karnaval.ir

مینا جعفری

انتشار

13 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

غار فینگال

غارنوردی شاید اولین انتخاب شما برای طبیعت گردی نباشد، اما اگر کمی بیشتر با غارهای شاخص ایران و جهان آشنا باشید بدون شک غارنوردی از فعالیت های محبوبتان خواهد شد. کارناوال تا به حال به غارهای زیادی در ایران و جهان سفر کرده، در ایران غارهایی مانند غار بورنیک در فیروزکوه، غار قاتل کرمانشاه، غار خبرس قشم و ... در دنیا غارهایی مثل شیپتون انگلستان، غار یخی آیسریزنفیلت، هانگ سون دونگ و ... که هر یک از آن ها قطعه ای از هنر خداوند هستند.

این بار هم می خواهیم به یکی از زیباترین غارهای دنیا سفر کنیم که فینگال ( Fingal ) نام دارد، این غار در اسکاتلند و در میان آب های اقیانوس آرام قرار گرفته است، غاری با شکوه و با ابهت که در اثر برخورد امواج خروشان با بدنه ی آن شکل و شمایل زیبایی به خود گرفته است.

غار فینگال ظاهری باورنکردنی و فوق العاده دارد، آن قدر که گردشگران زیادی با شنیدن توصیفاتش راهی اسکاتلند می شوند تا ساعاتی را را در میان این غار سپری کنند. اگر از دور به غار فینگال بنگرید گویا بنایی کهن و مطعلق به قرون وسطا است، آن قدر با صلابت و قدرت ایستاده که گویا ساختمانی است دست ساز بشر...

با کارناوال همراه باشید تا به غار فینگال در اسکاتلند سفر کنیم.

غار فینگال
غار فینگال

چرا غار فینگال؟


- معروف ترین غار اسکاتلند است.

- از مهم ترین غارهای معلق روی آب در دنیا است.

- از نظر ظاهری بسیار با شکوه است.

غار فینگال
غار فینگال

آشنایی با غار فینگال

امواج دریا شما را به داخل غار می برد، همان جایی که آهنگساز آلمانی " فلیکس ماندلسون " ( Felix mandelssohn ) پس از ورود به آن، مبهوت اکوی صدای امواج و برخوردشان با سنگ ها شد. اصوات از پله های سنگی بالا رفته، در میان سقف گنبدی شکل رقصیده، در هم پیچیده و در نزولی موقرانه به گوش او می رسیدند.

به غار فینگال ( Fingal's Cave ) آمده ایم. این غار در جزیره ی خالی از سکنه ای به نام ( Staffa ) قرار گرفته است، جزیره ای که یکی از جزایر هیبرید ( Hebrides ) اسکاتلند است، به عبارت دقیق تر باید بگوییم که فینگال در سمت غربی اسکاتلند قرار گرفته و با عظمتش خودنمایی می کند. نام اسکاتلندی این غار نیز Uaimh Bhinn ) است که به معنای غار ملودیک می باشد.

جزیره ی Staffa جزیره ای آتشفشانی است و غار هم کاملا جنس بازالتی دارد و در اثر جمع و خنک شدن گدازه ها روی هم به وجود آمده است، علاوه بر موقعیت جغرافیایی و ظاهر زیبای فینگال از نکات قابل توجه و وجه تمایز آن با سایر هم نوعانش موسیقی غار است؛ بر اثر برخورد امواج دریا به جزیره و بدنه ی غار پژواکی زیبا در میان غار می پیچد و به گوش می رسد. صدای دل انگیز این غار را به نوای کلیسا تشبیه کرده اند، گویا کلیسایی عظیم زیر آب های اقیانوس پنهان شده است.

ارتفاع غار فینگال حدودا 22 متر ( 21.9456 متر ) است و تا 82 متر زیر آب های اقیانوس هم ادامه دارد و سنگ هایش به صورت چند ضلعی برش خورده اند و قدمتی چند میلیون ساله دارند، همه ی این ویژگی ها در کنار هم قرار گرفته اند و غاری محبوب در نظر گردشگران و ماجراجویان را ساخته اند.

نکته ی جالب در رابطه با غار فینگال این است که جزو عجیب و دیدنی ترین غارهای جهان توسط خبرگزاری سی ان ان اعلام شده است.

غار فینگال
غار فینگال

غار فینگال را در ویدئو تماشا کنید.

جاذبه ها و تفریحات غار فینگال

از یک سوی غار می توانید به داخل آن راه یابید، ورودی عظیمی که مانند شکافی غول آسا غار را به دو نیم تقسیم کرده است و امکان راه یابی قایق را هم به داخل غار فراهم کرده است.

از اردیبهشت تا مهر ماه ( آوریل تا سپتامبر ) تورهای گردشگری در این مکان علاقمندان را به داخل فینگال می برند، پس از وارد شدن به غار داخل راه روی باریک و طویلی می شوید که دور تا دورش را صخره و سنگ های تیره رنگ پوشانده اند. در اطراف غار هم مسیرهایی برای پیاده روی در جزیره در نظر گرفته شده که می توانید در آن ها قدم بزنید.پس از وارد شدن به غار زیبای فینگال نه تنها با غاری تیره رنگ و ترسناک روبه رو نخواهید شد بلکه محو نوای گوش نواز غار فینگال می شوید. موسیقی دل انگیزی که آن قدر جلب توجه می کند که سبب شده در بسیاری از آثار فرهنگی و هنری اسکاتلند راه یابد.

هزینه ای باید برای تورهای بازدید از غار فینگال پرداخت کنید بسته به خدماتی که به شما ارائه می شود، متفاوت است اما به طور میانگین برای گشت با قایق باید 

برای افراد بزرگسال 30 پوند و برای کودکان زیر 14 سال 15 یورو پرداخت کنید.

غار فینگال
غار فینگال

سمفونی فینگال

این غار، هر روزسمفونی غم سر می دهد، غمی که شکوه دارد. گویا قطعه ای باشکوه به رهبری او و نوازندگی سنگ ها، برای اقیانوس نواخته می شود، قطعه ای غمگین، آرام بخش، که در آغاز مجذوبت می کند، صدایش رفت و برگشتی به نرمی امواج دریا دارد و گوش ات را نوازش می دهد.
اقیانوس برای شنیدنش به پیش می آید، در دل غار می نشیند و درست همین جا، اوج این قطعه موسیقی است. رهبر بی قرار این ارکست، غار زخم خورده ی فینگال، آرامی را که امواج سهمگین اقیانوس از آن گرفته را فریاد می کند.
امواج اما برای دلجویی از سنگ ها آمده اند، جاری شده و دست بر تن خسته آن ها می کشند. پیکر مشوش و رنجور غار برای لحظاتی آرام می گیرد ...

اقیانوس اما بار دیگر پا پس می کشد تا خشمی بی نهایت غار را در برگیرد، خشمی که آن را پایان نیست و به قدمت تاریخ و به بلندای عمر آن، ادامه خواهد داشت.

غار فینگال
غار فینگال

به موسیقی ماندلسون گوش سپارید.

غار فینگال از نظر زمین شناسی

همانطور که اشاره کردیم نوع جنس غار سنگ های بازالتی است و در میان صخره های آن با خاکستر های آتشفشانی پر شده، سنگ و خاکستر هایی که به دلیل فوران آتشفشان در میلیون ها سال پیش تشکیل شده است.

پوشش گیاهی این منطقه به دلیل آتشفشانی بودن جزیره غنی نیست اما به دلیل وجود خاکستر و خاک روی سنگ ها اغلب روی سنگ ها چمن و بوته های پراکنده دیده می شود.

ستون های بازالتی این غار آن قدر خاص هستند که در سال  1973 میلادی به عنوان سایتی علمی و تحقیقاتی از سوی بریتانیا مورد حفاظت قرار گرفت. اگر بخواهیم با دقت بیشتری صخره ها را بررسی کنیم می توانیم صخره ها و ستون های غار را به سه لایه ی مختلف تقسیم نماییم؛ یک لایه سطح خارجی که خاک، خاکستر و گردو غبار است، لایه ی میانی که ستون های بازالتی می باشد و یک لایه ی داخلی تر که کاملا باقی مانده از فوران آتشفشان است.

از لحاظ علمی دلیل شکل ظاهری چند ضلعی ستون های بازالتی این است که گدازه های آتشفشانی با روند یکنواختی سرد و خنک شده اند.

غار فینگال
غار فینگال

پوشش گیاهی و جانوری

پوشش جانوری

 STAFFA یکی از جزایر کوچک اسکاتلند است با این حال پوشش گیاهی و جانوری جالبی دارد که برای توریست ها می تواند قابل توجه باشد، حیات وحش جزیره را پرندگان دریایی تشکیل می دهند. در فصل تابستان مرغان دریایی زیادی را در این جزیره و در اطراف غار فینگال می توانید مشاهده نمایید، همچنین انواع و اقسام ماهی و آبزیان هم در اقیانوس آرام زندگی می کنند که دیدن آن ها می تواند سرگرمی خوبی باشد. از مهم ترین آبزیان این منطقه می توان به دلفین و نهنگ اشاره کرد. همچنین در ماه های گرم سال امکان وجود خوک و کوسه هم در این منطقه وجود دارد.

پوشش گیاهی

 غار فینگال پوشش گیاهی غنی ای ندارد اما انواع و اقسام بوته های آلاله و آویشن وحشی یا گلسنگ را می توان در اطراف غار مشاهده نمود.

جزیره فینگال
جزیره فینگال

تاریخچه غار  فینگال

علاوه بر زیبایی های فینگال خوب است بدانید که این منطقه بسیار کهن و تاریخی است و قدمت آن را 60 میلیون سال پیش می دانند. از فینگال در بسیاری از افسانه های ایرلندی و اسکاتلندی نام برده شده است، حتی افسانه ای به نام غار ملودی ( Uamh-Binn ) یا سلت هم در ایرلند وجود دارد که از افسانه های محبوب ایرلند است و به موسیقی عجیب و غم آلود این غار اشاره دارد.

حدود سال 1772 میلادی بود که فردی به نام جوزف بنکز ( Sir Joseph Banks ) به این غار سفر کرد و نامش به عنوان کاشف غار فینگال ثبت گردید اما بدون شک پیش از او نیز افراد دیگری این غار را دیده بوده اند که نامی از آن ها وجود ندارد.

زمین سناسان عقیده دارند حدود 60 میلیون سال پیش آتشفشانی از دل زمین در میان اقیانوس فوران کرد و مواد مذابش پس از سرد شدن این غار زیبا را ساختند، پدیده ای موزون و متقارن.

هر چند که غار تاریخچه ی مفصلی ندارد، اما چهره های تاریخی بسیاری از آن دیدن کرده اند. جز آهنگ ساز آلمانی که با قطعه موسیقی اش غار را جهانی کرد، ملکه ویکتوریا، پرنس آلبرت، ژول ورن و حتی پینک فلوید نیز از این غار دیدن کرده اند.
قبل تر از تمامی آن ها اما، کاشف این غار، سر جوزف بنکز  ( Sir Joseph Banks ) برای اولین بار و در قرن هجدهم، قایقش را به داخل این تالار سنگی هدایت کرده بود، تا نامش را به جاودانگی غار پیوند زند.

غار فینگال
غار فینگال

بهترین فصل سفر

یکی از نکاتی که پیش از آغاز سفر به سوی اسکاتلند و بازدید از غار فینگال باید در نظر بگیرید زمان خوب برای مسافرت می باشد.

بهار و تابستان: بهترین و مناسب ترین فصل سفر برای بازدید از غار فینگال بهار و تابستان و از اردیبهشت تا مهر ماه است که هوا رو به گرما می رود و تورهای گردشگری زیادی هم در اسکاتلند وجود دارند که مسافران را به فینگال می برند، همچنین در خرداد ماه اگر به فینگال سفر کنید می توانید پرندگان دریایی را هم ببینید.

پاییز و زمستان: به دلیل سرمای هوا و آب سرد اقیانوس این دو فصل برای مسافرت به اسکاتلند و فینگال پیشنهاد نمی شود.

غار فینگال

دسترسی و بازدید

راحت ترین راه رسیدن به غار فینگال رفتن به جزیره ی Iona و مسافرت از آن جا می باشد، از  Iona می توانید با استفاده از اتوبوس های شماره ی 496 به روستای ( Craignure ) بروید و از آنجا با کشتی یا قایق به سوی غار فینگال بروید.

آدرس: بریتانیا، لونا، فینگال.

 

.Address : 1 Top of the Pier, Achavaich, Isle of Iona PA76 6SW, United Kingdom

غار فینگال
غار فینگال

موقعیت جغرافیایی غار فینگال روی نقشه

در پایان بازدیدی مجازی از غار فینگال را تجربه کنید



سخن آخر

 آیا چیزی در مورد این غار عجیب و زیبا می دانستید؟

آیا تجربه ی سفر به آن را داشته اید؟

چنین پدیده ای را در جای دیگری از دنیا سراغ دارید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.