karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

منطقه گلستانکوه خوانسار

جاذبه های بسیاری در محیط پیرامون ما قرار دارند که شاید از بسیاری از آنها بی خبر باشیم. برخی از این جاذبه های هنرمندی نقاش هستی را به ما نشان می دهند و اعجازی را در قلب طبیعت به وجود می آورند. به مناطق طبیعی بسیاری سفر کردیم و لذت تماشای دیدنی ها را با یکدیگر سهیم شدیم. نقاط بسیاری از جهان را از نظر گذراندیم و زیبایی های کشور عزیزمان ایران را با هم مرور کردیم. این بار قصد داریم به منطقه ای متفاوت سفر کنیم که یکی از معجزه های طبیعت را در خود جای داده است و با زیبایی های خیره کننده اش ما را به سوی خود می خواند.

به استان اصفهان می رویم تا در اقلیم کویری این منطقه راهی سرزمینی کوهستانی شویم و شاهد جلوه های آن باشیم. وجود یک کوهستان در کویر شاید دور از ذهن به نظر برسد اما شهر خوانسار در اصفهان یکی از نمونه های آن به شمار می رود. رشته کوه زاگرس این شهر را در آغوش کشیده و در دامنه هایش مامن امنی را برای آن ایجاد کرده؛ مامن امنی که طبیعتی کم نظیر را در نزدیکی کویر مرکزی ایران به نمایش می گذارد.

این شهر در نزدیکی خود منطقه حفاظت شده گلستانکوه را دارد که مقصد امروز ماست.

با هم راهی طبیعتی کم نظیر می شویم...

کارناوال را در این سفر همراهی کنید...

گلستان کوه خوانسار

چرا گلستانکوه؟


- منطقه ی حفاظت شده ی گلستانکوه یکی از با ارزش ترین گیاهان بومی ایران به نام لاله واژگون را در خود جای داده است.

- این منطقه با وجود قرار گیری در کویر مرکزی ایران دارای اقلیمی کوهستانی می باشد.

گلستان کوه خوانسار
photo by Vahid Mnsouri

منطقه حفاظت شده گلستان کوه | میراث طبیعی خوانسار

با نزدیک شدن به شهر خوانسار و در فاصله ی حدود 15 کیلومتری آن کوهی به چشم می خورد که گلستان کوه نام دارد که با ارتفاع 3631 متری خود ار جنوب غربی به شمال شرقی کشیده شده است. کوهی که در سایه سارش منطقه ی حفاظت شده ای قرار دارد که با همه ی دیدنی ها و زیبایی های چشم نوازش میزبانمان می شود و خستگی را از تنمان می زداید. در سال 1373 اداره منابع طبیعی استان اصفهان به منظور حفظ و حراست از محصولات فرعی مرتعی، حفاظت از آب و خاک منطقه و ایجاد منطقه مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه ی منابع طبیعی طرح ایجاد یک تفرجگاه ملی را در این منطقه پیاده نمود. منطقه ی حفاظت شده ی گلستان کوه وسعت 17000 هکتاری خود را در این منطقه گسترانیده و با ویژگی های متفاوت خود و گنجینه های طبیعی بسیاری را راهی سفر می کند.

گلستان کوه خوانسار
photo by Nematollahi

دیدنی ها و تفریحات

سراسر منطقه ی گلستان کوه پر از جاذبه های طبیعی است که هر یک جلوه ای تماشایی را به منطقه بخشیده اند. با قدم زدن و دیدن این زیبایی ها می توانید در آنها غرق شوید و هدیه ای از جنس آرامش از طبیعت بگیرید.

چشمه های پر آب که سخاوت طبیعت را به رخ بینندگان می کشند در جای جای منطقه وجود دارند و آب گوارایی را از قلب زمین به هستی، هدیه می کنند.

شاید با ارزش ترین گنجینه ی منطقه، دشت لاله های واژگون باشد که لباس متفاوتی را بر تن طبیعت می نشاند و منظره ای کم نظیر را در فصل بهار به وجود می آورد.

قامت گلستان کوه که استوار ایستاده و قد علم کرده است نیز از دیدنی های این منطقه به شمار می رود.

ثبت تصویر از منطقه ی حفاظت شده ی گلستان کوه یکی از فعالیت هایی است که یادگاری های با ارزشی را برایتان به جای می گذارد پس دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.

با بردن خوراکی و مواد غذایی می توانید ساعاتی را در این منطقه خوش بگذرانید و از بودن در کنار دوستان و یا خانواده تان لذت ببرید.

اگر علاقمند به کوهنوردی هستید و توانایی آن را دارید می توانید گلستان کوه را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب نمایید. تماشای دشت از بالای کوه لذت سفرتان را دو چندان می کند.

 گیاهان دارویی در سراسر منطقه دیده می شوند و در فصل رویش، بوی آنها از سراسر دشت به مشام می رسد. اگر با آنها آشنایی دارید می توانید سوغات خوبی از این دشت به خانه ببرید.

در زمستانها بسیاری از افراد برای انجام تفریحات زمستانی و خوشگذرانی راهی این منطقه می شوند و لحظات خوشی را می گذرانند.

گلستان کوه خوانسار
گلستان کوه خوانسار
photo by Shaghayegh Shahbazi

پوشش گیاهی منطقه

مهم ترین و چشم گیر ترین پوشش گیاهی این منطقه گلهای طبیعی آن و به ویژه لاله های واژگون و انواع لاله های سرنگون حنایی، لاله بیشه زار، لاله آتشی و لاله کوهی هستند که در فصل بهار سراسر منطقه شامل دشت ها و حتی صخره ها را می پوشانند. از میان 70 نوع گیاه شناسایی شده و مهم منطقه می توان به  گز انگبین ( ماده ی اولیه ی تهیه شیرینی گز )، گزعلفی، ریواس، کنگر، مرزنجوش، آویشن، قارچ، بادام، تره و پیاز کوهی و گل پیازموسیر و دیگر گیاهان دارویی و علوفه ای اشاره کرد که این منطقه ای را منبعی غنی از نظر گیاه پزشکی تبدیل کرده و مراتع مناسبی را جهت چرای دام و رونق زنبور داری به وجود آورده اند.

گَوَن نيز از گیاهانی است که در منطقه مشاهده می شود. این گیاه، درختچه اي كوتاه است كه پیش از آنکه به ارتفاع یک متری برسد از سطح زمين فاصله می گیرد و گسترده مي شود. با وجود کاربرد های بسیار این گیاه به ویژه تهیه ی گز انگبین از آن، امروزه به دلایلی همچون اثرات مواد شيميايي و عدم رسيدگي و بي توجهی به آن شاهد از بین رفتن گون هستیم.

گلستان کوه خوانسار
photo by Shaghayegh Shahbazi
گلستان کوه خوانسار
photo by Marzieh Mokarrami

لاله واژگون | گنجینه گرانبهای منطقه

همین که بهار از راه می رسد و بارقه های خورشید جان می گیرند، تن‌پوش یخ زده و سرد گلستانکوه نیز شروع به ذوب شدن می کند تا لباس بهاری خود را بپوشد. لاله های واژگون سر از خاک سرد بیرون می آورند تا راه آسمان را در پیش بگیرند و سرشان را به زیر بیاندازند

لاله ی واژگون نام یکی از گلهای کمیاب است که از اوایل بهار و بین 40 تا 60 روز بعد از فرا رسیدن سال نو، شروع به رویش می کند و به رنگ سرخ مایل به بنفش می باشد. با وزش باد این رنگ این گلها به سیر و روشن تغییر می کند تا چشم ها را خیره نماید.

این گیاه به دلیل سر افکنده ی خود به گل سر به زیر محجوب ایرانی نیز شهرت دارد و یکی از نمونه های منحصر به فرد طبیعی در ایران می باشد. نامش را گل اشک و اشک مریم هم گذاشته اند چرا که مقداری شبنم در بین این گل‌ها جمع می شود و مانند اشک از گل به پایین می‌چکد.

این گل سر به زیر خواص دارویی زیادی را در پیاز خود جای داده است. پیاز این گیاه داروی موثری برای دردهای رماتیسمی و دردهای مفصلی و پاک کننده دستگاه کبدی به شمار می رود اما جزء داروهای سمی نیز هست و مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.

این گیاه با وجود همه ی زیبایی ها، عمر کوتاهی دارد و تنها از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد مهمان ایران می شود. افسانه ای اساطیری نیز از این گل سخن به میان می آورد و آن را شاهد زمانی می داند که گلوی سیاوش با تیغ تیز گرسیوز آشنا می شد.

زیبایی سحر انگیز این گل سبب شد تا در سال 1576 میلادی به وسیله جهانگردان اروپایی از ایران به اتریش برده شو د و به صورت باغی و گلخانه ای پرورش یابد.  در آن زمان در پارك هاي مركزي شهر وين، اين گل با عنوان پديده خجالتي و يا سر به زير طبيعت به معرض تماشاي عموم گذاشته شد. با وجود آنکه اروپایی ها از زیبایی های این گل به صورت گلخانه ای بهره می برند، در فلات ایران هنوز هم به طور طبیعی رشد و نمو می‌کند و زیبایی های خلقت را به تصویر می کشد.

گلستان کوه خوانسار
photo by Ali Masoumi Khansari
گلستان کوه خوانسار
photo by Roohollah Ghasemi

امکانات رفاهی منطقه

برای آنکه تماشای زیبایی های منطقه برای بازدیدکنندگان آسانتر باشد در طی طرح ساماندهی این گردشگاه طبیعی که توسط فرمانداری خوانسار و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی صورت گرفت. نمازخانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ اتومبیل، سکوهای محل استقرار گردشگران و امکاناتی از این دست برای این منطقه انجام شد.

گلستان کوه خوانسار
photo by Sajjad Saadat
گلستان کوه خوانسار
photo by Vahid Mansuri
گلستان کوه خوانسار

آب و هوا

قامت استوار  گلستانکوه و کوهستان زاگرس سایه ی خود را بر منطقه افکنده و  اقليم كوهستاني و برف گير رو به شمال كوهساران زاگرس آب و هوایی متفاوت نسبت به مرکز استان اصفهان را به این منطقه هدیه کرده است. بهار و تابستان های معتدل و مطبوع و پاییز و زمستان های برف گیر و سرد ارمغان این اقلیم برای منطقه می باشد.

گلستان کوه خوانسار
photo by Nematollahi

کجا بمونیم؟

برای دیدن این منطقه می توانید شب را در یکی از هتل های خوانسار که امکانات مناسبی را در اختیار شما قرار می دهند، بگذرانید. اگر اهل کمپینگ در طبیعت نیز هستید می توانید در محلی مناسب آن را تجربه کنید . برای این کار خواندن مطالب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ | وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

گلستان کوه خوانسار
photo by Vahid Mansouri

ملزومات سفر

برای آنکه سفر لذت بخشی را به این منطقه تجربه کنید بهتر است لوازمی همچون کفش مناسب پیاده روی، دوربین عکاسی، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه آفتابگیر را فراموش نکنید. اگر در زمستان راهی منطقه شدید لباس گرم همراه داشته باشید.

گلستانکوه خوانسار

بهترین فصل سفر

طبیعت در همه ی فصول زیبایی های خاص خودش را دارد اما منطقه ی گلستان کوه در فصل بهار و از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد میزبان لاله های واژگون می شود که بسیار دیدنی هستند.

بهار و تابستان : بهار با لاله های واژگون از راه می رسد و گیاهان سر از خاک بیرون می آورند. شاید با اتمام بهار لاله ها از دشت خداحافظی کنند اما گیاهان دارویی تا آخر تابستان هدایایی از طبیعت را به شما ارائه می دهند. همچنین به دلیل کوهستانی بودن منطقه در فصول گرم هوا بسیار مطبوع و معتدل است و می تواند یکی از مقاصد سفر شما باشد.

پاییز و زمستان : با شروع فصل سرما دمای هوا به سرعت کاهش می یابد و سرد می شود. پوشیده شدن کل منطقه از برف بهانه ای برای تفریحات زمستان و خوشگذرانی گردشگران می گردد.

بهترین زمان برای دیدن لاله های واژگون: از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد

گلستان کوه خوانسار
photo by Niloufar Hossein Zadeh

راه دسترسی و هزینه بازدید

بلیط ورودی

برای وارد شدن به دشت لاله‌های واژگون خوانسار ملزم به تهیه ی بلیط به قیمت 200000 ریال می باشید.

آدرس

استان اصفهان، 15 کیلومتری خوانسار

راه دسترسی

منطقه گلستان کوه در شمال غرب استان اصفهان قرار گرفته است و از سمت شمال به شهرستان گلپایگان، از سمت شرق به شهرستانهای تیران، کرون و نجف آباد و از جنوب به شهرستان فریدن محدود می شود. برای رسیدن به این منطقه خودتان را به خوانسار برسانید که راه‌های ارتباطی آن از خمین - گلپایگان و اصفهان - داران می باشد. سپس سراغ روستای دره بید را در 15 کیلومتری این شهر بگیرید. در مسیر می توانید ازعلامت هایی با گل لاله واژگون برای پیدا کردن محل استفاده کنید.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

اصفهان: 148 کیلومتر

گلپایگان: 41 کیلومتر

تیران: 96 کیلومتر

فریدن: 47 کیلومتر

نجف آباد: 120 کیلومتر

موقعیت گلستان کوه بر روی نقشه

گلستان کوه خوانسار

دغدغه های کارناوالی

با وجود همه ی مواهب خدادادی در این منطقه، با گذر روزها و سال ها و اثراتی که گردشگران از خود برجای می گذارند روز به روز تخريب و نابودي بیشتری در آن لمس می گردد. بوته كني بي رويه، بهره برداري افزون بر ظرفيت و نيز تغييرات طبيعي ناشي از عوامل مخرب روز به روز خاطر طبیعت را بیشتر ازرده می کند و جانش را می گیرد.

با آنکه بار ها و بارها تاکید شده است که گلهاي وحشي تنها در اقليم خاص خود مي رويند اما باز هم بسیاری از افراد، پنهان از ديدگان محيط بانان عرصه هاي منابع طبيعي، لاله ها را از ساقه جدا مي كنند و با ناآگاهی باعث مرگ آنها می شوند. در فصل تكثير و رويش لاله ها و گل های وحشی، كندن زمين توسط روستاییان برای يافتن گیاه درمانی و گران قیمت موسير، سبب بيرون افتادن ريشه و پياز گل لاله واژگون می شود که در نتیجه نابودي و عدم رويش مجدد گل در سالهاي بعد را به دنبال دارد.

شاید بد نباشد که در کارناوال به این مسئله اشاره داشته باشیم که استان اصفهان منطقه ای کویری است و وجود شهرهاي كوهستاني و همچنين روستاهاي پرآب در آن، غنیمتی مهم و با ارزش به شمار می روند پس نگهداری و حفظ آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

گلستان کوه خوانسار

پیشنهادات کارناوالی

در سفر به گلستانکوه، بازدیدی هم از شهر خوانسار داشته باشید و گشتی در آن نیز بزنید.

شهر زیبای گلپایگان با ارگ گوگد و همچنین برج های کبوتر ( کبوترخانه ) تیدجان و قودجان از دیگر جاذبه هایی هستند که برنامه ی سفر شما را کامل می کنند.

مراقبت از طبیعت و زیبایی هایش را در این سفر فراموش نکنید و بگذارید آیندگان نیز شاهد این جلوه های تماشایی باشند.

گلستان کوه خوانسار
گلستان کوه خوانسار

سخن آخر

تا به حال به خوانسار سفر داشته اید؟

از منطقه ی حفاظت شده ی گلستان کوه و لاله های واژگونش دیدن کرده اید؟

نظرات و تجربیات خور را با دوستان کارناوالی خود به اشتراک بگذارید...

 

...

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

روستای قله بابا محمد روستای واقع در گلستانکوه هست نه دره بید

انتشار:18 فروردین 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

چرا برای دیدن زیبایی های خدا از مردم پول می گیرید؟!!!! چرا به خودمون برای بهتر شدن حالمون رحم نمی کنیم؟ سختی و زجر دادن به دیگران کار این دنیامون سختر می کنه.

انتشار:15 خرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام.لاله ها هنوز گل دارن؟

انتشار:14 خرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.