karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 بهمن 1398

به روز رسانی

20 مرداد 1399

در این مطلب به معرفی یکی از پرماجراترین جاده های ایران می پردازیم؛ آزادراه تهران شمال که رفت و آمد از بخش اول آن میسر شده است. به شما تعدادی عکس از ازادراه تهران شمال نشان می دهیم تا کمی با فضای آن آشنا شوید و با نمایش نقشه کامل آزادراه تهران شمال به شما می‌گوییم که آزادراه تهران شمال از کجا تا کجاست و در طول مسیر آن چه چیزهایی وجود دارد. همچنین با دسترسی آسانی که این اتوبان به شمال کشور فراهم می کند، می توانید خیلی راحت تر و سری تر از قبل شهرهای شمالی بروید. حال اگر برای سفر بعدی خود می خواهید از طریق این آزادراه به شمال بروید، شاید بد نباشد که با رفتن به صفحه اجاره ویلا در شمال لیستی کاملی از ویلاهای شمال را ببینید تا از بابت اقامت هم خیالتان راحت باشد.

آزادراه تهران-شمال

آزادراه تهران شمال

آشنایی با آزادراه تهران شمال

آزادراه تهران- شمال نام آزادراهی 121 کیلومتری است که برای اتصال تهران به شهر چالوس طراحی شده و تا کنون دو بخش از آن به بهره‌برداری رسیده است. این مسیر ارتباطی با نام آزادراه ۳ (ایران) هم شناخته می‌شود. آزادراه تهران-شمال به عنوان یک پروژه بزرگ راه‌سازی در کشورمان به شمار می‌رود و در سه استان تهران، البرز و مازندران قرار دارد.

از مزایای احداث آزادراه تهران شمال می توان به این موارد اشاره کرد:

  • کوتاه شدن مسیر به میزان حدود 65 کیلومتر
  • کاهش زمان سفر از 4.5 ساعت به 1.5 ساعت در روزهای عادی
  • ساخت راه ارتباطی سریع و ایمن در چهار فصل سال
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت به میزان حدود 35 درصد و حدود 86 میلیون لیتر در سال
  •  کاهش آلودگی هوا ناشی به دنبال کاهش آلاینده‌های سوخت خودروها
  • افزایش ظرفیت عبور نسبت به مسیر کنونی
  • کاهش استهلاک وسایل نقلیه
  • توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی
  • اشتغال‌زایی

افتتاح فاز یک آزادراه تهران شمال

قطعه چهار آزادراه تهران-شمال

مسیر آزادراه تهران شمال

قطعه یک

اولین بخش از آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز می‌شود و با عبور از مناطق کن و حاشیه روستای سولقان وارد منطقه کوهستانی توچال شده و با عبور از تونلی به نام تالون و دره لانیز وارد منطقه دو آب شهرستانک (سه راهی شهرستانک) می‌شود. جالب که بدانید این قطعه از مسیر 16 تونل دارد.

این بخش حدود 60 کیلومتر مسیر را تا اینجا کاهش می‌دهد. سال ۱۳۷۵ بود که احداث این قطعه آغاز شد و در بهمن ۱۳۹۸ به بهره‌برداری آزمایشی رسید. در تاریخ 6 اسفند 1398 با حضور  رئیس‌جمهور، حسن روحانی این قطعه به طور رسمی افتتاح شد.

قطعه دو

در ادامه، این مسیر به موازات جاده چالوس کشیده شده است و در دره سرهنگ، تونلی وجود دارد که به پل زنگوله می‌رسد. این بخش حدود 22 کیلومتر است و حدود 5 کیلومتر مسیر را کاهش می‌دهد. احداث این بخش از خرداد 1396 آغاز شده و هنوز ادامه دارد. 

قطعه سه 

این مسیر با طول 47 کیلومتر از پل زنگوله تا سه‌راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد را دربرمی‌گیرد. عملیات احداث این بخش هنوز آغاز نشده است.

قطعه چهار

حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به قطعه چهار آزادراه تهران شمال اختصاص دارد و حدود ۲۰ کیلومتر است. این بخش از آزادراه با گذر از ارتفاعات البرز به موازات جاده کرج - چالوس به شهر چالوس منتهی شده و پایان مسیر با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن وصل می‌شود. ساخت این بخش از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و از سال 1391 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقشه آزادراه تهران شمال

نقشه آزادراه تهران شمال

امکانات آزادراه تهران شمال

هنوز امکاناتی در طول این آزادراه ایجاد نشده اما نقاطی را برای ایجاد تاسیسات رفاهی در نظر گرفته‌اند که در آینده تکمیل می‌شوند.

عوارضی آزادراه تهران شمال

عکس های آزادراه تهران شمال

راه دسترسی به آزادراه تهران شمال

منطقه یک این آزادراه از تهران (انتهای اتوبان همت) و سه‌راهی شهرستانک و منطقه 4 آن از شهر چالوس یا سه‌راهی دشت نظیر قابل دسترسی است و مناطق 2 و 3 هنوز افتتاح نشده و به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

نکته مهم:

تردد موتورسیکلت و وانت در این آزادراه ممنوع است.

در روزهای تعطیل تردد تنها از جاده چالوس تا شهرستانک امکان پذیر است.

عوارض آزادراه تهران شمال

قیمت عوارض آزادراه تهران شمال

نرخ عوارض قطعه چهار آزادراه تهران-شمال: 8000 تومان 

نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران-شمال: 20000 تومان در روزهای عادی و 30000 تومان در روزهای پیک سفر.

روز پیک از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه تا پایان روز جمعه و همچنین روزهای تعطیل در نظر گرفته شده است.

افتتاح آزادراه تهران شمال

تصاویر آزادراه تهران شمال

سرگذشت ازادراه تهران شمال

آغاز مطالعات اولیه برای طراحی این آزادراه به سال 1353 خورشیدی بازمی‌گردد. پس از پیروزى انقلاب اسلامى مسابقه ای از سوى وزارت راه و ترابرى برای طراحی این مسیر ترتیب داده شد و هیاتی متشکل از نمایندگان وزارت راه و ترابرى و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزى نهاد ریاست جمهوری، بهترین طرح را انتخاب کردند. این آزادراه به عنوان بخشى از آزادراه سراسرى شمال-جنوب نیز محسوب می‌شود که قرار است کوتاه‌ترین مسیر ارتباطى دریاى خزر با خلیج فارس باشد. 

احداث این آزادراه از ۲۳ سال قبل وارد برنامه ریزی اجرایی شد اما در سال‌های اولیه در اولویت پروژه‌های عمرانی کشور قرار نداشت و در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ با جدیت بیشتری دنبال شد که احداث و بهره‌برداری از منطقه ۴ آن را در پی داشت. در دولت یازدهم، عملیات اجرایی منطقه یک این آزادراه از اواخر سال ۱۳۹۳ به‌طور جدی دنبال شد. بد نیست بدانید که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بخشی از یکی از تونل‌های این آزدراه به دلیل آتش سوزی فروریخت و مصدومیت حداقل هشت نفر از کارگران را در پی داشت. رئیس‌جمهور حسن روحانی در مراسم ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ آغاز بهره برداری آزمایشی از قطعه یک این آزادراه را صادر کرد و به دنبال آن در روز 23 بهمن صفی از خودروها در ورودی آزادراه تشکیل شد؛ صفی که یک ترافیک 2 ساعته را به دنبال داشت.

افتتاح قطعه یک آزادراه تهران شمال

پس از گذشت ۲۴ سال از کلنگ زنی، قطعه یک آزادراه تهران شمال در روز 6 اسفند 1398 با حضور  رئیس‌جمهور حسن روحانی افتتاح شد تا مسافران مسیر کمتری را از تهران برای رسیدن به شهرهای شمالی طی کنند.

در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ زمان اتمام احداث آزاد راه تهران-شمال سال ۱۳۹۹  تعیین شده بود اما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، پایان پروژه به سال ۱۴۰۰ موکول شد. مناطق دو و سه این آزادراه، پل‌ها و تونل‌های بزرگ و متعددی دارد که بر اساس برآورد مسئولان تا پیش از سال ۱۴۰۲ پایان نمی‌توان آنها را به بهره‌برداری رساند. حال باید ببینیم در آینده چه می‌شود و سرنوشت این آزادراه چه خواهد بود؟

آزادراه تهران شمال

آزادراه تهران - شمال

ویدیوی آزادراه تهران-شمال

آزادراه تهران شمال در اعداد و ارقام

طول آزادراه: 121 کیلومتر

تعداد خطوط: 2 خط تا 3 خط در هر باند

حداکثر شیب طولی مسیر: 6 درصد

حداقل شعاع قوس‌ها: 450متر 

میانگین سرعت: 80 کیلومتر در ساعت

تعداد تونل‌ها در رفت و برگشت: 192 رشته تونل و عبور 40% مسیر معادل 49 کیلومتر از داخل تونل؛ بلندترین تونل‌ها تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4900 متر و 6400 متر هستند.

تعداد پل‌های بزرگ رفت و برگشت: 95 دستگاه پل به طول کل  حدود 13 کیلومتر

حجم عملیات خاکی در عملیات خاکبرداری و خاکریزی: پیش بینی حدود 39 میلیون متر مکعب

آزادراه تهران شمال از کجا تا کجاست

آزادراه تهران شمال قطعه 1

آخرین وضعیت آزادراه تهران شمال

سخن آخر

به یکی از بزرگترین پروژه‌های راه‌سازی ایران سر زدیم و نگاهی به آزادراه پرماجرای تهران شمال انداختیم. پروژه‌های راه‌سازی دیگری نیز مثل نقشه مترو تهران و دیگر جاده‌های ایران نیز همگی نقش موثری در راحتی رفت‌وآمد ایفا می‌کنند.

آیا شما از بخش‌های 1 و 4 این آزادراه استفاده کرده‌اید؟

چه نظری در مورد این مسیر دارید؟

منتظر دیدگاه‌های‌تان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

99 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

احداث جاده بسیار هزینه گرانی دارد ملت ایران کمک دولت باشند تا پایان ازاد راه تهران شمال خسته نباشید

انتشار:26 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام مبلغ خیلی بالاست . هدف خدمات به مردم یادرآمدزایی

انتشار:04 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

با عوارضی های گرون خیلی زود ملت هزینه ها رو پرداخت میکنه خلاصه بعد ۵۰ سال هنوز هم نیمه کاره است . باز هم دستشون درد نکنه

انتشار:27 دی 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.