karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

18 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در دنیای امروز شاهد هواپیماها در آسمان هستیم که تبدیل شده اند به انتخاب اول بسیاری برای سفر. با پیشرفت های تکنولوژیکی روز به روز استفاده از هواپیماها راحت تر و آسان تر می شود تا جایی که در حال حاضر شما می توانید در طول سفر در هواپیما راحت بخوابید، حمام کنید و حتی سوئیت داشته باشید. شاید در آینده ای نه چندان دور همگی ما از هواپیماها برای سفر کردن استفاده کنیم و دیگر خبری از قطار و اتومبیل نباشد.

ولی بیایید کمی دقیق تر به این نوع سفر کردن و پیامدهای محیط زیستی آن نگاه کنیم. مطمئنا #سفرهای هوایی بسیار سریع تر و کم خطر تر می باشند ولی به چه اندازه می توانند برای محیط زیست خطرناک باشند؟

در این مطلب به موضوعی مهم و کم تر شناخته شده خواهیم پرداخت و آن تاثیراتی است که هواپیماها می توانند بر روی #محیط زیست بگذارند، تاثیراتی که بسیاری از آن ها غیر قابل جبران می باشد.

همراه با کارناوال باشید.

تاثیرات هواپیماها بر روی محیط زیست

ردپای مسافرت های هوایی بر روی محیط زیست

این موضوع یک حقیقت است که سفرهای هوایی مخصوصا هواپیماها تاثیرات بسیار مخربی را می توانند بر روی محیط زیست بگذارند. البته نه تنها سفرهای هوایی بلکه هر سفری که برای حمل و نقل از سوخت های فسیلی استفاده می کند اثرات بد زیادی خواهد داشت و به ان می توان گفت هر شخص با 1 مایل سفر کردن مقدار زیادی گاز گلخانه ای را می تواند بوجود بیاورد.

به دلیل این که هواپیماها می توانند مسافت بیشتری را در مدت زمان کمتری طی کنند و مسافران زیادی را نیز حمل کنند به مراتب آلودگی بیشتری را نیز بوجود می آورند. این اتفاق بر روی تمامی اشکال حایت سیاره ی زمین می تواند تاثیر گذار باشد.

محققان می گویند نسبت به 20 تا 30 سال گذشته میزان آلودگی هایی که توسط هواپیماها بوجود آمده چندین برابر شده است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. وقت آن رسیده تا سوختی جایگزین برای سوخت های فسیلی پیدا کنیم.

تاثیرات هواپیماها بر روی محیط زیست

هواپیماهای سبز وارد می شوند ، راهی برای نجات

چندین تکنولوژی مهم تا به حال برای از بین بردن این تاثیرات مخرب مورد آزمایش قرار گرفته اند ولی هنوز به نتایج دخواه دست نیافته ایم. این موضوع در مورد اتومبیل ها پیشرفت های چشمگیری کرده و ما شاهد اتومبیل هایی سبز و برقی هستیم ولی برای رسیدن به هواپیماهای سبز نیازمند پیشرفت های بیشتری هستیم. برای هواپیماها موضوع کمی پیچیده تر می شود زیرا در کنار این که موتورها باید بطور کامل دچار تحول شوند باید به طراحی کلی و حتی کوچکترین جزئیات در طراحی توجه کرد تا مبادا در طول پرواز خطری جان مسافران را تهدید کند.

بزرگترین مشکل این است که توان امروزی بشر برای استفاده از انرژی برق در موتورها نمی تواند یک هواپیما را از زمین بلند کند. ( هواپیماهای مسافربری ) برای حل این مشکل باید درکنار بهبود یافتن تکنولوژی ها از زبان طراحی کاملا متفاوتی در هواپیماها استفاده کرد زیرا اگر بتوان هواپیماها را برقی و سبز کرد وارد عصر تازه ای از سفرهای مدرن شده ایم.

تاثیرات هواپیماها بر روی محیط زیست

نقش انسان ها برای مقابله با این مشکل زیست محیطی

برای افرادی که نسبت به گرم شدن جهانی دمای #سیاره ی زمین ابراز نگرانی می کنند اولین قدم استفاده نکردن از سفرهای هوایی و هواپیماها می باشد. بهتر است تا جایی که می شود با هواپیما سفر نکرد و یا کمتر استفاده کرد. البته باید با یک واقعیت رو به رو شویم و آن این است که برای طی کردن مسافت های بسیار طولانی نمی توان از هواپیماها استفاده نکرد ولی در این میان خبر خوشی به گوش می رسد و آن این است که تحقیقات نشان داده هواپیماهایی که مسافت های کمتری را طی می کنند الودگی بیشتری را بوجود می آورند.

راه دیگری نیز وجود دارد ولی ممکن است افراد مجبور شوند تا پول بیشتری را هزینه کنند. خطوط هوایی هستند که سعی کرده اند هواپیماهایی نسبتا سبز تولید کنند تا بتوانند آلودگی کمتری را بوجود بیاورند.

تک تک ما انسان ها در قبال آلوده کردن این سیاره مسئول هستیم.

تاثیرات هواپیماها بر روی محیط زیست

اگزوز هواپیماها بیشتر از سقوط هواپیما انسان می کشند

در سال های اخیر هزاران نفر به دلیل حوادث هوایی کشته شده اند در حالی که آلودگی هایی که توسط هواپیماها متوجه محیط زیست می شود هزاران نفر را در سال به کام مرگ می فرستد. این تاثیرات شاید مستقیم نباشند ولی بر روی چرخه ی محیط زیست به شدت تاثر گذار می باشند. ( این نتایج طی تحقیقاتی گسترده بدست آمده است ) طبق گزارشات بیشتر آلودگی ها در زمان بلند شدن و نشستن هواپیماها رخ می دهد ولی امروزه متوجه شده ایم که نه تنها این موضوع باعث بیشتر آلوده شدن محیط زیست می شود بلکه در کل هواپیماها آلودگی های زیادی را به همراه دارند.

فقط کافی است تصور کنید که در طول روز چه مقدار پرواز در حال جریان است و متوجه خواهد شد که با چه معظل بزرگی مواجه هستیم. باید به این نکته اشاره کرد که در کشورهای پر جمعیت و مناطقی که پروازهای بیشتری صورت می گیرد الودگی نیز به مراتب بسیار بیشتر می باشد. 

طبق اظهارات سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل متحد #آلودگی هواپیماها می تواند بیماری های قلبی عروقی و تنفسی، از جمله سرطان ریه را به همراه داشته باشد و در مقیاس گسترده می تواند مشکلات زیادی را بوجود بیاورد.

تاثیرات هواپیماها بر روی محیط زیست

مکان هایی که بیشتر در خطر این آلودگی ها قرار دارند

تصور می شود خانه ها و یا مناطقی که در نزدیکی فرودگاه ها قرار دارند بیشترین خطر متوجه آن ها می شود ولی در جواب باید گفت که تحقیقات نتایج بسیار متفاوتی را به ما نشان می دهد. زمانی که هواپیما در حال پرواز می باشد اگزوزها آلودگی بوجود می اورند. در ارتفاعات همیشه باد در حال جریان است و الودگی را می توانند تا فاصله ی 10,000 کیلومتری به دور دست ها ببرند.

در #ایالات متحده ی آمریکا در سال 450 نفر به دلیل آلودگی هایی که هواپیماها بوجود می آورند کشته می شوند و در هند این رقم به 1640 نفر افزایش می یابد. اگر در آینده به تعداد هواپیماها افزوده شود و افراد بیشتری توسط آن ها به سفر بپردازند این آلودگی ها به شدت افزایش می یابد.

تاثیرات هواپیماها بر روی محیط زیست

واقعیت چیست؟

هواپیماها را می توان شاهکار اختراعات بشر دانست زیرا صدها نفر را می تواند حمل کند و بدون کوچکترین مشکلی بعد از گذشت چند ساعت در آن سوی کره ی زمین پیاده کند. ولی این اتفاق تنها با استفاده از سوخت های فسیلی باید صورت بگیرد و این یعنی آلوده شدن محیط زیست. شاید در حال حاضر نتوان تاثیرات هواپیماها را دید ولی با گذشت زمان و بیشتر شدن پروازها حقیقت نمایان خواهد شد و برای جبران دیگر دیر است.

هواپیماها دو مشکل بزرگ دارند، یکی این که بسیار بزرگ هستند و دیگری تولید آلودگی زیاد می باشد.

مطمئنا آلودگی که توسط اتومبیل بوجود می آید بسیار کمتر می باشد زیرا هواپیماها برای این که به مقصد برسند باید هزاران کیلومتر را طی کنند و سوخت بسوزانند. ما باید به دنبال تکنولوژی هایی باشیم که بتوانیم از آن ها به جای سوخت های فسیلی استفاده کنیم.

تاثیرات هواپیماها بر روی محیط زیست

سخن آخر

نظر شما درباره ی آلودگی هایی که هواپیماها بوجود می آورند چیست؟

دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

حسین

A+

انتشار:18 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.