karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 دی 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایلنا، آقای ولی الله تیموری معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از فعال سازی کارت های اعتباری سفر خبر داد و گفت: 

برنامه‌ریزی یک طرح گردشگری داخلی به منظور ایجاد رونق سفر در مناطق کمتر توسعه یافته در حال انجام است. برای این طرح کارت‌های مبلغ‌داری از ۵ تا ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که بسته به شرایط موجود به هر خانوار داده می‌شود.

این طرح یادآور خاطره اجرای طرح سفر کارت دولت آقای احمدی نژاد است و بر اساس آن قرار است کارت های کوپن گونه ای بین خانوارها توزیع شود و برای سفر یارانه ای به خانواده ها تعلق گیرد. البته هنوز مشخص نیست این یارانه تا چه سطح امکاناتی را قرار است پوشش دهد و آیا باعث افزایش سهمیه بنزین، ایجاد آفرهای چارتری برای سفرهای ریلی و هوایی، تخفیف برای اقامت در مراکز اقامتی بوم گردی و هتل ها، بن کارت خرید سوغات و صنایع دستی و ... می شود؟

آقای تیموری در همین زمینه از برنامه ریزی و اجرای طرح گردشگری داخلی خبر داد و گفت: 

بالای ۶۰ درصد از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ما حداقل یک بار در سال سفر را تجربه می‌ کنند. به همین دلیل می توان گفت که به نوعی سفر در برنامه و سبد خانوار اکثر مردم ما قرار گرفته و در سطح داخلی به اندازه کافی انجام می‌شود. اما مشکل اینجاست که ۹۰ درصد سفرها عموما به شکل انفرادی و خارج از تور بوده و به شکل برنامه‌ریزی شده نیست. این موضوع از چند جهت برای ما اهمیت پیدا کرده است. به همین دلیل برای ساماندهی آن اقدام به ایجاد طرحی کردیم که سفرهای داخلی را برای مردم در پکیج و به صورت برنامه‌ریزی شده تبیین می‌کند.

معاون سازمان گردشگری کشور در ادامه افزود: 

اولین مساله‌ای که سفر خارج از برنامه برای گردشگران ایجاد می‌کند، خدمات ضعیف در سفر است. چرا که هر کسی خودش تصمیم به سفر گرفته و از امکانات خودش استفاده می‌کند. به عنوان مثال اگر قرار باشد فردی برای دیدن جاذبه‌های مختلف یک استان برود چون اطلاع دقیقی‌ از همه جاذبه‌های آن استان ندارد نهایتا به یک یا دو تای آنها رفته و از بقیه آنها بی‌بهره می‌ماند. بنابراین بسته سفر و پکیجی که یک نفر می‌تواند در طول سفر از آن استفاده کند از نظر محتوا و کیفیت کمتر خواهد شد.

ایشان صحبت های شان را چنین ادامه داد: 

 وقتی شما برای سفر رفتن به یک دفتر خدمات مسافرتی مراجعه می‌کنید، او بسته به روحیات گردشگران برای آنها بسته سفر مناسبی را آماده می‌کند تا آنها از زمان شان بهترین استفاده را کنند و بتوانند بیشترین جاذبه‌ها را ببینند. به این صورت شما در یک سفر، اثری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و موارد دیگر را در کنار هم می‌بینید و از آن بهره می‌برید. همچنین از لحاظ کیفیت نیز وقتی شما به تنهایی وارد یک موزه می‌شوید، عملا یک سری اجسام بی‌جان را می‌بینید ولی وقتی این سفر از طریق یک راهنمای متخصص تبیین می‌شود آن موزه برای شما زنده می‌شود چراکه در هنگام دیدن توضیحاتی را از لحاظ فرهنگی، تاریخی و ... به شما می‌دهند و این موضوع ها در ذهن شما می‌ماند.

آقای تیموری افزود: 

 بنابراین وقتی سفر در داخل یک پکیج انجام می‌شود، اولین فایده آن خدمتی است که به گردشگران داده می‌شود. چراکه علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، هزینه‌های سفر او نیز پایین می‌آید. چراکه در پکیج سفر چندین آیتم همچون هتل، رستوران، راهنمای تور، بیمه و مسائل دیگر در کنار هم تدارک دیده می‌شود و به این صورت هرکدام از آنها تخفیفاتی را ارائه می‌دهند که عملا هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهد و سفر را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند.

ایشان در ادامه به بعدهای دیگر این طرح گردشگری اشاره کرد و گفت: 

توزیع سفر در کشور بعد دوم طرح گردشگری داخلی است که براساس سیاست‌ها و خط‌مشی‌های سازمان میراث فرهنگی در بسته‌های پیشنهادی سفر پیش‌بینی شده است. به‌طور کلی هدف ما ازین طرح توزیع سفر در کل کشور بوده و نمی‌خواهیم که در فصلی که همه به مقصدی می‌روند، ما هم گروه‌هایی را به آنجا بفرستیم و عملا آن مقصد را از حالت گردشگری پایدار خارج کنیم. یعنی نمی‌خواهیم آنقدر فشار و آسیب به جامعه محلی وارد کنند که خود جامعه محلی حضور آنها را پس بزند. اتفاقاتی که بعضا شاهد وقوع آن در شهرهای شمالی کشور هستیم.

آقای تیموری ادامه داد: 

بر همین اساس و باتوجه به اینکه کشور ما از نظر جاذبه‌های اقلیمی، تاریخی، فرهنگی و آداب و رسوم از یک آمایش و پراکندگی سرزمینی بسیار مناسب بهره می‌برد، اگر ما همین موضوع را مبنای سفر قرار دهیم، قطعا گردشگران به مناطقی که کمتر برخوردارند هدایت می‌شوند و به این صورت همه سرزمین ما درگیر سفر می‌شود.

معاون سازمان گردشگری کشور همچنین در مورد حضور بخش خصوصی در این طرح توضیح داد: 

تا به حال تاسیسات و فعالان گردشگری ما در مقوله گردشگری داخلی خیلی درگیر نبوده و نقش کمرنگی داشته‌اند اما در صورتی که این اتفاق بیفتد همکاران ما در بخش خصوصی نیز درگیر سفر در بعد داخلی می‌شوند و به‌نوعی می‌توانند مشکلات خود را که به سبب نوسانات ارزی در سفرهای خارجی برای شان به وجود آمده را کاهش دهند. از این منظر مقداری از خسارت‌های ناشی از فصلی بودن سفر بخصوص در بعد بین‌المللی آنها نیز کمرنگ می‌شود.

ایشان در قسمت دیگری از صحبت هایش بیان کرد: 

برای اینکه سفرهای برنامه‌ریزی شده را در طرح گردشگری داخلی تنظیم کنیم، نیاز به هماهنگی‌‌هایی بود که ازجمله آنها می‌توان به هماهنگی با بخش خصوصی اشاره کرد که ما از آنها خواستیم که کمک کنند تا با حداقل سود ممکن پکیج‌‌های سفر آماده شود. در نهایت بخش خصوصی با صحبت‌هایی که با هم انجام دادند، به پکیج‌های مناسبی از لحاظ قیمت، کیفیت و محتوا رسیدند و ما هم از سوی دیگر به عنوان حاکمیت وارد شدیم و برای حمایت از آنها با یک سری از بانک‌ها صحبت کردیم که براساس آن قرار شد آنها تسهیلاتی را در قالب کارت‌های سفر به این طرح اختصاص دهند که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد. 

آقای تیموری به تسهیلات درنظر گرفته شده برای هر خانوار اشاره کرد و گفت این تسهیلات به صورت نقد در اختیار آنها قرار نمی گیرد:

قرار بر این شده که این تسهیلات را دفاتر خدمات مسافرتی ما از بانک‌ها بگیرند و فرد خودش درگیر ضامن و بوروکراسی‌های بانکی نشود. به این صورت دفاتر این تسهیلات را از بانک‌ها با سود بسیار پایین می‌گیرند و در قالب یک کارت سفر به متقاضیان ارائه می‌دهند. یعنی بخشی از این هزینه‌های سفر که البته می‌تواند کل هزینه‌ها نیز باشد، به صورت تسهیلاتی با کارمزد پایین تدارک دیده می‌شود.

معاون سازمان گردشگری کشور همچنین در ادامه افزود: 

برای هرچه بهتر عملی شدن این طرح ما با صداوسیما مذاکراتی را انجام دادیم و اکنون آنها این آمادگی را دارند تا براساس صحبت‌هایی که با ما توافق کرده‌اند، این طرح را به شکل ویژه مورد حمایت خود قرار داده و آن را معرفی می‌کنند. به این صورت دیگر لازم نیست دفاتر برای معرفی این طرح هزینه کنند. در نتیجه ما به عنوان دولت بحث معرفی بسته‌های سفر و تسهیلات را عهده‌دار شدیم، بخش خصوصی وظیفه تنظیم برنامه‌ها و بسته‌های جذاب و متنوع را برعهده گرفته است.

آقای تیموری از تکمیل بیشتر موارد طرح خبر داد و گفت: 

باتوجه به اینکه در حال حاضر وارد فصل زمستان و رکود سفر شده‌ایم، حس می‌کنیم این طرح می‌تواند بخشی از رکود سفر را جبران کند. همچنین فرآیندهای مختلفی در داخل این طرح پیش‌بینی شده تا آنها که می‌خواهند از بستر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این طرح برای کارمندان خود استفاده کنند نیز با مشکلی مواجه نشوند.

ایشان همچنین به میزان مبلغ حمایتی این طرح از هر خانوار اشاره کرد و گفت: 

 برای این موضوع اشل‌های مختلفی در نظر گرفته شده که براساس شرایط مختلف در نظر گرفته می‌شود. کارت‌هایی که برای این موضوع تدارک دیده شده، مبلغ‌دار بوده و از حداقل پنج میلیون تومان تا پنجاه میلیون تومان نیز در آن هست و می‌توان از آنها برای تمام هزینه‌های سفر داخلی استفاده کرد.

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.