karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 شهریور 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

نمایشگاه صنایع دستی برای سی‌اُمین بار در سطح ملی در حال برگزاری است. این نمایشگاه همزمان با بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستی در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران برپاست. سالن‎‌های 8 و 9 ، 10 و 11 و سری 25 به نمایش صنایع دستی و سالن‌های 5 و 6 و 7، آ و ب 31، 35، سری 38، 40 و 41 و سری 44 برای نمایش فرش اختصاص یافته‌اند؛ تابلوفرش‌های بسیار زیبا و نفیس را نیز می‌توانید در سالن 27 ببینید.

کارناوال در روز یکشنبه، دومین روز برپایی نمایشگاه، بازدیدی ازین رویداد حوزه گردشگری داشت که در ادامه گزارش کوتاهی از بازدیدمان را پیش روی شما مخاطبان گرامی می‌گذاریم. امید است حضور و استقبال شهروندان موجب تشویق بیشتر هنرمندان برای حضور گسترده‌تر در این رویداد سالانه ملی شود.

298 هنرمند یا فعال صنایع دستی از استان‌های مختلف امسال در نمایشگاه مشارکت داشتند. این دوره از نمایشگاه بدون برگزاری نشست خبری و با پوشش رسانه ای بسیار کم برپا شد و با وجود همزمانی آن با نمایشگاه فرش به نظر می‌رسد نسبت به دوره‌های پیشین از استقبال کمتری برخوردار باشد. امسال آمار مشخصی از حضور استان‌ها و بودجه برگزاری نمایشگاه ارایه نشد و رویداد افتتاحیه آن با 4 ساعت تاخیر با حضور چهره‌های سیاسی در کنار دکتر مونسان -ریاست سازمان میراث فرهنگی- برگزار شد.
اولین سالن بازدید ما سالن 7 و 8 بود که استان‌ها از سراسر کشور در آن به طور پراکنده غرفه داشتند و بخش عمده ای از آن به دست‌بافته‌ و زیراندازهای بومی همانند انواع جاجیم، گلیم، پته، زیلو، نمد و ... اختصاص یافته است. در این سالن متاسفانه بوی ناخوشایندی از ابتدای برگزاری نمایشگاه به مشام می‌رسد که از مشکلات غرفه‌داران و بازدیدکنندگان است و مسوولان مجموعه نمایشگاه بین المللی تهران بایست به آن رسیدگی کنند. در بخش‌های دیگر این سالن شاهد آثار مدرن چوبی، طرح‌ و نقش های کلاسیک فلزکاران و سنگ‌کاران و جواهرکاران،   همچنین تولیدکنندگان زیورآلات سنتی خواهید بود. پاویون میانی این سالن به فروشگاه‌های عرضه کننده محصولات صنایع دستی داده شده بود که برخلاف سال‌های اخیر جلوه‌ای از غرفه آرایی‌های سنتی و بومی نداشت و به شیوه معمول غرفه های نمایشگاهی آماده شده بود.

از نکات بارز و جالب توجه حضور هنرمندان با رویکردهای مدرن در کنار استادان کهنه‌کار و صنایع دستی کلاسیک ایرانی است. علاوه بر حضور همیشه زیبای میناکاران، منبت‌کاران، اساتید شیشه‌گری، قلم‌زنی، گچ‌بری، حجاری، معرق، نگارگری ایرانی، تذهیب و حجاری سنگ در جای جای نمایشگاه به جوانانی برمی‌خورید که با ایده‌هایی نو به ساخت صنایع دستی روی آورده‌اند و کالاهای‌شان را به ذوق و سلیقه و سبک زندگی امروزی نزدیک کرده‌اند. کالاهای بسیار زیبای دکوری و کاربردی از جنس چوب، سفال، پارچه، سنگ و شیشه از محصولات پرفروش و پرطرفدار نمایشگاه هستند که هر بازدیدکننده‌ای را بر سر ذوق می‌آورند تا دست خالی از نمایشگاه باز نگردد. محصولات فاخر صنایع دستی نیز خریداران خاص خود را دارد که با توجه به حضور بی واسطه و مستقیم تولیدکننده از تفاوت قیمت قابل توجهی نسبت به مغازه ها و فروشگاه های واقعی یا مجازی فروش محصولات برخوردارند. 

از دیگر نکات توجه‌برانگیز حضور کمرنگ چادرهای اقوام و فروشندگان سوغات و محصولات محلی در محوطه بیرونی نمایشگاه است که شاید بتوان گفت برگزاری جشنواره چارسوق برج میلاد در سراسر تابستان، آن را تحت شعاع خود قرار داده است.

سری هم به سالن‌های سِری 25  زدیم که بیشتر در حاشیه قرار داشتند و بخشی از این سالن‌ها به کلی تعطیل بود. 

بازدید از نمایشگاه فرش و تابلو فرش که روبروی سالن‌های صنایع دستی قرار گرفته‌اند نیز خالی از لطف نیست و علاقه‎مندان به این مشهورترین صنعت دستی ایرانی را همچون همیشه سرشار از ذوق و حیرت می‌کند. نقش‌های سنتی با رنگ‌ها و شکل‌های مدرن در هم آمیخته‌اند تا ضمن حفظ اصالت با تزیینات و مبلمان خانه‌های امروزی بهتر جور شوند و پاسخگوی سلایق گوناگون باشند. تابلوفرش‌ها نیز دنیایی از ظرافت و خلاقیت را به نمایش درآورده‌اند. تابلوهایی که برخی را با نقاشی یا عکس اشتباه می‌گیرید و بسیاری از آنها نیز با نگاه به سلیقه مشتریان خارجی و برای صادرات بافته شده‌اند.

نمایشگاه صنایع دستی و فرش به‌صورت همزمان برگزار می‌شود و نزدیک‌ترین راه دسترسی به آن از در جنوبی است. چنانچه از در شمالی وارد شوید خودروهای برقی نمایشگاه شما را تا روبروی سالن‌ها می‌رسانند. همچنین از ایستگاه تاکسی نمایشگاه، جنب خیابان یمن در سمت شمال به جنوب اتوبان چمران، نیز ماشین‌های برقی برای رساندن بازدیدکنندگان به سالن‌ها پیش‌بینی شده است.

در ادامه با تصاویری از این بازدید نمایشگاهی همراه ما باشید:

سی امین نمایشگاه صنایع دستی

Fahime Dezfouli | Kanaval

27 امین نمایشگاه فرش

Fahime Dezfouli | Kanaval

1- روزهای آغازین فرصت بهتری برای بازدید آثار هنری در خلوت و با خیال آسوده است.

صنایع دستی ایرانی مسگری

Fahime Dezfouli | Kanaval

2- از زیبایی‌های نمایشگاه حضور خانوادگی بسیاری از هنرمندان بود.

رودوزی کردستان

IRNA

3- عروسک‌های محلی ثبت ملی شده‌اند تا از خاطره کودکی‌های ما پاک نشوند.

عروسک های بومی

Kimiya Nik | ISNA

عروسک محلی

Fahime Dezfouli | Kanaval

3- صنایع دستی جلوه روح هنرمند و بازتابی از فراز و نشیب زندگی ما در این سرزمین است.

زیورآلات دست ساز

Fahime Dezfouli | Kanaval

تابلوی برجسته مسی

Fahime Dezfouli | Kanaval

4- سفال و شیشه همان مواد قدیمی هستند که زیر دست هنرمندان می‌توانند طرح هایی اصیل و یا کاربردی مدرن به خود بگیرند.

شیشه گری

Fahime Dezfouli | Kanaval

سفال گری

Fahime Dezfouli | Kanaval

5- گوشه و کنار این نمایشگاه؛ از همه رنگ و از همه جنس

فلزکاری

Fahime Dezfouli | Kanaval

شیشه گری

Fahime Dezfouli | Kanaval

میناکاری

سفال لعابدار

Fahime Dezfouli | Kanaval

سورن دوزی

Fahime Dezfouli | Kanaval

گیوه بافی

6- محوطه بیرون خلوت تر از هرسال است و چندان اثری از اجراهای متنوع موسیقی و مراسم آیینی و نمایشی هرساله نیست اما هنوز هم بوی آش دوغ و نان برشته محلی خبر از میان وعده ای خوشمزه می‌دهد.

زنان ترکمن

Fahime Dezfouli | Kanaval

نان محلی کردستان

Fahime Dezfouli | Kanaval

رقص سنتی بلوچ

Kimiya Nik | ISNA

7- گشتی هم در سرای فرش‌ها بزنید و چشمان‌‎تان را به جادوی رنگ‌هایی بسپارید که گره به گره بافته شده‌اند.

تابلوفرش

Fahime Dezfouli | Kanaval

فرش ابریشم

Fahime Dezfouli | Kanaval

9- تابلویی از جنس خیال که نامش را هنرمندانه برگزیده بودند: انتظار

تابلو فرش انتظار

Fahime Dezfouli | Kanaval

10- مراسم افتتاحیه با حضور چهره‌های سیاسی مانند خانم ابتکار، دکتر صالحی، آقای شمخانی در کنار دکتر مونسان و خانم محمودیان که تاخیر در برگزاری اش خبرساز شد.

افتتاح سی امین نمایشگاه صنایع دستی

Sarehdokht Soltaniyyeh | IRNA

افتتاح سی امین نمایشگاه صنایع دستی

Sarehdokht Soltaniyyeh | IRNA

در پایان همراه ما به تماشای این ویدیوی کوتاه از هنر آفرینش تابلوهای نقش برجسته بر ورق مسی و مهارت دست استادکار بنشینید. صدای نواختن ضربات چکش بر مس، در ذهن بسیاری از ما خاطره‌انگیز است.

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.