karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

پس از سی سال سرانجام پرداخت ارز اختصاصی به مسافرانِ راهی کشورهای دیگر متوقف شد. پرداخت ارز مسافری تاکنون و در دولت‌های مختلف فراز و نشیب‌ها و تبعات بسیاری را در بر داشته است. با توجه به اهمیت موضوع برای مخاطبان کارناوال که اهل سفر هستند در این مطلب مجموعه‌ای از تحلیل‌های مختلف پیرامون وضعیت کنونی حذف ارز مسافرتی و نتایج آن را گرد آورده‌ایم و در پایان قضاوت با شماست که آیا امسال هم می‌توان سفر خارجی رفت یا خیر:

بنابر گزارش میدانی تهیه شده توسط ایسنا امروز با وجود توقف واگذاری حواله ارزی از سوی بانک‌ها هنوز صرافی‌ها ارز آزاد نمی‌فروشند. بیشتر صراف‌ها تمایلی به اظهارنظر درباره وضعیت موجود ندارند، هیچ ارزی هم عرضه نمی‌کنند و حتا مسافرانی که برای خرید سایر ارزها همچون دینار، درهم، لیر، کرون و پوند مراجعه کرده‌اند، سرگردان و بلاتکلیف مانده‌اند. مشاهده‌ها در خیابان فردوسی تا چهارراه استامبول گویای آن است که این راسته همچنان در پوشش امنیتی نیروی انتظامی و در قرق دلال‌هایی است که دلار را از صبح امروز به نرخ 9200 تا 10200 تومان معامله کرده‌اند.
خبرگزاری مهر در گزارشی تاریخچه پرداخت ارز مسافرتی را تشریح کرده است و در انتها با اشاره به اختلاف بسیار زیاد ارز دولتی 4200 تومانی با نرخ بازار آزاد اشاره کرده که پرداخت این ارز موجی از سفرهای کاذب خارجی پدید آورد. به نحوی که عده‌ای تنها با رفت و برگشت به یک فرودگاه کشور خارجی، ارز خود را دریافت می‌کردند و آن را در بازار آزاد می‌فروختند. نتیجه این امر پر شدن صندلی پروازها، بالا رفتن قیمت و کمیاب شدن بلیت برخی از مقاصد خارجی سفر شد.
از سوی دیگر اکبر غمخوار -یکی از اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی پیش‌بینی می‌کند حذف ارز مسافرتی باعث ارزان شدن تورهای مسافرت خارجی شود و سفر را برای کسانی که واقعا خواهان آن هستند امکان‌پذیرتر کند. او در این‌باره می‌گوید:

بر این باوریم که تقاضای سفر خارجی شاید به تعویق بیفتد، اما هرگز از بین نمی‌رود. تاکنون آژانس‌ها هزینه هتل و خدمات جانبی در کشور مقصد را با ارز آزاد حساب می‌کردند که این اواخر نرخ آن از ۱۱ هزار تومان گذر کرده بود. اما از صبح دوشنبه با اعلام بسته جدید ارزی، نرخ دلار و یورو ثانیه به ثانیه در حال کاهش است و انتظار می‌رود تا چند روز آینده به ثبات برسد و کمتر شود که طبیعتا روی نرخ تورها و هزینه سفرهای خارجی تاثیر می‌گذارد. مثلا توری که امروز با ارز ۹ هزار و ۵۰۰ تومانی فروخته می‌شود، پس از مدتی نرخ آن شاید به 7هزار تومان برسد.

غمخوار حذف ارز را بر قیمت بلیت پروازهای خارجی بی تاثیر می‌داند و در این باره می‌گوید:

شرکت‌های هواپیمایی فعلا با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان، نرخ بلیت را حساب می‌کنند و قیمت‌های آن‌ها هنوز جابه‌جا نشده است، مگر آن‌که از اولویت پرداخت ارز دولتی محروم شوند.

قربانی، دبیر این انجمن صنفی نیز امیدوار است با اجرای سیاست‌های جدید ارزی مسافران کاذبی که به اسارت گرفته می‌شدند تا با دریافت ارز دولتی برای سفر خارجی، منافع گروه دیگری را تامین کنند، حذف شوند و نرخ پروازها پایین آید. مرتضی قربانی می‌گوید:

با حذف ارز مسافرتی و ناامید شدن گروهی که تنها به انگیزه فروش ارز مسافرتی در بازار آزاد به سفر خارجی می‌رفتند و اتفاقات ناشایستی را رقم زدند، آمار کنسلی صندلی‌های پروازها زیاد می‌شود و روی نرخ پروازها تاثیر خواهد گذاشت.

از منظر تحلیلگر روزنامه دنیای خودرو، ارز مسافری در حالی حذف می‌شود که دولت باید برای جایگزینی نیازهای متنوع‌ گردشگری در داخل ایران بسترسازی‌ کرده باشد. اما درحال‌حاضر در ایران امکان توسعه تفرج‌گاه‌ها آن هم با تنوع‌های طبیعی و فرهنگی خارج کشور وجود ندارد. این روزنامه که از منظر تبعات اجتماعی و روانی به موضوع محدود کردن امکان سفر اقشار متوسط جامعه به خارج از کشور پرداخته‌است سوالاتی جدی را مطرح می‌کند:

به رکود کشاندن مسافرت‌های تفریحی خارجی چقدر در مقوله صرفه‌جویی ارزی مفید فایده است؟ از آن‌سو چه قدر در شاخص امید به زندگی در جامعه تاثیر منفی دارد؟

بسیاری از فعالان اقتصادی به درستی معتقدند حجم ارز اختصاص‌ یافته به مسافران از اساس در حدی نیست که گنجایش صفت‌های رانت و فساد و ... را داشته باشد و رانت را کسانی ایجاد کردند که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد می‌کردند و آن را با نرخ آزاد به مردم می‌فروختند و سود میلیاردی به‌دست می‌آوردند. باید توجه داشت رکود در گردشگری خارجی مسافران ایرانی،‌ می‌تواند علاوه‌ بر ایجاد نارضایتی،‌ باعث بیکاری و رکود در میان آژانس‌های مسافرتی و تعدیل نیرو از سوی آنان شود. طبق آمارها این تعدیل نیرو تا تیرماه امسال حدود 30 درصد پرسنل آژانس‌ها را شامل شد و با بسته جدید دولت ممکن است تا مرز 60 درصد نیز پیش رود.

حذف ارز مسافرتی

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.