karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بعد از سال های متعدد کاوش در تپه سگزآباد در قزوین، به تازگی دستاوردهایی برای تیم کاووش حاصل شد از جمله کشف شواهدی از "یک گورستان متعلق به عصر آهن" .

در گزارشی که ایسنا در این باره به نقل از مصطفی ده پهلوان ( سرپرست پروژه تعیین عرصه و حریم «قره تپه» در سگزآبادِ قزوین ) ،روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر کرده، آمده است :

در این پروژه ۳۵ گمانه در چهار جهت محوطه به طول و عرض یک متر کاوش شد. همچنین به دلیل تمرکز و میزان رسوب‌گذاری بالا در حاشیه «قره تپه» عمق بیشتر این گمانه‌ها از چهار متر (با عمق حداقلی ۱.۷۰و عمق حداکثری ۶ متر) تجاوز کرد.

این باستان شناس با اشاره به اینکه «عرصه نامشهود به خوبی نشانگر این است که محوطه در جهت شمال شرقی به جنوب غربی توسعه داشته است» صحبت هایش را ادامه داد :

 با توجه به کاوش در این گمانه‌ها و یافته‌های به دست آمده از آن‌ها، عرصه مشهود «قره تپه» از ۸.۶ هکتار به بیش از ۲۵ هکتار در زیر لایه‌های رسوبی دشت افزایش یافت.

ده‌پهلوان صحبت هایش را با اشاره به کاوش و ارزیابی لایه‌های رسوبی در گمانه‌ها ادامه داد :

لایه‌های رسوبی دشت ارتباط معنا داری با یکدیگر دارند و جهت شیب لایه‌های رسوبی و شدت آن‌ها به خوبی دیده می‌شود که در روزهای آینده این لایه‌های رسوبی نیز توسط استادان رسوب‌شناسی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران مورد ارزیابی و شناسایی دقیق تری قرار می‌گیرند.

از نظر او مهمترین شواهدی که در پروژه تعیین عرصه و حریم قره تپه سگز آباد به دست آمد، مدارکی است از یک تدفین و یا گورستان عصر آهن 1 یا 2 در حاشیه شرقی تپه و به فاصله ۸۰ متری. همچنین او از افزایش عرصه تپه تا بیش از ۲۵ هکتار به عنوان یکی از دستاوردهای این پروژه خبر داد و گفت :

در حاشیه شرقی آثار و شواهدی از یک گورستان عصر آهن به دست آمد.

به گفته او کاوش در لایه‌های رسوبی یکی دیگر از دستاورهای این کاوش است و در این باره گفت :

این لایه‌ها بر روی لایه‌های متاخر «قره تپه» نهشت یافته‌اند و بررسی و ارزیابی دقیق آنها می تواند به باستان شناسان در شناخت شرایط محیطی و اقلیمی دوران متاخر محوطه کمک شایانی کند.

در ادامه سرپرست پروژه تعیین عرصه و حریم «قره تپه سگزآباد» در مورد کاووش های آینده در این تپه اظهار امیدواری کرد و گفت :

امید است با تمرکز بیشتر بر حاشیه «قره تپه» بتوان به درک بیشتری از لایه‌های متاخر عصر آهن در این محوطه رسید و به این پرسش که «آیا گور کشف شده نشان از یک گورستان جدید در شرق تپه دارد یا تنها یک گور منفرد است؟» پاسخ داد.

ده‌پهلوان اظهار کرد:

با وجود اینکه کاوش در محوطه‌های «قره تپه» و قبرستان وارد دهه ششم خود شده است، متاسفانه تا کنون و به دلایل نامشخص، عرصه آنها به طور دقیق و در یک گمانه‌زنی هدفمند مشخص نشده بود.

کشف شواهدی از یک گورستان باستانی در قزوین

#اخبار روزگردشگری را در کارناوال دنبال کنید .

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.