karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 آبان 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایرنا، سامان حیدری گوران استاد دانشگاه کمبریج و سرپرست هیات باستان شناسی محوطه تاریخی "باوه یوان کرمانشاه"، در خبری اعلام کرد این محوطه باستانی به صورت مشترک توسط نئاندرتال ها (انسان های اولیه) و هوموساپینس ها (انسان های هوشمند) مورد استفاده بوده است. در حالیکه پیش از این در دنیا محوطه ای کشف نشده بود که بتواند همزیستی مشترک این دو گونه انسانی را اثبات کند. 

آقای گوران در نشست خبری در این زمینه افزود: 

بر اساس این یافته ها، احتمال هم زیستی و خویشاوندی نئاندرتال‌ ها و هوموساپینس‌ ها می‌ رود که اگر این موضوع ثابت شود در دنیا اتفاق بزرگی رخ داده است.

بر اساس گفته های ایشان، مبحث های تخصصی و تجزیه و تحلیل های آماری که از نئاندرتال ها و هوموساپینس ها انجام می شود و همچنین دلایل از بین رفتن نئاندرتال ها، از مباحث داغ روز علم دنیاست. 

آقای گوران در مورد حضور گونه نئاندرتال ها در ایران چنین گفت: 

با توجه به احتمال حضور نئاندرتال‌ ها در فلات ایران بر مبنای کشفیات پیشین و اثرات زندگی این انسان‌ ها در آسیای مرکزی و تاجیکستان از جمله 11 اسکلت که در کردستان عراق کشف شد، اولین پژوهش‌ ها در این زمینه در سال 89 و 90 آغاز در ایران شد. برای اینکه بتوانیم به نتیجه ای در این مورد برسیم آرام آرام شروع به مطالعه زیستگاه نئاندرتال ها در ایران کردیم و کاوش‌ ها را تا عمق چهار متری در منطقه «ناودرمن» (به معنای منطقه محصور شده بین کوهستان) در 40 کیلومتری کرمانشاه ادامه دادیم. طی این مدت حدود 260 غار و پناهگاه صحرایی در مساحت حدود 150 کیلومتر کشف شد. شواهد زیست محیطی به دست آمده از این کشفیات همچون ابزار سنگی و استخوان حیوانی، حکایت از زندگی نئاندرتال‌ ها در ایران می‌ داد.

استاد دانشگاه کمبریج همچنین در مورد اولین دندان انسان نئاندرتال که در روزهای گذشته خبر آن بر سر زبان ها افتاده است، افزود:

برای کسب اطلاعات بیشتر از این دندان با هشت میلی متر طول، مطالعات آغاز و سی تی اسکن انجام شد که این مطالعات نزدیک به یک سال طول کشید و مشخص شد دندان به صورت قطعی مربوط به کودک 6 ساله نئاندرتال است ولی جنسیت آن مشخص نیست. این دندان بر اساس آزمایش‌ های سن‌ سنجی مطلق رادیو کربن 14، دارای سنی ما بین 42 تا 45 هزار سال است و این نئاندرتال متعلق به جوامع نئاندرتال نزدیک به عصر حاضر محسوب می‌ شود. 

آقای گوران در ادامه صحبت های شان از همکاری دانشگاه های بین المللی در زمینه تحقیقات در مورد این دندان خبر داد و گفت: 

آزمایشگاه‌ های کمبریج، آکسفورد، بوردو فرانسه، بولونیا ایتالیا و آلمان تا کنون در زمینه تحقیقات این دندان با ما همکاری داشته‌اند. به گفته وی این دندان، ششمین دندان شیری یا نیش انسان‌ های نئاندرتال در دنیاست. پیش از این در کشورهای اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و بلژیک نمونه ای از این دندان ها کشف شده است.

این باستان شناس در انتهای صحبت های شان به ریشه نژادی و جغرافیایی انسان های نئاندرتال اشاره کرد و افزود: 

نئاندرتال‌ها انسان‌های کاملا اروپایی بودند که ژن آنها به آفریقا وارد نشد و تنها نمونه بسیار کمی طی چند سال قبل در مصر و مراکش از این قاره کشف شد، این انسان‌ ها 39 تا 41 هزار سال پیش از بین رفته‌ اند. اولین نشانه‌ ها از نئاندرتال‌ های اولیه به حدود 130 تا 230 هزار سال پیش در اروپا بر می‌گردد و تحقیقات نشان می‌ دهد به تدریج به سمت شرق پراکنده شده‌ اند.

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.