزادراه به شدت خطرناک خواهد بود و کارشناسان موسسه زلزله شناسی باید جوابگو باشند. با فعال شدن این گسلها و تخریب آزادراه چه کسانی پاسخگوی این هزینه‌ها خواهند بود.

محیط زیست کشور در معرض نابودی 

عضو هیات مدیره جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست در ادامه افزود:

تونلهای آزادراه تهران ـ شمال موجب از بین رفتن محیط زیست شمال کشور خواهد شد و چه کسی پاسخگوی خسارتهای زیست محیطی خواهد بود. مسوولان دولتی باید پاسخ دهند که آیا ارزش‌گذاری اقتصادی برای این آزادراه انجام گرفته است و آیا واگذاری 35 میلیون متر مربع از زمینهای اطراف آزادراه به پیمانکار، توجیه اقتصادی دارد.

نابودی درختان سرخ‌دار جنگلهای شمال کشور با ساخت آزادراه

وی از نابودی گونه‌های گیاهی و جنگلهای هیرکانی در اثر واگذاری اراضی اطراف آزادراه به پیمانکار خبر داد و گفت:

ارزش‌گذاری یک درخت سرخ‌دار حتی از یک الماس هم بالاتر است و قدمت آن 5 هزار سال محسوب می‌شود؛ اگر این آزادراه به اتمام برسد و اراضی واگذار شود، بسیاری از درختان سرخ‌دار نابود خواهند شد.

کاشفی تصریح کرد:

جنگلهای ایران، چهار اشکوبه است بنابراین اگر درختی جابه‌جا شود به طور حتم از بین می‌رود؛ گونه‌های گیاهی را نمی‌توان در این محیط از دست داد.

اتمام آزادراه تهران ـ شمال و نابودی جنگلهای هیرکانی

کاشفی به قدمت چندین میلیون ساله جنگلهای هیرکانی شمال کشور اشاره کرد و گفت:

متاسفانه با اتمام این آزادراه و از همه مهمتر با واگذاری اراضی اطراف آن به پیمانکار و فروش آنها، شاهد نابودی جنگلهای پرفایده هیرکانی خواهیم بود. 

وی افزود:

جنگلهای هیرکانی شمال کشور به عنوان رودخانه‌های دایمی محسوب می‌شوند و همانند سد آب عمل خواهند کرد که در صورت ویرانی، شاهد تبعات جبران‌ناپذیری به محیط زیست کشور خواهیم بود؛ از طرفی با ساخت این آزادراه احتمال فعال شدن گسلهای زلزله در طول مسیر وجود دارد که باید کارشناسان ذیربط در این باره توضیح دهند.

کاشفی از علت واگذاری اراضی از سوی دولت به پیمانکار پروژه سخن گفت: 

دولت به دلیل هزینه‌بَر بودن آزادراه تهران ـ شمال در پی واگذاری اراضی به پیمانکار است و بنیاد هم با بهره‌برداری از اراضی در پی تامین هزینه‌ها خواهد بود. دولت بر نبود منابع مالی در پروژه آزادراه تهران ـ شمال اذعان می‌کند اما باید پاسخ دهد که چرا با وجود کمبود منابع مالی و بی‌پولی به‌دنبال ساخت چنین آزادراهی است.

عضو هیات مدیره جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست در ادامه خاطرنشان کرد:

آقای کلانتری چند سال قبل تاکید کرده بود که جنگل برای ما مهم نیست و سوخت برای ما حایز اهمیت است. در حالی که فکر نمی‌کرد خودروهای هیبریدی یا برقی در دنیا جای سوخت را ‌می‌گیرند اما جایگزینی برای جنگلها به‌وجود نمی‌آید!

قابل جبران نبودن جنگلهای هیرکانی شمال کشور

کاشفی افزود:

نابودی جنگلها به هیچ عنوان قابل جبران نیست و حتی اگر میلیونها نهال کاشته شود بازهم جای جنگلهای طبیعی کشور را نمی‌گیرد. مسوولان ذیربط مدعی هستند که برای ساخت آزادراه منابع مالی کافی را ندارند اما از طرفی دیگر  شاهدیم که هزینه‌هایی را برای نهال کاری مصرف می‌کنند در صورتی که باید به فکر داشته‌های محیط زیست کشورمان باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد:

دولت اگر پول کافی ندارد نباید اراضی ملی و جنگلهای کشور را به پیمانکار واگذار کند و ما نیز به این رویکرد آنها انتقاد داریم و باید جلوی این مساله گرفته شود.

به گفته خانم کاشفی اراضی شمال کشور و جنگلهای هیرکانی اراضی ملی هستند و متعلق به همه مردم محسوب می شوند؛ بنابراین باید در حفظ و حراست از آن کوشا باشیم.

وی با بیان نقش این جنگل ها در کمک به تولید آب و اکسیژن اظهار کرد:

جنگلهای هیرکانی به تولید اکسیژن در کشور کمک می‌کند و هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند جایگزین این مهم شود و در صورت نابودی این بخش از محیط زیست کشور شاهد آسیبهای جدی به سلامت و محیط زیست مردم خواهیم بود.

ارزش هر اصله درخت جنگلهای هیرکانی 1800 دلار

خانم کاشفی در ادامه صحبت های خود به ارزش پولی این جنگل ها اشاره کرد و افزود:‌

ارزش جنگلهای هیرکانی بسیار بالا است و بنابر آخرین تحقیق های انجام شده، هر اصله درخت حدود یک هزار 800 دلار بازدهی اقتصای دارد و باید در حفظ آن کوشا باشیم. در صورت واگذاری اراضی اطراف آزادراه تهران ـ شمال به پیمانکار شاهد چند پاره شدن جنگلهای هیرکانی خواهیم بود و گونه‌های گیاهی و حیوانی نیز نابود می‌شوند.

عضو هیات مدیره جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست به صحبتهای کلانتری در مورد بحران آب اشاره کرد و گفت:

رییس کنونی سازمان محیط زیست به طور مدوام در مورد مساله آب و دغدغه‌های آن سخن می‌گوید اما عدم دفاع او از جنگلهای هیرکانی و سکوتش در قبال واگذاری اراضی آزادراه تهران ـ شمال با صحبتهای اولیه او در تضاد است. این دو نوع سخن از رییس سازمان محیط زیست کشور با یکدیگر متناقض است چراکه اگر جنگلهای هیرکانی نابود شود بخش زیادی از منابع آبی کشور نابود خواهد شد؛ امیدواریم مسوولان ذیربط تصمیم های صحیحی را در مورد این آزادراه اتخاذ کنند.

در همین زمینه باید اشاره کنیم که محمد سعیدی‌کیا؛ ربیس بنیاد مستضعفان چندی قبل گفته بود: قرار بر این است که دولت حدود 35 میلیون متر‌مربع از اراضی مجاور آزادراه تهران ـ شمال را به بنیاد واگذار کند و اگر کسی بخواهد از این اراضی استفاده کند، بنیاد باید اجازه بهره‌برداری را بدهد. با اجاره ویلا در شمال نیز می توانید علاوه بر گذر از آزادراه جدید شمال از اقامت در آنجا نهایت استفاده رو ببرید.

#اخبار گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.