karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 فروردین 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در چند روز گذشته بازار ارز در کشورمان دچار التهاب بسیاری شد و قیمت دلار رکوردی تاریخی زد و از 6000 تومان بالاتر رفت. البته پس از بروز این مشکل، دولت دست به کار شد و با تک نرخی کردن و تعیین قیمت 4200 تومان برای هر دلار، آرامش را تا حدودی به بازار بازگرداند. در این میان، مشکلات و نگرانی هایی برای گروه هایی مانند مسافران و دانشجویان به وجود آمد که چگونه و با چه مبلغی می توانند ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. 

به نقل از ایسنا، مسافران خارج کشور برای تهیه ارز تا قبل از شهریور 1396 از ارز مبادله ای استفاده و ارز را با نرخ کمتر از نرخ دولتی-3800 تومان- خریداری می کردند. اما در نیمه دوم سال تغییراتی در این قانون به وجود آمد، ارز مسافرتی حذف شد و مسافران به مانند دیگر مردم، ارز را به صورت آزاد از صرافی ها تهیه می کردند.

اما بعد از حذف ارز مسافرتی از لیست ارزهای مبادله ای، شرایطی به وجود آمد که در آن مسافران به بانک ها مراجعه و با ارایه پاسپورت، کارت ملی و بلیت تا سقف 500 دلار ارز دریافت می کردند. ارزی که قیمت آن فرق چندانی با ارز بازار نداشت و تنها 15 تا 20 تومان در هر دلار ارزان تر بود. 

اما بعد از تغییرات به وجود آمده در بازار در سال جدید (1397)، بانک مرکزی در اطلاعیه تازه ای در مورد نحوه خرید و قیمت ارز اعلام کرد که نرخ دلار برای تمام گروه ها یکسان شده است و همه باید مبلغ 4200 را برای خرید این ارز پرداخت کنند. 

حالا و با یکسان شدن نرخ ارز، شرایط دریافت دلار برای مسافران بار دیگر تغییر کرده و حجم دلار اختصاص داده شده به مسافران تا یک پنجم کاهش یافته است. مسافرانی که قصد سفر به خارج از ایران را دارند باید از این به بعد مانند دیگر گروه ها، دلار 4200 تومانی دریافت کنند. ارز مسافرتی نیز تنها یک بار در سال تا حدود 1000 یورو یا معادل آن به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی برای کشورهای هم مرز و مشترک المنافع به غیر از عراق 500 یورو و معادل آن به سایر ارزهاست. 

آنهایی که ارز مسافرتی نیاز دارند باید با در دست داشتن گذرنامه معتبر، بلیت هواپیما، ویزای کشور مقصد (کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی مراجعه کنند. پرداخت ارز در باجه بانک ملی در مبادی خروجی پس از (باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری و مهر کردن گذرنامه متقاضی انجام می‌شود. میزان و ترتیب پرداخت ارز به زایران عتبات عالیات نیز فعلا مشخص نیست و پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت مشخص می شود. 

با این اوصاف، دیگر مسافران برای دریافت ارز هیچ نیازی به خرید از بازار ارز با مراجعه به صرافی ها ندارند و تمام کارهای آنها در شبکه بانکی صورت می پذیرد. 

ارز مسافرتی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

omid

جمله آخر این مطلب بسیار دقیق و حرفه ای نوشته شده!!
"مسافران برای دریافت ارز هیچ نیازی به خرید از بازار ارز با مراجعه به صرافی ها ندارند و تمام کارهای آنها در شبکه بانکی صورت می پذیرد. "
با 500 دلار یا 1000 دلار دریافتی واقعا مسافران نیاز به هیچ ارز دیگه ای ندارند و با این مقدار ارز می تونند راحت دور اروپا را بگردند و حالش را ببرند!!

انتشار:24 فروردین 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.