karnaval.ir

الهه افهامی

انتشار

15 اردیبهشت 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

گلتا دارچ

امروز می خواهیم به مقصدی هیجان انگیز سفر کنیم.

یکی از سوزان ترین بیابان های #آفریقا ، مقصد این بار ماست .

 #صحرای ساحاری در نگاه اول تفاوت خاصی با دیگر مکان ها ندارد ، اما این صحرا در خود و در جایی میان صخره هایش تالابی منحصر به فرد دارد .

تالابی که از آب های زیر زمینی سرچشمه می گیرد و محل گذار شترهای تشنه و خسته است .

در صورت تمایل اگر علاقه مند هستید تا درمورد واحه ای در #پرو بدانید ، به این لینک مراجعه کنید .

با کارناوال همراه باشید تا از  " گلتا دارچا " Guelta d'Archei بیشتر بدانیم .

بیابان ساحاری
گلتا دارچا

در میان بیابانی سوزان و در انتظار یک قطره آب قدم برمی دارید .

هر طرف سر بگردانید ، تنها #بیابان است و هیچ خبری از آبادی و حتی یک قطره آب نیست .

در پناه سایه صخره هایی پناه می گیرید ، همان طور که به صخره ها نزدیک تر می شوید ناگهان با صحنه ای باور نکردنی مواجه خواهید شد .

چیزی شبیه به تالاب در پشت صخره ها ظاهر می گردد و حالا دیگر داشتن یک قطره آب برای تان آرزویی محال نیست .

آب هایی سیاه از میان صخره ها جاری است و تحیر همه رهگذران را برمی انگیزد .

گلتا دارچا
گلتا دارچا

گلتا دارچا | Guelta D'Arche

" گلتا دارچ " Guelta D'Arche نامی گنجی گم نام در صحرای ساحاری است .

" گلتا " Guelta ، به آب هایی می گوییم که در بین صخره ها و در ارتفاع کمی واقع شده اند. البته عمق آب در آنجا به فصل و میزان بارندگی هم بستگی خواهد داشت .

 " گلتا دارچ "Guelta D'Arche نام  این پدیده ی خارق العاده در میان صحرای #ساحاری است . گلتا دارچای در فلات " اندی " Ennedi ودر جایی نزدیک به شهر " "فادا " Fada واقع شده است .

 این جا یک مسیر خشک و بی آب وعلف است و در مکانی دور افتاده قرار دارد .

 برای آمدن به این جا به یک جیپ قدرتمند نیاز دارید زیرا به جز ماشین خاصی از راه دیگری دسترسی به این مسیر نخواهید داشت .

 تنها #تفرجگاه صحرای ساحاری همین جاست و اکثر مسافران این صحرای سوزان ، در کنار #گلتا دارچ چند ساعتی را توقف خواهند داشت و سپس ادامه مسیر خود را طی می کنند .

گلتا دارچا

گلتا دارچ مکانی برای استراحت شترها

از نشانه های نزدیک شدن به این منطقه ، شنیدن صدای  شترهاست . در نزدیکی این مکان شترهای بسیاری قرار دارد که  با نوشیدن آب از  این تالاب تشنگی شان را برطرف می کنند و برای روزهای آینده شان  آب ذخیره می کنند .

آب این #استخر ، به علت فضولاتی که شترها دفع می کنند سیاه است و جالب است بدانید همین فضولات تبدیل به کودی طبیعی برای جلبک های این تالاب می شوند و در نتیجه خود به خود غذای ماهی ها و قورباغه ها در داخل آب فراهم می شود .

شتر ها درگلتا دارچا
شتر ها درگلتا دارچا
شتر ها درگلتا دارچا
شتر ها درگلتا دارچا
شتر ها درگلتا دارچا

آخرین کلونی تمساح های نیل در  " گلتا دارچ " Guelta D'Arche

#کروکودیل هایی که در لایه های زیرین آب کمینه کرده اند و شاید اگر دقت کنید تنها چشمان آنها را می توانید ببینید . مراقب باشید وارد قلمرو آنها نشوید زیرا از این کار خوششان نمی آید .

گلتا دارچای ، خود دارای  یک اکوسیستم منحصر به فرد است . فضولات به جامانده از شترها که وارد آب می شود مانند کودی طبیعی برای رشد جلبک ها عمل کرده و بستری برای رشد ماهی ها به وجود می آورد و همین ماهی ها هم خود  شرایط را برای رشد آخرین کلونی از تمساح های نیل فراهم می کند .

 آنها از نژاد کروکودیل های " نایلاتیکیس لورانتی " Crocodylus niloticus Laurenti هستند و جزء آخرین کلونی به جا مانده از کروکودیل های #نیل در این منطقه هستند .

در گذشته این کلونی  " تاگنت پلاتو " Tagant Plateau  نام داشته  و در سال 1996  جمعیت شان منقرض شد وتنها همین کلونی از آنها باقی ماند .

کروکودیل ها درگلتا دارچا

شگفتی های بیابان ساحاری

همین که در میان بیابانی سوزان اکوسیستمی منحصر به فرد ، به وجود آمده و در خود از جلبک و ماهی تا حتی کرودکودیل ها را دارد اتفاقی خارق العاده است .

اما در این میان وکمی آن طرف تر صخره هایی را می بینیم بس عظیم  و البته  سرشار از راز و رمزهایی در خفا مانده .

بر روی صخره های صحرای ساحاری نقاشی هایی به جا مانده از دوران هولسن میانی وجود دارد .

برخی از تصاویر مبهم و برخی هم کاملا گویای حقایقی در رابطه با #صحرا هستند . تصاویر حیوانات هم در میان این نقاشی ها دیده می شود . حیواناتی که بر روی صخره ها کشیده شده اند نشان می دهد در قرن های گذشته ساکن این صحرا بوده اند .

نقاشی های بیابان ساحاری
نقاشی های بیابان ساحاری
نقاشی های بیابان ساحاری
نقاشی های بیابان ساحاری

در آخر هم با هم ویدئویی از گلتا دارچ می بینیم

دسترسی واطلاعات تکمیلی

آدرس: آفریقا ، جمهوری چاد ، شهر فادا ، فلات اندی

Address: Africa , chad , fada town , ennedi pleatu

شما می توانید از شهر "چاد " Chad’s به مدت 4 ساعت در راه باشید و  تنها با یک اتومبیل قدرتمند  می توانید به این جا برسید .

بیابان ساحاری

سخن کارناوال

امروز یکی دیگر از عجایب جهانمان را دیدیم . بیابانی سوزان که در آن چیزی شبیه به تالاب وجود داشت و درمیان موج گرما و خشکی کویری بی آبی علف ، محل استراحت و تجدید قوایی برای رهگذران بود . اگر شما هم از این دست مکان های بکر و عجیب در بیابان ها سراغ دارید به ما معرفی کنید تا اطلاعات آن را در اختیار همگان قرار دهیم .

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.