karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 اردیبهشت 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سالها بعد از جنگ جهانی دوم و تبعید رضا شاه از ایران به جزیره موریس در آفریقای جنوبی حالا وزارت خارجه ایران می خواهد کاخ با ارزش این جزیره را به فروش برساند. موضوعی که واکنش مسوول سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به دنبال داشته است.

چند روز پیش در خبرها آمده بود که وزارت امور خارجه ایران در تقاضانامه ای از هیات دولت خواسته است که بتواند بر اساس مجوز دولت، باغ ویلایی بزرگ و معروف کاخ "والری" در جزیره موریس را به فروش برسانند و با درآمد به دست آمده از آن -پس از واریز به حساب خزانه عمومی کشور- برخی پروژه های وزرات امور خارجه را تکمیل کنند. این ویلا همان جایی ست که پهلوی اول بعد از تبعید به جزیره موریس در آن زندگی می کرد و اکنون ده ها سال است بدون رسیدگی به حال خود رها شده است.

این در حالی ست که امروزه این جزیره یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان به شمار می رود و مارک تواین نویسنده معروف آمریکایی آن را بهشت روی زمین توصیف کرده است. 

در همین زمینه و به نقل از تسنیم، سید محمد بهشتی -رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی- در مصاحبه ای کاخ والری را با دیگر اسناد با ارزش وزارت خارجه مقایسه کرد و به مخالفت با انجام این کار پرداخت:

 در مرکز اسناد وزارت امور خارجه سندهای تاریخی ارزشمند فراوانی وجود دارد که قیمت برخی از آنها اگر به حراج‌های بین‌المللی عرضه شود حتی از کاخ والری بیشتر است.

او همچنین درباره تصمیم وزارت امور خارجه برای فروش این ویلا یا نظر کارشناسان در مورد ساماندهی و تبدیل آن به مجموعه‌ای برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ایران، بیان کرد:

این کارشناسان تنها از منظر حوزه گردشگری به این موضوع نگاه می‌کنند ولی بنده عقیده دارم باید از این حد فراتر رفت و به این مجموعه به‌ مثابه سند نگریست.

ریس پژوهشگاه میراث فرهنگی در تکمیل سخن خود عنوان کرد:

در مرکز اسناد وزارت امور خارجه سندهای تاریخی ارزشمند فراوانی وجود دارد که قیمت برخی از آنها اگر به حراج‌ های بین‌ المللی عرضه شود حتا از کاخ والری بیشتر است. سوال این است که آیا قیمت گزاف این اسناد سبب می‌شود تا وزارت خارجه به‌ فکر فروش آنها و کسب درآمد بیفتد؟ از طرف دیگر سند که فقط محدود به کاغذ و عکس نیست. ویلا و کاخ "والری" به این حیثیت که زمانی تبعیدگاه پهلوی اول بوده نیز یک سند مهم تاریخی است و به همین علت نمی‌توان آن را فروخت، چون اسناد تاریخی کالا نیستند که مانند کالا با آنها برخورد کنیم و خود را مختار به فروش آنها بپنداریم.

کاخ والریس

کاخ والریس

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.