karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

22 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

انقراض همیشه در کمین ساکنان سیاره ی زمین بوده و هست. در طول تاریخ از میلیون ها سال گرفته تا به امروز جانوران زیادی از بین رفته اند و بطور کامل منقرض شده اند. دلایل زیادی می تواند در از بین رفتن یک گونه نقش داشته باشد. از این دلایل می توان به #تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن منبع غذایی، شکار بی رویه و ... اشاره کرد. در دنیای امروز نیز بسیاری از جانداران در خطر انقراض هستند.

همه ی ما مستندهایی را دیده ایم که چند دانشمند و محقق با ملاحظه ی زیادی در حال کشف و جست و جو در خاک خم شده اند و با ظرافت به دنبال بقایایی از یک جاندار منقرض شده می گردند.

پیدا کردن فسیل و یا تکه ای از جانداری منقرض شده کاری سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

ولی در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به بقایای جاندارانی که منقرض شده اند و باقی مانده های آن ها تقریبا سالم مانده اند.

همراه با کارناوال باشید.

ماموت ها

1) ماموت یوکا پشمالو

محققان چندین بار باقی مانده هایی از #ماموت های پشمالو را پیدا کرده اند ولی وضعیت مناسبی نداشتند. یوکا یکی از باقی مانده هایی به حساب می آید که در شرایط نسبتا مناسبی قرار دارد. در آگوست سال 2010 بطور اتفاقی در شهر Yakutia سیبری باقی مانده ای از یک ماموت 1.8 متری که بچه به حساب می آید پیدا شد که در شرایط مناسبی در این سال ها قرار گرفته بود و کمتر دچار آسیب دیدگی شده است.

گفته می شود حیوان در سن 6 تا 9 سالگی از بین رفته است و حدود 39 هزار سال پیش این اتفاق رخ داده.

محققان می گویند این ماموت توسط انسان ها کشته شده و دلیل آن وجود داشتن بریدگی بر روی قسمت هایی از بدن این ماموت می باشد و این نشان دهنده ی رابطه ی شکار و شکارچی میان انسان ها و ماموت ها به حساب می آید.

دانشمندان سعی می کنند تا DNA ماموت ها را از روی باقی مانده ی یوکا پیدا کنند و دوباره این حیوانات را به دنیا بازگردانند. احتمالا این افراد هیچ درسی از فیلم پارک ژوراسیک نگرفته اند.

ماموت یوکا پشمالو

2) تریلوبیت

اجازه ندهید ظاهر این حیوان شما را گول بزند زیرا در زمان حیاتش یکی از خطرناک ترین شکارچیان به حساب می آمده است. این گونه حدود 521 میلیون سال پیش در اقیانوس ها می زیسته و یکی از قدیمی ترین جانداران کره ی زمین به حساب می آید، یعنی در دوره ی Cambrian .

فسیل هایی که از این جانداران پیدا می شود در شرایط مناسبی قرار دارند و می توان شاخک ها و آبشش هایشان را دید.

این جانداران حدود 250 میلیون سال پیش بر اثر انقراض بزرگی که در دوره ی Permian رخ داد از بین رفتند. این جانداران 300 میلیون سال زندگی کردند و به بیش از 20 هزار نوع تقسیم شدند. 

از آن ها می توان به عنوان موفق ترین جانداران در بقا نام برد.

تریلوبیت
تریلوبیت

3) کرگدنی مانند دایناسور

باقی مانده هایی نسبتا سالم از جاندارانی به نام Chasmosaurus که کم سن و سال هم می باشد در آلبرتا، کشور کانادا در سال 2015 یافت شد. این جانداران پسر عموهای triceratops به حساب می آیند و عمر این جاندار یافت شده 75 میلیون سال می باشد.

برخی از فسیل های بدست آمده هنوز دارای پوست بود و برخی نیز به سنگ های اطراف چسبیده بودند.

دلیل مرگ این بچه Chasmosaurus هنوز مشخص نیست ولی کشته نشده و توسط موجودی دیگر تکه تکه نشده است.

کرگدنی مانند دایناسور

تصویری از triceratops 

حیوانات منقرض شده

4) کرگدن پشمالو

بقایای یک کرگدن پشمالوی 10 هزار ساله در منطقه ای به نام Yakutia واقع در سیبری یافت شد. کسی که باقی مانده ی این حیوان را پیدا کرد نامش را ساشا گذاشت. گفته می شود ساشا به هنگام مرگ تنها 3 تا 4 سال سن داشته است و تنها کرگدن پشمالویی به حساب می آید که کم سن است و بقایای آن پیدا شده است و این خود یک ویژگی به حساب می آید.

البته محققان از این حیوان بقایای زیادی را به دست می آورند ولی می گویند کرگدن های پشمالوی جوان بسیار سخت پیدا می شوند.

ساشا را به آکادمی علوم Yakutian تحویل داده اند تا بر روی آن تحقیقات صورت بگیرد.

این حیوانات در دوره ای زندگی می کردند که ماموت های پشمالو هنوز وجود داشته اند ولی این دو گونه کاملا از هم جدا می باشند. ممکن است برایتان جالب باشد که نسل امروزی کرگدن های پشمالو همان کرگدن های امروز می باشند و ماموت های را میتوان در دنیای امروز در قلب فیل های آسیایی یافت.

کرگدن پشمالو
کرگدن پشمالو

5) بچه شیر در غار

می توان از منطقه ی Yakutia روسیه را به عنوان سرزمین مومیایی ها نام برد. در نزدیکی همین منطقه در یک غار بقایای جانداری جالب را پیدا کرده اند، یک بچه شیر. این بچه شیر عمری برابر با 10 هزار سال داشته است و این یعنی این که عمری طولانی تا به امروز دارد.

بعد از جستجوهای بیشتر متوجه شدند که دو با دو بچه شیر برخورد کرده اند و نام آن ها را Dina و Uyan گذاشتند.

تحقیقات بیشتری صورت گرفت و گفته شد که به هنگام مرگ ممکن است عمری یک هفته ای داشته اند. تصور می شود که این دو بچه شیر باستانی درون غار گرفتار شده اند و محبوس مانده اند و دلیل باقی ماندن بقایای بدن آن ها نیز همین است.

نام این گونه Panthera spelaea می باشد و برای اولین بار در سال 1810 بقایایی از آن ها یافت شد. از آن تاریخ به بعد تنها ردپا و استخوان ها یافت می شد و این دو بچه شیر تنها بازمانده ها و سالم ترین آن ها به حساب می آیند.

بچه شیر در غار
بچه شیر در غار

6) جنین اسب باستانی

در سال 2000 بقایایی از یک گونه اسب کهن و باستانی در منطقه ی Darmstadt واقع در آلمان پیدا شد. نکته ی جالب در مورد این اسب این بود که حدود 48 میلیون سال پیش از بین رفته بود و به هنگام مرگ در حال طی کردن مراحل بارداری بوده است. حال زمان آن رسیده متعجب شوید، جنین این اسب بطور کامل و جالبی در بدن آن قرار گرفته است و به راحتی می توان آن را تشخیص داد.

کمی فکر کنید، از 48 میلیون سال پیش تا کنون ...

دانشمندان و محققان تا جایی که توانستند با استفاده از اشعه ی x و دیگر آزمایش ها از این جنین اطلاعاتی به دست آوردند. آن ها حتی جفت را نیز مطالعه کردند و اطلاعات زیادی را درباره ی جنین جمع آوری کردند.

اسب های باستانی اندازه ای متناسب با اسب های امروزی داشته اند.

جنین اسب باستانی
جنین اسب باستانی

7) مومیایی گاومیش کوهان دار آمریکایی

در منطقه ای واقع شده در سیبری بقایای مومیایی شده ی یک گاومیش کوهان دار آمریکایی که به گونه ی priscus تعلق دارد و از نزدیکان گاومیش های امروزی به حساب می آید یافت شد. به دلیل وضعیت آب و هوایی سرد منطقه این گاومیش به همراه تمامی ارگان های داخلی از 10 هزار سال پیش سالم مانده و این اجازه را به دانشمندان می دهد که بتوانند بر روی آن تحقیق کنند.

در این باره Olga Potapova که مدیر بخش تحقیقات بر روی ماموت های شمال داکوتا است می گوید :

بسیار سخت است تا بقایایی از این جانوران را در سیبری و شمال آمریکا بتوان یافت و دلیل آن این است که چندین هزار سال از مرگ و قرار گیری آن ها در زیر لایه ها می گذرد و این باعث سخت تر پیدا کردن و سالم ماندن آن ها می شود.

این مومیایی از گاومیش یکی از سالم ترین بقایای یافت شده از این جانوران تا به امروز می باشد.

مومیایی گاومیش کوهان دار آمریکایی
مومیایی گاومیش کوهان دار آمریکایی

8) سگ Tumat

در حالت عادی وقتی به سگی می گویید در جای خود بمان منظور شما این نسیت که 12 هزار سال تکان نخور. بقایایی سگی به نام Tumat در سیبری و نزدیکی رودخانه ی Syallakh توسط برادران یوری و Igor Gorokhov یافت شد.

این افراد به دنبال عاج ماموت پشمالو می گشتند و بقایای این سگ را یافتند.

گفته می شود این سگ حدود 12 هزار و چهارصد سال است که از بین رفته و در جای خود ثابت مانده است. دانشمندان بعد از تحقیاتی که انجام داده اند و نامش را Tumat گذاشتند.

می توان گفت که بقایای این سگ از سالم ترین ها به حساب می آید و این یعنی این که با سگی باستانی روبرو هستیم.

سگ Tumat
سگ Tumat

9) دانکل‌استخوان

این موجود یکی از ترسناکترین و درنده ترین در زمان خودش به حساب می آمده است و شاید شما حتی نام آن را تاکنون نشنیده باشید. حدود 380 میلیون سال پیش در آب های اقیانوس ها می شد این موجود ترسناک را یافت. بدن استخوانی و سنگینی داشته و به همین دلیل در حرکت کردن کند عمل می کرده است ولی دارای قدرت زیادی بوده و آرواره هایی قدرتمند نیز داشته است.

این جاندار طولی برابر با 9 متر داشته و وزن آن به 4 تن می رسیده است و در زمان خودش بزرگترین به حساب می امده است.

امروزه بقایای این موجود را در کالیفرنیا، پنسیلوانیا، اوهایو و تگزاس یافته شده است.

تصویر زیر بازسازی جمجمه این موجود است و در  موزه تاریخ طبیعی وین نگهداری می شود.

دانکل‌استخوان

10) پنجه ی موآ

این موجود یک پرنده به حساب می آمده ولی نه پرواز می کرده و نه بال داشته است و بومی نیوزلند بوده. تا به حال قسمت های مختلفی از بدن این پرنده بافت شده است ولی به غیر از منقار و پاهای آن.

از موآ می توان به عنوان بزرگترین پرنده یاد کرد و این که دلیل از بین رفتن آن آزار و اذیت توسط دیگر جانداران می تواند باشد.

محققان می گویند برای اولین بار حدود 15.8 میلیون سال پیش این موجودات بر روی زمین برای اولین بار زندگی می کرده اند. در قرن 13 میلادی انسان ها نیز در منقرض شدن این پرنده نقش داشته اند.

این پنجه ی یافت شده 3300 سال سال عمر دارد.

تصویر زیر که مربوط به اسکلت این موجود است امروز در موزه اوتاگو در نیوزیلند نگهداری می شود.

پنجه ی موآ
پنجه ی موآ
پنجه ی موآ

سخن آخر

نظر شما درباره ی این جانوران منقرض شده چیست؟

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.