karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

محسن جاوری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در گفت و گویی که روز دوشنبه با خبرگزاری ایرنا داشت از کشف گور تدفینی مرده سوزی متعلق به عصر آهن2 در طی کاوش های فصل دوم در محوطه باستانی جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.

او در این باره به خبرگزاری ایرنا گفت:

با پایان فصل اول گمانه زنی و عملیات کاوش در محوطه باستانی جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی این شهرستان، گور تدفینی مرده سوزی متعلق به عصر آهن2 کشف شد.

او در جمع خبرنگاران گفت:

گور تدفین های چند گونه و چندگانه در فصل اول گمانه زنی و عملیات باستان شناسی در محوطه باستانی جوشقان و استرک کاوش شد.

او افزود: 

در این کاوش بیش از 15 مورد بقایای جسد انسانی با تدفین عادی و مرده سوزی کشف شد که فقط دو مورد آن تدفین عادی و بقیه تدفین مرده سوزی متعلق به عصر آهن 2 است.

محسن جاوری تاکید کرد: 

افزون بر این بقایای انسانی، داده های محدودی مانند ظروف سفالی و مهره های سنگی به عنوان هدیه در گورها نیز کشف شد.

محسن جاوری صحبت هایش را در حالی ادامه داد که به معماری ساده این گورها اشاره داشت:

شکل گورها نیمه مدور نزدیک به چهارگوش با پی چینی و سنگهای لاشه و ملات گل است.

وی تصریح کرد:

محل گورها بدون سقف است که در دوره های مختلف در بازه زمانی حدود 200 سال مکرر به عنوان محل تدفین استفاده می شد.

جاوری همچنین به این نکته اشاره کرد که کشف گورهای تدفینی مرده سوزی با قدمت دوره آهن با ورود آریایی ها به ایران یعنی اواخر هزاره دوم پیش از میلاد همزمان بوده است و افزود:

فصل اول گمانه زنی و عملیات کاوش در محوطه باستانی جوشقان و استرک از 27 مهر سال جاری تا اوایل آذر امسال با صرف اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان هدف اصلی از عملیات کاوش در این منطقه را ساماندهی و نجات‌بخشی محوطه باستانی که حفاری های غیرمجاز زیادی در آن انجام شده بود، برشمرد و این باره گفت:

تشکیل پرونده برای ثبت در فهرست آثار ملی و نیز کسب اطلاعات در زمینه وضعیت تاریخی و باستان شناختی این منطقه از دیگر هدف های کاوش بود.

جاوری یادآوری کرد:

افزون بر برپایی نمایشگاه از ابزار کشف شده در این کاوش، اطلاعات به دست آمده در باره محوطه باستانی جوشقان و استرک در کتابی با عنوان محوطه تدفین جوشقان و استرک، منتشر خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، آقای جاوری که خود سرپرست فصل اول گمانه زنی و عملیات کاوش در محوطه باستانی جوشقان و استرک است، بیشتر توضیح می دهد:

دکتر آرکادیوش سولتسیاک متخصص فیزیولوژی انسانی (انسان شناسی فیزیولوژیست) از دانشگاه ورشو و دو استاد باستان شناس از دانشگاه کاشان در عملیات کاوش حضور داشتند.

جاوری در مورد وسعت منطقه باستانی جوشقان و استرک هم صحبت کرد و آن را از منتهی الیه روستای جوشقان تا منتهی الیه روستای استرک بیان کرد و گفت:

عملیات کاوش در محدوده فصل اول کاوش در این محوطه باستانی در سطح بیش از یک هکتار انجام شد.

او همچنین گفت در صورت تامین بوجه فصل دوم کاوش های این منطقه نیز آغاز می شود و افزود:

برای این فصل بیش از یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار نیاز است.

روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی و به ترتیب در 22 و 17 کیلومتری کاشان قرار دارند.

کشف گورتدفینی مرده سوزی عصرآهن درکاشان
کشف گورتدفینی مرده سوزی عصرآهن درکاشان

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.