karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، با تصمیم جدید بانک مرکزی پرداخت ارز مسافرتی از فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی حذف شد. پس از این مسافران باید تمام ارز مورد نیاز خود را به وسیله ی بازار آزاد و بانک ها تهیه کنند.

به طور کل قوانین ارزی بانک مرکزی، چند بخش قابلیت دریافت ارز با نرخ دولتی را دارند. از جمله دانشجویان، واردات و صادرات، درمان و همینطور مسافران. بر اساس این، مسافران در گذشته می توانستند یک بار در سال چه از راه زمینی، هوایی، ریلی و دریایی به مقدار ۳۰۰ دلار با نرخ مبادله ای ارز از مرکز مبادلات ارزی تهیه کنند، اما با اصلاحی که در قوانین ارزی ایجاد شده، پرداخت ارز مبادله ای به مسافران لغو شده است.

ظاهرا بانک مرکزی به دو دلیل اقدام به این کار کرده است، اولا ارزهای مسافرتی برای سفرهای زیارتی و خارجی به مردم داده می شود و این امتیازی است که به همه ی افراد تعلق نمی گیرد، یعنی اگر شخصی قصد سفر برون مرزی نداشته باشد، از این امتیاز محروم می شود و این ارزها در شمار ارزهای ضروری قرار نمی گیرند. آن هم در موقعیتی که مسافران خارجی بیشتر توانایی تامین ارز لازم را دارا بوده و نیاز چندانی به دریافت ارز مبادله‌ای نداشته اند.

این در شرایطی است که با حذف ارز مسافرتی نیز تفاوت قیمت خاصی برای دریافت کنندگان رخ نمی دهد. هر چند که در حال حاضر بین نرخ حدود ۳۸۷۰ تومان بازار و ۳۳۳۰ تومان مرکز مبادلات ارزی حدود ۵۴۰ تومان تفاوت قیمت وجود دارد، اما برای خرید ۳۰۰ دلار حدود ۱۶۰ هزار تومان هزینه به ازای خرید ارز آزاد به جای مبادله ای ایجاد می شود که برای مسافرهای خارجی قابل توجه نیست.

ثانیا با توجه به اینکه از چندی پیش ارز مبادله ای به برخی کالاها اختصاص داده نمی شود، کنار گذاشتن ارزهای مسافرتی نیز خود قدمی دیگر در مسیر سیاست یکسان سازی نرخ ارز به حساب می آید. چرا که بعد از تک نرخی شدن ارز به طور کلی مرکز مبادلات ارزی نیز کار اختصاص ارز مبادله ای را تمام خواهد کرد و تمامی ارزها با یک نرخ مشخص در بازار آزاد توزیع می‌شود.

با حذف ارز مسافرتی، مسافران می توانند ارز مورد نیاز خود را در کنار صرافی ها از بانک هایی که در سال قبل مجوز خرید و فروش ارز را دریافت کرده بودند، تهیه کنند که با نرخ آزاد انجام می شود.

این حکم از بیستم شهریورماه اجرایی می شود اما خبر خوب برای زائرین کربلا در سال جاری این است که آن ها شامل قانون تازه منسوب شده،  نمی شوند یعنی در سفر اربعین امسال همچنان می توانند از ارز دولتی استفاده کنند. بر این اساس ارز مسافرتی تا سقف ۲۰۰ دلار آمریکا به نرخ مبادله ای با ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و بلیط مسافرت برای زائران اربعین از طریق بانک های ملی ایران، ملت و سامان تامین خواهد شد.

ارز مسافرتی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.