karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 مرداد 1401

به روز رسانی

22 مرداد 1401

عوارض خروج از کشور یا مالیات سفر مبلغی است که شما در سفرهای خارجی خود ملزم به پرداخت آن خواهید بود. عوارض خروج از کشور به تمام افرادی که قصد سفر با اهداف تجاری، تفریحی و غیره را دارند تعلق می‌گیرد. در این مطلب به نرخ عوارض خروج از کشور، اعتبار عوارض خروج از کشور و مواردی از این قبیل پرداخته‌ایم. اگر قصد سفر به خارج از ایران را دارید مطلب فوق می‌تواند برایتان سودمند باشد.

عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور 

عوارض خروج از کشور (Departure Tax) مبلغی است که هر ساله از طریق وزارت اقتصاد و طبق قانون بودجه اعلام شده و تمامی مسافران فارغ از نوع سفر و مقصدی که دارند باید آن را بپردازند. در این میان شرایط برخی از افراد آن‌ها را از پرداخت این هزینه معاف می‌کند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. قانون پرداخت عوارض خروج از کشور از سال 1364 در ایران اجرایی شد و از سال 1398 با عنوان مالیات خروج از کشور از تمامی مسافران دریافت می‌شود. شاید از خود بپرسید عوارض خروج از کشور به کجا واریز می‌شود؟ بخش زیادی از این هزینه به حساب دولت و قسمت کمی از آن نیز به حساب سازمان گردشگری واریز می‌شود.

این عوارض به تمامی سفرهایی که از راه هوایی، زمینی و دریایی است، تعلق می‌گیرد. عوارض خروج از کشور بر اساس قانون بودجه تعیین می‌شود؛ دولت تلاش می‌کند تا بخشی از بودجه خود را از طریق دریافت این عوارض جبران کند. اگر دولت با کسری بودجه مواجه باشد شاهد افزایش عوارض خواهیم بود. قانون بودجه از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت عوارض خروج از کشور در سال است.

توجه داشته باشید که یکی از مدارک برای دریافت ارز مسافرتی ارائه پرینت پرداخت عوارض خروج از کشور است، بنابراین پیش از دریافت ارز باید عوارض خروج از کشور را پرداخت نمایید. در ادامه به شرایط و نحوه پرداخت عوارض و سایر نکات ضروری آن خواهیم پرداخت.

عوارض خروج از کشور

چه کسانی عوارض خروج از کشور می‌ پردازند؟

تمامی افرادی که دارای کد ملی‌اند ملزم به پرداخت عوارض خروج از کشورند. این عوارض برای افراد بزرگسال و کودکان نرخ یکسانی دارد و برای تمامی سفرهای هوایی، زمینی و دریایی که با هدف سیاحت، زیارت، تجارت و غیره است باید پرداخت شود.

افراد معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور

  • بیمارانی که سفر درمانی در پیش دارند. (با ارائه مجوز)
  • جانبازان و بیمارانی که برای درمان به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. (با ارائه مجوز)
  • همراه بیمار می‌تواند از تخفیف 40 تا 60 درصدی برای پرداخت عوارض برخوردار شود. (با ارائه مجوز)
  • خدمه پرواز، خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری
  • افراد دارای پاسپورت سیاسی
  • دانشجویان دارای مجوز تحصیل در کشور مقصد (با این شرط که باید بین هر دو سفر آن‌ها، حداقل 3 ماه فاصله باشد.)
  • ایرانیان شاغل مقیم خارج از کشور  (با ارائه گذرنامه‌ شغلی (ویزا کار) از وزارت کار و امور اجتماعی‌.)
  • از سال ۱۳۹۷، زائرین اربعین حسینی که به‌صورت زمینی در تاریخ مشخصی از کشور خارج می‌شوند، از پرداخت عوارض معاف شده‌اند.

عوارض خروج از کشور

مدارک لازم برای پرداخت عوارض خروج از کشور

  • اطلاعات شخصی مسافر
  • کارت بانکی عضو شتاب
  • مدارک شناسایی (کارت ملی در صورت نیاز)

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

از روز شنبه 24 آذر ماه با عملیاتی شدن سامانه پرداخت الکترونیک عوارض خروج از کشور در باجه‌های مرزی و شعب غیر مرزی بانک ملی ایران، این عوارض خروج دیگر به‌صورت نقدی و سنتی دریافت نخواهد شد. مسافر باید پس از پرداخت رسید را تا پایان دیگر امور مربوطه نزد خود نگه دارد.

عوارض خروج از کشور

اعتبار عوارض خروج از کشور

رسید پرداخت عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال معتبر است. در صورتی که پس از واریز وجه موفق به سفر نشدید تا پایان همان سال فرصت دارید تا از آن استفاده کنید، بنابراین رسید پرداختی و شماره پیگیری پرداخت عوارض خود را نگه دارید.

پیگیری درخواست استرداد عوارض خروج از کشور

  • امکان استرداد وجه از طریق evat وجود دارد و استرداد به همان بانکی که مبلغ با آن پرداخت شده امکان‌پذیر است.
  • برای پیگیری استرداد اینجا کلیک کنید.

چند نکته مهم

  • پرداخت عوارض خروج از کشور را به دقایق پایانی موکول نکنید زیرا ممکن است به دلایل غیرقابل پیش‌بینی دریافت این برگه به تعویق بیفتد و پرواز شما با مشکل مواجه شود.
  • همان‌طور که پیش‌تر گفته شد مدت زمان اعتبار رسید پرداخت عوارض خروج از کشور در هر سال، تا پایان همان سال است.
  • عوارض خروج از کشور کودکان، تفاوتی با نرخ آن برای بزرگسالان نداشته و به ازای هر نفر دارای کد ملی و بلیط پرواز، به همان شکل محاسبه خواهد شد.
  • برای تمامی سفرهای زمینی، هوایی و دریایی باید عوارض پرداخت شود.
  • عوارض خروج حتما باید با نام مسافر اصلی پرداخت شود و استفاده از رسید عوارض تنها برای شخصی که عوارض خروج به نام او پرداخت شده امکان‌پذیر است.
  • نرخ عوارض خروج از کشور با توجه به تورم تغییر پیدا می‌کند و ثابت نیست.

عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور در سال 1402

نوع مسافر

هزینه خروج اول

هزینه خروج دوم

هزینه خروج سوم

نوع مرز

مسافر عادی

400/000 تومان

600/000 تومان

800/000 تومان

تمام مرزها

زائران حج تمتع و غیره

132/000 تومان

198/000 تومان

264/000 تومان

تمام مرزها

زائران عتبات عالیات

45/000 تومان

45/000 تومان

45/000 تومان

مرز هوایی

زائران عتبات عالیات

15/000 تومان

15/000 تومان

15/000 تومان

مرز زمینی

مرزنشینان

75/000 تومان

600/000 تومان

800/000 تومان

مرز هوایی

مرزنشینان

25/000 تومان

600/000 تومان

800/000 تومان

مرز زمینی و دریایی

ورزشکاران تیم‌های ملی

264/000 تومان

264/000 تومان

264/000 تومان

تمام مرزها (با مجوز وزارت ورزش و جوانان)

سخن آخر

عوارض خروج از کشور از مسائل مهم برای هموطنانی است که به هر دلیلی قصد خروج از کشور را دارند. این مطلب بر اساس آخرین نرخ‌های اعلامی عوارض خروج از کشور توسط منابع رسمی در سال 1402 نوشته شده است، در صورت سفر و پرداخت مبلغ متفاوت با جدول فوق یا هر تغییر دیگری، آن را با ما و همراهان کارناوالی در میان بگذارید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

باسلام مجدد توضیحات من درمورد پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزارتومان عوارض خروجی بود که دوبار از حساب من برداشت شده لطفا راهنمایی فرمایید برای استرداد وجه اضافه وا ریزی شماره موبایل ۰۹۱۲۶۱۰۶۰۲۳ منتظر تماس و پاسخ شما هستم

انتشار:22 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

من در اول اسفند ۱۴۰۲ از طریق دستگاه در فرودگاه امام خمینی کارت کشیدم ولی چون کاغذ دستگاه تمام شده بود قبض نداد و مجدد کارت کشیدم و با قرار دادن کاغذ در دست آه فیش واریزی را گرفتم ولی متاسفانه دوبار پیامک برداشت مبلغ فوق برای من آمد که مسئول باجه گفت بعد از ۷۲ ساعت مبلع اضافه برداشتبه حسابتون و ا ریز میشه ولی الان ۲۲روزه که واریز نشده درضمن پرینت حساب بانک که نشان دهنده دو بار برداشت میباشد دارم حال از چهطریق باید مبلغ اضافی وتکراری را مسترد نمایم تلفن من ۰۹۱۲۶۱۰۶۰۲۳ میباشد لطفا راهنمایی فرمایید

انتشار:22 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ما از ایران به ایروان یک‌عوارض خرج میدهیم ایا از ایروان به تفلس هم عواض داره اکه داره چقدر هست؟؟

انتشار:20 بهمن 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.