karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 خرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کوچه پس کوچه‌های #ملبورن بخش بزرگی از فرهنگ و سنت ملبورن، این شهر بین المللی را تشکیل می‌دهند که اغلب بسیاری از گردشگران را شگفت زده می‌کند.

هوزیر لین تلفیقی از کافه‌های کوچک و دنج ، گذرگاه‌های طاقی شاخص ، مغازه‌های خنزر پنزر فروشی و معماری قابل توجه است. اما در پس این کوچه‌ها ، مناظر فوق العاده‌ای از هنر خیابانی ملبورن به چشم می‌آیند که برای یافتن‌شان احتیاج به راهنما و اطلاعات کارآمدی دارید. 

این که عاشق سینه چاک هنر باشید یا نه، خیلی اهمیتی ندارد. گشت و گذار در این کوچه پس کوچه‌ها کاریست بس سرگرم کننده و دوست داشتنی.

کارناوال شما را می‌برد به قلب ملبورن ، شهر گرافیتی‌های جهانی و کوچه معروف هوزیر لین. 

هوزیر لِین

ضیافت طرح و رنگ در ملبورن

هنر خیابانی در سطح شهر ملبورن در میان بهترین‌ها در جهان رتبه بندی می‌شود و ساکنان ملبورن همیشه از این میراث خرسند بوده‌اند. 

شهرت ملبورن به جهت هنر خیابانی اش در طی یک دهه اخیر بسیار چشمگیر بوده است.

می‌توان گفت هنر خیابانی ملبورن ضیافت باشکوه و مدرنیست از رنگ ، ایده و خلاقیت و انرژی که حیات رنگینی به شهر قهوه‌ای ، خاکستری و سیاه شهر بخشیده است. 

گالری‌های خیابانی ملبورن جنبه‌های ساده و معمولی شهر را به اتفاقی بدیع و چشمنواز تبدیل کرده اند. 

به طوری که فضاهای میان شهری ملبورن هر کدام مبدل به مجموعه‌ای هنری شده‌اند و فضایی را برای ابراز عمومی فراهم کرده اند. هر کوچه محلی برای چالش‌های هنری هنرمندان گرافیتی و دست به اسپری شده است. 

هوزیر لِین
هوزیر لِین
هوزیر لِین

گرافیتی چیست؟

گرافیتی شامل تصاویری از اشکال ، حروف ، نشانه‌ها و نمادهاست که در سطح شهر و بر روی دیوار مکان‌های عمومی اجرا می‌شود.

در واقع به هرگونه علامت گذاری و تصویرسازی در اشکال ساده و یا بسیار استادانه ، گرافیتی می‌گویند. 

برخلاف انتظار ، تاریخچه گرافیتی و تصاویر دیواری ، به زمان #یونان باستان ، امپراتوری‌های ایران ، چین و روم بر می‌گردد و البته در طی تاریخ دچار تغییر و تحولات بسیار شده است. 

از کاربرد عمده گرافیتی‌ها ، کشیدن تصاویر و نمادهایی با مفاهیم سیاسی و اجتماعی‌ و یا فرهنگی‌ست که مثال‌هایش تقریبا در تمام دنیا به چشم می‌خورد. 

در اغلب اوقات و کشورها کشیدن گرافیتی غیر قانونی محسوب می‌شود و برای اجرای طرح‌ها بر روی دیوار احتیاج به اجازه از صاحب دیوار یا مسئولین شهریست. 

در ادامه چند گرافیتی مشهور از بنکسی ( Banksy ) می‌بینید :

گرافیتی بنکسی
گرافیتی بنکسی
گرافیتی بنکسی

ملبورن ، پایتخت طرح و رنگ خیابانی

هنر خیابانی و #گرافیتی در ملبورن اتفاقی قانونی محسوب می‌شود و هنرمندان برای کار هنری خود بر روی دیوار احتیاج به اجازه شورا و صاحب دیوار را دارند. البته  همیشه افرادی هم هستند که بدون اجازه و غیرقانونی گرافیتی‌خود را در سطح شهر به تصویر می‌کشند و گاه در مکان‌هاییست که اصلا بیننده‌ای ندارد. 

یکی از بهترین نمونه‌های گرافیتی ملبورن در کوچه هوزیر لین دیده می‌شود ، که باید با چشمان خود ببینید تا باور کنید !

هوزیر لین مرکز هنر خیابانی ملبورن به حساب می‌آید و این کوچه خود به تنهایی حجم بالایی از عکاسان ، هنردوستان و گردشگران علاقمند را به ملبورن می‌کشاند. 

هر زمانی که به هوزیر لین بروید، تعدادی از اهالی ملبورن و گردشگران و یا یک زوج تازه مزدوج شده را خواهید دید که در حال عکاسی با پس زمینه‌ای رنگین و مدرن اند. 

هوزیر لِین
هوزیر لِین
هوزیر لِین

 هوزیر لین | Hosier Lane

در کوچه هوزیر لین هیچ بخش خالی از طرح و رنگ وجود ندارد و حتی بر روی سطل‌های آشغال نیز نوشته‌ها و طرح‌هایی رنگین را خواهید دید.  

اگر در طی چند سال به این کوچه سر بزنید ، هر بار با طرح‌ها گرافیتی‌های جدید غافل‌گیر می‌شوید.

طرح بر روی طرح و نوشته بر روی نوشته‌ای دیگر.

البته برخلاف تصور ، در هوزیر لین گرافیتی‌های قدیمی نیز دیده می‌شوند. به طور مثال گرافیتی گانش ( خدای هندو ) که تمثیلی از  فیل است ، بیش از ده سال است که بر روی دیوارهای هوزیر و میان دیگر شاهکارهای کوچه خودنمایی می کند.

فراموش نکنید که در هنگام گشت و گذار در میان هوزیر هر از چندگاهی نیز به بالا نگاهی بیاندازید. تمام گرافیتی‌های کوچه در دیوارهای پایینی خلاصه نمی‌شود و برخی از بهترین کارهای خیابانی بر روی دیوارهای طبقه دوم و سوم به چشم می‌خورند. 

اگر خوش شانس باشید ، ممکن است در هنگام بازدید تان از هوزیر لین یک هنرمند را در حین طراحی گرافیتی ببینید. 

هوزیر لِین
هوزیر لِین
هوزیر لِین
هوزیر لِین

تورهای بازدید از هوزیر لین

در صورتی که تمایل داشته باشید که به هنگام بازدید از هوزیر لین با اطلاعاتی از تاریخچه و فرهنگ کارهای خیابانی آشنا شوید ، می‌توانید از تورهای گردش در ملبورن استفاده کنید. در طی این تورها علاوه بر هوزیر لین ، شما را به بازدید از سایر خیابان‌ها خواهند برد. 

چندین شرکت هستند که برای استفاده از تورها می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

قیمت تورهای گردش در میان گرافیتی و آشنایی با آن‌ها حدود 60 دلار به بالاست و معمولا شامل راهنمای تور ، غذا و آشامیدنی‌ست. 

تورهای هنر خیابانی : سه شنبه ، پنج شنبه و شنبه در ساعات 13:30 تا 15:30 برگزار می‌شود.

تورهای هواخواهان هنری : چهارشنبه تا شنبه در ساعات 12 تا 14:30 برگزار می‌شود.

هوزیر لِین
هوزیر لِین
هوزیر لِین

ویدئویی از این خیابان و گرافیتی های آن 

اطلاعات بازدید و دسترسی به هوزیر لین

 

بهترین ساعت بازدید

 بهترین زمان برای بازدید از هوزیر لین صبح و بعدازظهر روزهای میانی هفته است. در این اوقات افراد کمتری را در کوچه خواهید دید. 

آخر هفته با حجم بالای آدم‌های ملبورن که به گشت و گذار و پرسه می‌گذرند رو به رو می‌شوید. 

هوزیر لین کجاست ؟

آدرس: استرالیا ، ملبورن ، منطقه مرکزی تجاری یا ( CBD ) ، کوچه هوزیر لین

Address: Hosier Ln, Melbourne, Victoria, Australia

چطور به هوزیر برسیم ؟

آسان ترین راه برای رسیدن به هوزیر ، استفاده از مترو است. در ایستگاه خیابان فلیندر پیاده شوید و به سمت انتهای خیابان سوآن استون حرکت کنید. در  خیابان فلیندر پیاده روی کنید و از #کلیسای سنت پل عبور کنید. پیش از رسیدن به خیابان راسل ، هوزیر لین را در سمت چپ خود خواهید دید. 

هوزیر لِین
هوزیر لِین
هوزیر لِین

سخن آخر

از طراحی گرافیتی چیزی می‌دانید؟ تا به حال نمونه‌ی مشابهی در ایران در جایی مشخص دیده‌اید؟ به هوزیر لین چطور، تا به حال سفر کرده‌اید؟

نظرات، خاطرات و عکس‌های خود را با ما در میان بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.