karnaval.ir

تینا چینی چیان

انتشار

31 خرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

جالبه بدونید 505 #جزیره متروک در استان ناگازاکی #ژاپن وجود دارند که هاشیما هم یکی از آنهاست و قطعا هرکدام از این جزایر، برای خود داستانها و افسانه هایی دارند که دانستن قصه هرکدام از آنها می تواند سرشار از هیجان باشد... در بین همه این جزیره ها، امروز می ریم به دنبال کشف جزیره هاشیما .

 

ناشناخته ای خاص

اول بگم که "شیما " یک پسوند ژاپنی است که برای جزیره ها به کار می رود. مثلا جزایر آئوگاشیما ، ایزواوشیما ، ایکی نوشیما ، توشیما و ...

هاشیما یک اسم مستعار هم دارد و آن، گونکانجیماست که ترجمه انگلیسی این کلمه، همان جزیره کشتی جنگی است ( گونکان به معنی کشتی جنگی و جیما به معنی جزیره )

دلیل ملقب کردن هاشیما به این نام ، این است که اگر این جزیره را از بالا نگاه کنید، شبیه به یک کشتی جنگی است...یکی از کشتی های جنگی ژاپنی به نام توسا...

اطلاعات عمومی هاشیما | Hashima Island

از لحاظ جغرافیایی هم بد نیست این موضوع را بدانید که فاصله جزیره هاشیما با ابعاد 480 در 190 متر تا شهر ناگازاکی، 15 کیلومتر است و همچنین در بیشتر روزهای سال، آب و هوای خشن و ناخوشایندی دارد.

از نظر جمعیت نیز، این جزیره پرازدحام ترین زمان خودش را بین سالهای 1887 تا 1974 میلادی داشت.

تا سال 1959 میلادی، هاشیمای 3/6 هکتاری، به اوج جمعیت خود برابر با 5،259 نفر رسید یعنی با تراکم 835 نفر در هر هکتار، معادل 83،500 نفر در هر کیلومتر مربع برای کل جزیره  و یا 1،391 نفر در هر هکتار برابر با 139،100 نفر در هر کیلومتر مربع برای منطقه مسکونی که این رقم، برای جزیره ای که فقط 1،2 کیلومتر است با طولی کمتر از  500 متر، رقم بسیار بالایی است.

نمی دونم تصور شما از یک جزیره چه اندازه است ولی همینقدر بهتون بگم که این اعداد و ارقامی که براتون گفتم، خیلی کوچک تر از تصوری است که عموم مردم از یک جزیره دارند.

زندگی در هاشیما چگونه شکل گرفت؟

اگر بخوام دلیل رشد جمعیت در #هاشیما رو براتون بگم، باید اول اینو بدونید که در سال 1887 میلادی، این جزیره 3/6 هکتاری به دلیل داشتن حجم بالای دخایر زغال سنگ در زیر دریا شناخته شد.

در همان زمان و در حین صنعتی سازی ژاپن، هاشیما به عنوان مرکز استخراج زغال سنگ، توانایی ایجاد فعالیت های معدنی و همچنین مشاغل مربوط را پیدا کرده و در همین زمینه شروع به فعالیت نمود و بسیار مشهور شد.

همین قضیه، سبب جذب کارگران، خصوصا کارگران معدن بسیاری شد که برای یافتن کار، به این جزیره هجوم برده و در همانجا ماندگار شدند.

به همین دلیل در طی آن سالها، این جزیره، مکانی جهت برآورده کردن امکانات لازم از جمله تاسیسات و تجهیزات معدنی و همچنین امکانات مسکونی لازم برای رفاه و راحتی کارگران معدن زغال سنگ بود.

در سال 1890 میلادی، کمپانی میتسوبیشی، این جزیره را خریداری نمود تا طرح خود مبنی بر استخراج زغال سنگ از زیر آب را اجرا کند.

پس از شروع اجرای پروژه استخراج زغال سنگ توسط این کمپانی، تولید و بهره برداری، رشد قابل توجهی داشت و به همین دلیل بود که ساخت و سازهای  اولین ساختمان های بتونی بلند در ژاپن به منظور سکنی دادن دسته کارگران رو به رشد شروع شد که هر کدام  از این بلوک های ساختمانی خاکستری رنگ برای یک رده از کارگرها درنظر گرفته شد و هزاران کارگر به همراه خانواده هایشان در آنها ساکن شدند.

همچنین دورتادور جزیره را برای جلوگیری از هرگونه سونامی و طوفان های دریایی، بتون ریزی کردند و موج شکن هایی ساختند که جزیره را ازین گونه خطرها حفظ کنند و به همین دلیل بود که هاشیما به شکل کشتی جنگی درآمد.

دلیل استفاده از بتون در ساخت این ساختمانها، در امان ماندن آنها در مقابل طوفانهای وحشتناکی بود که گاه و بیگاه جزیره را مورد حمله خودش قرار می داد. چراکه بتون به طور خاص، برای محافظت در برابر چنین تخریب هایی مصرف می شود.

هاشیما متروک شد!!

از اواخر قرن 19 تا اواخر قرن 20 میلادی، هاشیما سرشار از زندگی بود ولی درست در اوج این پویائی، دولت ژاپن استفاده از نفت را به زغال سنگ ترجیح داد و این تغییر رویه انرژی از زغال سنگ به نفت، متروک بودن ابدی این جزیره را برای همیشه رقم زد.

حول و حوش دهه 60 میلادی، با نزدیک شدن به کاهش و تخلیه منابع و فرآورده های زغال سنگ، معادن مربوطه در کل کشور یکی بعد از دیگری بسته شدند و خب قطعا معادن جزیره هاشیما هم ازین قاعده مستثنی نبودند.

پیرو این اتفاقات، در سال 1974 میلادی، با اعلام رسمی کمپانی میتسوبیشی مبنی بر بسته شدن معادن هاشیما، این جزیره به یک باره از سکنه خالی شد.

و اینگونه بود که در جزیره هاشیما، زمان متوقف شد.

سرعت در تخلیه هاشیما

با دیدن تصاویری که از درون ساختمانهای بتونی جزیره هاشیما گرفته شده است، می توان نتیجه گیری کرد که سرعت ترک جزیره توسط ساکنین آن، به قدری بالا بوده که آنها تمامی وسایل و اثاثیه شان را با خود نبرده اند.

همین ترک آنی جزیره، تنها دلیلی بود که به طور موثر، متروکه شدن این جزیره را به مدت سه دهه سبب شد.

ورود به هاشیما آسان نبود

در ماه اوت 2005 میلادی، تنها برای تعدادی از خبرنگاران، مجوز ورود به این جزیره صادر شد و آنها توانستند عکسهایی از این جزیره متروک تهیه کنند.

تماشا کنید : گشتی 6 دقیقه ای در دل جزیره و ساختمانهای خالی از سکنه

 

عکسهایی که با هزار و یک سؤال ، ذهن را به خودشان مشغول می کنند!

عکس از ساختمان هایی که زمانی صدای خنده بچه ها، فضای آنها را پر می کرد... بچه ها روی این میز و صندلی  ها می نشستند و درس می خواندند، موسیقی تمرین می کردند و ....

عکس از پله هایی که روزگاری کارگران خسته از کار، به شوق دیدار همسر و فرزندانشان و البته چند ساعتی استراحت، همین پله ها را چندتا یکی طی می کردند...

تصویری از تلفنی که معلوم نیست چه خبرهایی به واسطه آن رد و بدل شده...

عکس از تلویزیونی که با هزاران فکر و خیال، روبروی آن می نشستند تا لحظاتی از دنیای واقعی خودشان دور شوند...

تصویری هم از عروسک قرمزپوش سنگ صبوری که دختر کوچولوی قصه ما، تمام یواشکی هایش را درگوشش می گفته... و اینکه چه اتقاقی باعث شده که دختر کوچولو، وقت رفتن، تنها دوست خودش رو تنها گذاشته!

عکس از ماشین تایپ قدیمی ای که نمیشه فهمید چه نامه هایی با اون تایپ شده...

خیال بافی با هاشیما

و... اینکه تو حتی نمی دونی درحال حاضر، صاحبان این وسایل و اثاثیه زنده هستن یا نه؟!؟

اگه شما هم مثل من و با این دید به این جزیره نگاه کنید، می تونید ساعتها برای خودتون داستان ببافید...گاهی از داستان خودتون شاد بشید و گاهی غمگین... حتی می تونید از تصورات خودتون اشک بریزید...

من اینجور خیال پردازی ها رو خیلی دوست دارم... انگار دارم قصه ای می نویسم که شخصیت های قصه م رو خودم خلق می کنم... هرجور که بخوام... و این، حس خیلی خوبیه...

 

حالا دیگه بهتره از دنیای قصه ها بیایم بیرون و دوباره برگردیم به دنیای واقعی جزیره متروک هاشیما

هاشیما توریست میپذیرد!

رسانه ای شدن این عکسها، توجه بسیاری از توریست ها و گردشگران ماجراجو را به این جزیره جلب کرد و همین توجه و علاقمندی باعث شد دولت ژاپن تصمیم بگیرد بازسازی و حفاظت از این جزیره را به عنوان سایت میراث صنعتی و همچنین جاذبه جدیدی در گردشگری ژاپن شروع کند. بنابراین مسئولیت این پروژه را به شهرداری ناگازاکی محول کرد و قرار شد که تا سال 2008 میلادی، امکان بازدید از این جزیره متروک برای علاقمندان فراهم شود.

 

از جمله کارهایی که در راستای انجام این پروژه صورت گرفت، می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

یک مسیر پیاده روی امن به طول 220 متر برای استفاده از گردشگران، در نظر گرفته و طراحی شد.

به علت بدی آب و هوای هاشیما در اکثر روزهای سال، این جزیره فقط 160 روز قابل سکونت بود که فقط در این ایام به

گردشگران اجازه بازدید دادند و از آنجائی که این زمان بسیار کم بود، مسیر بازدید را حدودا 300 متر به طرف بخش شرقی و

190 متر به طرف بخش غربی جزیره افزایش دادند.

برخلاف پیش بینی شهرداری ناگازاکی، این پروژه تا سال 2009 میلادی به طول انجامید. هرچند کار تمام شده بود ولی هنوز نگرانی هایی بابت ایمنی گردشگران وجود داشت که همین امر،مانع از رضایت شهرداری بابت بازدید عمومی می شد.

از جمله این نگرانی ها این بود که بسیاری از ساختمانهای بتونی به علت سالها خالی از سکنه بودن جزیره، فروریخته بودند و باقی آنها نیز  به علت سن زیادشان در معرض فروریختن بودند. البته لازم به ذکر است که ستون های اصلی و بتونی ساختمانها همینطور دست نخورده باقی مانده بودند.

با این حال جهت اطمینان خاطر بیشتر، دیوارهای بیرونی ساختمانهایی که فرو ریخته بودند را دوباره با بتون مرمت و ترمیم کردند.

2009 هاشیما جانی دوباره گرفت

سرانجام در آوریل 2009 میلادی، پس از سه دهه، این جزیره به عنوان یکی از مناطق گردشگری دنیا اعلام و جاذبه جدیدی در گردشگری ژاپن پدیدار شد...هاشیما باردیگر قدم های انسان ها را برروی زمینهای خیابان های کم عرض و تودرتوی خود حس کرد و علاوه بر صدای زوزه باد و صدای امواج دریا، صدای انسانها، باردیگر بر فضای بی روح این جزیره طنین انداخت.

متروک اما جذاب

جزیره متروک و خالی از سکنه هاشیما که روزگاری یکی از پرجمعیت ترین جزیره های ژاپن بود، حالا دیگر پذیرای توریست ها و گردشگرانی است که خیلی از آنها معتقدند که این جزیره ،شبیه به جزیره ارواح است.

این که چرا روز به روز به تعداد گردشگران علاقمند به بازدید ازین جزیره اضافه می شود را می توان جذابیت هاشیما نام برد که مهمترین ویژگی قابل توجه این جزیره بوده و همان ساختمانهای بتونی ای هستند که زمانی محل سکونت تعداد زیادی از کارگران معدن بودند و حالا به صورت ساختمانهای رها شده نیمه مخروبه ای دیده می شوند که هنوز سرپا مانده و تنها بلایای طبیعی، باعث تخریب آنها شده اند... ساختمانهای بتونی خاکستری رنگی که رفته رفته و باهر روز فرسوده شدنشان به گونه ای از یک جاذبه توریستی تبدیل شده اند.

نکات خاص و جالب

شاید رفتن به چنین مکان هایی برای خیلی از مردم جالب نباشد ولی به عقیده من، وجود دارند کسانی که عاشق چنین مکانهای متروک و تا حدودی ترسناک هستند... آنها دوست دارند در خیابانها و بین ساختمانهای متروک و مخوف قدم بزنند، داستانهای خودشان را در ذهنشان تجسم کنند و چیزهایی را پیدا کرده و ببینند که شاید چشم معمولی و غیر مشتاق، قادر به دیدن و درک آنها نباشند.

نکته جالب دیگری که در مورد این جزیره باید براتون بگم، جنجالی شدن درخواست ژاپن مبنی بر قرار گرفتن جزیره هاشیما به عنوان معرف انقلاب صنعتی ژاپن در لیست میراث جهانی یونسکو است.

این درخواست بلافاصله با مخالفت کره جنوبی روبرو شد. دلیل مخالفت هم ادعای کره جنوبی بابت کار اجباری اتباع کره در جنگ جهانی دوم و طی سالهای 1939 تا 1945 بود. بعد ازین واکنش، کره شمالی هم این درخواست را به همین دلیل، مورد انتقاد قرار داد. ولی در نهایت، در تاریخ 5 جولای 2015 میلادی، ژاپن پس از تسلیم به کره و متعهد شدن به انجام مواردی که آن کشور، خواستار آنها بود، توانست به طور رسمی، تصویب یونسکو جهت قرار گرفتن جزیره هاشیما به عنوان یکی از میراث صنعتی جهانی یونسکو به عنوان بخشی از انقلاب صنعتی ژاپن که شامل آهن، فولاد، کشتی سازی و استخراج از معادن زغال سنگ بود را بدست آورد.

 

در آخر این نکته را هم اضافه کنم که در سال 2013 میلادی، گوگل یکی از کارمندان خود را با تجهیزات کامل به این جزیره فرستاد تا عکسهای حرفه ای و به صورت پانوراما با زاویه 360 درجه جهت استفاده در نقشه گوگل تهیه کند.

اگر شما هم دوست دارید که به طور مجازی در خیابان های این جزیره قدم بزنید و اطراف رو تماشا کنید و گاهی هم یک سری به درون ساختمانها بزنید و نگاهی بیندازید، می تونید با کلیک کردن بر روی این لینک، وارد جزیره هاشیما، دنیای فراموش شده بشید و تمام مطالبی که براتون گفتم، اینبار حس کنید...صوتی که با شما در این سفر مجازی همراه است، به حال و هوای گشت و گذار در این جزیره متروک خیلی کمک می کند.

هرچند مطمعنم که از نزدیک دیدن این جزیره، لذت دیگه ای داره ولی تا زمانی که به این جزیره متروک قدم نذاشتین، این گردش مجازی هم خالی از لطف نیست... پس به وب سایت آن سری بزنید.

کلام آخر

نظرتان در مورد این جزیره چیست ؟ آیا با این مطلب توانستید به این جزیره سفر کنید ؟ آیا جوابی برای هزاران سوال بی جواب که در این جزیره باقی مانده اند ، دارید ....

آیا این مطلب مفید بود؟

11 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

جون میده برا لوکیشن فیلمهای ترسناااااااک

انتشار:30 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

جزیره هاشیما یکی از ۵۰۵ جزیره غیرمسکونی ناگازاکی ژاپنه که بخاطر بمب اتم این اتفاقات براش افتاده نه بخاطر اینکه گفتن دیگه ذغالسنگ نیست

انتشار:28 دی 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خیلی خیلی ممنون من که مثل خودتون لذت بردم وهمچنین ناراحت شدم بسیار عالی بود

انتشار:11 دی 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.