karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 آذر 1399

به روز رسانی

22 آذر 1399

این بار می‌خواهیم شما را با شخصیت های معروف کریسمس آشنا کنیم و برای‌تان کمی از تاریخچه و ماجرای به دنیا آمدن این شخصیت‌ها در داستان‌های کریسمسی بگوییم. به معرفی بابانوئل می‌پردازیم و از تاریخچه شخصیت بابانوئل می‌گوییم. گوزن های کریسمس را نیز معرفی و ماجرای محبوب‌ترینِ آن‌ها را برای‌تان تعریف می‌کنیم. در آخر نیز به معرفی الف کریسمس خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. 

بابا نوئل | Santa Claus

بابا نوئل، پاپا نوئل یا سَنتا کلاز (Santa Claus) یک شخصیت معروف تاریخی است که سرنوشتش با داستان‌ها و افسانه‌های متعددی گره خورده است و طرفداران بسیاری دارد. گفته می‌شود که بابا نوئل شخصیتی واقعی به نام نیکلاس قدیس بود که در حدود سال 280 پس از میلاد روزگار زندگی می‌کرد. روایت است که این کشیش در سرزمین پاتارا (Patara) نزدیک به شهر باستانی میرا می‌زیسته است، این منطقه در ترکیه امروزی قرار دارد. نیکلاس در دوران کودکی پدر و مادر خود را از دست داد و ارث گزافی برایش باقی ماند، وی با همان سرمایه به کمک مردم اطرافش شتافت. او با همه و به ویژه کودکان با مهربانی رفتار می‌کرد. بسیاری او را برای اخلاق نیکو و تقوایش تحسین می‌کردند؛ او دست افراد بی‌توان بسیاری را گرفت که از جمله‌شان می‌توان به سه دختر بی‌نوایی اشاره کرد که توسط پدرشان به فروش گذاشته شده بودند تا بردگی کنند. نیکلاس آنها را خرید و برای‌شان جهیزیه تهیه کرد تا بتوانند ازدواج کنند و زندگی آبرومندی داشته باشند. از آنجایی که این کشیش توجه ویژه‌ای به کودکان داشت، می‌توان او را شخصیت مناسبی برای الهام‌گیری و به وجود آمدن بابا نوئل دانست. تاریخ مرگ این انسان بزرگ و نیکوکار را 7 دسامبر می‌دانند، روزی که برای سال‌ها یادآور مرگ وی بود و توسط افراد بسیاری در اروپا گرامی داشته می‌شد. 

در دوران رنسانس، نیکلاس یکی از مشهورترین قدیسان در قاره اروپا بود، حتا با وجود شکل‌گیری آیین پروتستان و اصراری که این آیین به ستایش نکردن قدیسان داشت، باز هم نیکلاس محبوب و مورد تحسین باقی ماند. 

بابانوئل کریسمس

بابانوئل کریسمس

شهرت نیکلاس مقدس در نیویورک

نیکلاس مقدس اولین بار در اواخر قرن 18 میلادی به ادبیات آمریکا قدم گذاشت. زمانی که یکی از روزنامه‌های این کشور در دسامبر 1773 و دسامبر 1774 میلادی گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه گروهی از خانواده‌های هلندی، سالروز مرگ نیکلاس مقدس را زنده نگه می‌دارند. جالب آنکه نام سنتا کلاز نیز تغییر یافته نام نیکلاس مقدس در همین زبان هلندی‌ست!

با انتشار روزنامه و جلب شدن توجه مردم به نیکلاس مقدس، کم کم رد پای وی در دنیای آمریکایی‌ها پررنگ‌تر شد. سال 1804 بود که هنرمندی به نام جان پینتارد (John Pintard) تابلویی کنده‌کاری شده از نیکلاس ساخت. در پس زمینه این تابلو، شومینه‌ای دیده می شود و میوه و لنگه جوراب‌هایی پر از عروسک و کادوهای مختلف که در اطراف شومینه آویزان بودند. تمام اینها امروزه، بخشی از تزیینات کریسمسی شمرده می‌شوند، داستان جوراب‌های آویزان شده هم به نیکلاس مقدس باز می‌گردد. گویا این کشیش مهربان جوراب‌های کودکان را با کادوهای رنگارنگ پر می‌کرد. 

در سال 1809، نویسنده معروف آمریکایی واشینگتن اروینگ (Washington Irving) کتابی به نام تاریخ نیویورک نوشت و در آن، سنتا کلاز را به عنوان حامی نیویورک معرفی کرد. پس از آن هرچه بر شهرت نویسنده افزوده شد، شخصیت بابا نوئل نیز شهرت بیشتری پیدا کرد. 

تولد بابا نوئل به شکل امروزی‌اش

در نهایت در سال 1822 میلادی در آمریکا داستانی مخصوص کودکان نوشته شد و به چاپ رسید که در آن بابانوئل به شکل کاملا امروزی‌اش خلق شد، در این داستان فردی کوچک اندام و فربه با ریش های بلند و سفید رنگ، ناجی کودکان بود و به آن ها هدایای رنگارنگی می‌بخشید. این ناجی مهربان به وسیله سورتمه مخصوص خود سراسر اروپا و آسیا را زیر پا می‌گذاشت و به کودکان هدیه می‌داد. در این داستان سورتمه او به وسیله گوزن‌هایی پرنده با شاخ‌های بلند و زیبا کشیده می‌شد. این روزها در طول کریسمس افراد مختلفی لباس قرمز رنگ به تن کرده و با ریش سفید و بلندِ خود نقش بابانوئل را بر عهده می‌گیرند.

بابا نوئل چگونه به کودکان هدیه می‌دهد؟

  1. پدر و مادرها جوراب‌های بزرگی را بر فراز تخت خواب‌ها یا شومینه خانه آویزان می‌کنند و به فرزندان‌شان می‌گویند بابا نوئل این جوراب‌ها را با هدیه‌های مختلف پر می‌کند.
  2. می‌گویند که بابا نوئل از دودکش و شومینه خانه‌ها وارد می‌شود، بنابراین بهتر است جوراب‌ها را در کنار یا روی شومینه قرار دهند تا بابا نوئل را به زحمت نیندازند.
  3. بابانوئل کارخانه‌ای پر از اسباب بازی دارد که در قطب شمال واقع شده است و از همان‌جا به کمک سورتمه و گوزن‌هایش کادوهای بچه‌ها را می‌آورد.
  4. خانواده‌ها به فرزندان‌شان می‌گویند بابا نوئل تنها به بچه‌هایی کادو می‌دهد که در طول سال، رفتار خوبی داشته‌اند.
  5. بابا نوئل در ابتدای ورودش و ملاقات با بچه‌ها، این جمله معروف را می‌گوید: هو هو هو، مَری کریسمس! 

بابانوئل کریسمس

بابانوئل کریسمس

رودولف، گوزن بینی قرمز

این شخصیت شاید محبوبیت و معروفیت بابا نوئل را نداشته باشد، اما باز هم شهرت قابل توجهی دارد و باید نامی از آن بیاوریم. رودولف (Rudolph) اولین بار در داستان روبرت ال. می (Robert L. May) ظاهر شد ولی بعدها به شکل گسترده‌ای در داستان‌ها و فیلم‌ها از آن استفاده کردند و به یکی از شخصیت‌های مهم به ویژه در ادبیات کودکان تبدیل شد.

اما رودولف کیست و ماجرای آن از چه قرار است؟

پیشتر گفتیم که سورتمه بابا نوئل به وسیله گوزن‌های 9 شمالی هدایت می‌شد. یکی از معروف‌ترین این گوزن‌ها، رودولف است که 100 سال پس از هشت گوزن دیگر متولد شد. این گوزن شمالی به خاطر دماغ بزرگ، قرمز و درخشانش توسط دیگر همنوعان خود مسخره می‌شد. اما یک بار که در کریسمس هوا مه‌آلود بود و بابا نوئل نگران بود که چطور کادوها را در طول شب به کودکان برساند، از رودولف کمک خواست و او را پیشاهنگ دیگر گوزن‌هایی کرد که تا به امروز، وی را مسخره می‌کردند و او را از خود نمی‌دانستند. از آن پس، رودولف به عنوان مهم‌ترین گوزنی شناخته می‌شود که هر سال سورتمه بابا نوئل را می‌کشند. 

رودولف

اِلف های کریسمس | Christmas elves

برای توصیف اِلف ‌های کریسمسی بهتر است که در ابتدا، توضیحی درباره موجوداتی خیالی به نام اِلف (Elf) بدهیم. در افسانه‌ها آمده است که این موجودات ریزاندام و زیبا، در جنگل‌ها، غارها و کنار چشمه‌ها زندگی می‌کنند. اِلفها مربوط به افسانه‌های فولکلور ژرمنی هستند. خب حال برویم سر توضیح درباره اِلف‌های کریسمسی ... 

در فرهنگ کشورهای آمریکا، کانادا، ایرلند و بریتانیا، اِلف‌های کریسمسی به عنوان اِلف‌هایی در ابعاد کوچکتر شناخته می‌شوند که با بابا نوئل در قطب شمال زندگی می‌کنند. این اِلف‌های کریسمسی معمولا لباس و کلاه شیپوری سبز و قرمز و گوش‌های نوک تیزی دارند. 

می‌گویند این موجودات در کارگاه اسباب‌سازی بابانوئل کار می‌کنند و همچنین، مراقب گوزن‌های بابا نوئل هستند. این موجودات خیالی اولین بار در سال 1856، در یکی از آثار ادبی رمان‌نویس آمریکایی، لوییزا می الکات (Louisa May Alcott) خلق شدند. 

الف های کریسمس

سخن آخر 

به معرفی چند شخصیت مهم و معروف کریسمس پرداختیم. حتما تا کنون نام بابانوئل را شنیده‌اید، چقدر از ماجرای شکل‌گیری این شخصیت در کریسمس می‌دانستید؟

آیا تا پیش از این، با رودولف دوست‌داشتنی و الف‌های کریسمسی آشنایی داشتید؟

نظرات خود را با دیگر همراهان کارناوال به اشتراک بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بابانوئل شکم بزرگی دارد اما اینجا نوشته کوچک اندام

انتشار:09 تیر 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.