karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری میزان، در تازه ترین گور دخمه‌ای که باستان‌شناسان موفق به کشف آن شدند، دو تدفین شامل یک انسان بالغ و یک کودک، دو ظرف بزرگ سفالی، ظرفی لوله‌دار، یک ظرف شکسته و 11 تخم‌مرغ مشاهده گردیده است. البته این گوردخمه تنها یکی از 60 دخمه‌ای است که مورد کاوش قرار گرفته و پیش بینی می شود که 250 گوردخمه در این محوطه وجود داشته باشد.

عبدالمطلب شریفی، سرپرست هیئت کاوش، با اشاره به اینکه محوطه وستمین در کمترین زمان پس از کشف به ثبت ملی رسیده است، اظهار داشت:

بررسی‌های ابتدایی در محوطه و گورستان وستمین کیاسر ساری نشان داد که یافته‌های فرهنگی کشف شده در این محوطه به دوران اشکانی (250 پیش از میلاد -224 میلادی) تعلق دارد.

او با بیان اینکه کاوش اضطراری در محوطه وستمین در جریان خط انتقال گاز به استان‌های شمالی، از قوشه سمنان تا نیروگاه نکا صورت گرفته، ابراز کرد :

از سال 88 کار مطالعات در این محوطه شروع و در سال 94 مجوز رسمی برای کاوش نجات‌بخشی از طرف پژوهشکده باستان‌شناسی صادر شده است.

شریفی در ادامه گفت:

در ابتدا قرار بود که با کاوش و شناسایی آثار مسیر انتقال لوله باز شود ولی بعد از مدت کوتاهی گروه با کشف گوردخمه‌ها پی به مهم بودن سایت برد و کاوش‌های باستان‌شناسی در مسیر خط لوله گاز شروع شد.

وی تصریح کرد:

کاوش‌های باستان‌شناسی در وستمین همزمان با کاوش در منطقه ایزگام جنت‌رودبار رامسر و غار کمیشان نکا با اعتبار یک‌میلیارد و 620 میلیون تومان در حال انجام است.

سرپرست هیئت کاوش وستمین در توصیف توالی فرهنگی این محوطه و پاسخ به این سوال که آیا پیش از اشکانی هم سکونتی در آن بوده یا بعد از اشکانی هم ادامه یافته است، اظهار داشت:

از حصار تا اشکانی نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است اما بعد از اشکانی تا دوره اسلامی به‌خصوص صفویه توانسته‌ایم رد‌یابی کنیم و گورستان اسلامی را در این محوطه کشف کنیم.

او با بیان اینکه زمین‌های این منطقه از کشاورزان خریداری نشده است افزود:

طبق نظر دادگاه به کشاورزان منطقه اجرت‌المثل پرداخت می‌شود.

حفاظت شبانه‌روزی از وستمین

شریفی تاکید کرد:

محوطه وستمین از سال 94 به‌صورت شبانه‌روزی و 24 ساعته به‌دست نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی محافظت می‌شود.

او در ادامه اشکانیان را در کشورداری و جنگ سرآمد دانست و توضیح داد:

اشکانیان حکومتی فئودالی داشتند، شیوه‌ای که در حال حاضر آمریکا، روسیه، آلمان و... به طریق آن اداره می‌شوند از سوی دیگر جنگ‌های پارتیزانی که متفقین از آن برای مقابله با متحدین در جنگ جهانی دوم استفاده کردند الهام گرفته از شیوه‌های جنگی پارت‌ها بوده است.

سرپرست هیئت کاوش وستمین در ادامه گفت:

از آنجا که اسب برای جنگجویان اشکانی بسیار مهم بوده و به دلیل اعتقاد آن‌ها به دنیای پس از مرگ در هنگام تدفین، اسب فرد را هم خفته کرده و به خاک می‌سپردند تا وقتی بیدار شد بتواند از اسبش استفاده کند.

وی خاطر‌نشان کرد:

در کاوش‌های پیشین در این محوطه دو تدفین اسب کشف شده بود و باستان‌شناسان در این فصل از کاوش نیز موفق به کشف سومین تدفین اسب در این منطقه شدند.

شیوه منحصر‌به‌فرد کاوش در گوردخمه‌ها

شریفی به توصیف شیوه کاوش در این محوطه منحصر‌به‌فرد و ویژگی های خاص آن پرداخت و گفت:

طبق متد باستان‌شناسی باید حفاری‌ها از بالا صورت می‌گرفت که در این صورت بعد از رسیدن به اسکلت معماری گور از بین می‌رفت به همین دلیل به روشی دیگر با حفر کانال‌هایی به عمق 30-40 سانتی‌متر بدون کمترین آسیب به معماری کاوش انجام و باستان‌شناسان به آثار دست یافتند.

او با اشاره به اینکه اشیای کشف‌شده در این محوطه به موزه ساری انتقال خواهند یافت، تصریح کرد:

به دلیل آهکی بودن بستر کوه و رسی‌آهکی بودن دامنه و تأثیر مستقیم آهک در متلاشی شدن اسکلت‌ها اغلب اسکلت‌ها متلاشی شده و انتقال آن‌ها از محل کاری سخت است از این رو برخی از نمونه‌ها که با نظر انسان‌شناس گروه قابلیت مطالعه را دارند منتقل شده و بقیه آٍثار در محل باقی می‌مانند. برنامه کاوش در محوطه وستمین تا سال 98 با تأمین مالی از محل اداره گاز برنامه‌ریزی شده و ادامه پژوهش‌ها نیز در برنامه‌های استانی دنبال خواهد شد.

کشف 60 گوردخمه

سرپرست هیئت کاوش وستمین با اشاره به اینکه در کاوش‌های صورت گرفته در این محوطه، 60 گور دخمه و بقایای معماری از دوره اشکانی کشف شده، تصریح کرد:

محوطه تاریخی وستمین از گورستان غربی، گورستان شرقی، محوطه استقراری و قلعه تشکیل شده است.

او با بیان اینکه گورستان غربی محوطه، دارای معماری منحصر‌ به‌ فردی از نوع دخمه‌ای است، گفت:

نمونه این گور دخمه‌ها تا‌کنون در گستره جغرافیایی فرهنگی اشکانیان مشاهده نشده است.

شریفی در توصیف معماری گوردخمه‌های گورستان وستمین، آنها را دارای سه بخش شامل فضای مستطیل شکل یا راهرو، ورودی یا درگاه بین راهرو و دخمه، اتاق دخمه دانست و افزود:

در گورستان غربی یا گور دخمه، تدفین‌ها از نوع دسته جمعی است که تعداد افرادی که درون دخمه‌ها دفن شده‌اند از یک تا پنج تدفین متفاوت‌اند و به نظر می‌رسد این گورها خانوادگی باشند.

وی در ادامه اظهار داشت:

شکل تدفین‌ها عمدتا چمباتمه‌ای بوده و جهت تدفین نیز شرقی‌ غربی است به‌طوریکه سر آن‌ها به سمت شرق و پاهایشان به طرف غرب است، در برخی از گورها جهت تغییر کرده اما غالب تدفین ها شرقی‌ غربی هستند.

شریفی ادامه داد:

از آنجایی که به نظر می‌رسد گورها خانوادگی باشند در برخی از موارد که درون دخمه جایی برای تدفین جدید نبود، استخوان و اشیای تدفین قدیمی‌تر را به درون فضای مستطیل شکل یا راهرو منتقل کرده و تدفین جدید را جای آن قرار داده‌اند. چاله تدفین‌ها هم از نوع طاق‌باز بوده و از دوره متاخر اشکانی هستند.

او درباره گوردخمه‌های این محوطه توضیح داد:

تک‌تک گور‌دخمه ها شناسنامه دارند که برای این کار تمام محوطه در چهارخانه‌های 10 در 10 یعنی 100متر‌مربع نقشه‌برداری و شبکه‌بندی شده است. جنس اشیای به دست آمده از سفال، فلز، شیشه، قیر، سنگ، انگشتر، گردنبند، مهر، سرچیکان، سر‌نیزه، سردوک، مهره و ...است و اشیای سفالی شامل ظروف، مهره و سر‌دوک هستند.

او در ادامه افزود:

از 60 گور‌دخمه کشف‌شده 48 دخمه طی فصل اول، کاوش و مستند‌نگاری شد و در فصل دوم در تلاشیم 12دخمه باقی‌مانده را کاوش و اطلاعات مربوط به آن‌ها را ثبت و ضبط کنیم.

این باستان‌شناس انجام گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه 15هکتاری وستمین را مهم دانست و اظهار کرد:

اگرچه پراکندگی مواد فرهنگی در محوطه به نظر می‌رسد اما قطعی نیست. از این رو برای مشخص کردن میزان آثار در محوطه، در این فصل گمانه‌زنی در محوطه به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم صورت می‌گیرد.

او با طرح برخی از پرسش‌هایی که در فصل نخست کاوش برای گروه باستان‌شناس مطرح شده است، گفت:

اینکه ویژگی گورستان شرقی که به‌ صورت چاله تدفین و متأخرتر از گورستان غربی است از پرسش‌هایی به‌شمار می‌رود که در این فصل به دنبال پاسخ آن هستیم.

شریفی به شناسایی گور‌دخمه‌ها از غربی‌ترین نقطه به سمت شرق، در مساحتی نزدیک به 70 متر به‌دست باستان شناسان اشاره کرد و افزود:

در این قسمت به معماری مسکونی برخوردیم که درسطح قرار دارد، با توجه به نزدیکی گور‌دخمه‌ها که در عمق 3-4 متری قرار دارند این پرسش مطرح است که آیا گور‌دخمه‌ها زیر این فضاهای معماری قرار دارند یا نه‌؟ که در این فصل به این پرسش نیز پاسخ خواهیم گفت.

او با اشاره به انجام فعالیت‌های میان‌رشته‌ای در فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی در وستمین تاکید کرد:

مطالعات جانورشناسی، انسان‌شناسی، انگل‌شناسی، زمین‌شناسی و... همزمان با کاوش‌های باستان‌شناسی انجام می‌گیرد.

سوزاندن درختان در جنگل‌های اطراف

شریفی در ادامه به صدمات زیست‌محیطی که به‌دست عوامل انسانی به جنگل‌های اطراف محوطه وستمین وارد آمده است، اشاره کرد و تصریح نمود:

روزانه تعداد زیادی از درختان جنگل‌ها به‌دست افرادی سودجو زنده‌ زنده آتش زده می‌شوند تا با نابودی تدریجی جنگل‌ها با تعرض به عرصه منابع طبیعی این مناطق را به زمین‌های کشاورزی تبدیل کنند.

شایان ذکر است که محوطه باستانی وستمین در 80 کیلومتری جنوب شهر ساری و 9 کیلومتری جنوب شرقی شهر کیاسر واقع شده و در مرکز بخش چهاردانگه از توابع شهرستان ساری مرکز استان مازندران قرار دارد.

وستمین در حقیقت نام روستایی است که در 3 کیلومتری جنوب محوطه ی کاوش شده واقع شده و نام اصلی این محوطه چارتی «لت سر» می باشد.

گوردخمه اشکانی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.