karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 تیر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

استرالیا کشوری پهناور با جاذبه های گردشگری بسیار است. اگر برای گردش و تفریح به این سرزمین رهسپار شوید حتما می توانید تفریح مورد علاقه ی خود را بیابید. تا به امروز کارناوال بارها و بارها به این کشور زیبا سفر کرده و به معرفی برخی از زیبایی های آن پرداخته است.

ولی اینبار می خواهیم کمی از جاذبه ها دور شویم و به آداب و رسوم مردمان ساکن استرالیا بپردازیم. خوب است پیش از سفر به هر کشور خارجی کمی هم با فرهنگ ملتش آشنا شویم تا ناخواسته آنان را آزار ندهیم. امروز به طور اختصاصی به کارهایی که نباید در استرالیا انجام دهید می پردازیم، اموری که انجامشان زشت شناخته شده یا برایتان دردسرساز می شود. 

فهرستی که بررسی می کنیم شامل کارهای ناشایست و به کاربردن اصطلاحات نامناسب است، به دلیل طویل بودن این لیست امروز به ده مورد از آن ها پرداخته و در آینده به ادامه ی آن ها خواهیم پرداخت. با کارناوال همراه باشید.

نمایی از شهر سیدنی استرالیا

1- از این اصطلاح استفاده نکنید

در زبان انگلیسی جمله با این مضمون وجود دارد: "Put Another Shrimp on the Barbie" که معنای آن در فارسی این است: یک میگوی دیگر روی کباب پز قرار بده. این جمله در ظاهر معنای خاصی ندارد اما در استرالیا و در سال 1980 میلادی یک آگهی بازرگانی در استرالیا ساخته شد که در آن این جمله معنای منفی پیدا کرد و باعث آزار ساکنان و حتی آمریکایی ها شد. از آن پس در استرالیا دیگر از این جمله استفاده نمی کنند و به جای کلمه ی میگو "Shrimp" از کلمه ی "prawns" استفاده می شود.

جزیره فریزر استرالیا

2- به علائم هشدار دهنده در سواحل اهمیت دهید

شاید در کشور خودتان وقتی به سواحل می روید زیاد به تابلوها و علائم هشدار دهنده دقت نکنید و هیچ حادثه ای هم برایتان رخ ندهد اما در استرالیا باید به شدت این تابلوها را جدی بگیرید، علامت هایی مثل مثل وجود هشت پا، تمساح، کوسه و... زیرا همه ساله در این کشور و به طور کلی قاره ی اقیانوسیه افراد زیادی در سواحل آسیب می بینند و حتی کشته می شوند.

تابلوهای هشدار دهنده در این کشور به طور واضح خطرات بالقوه ی آن ساحل را به شما گوش زد می کنند و اگر خودتان آن ها را جدی نگیرید فقط مقصر خودتان هستید. جالب است بدانید که همه ی تابلوهای هشدار دهنده در سواحل این کشور نیز پر خطر نیستند مانند خطر سقوط نارگیل اما احتمال وقوعشان بسیار زیاد است. نکته ی آخر درباره ی تابلوهای سواحل رنگ آنهاست که هرچه بزرگ تر و قرمز رنگ تر باشد به معنای بیشتر شدن احتمال آن خطر می باشد پس در سواحل استرالیا حسابی مراقب خودتان باشید.

علائم هشدار دهنده در سواحل

3- بی توجهی به تابلوهای جاده ای

در سفر به استرالیا باید در نظر داشته باشید که این کشور بسیار پهناور است. این موضوع را زمانی بهتر درک می کنید که بدانید مساحت این کشور تقریبا 60 برابر انگلستان می باشد. بنابراین اگر به سفرهای جاده ای علاقمند هستید باید خوب به مسافت هایی که در تابلوهای کنار جاده اعلام می شوند دقت کنید زیرا مسافت بین شهر ها بیش تر از تصورتان است و در مسافت های طولانی باید حتما مکان هایی را برای توقف و استراحت انتخاب کنید.

تابلو جاده ای در استرالیا

4- به اندازه پاداش بدهید

در استرالیا هم مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی پرداخت پاداش یا تیپ (Tip) پس از دریافت خدمات گوناگون، کاری مرسوم است و اغلب مقدار پاداش، 20 درصد هزینه و خدمات دریافت شده می باشد. اما درباره ی استرالیا باید توجه داشته باشید که کارگرانی که در امور خدماتی مشغول هستند حقوق مناسبی دریافت می کنند و نیازی به این پاداش ها برای گذران زندگی ندارند به همین دلیل در این کشور تقریبا 10 درصد پاداش می دهند و دادن 20 درصد تیپ کاری سخاوتمندانه است مگر آن که خدماتی فوق العاده و ویژه دریافت کرده باشید.

پاداش در استرالیا

5- از اولورو بالا نروید

اولورو (Uluṟu) که با نام صخره ی آیرز (Ayers Rock) هم شناخته می شود از بزرگترین صخره های ماسه ای در جهان است که در استرالیا واقع شده. گردشگران زیادی علاقمند هستند که در طی سفرشان به استرالیا از این صخره ی ماسه ای زیبا و مشهور نیز بالا بروند و می پندارند که بالا رفتن از 348 متر صخره ی ماسه ای کار آن قدر سختی هم نیست. اما باید بدانید که در استرالیا به طور میانگین سالانه 35 نفر با انجام همین کار جانشان را از دست می دهند.

دلیل دیگری هم وجود دارد که می گوییم از اولورو بالا نروید؛ این صخره در محلی با نام آلیس اسپرینگز (Alice Springs) قرار دارد. در این منطقه مردمانی زندگی می کنند که  انانگو (Anangu) نام دارند. این مردمان صخره اولورو را مقدس می دانند و عقیده دارند که توریست ها نباید از آن بالا بروند و این کار گردشگران آن ها را آزرده خاطر می کند. پس پیشنهاد می کنیم از این صخره بالا نروید.

6- به قوانین موج سواری احترام گذارید

یکی از معروف ترین تفریحات استرالیا موج سواری است زیرا این کشور دارای بهترین آب و هوا برای انجام این ورزش می باشد. به همین دلیل تعداد افرادی که موج سواری می کنند زیاد هستند و اگر شما هم قصد دارید در این کشور با آرامش و راحتی موج سواری کنید باید از قوانین مردمان این دیار پیروی کنید و پیش از انجام این فعالیت خوب با این قانون ها آشنا شوید، قوانینی مثل:

  • هرکس که به قله ی موج نزدیک تر است، قله برای اوست.
  • کسی حق ندارد موج را به سوی فرد دیگری هدایت کند
  • حتما طناب خود را محکم کنید 
  • بدون طناب موج سواری نکنید 
  • و...

موج سواری در استرالیا

7- از این کلمه استفاده نکنید

(Root) کلمه ای انگلیسی به معنای ریشه است که در کشورهای دیگر جز استرالیا همین معنا را می دهد. اما در استرالیا روت به معنای ریشه نیست و معنای بسیار زشتی دارد و یک ناسزا محسوب می شود. جالب است بدانید که در کانادا این کلمه به معنای ریشه بسیار استفاده می شود و روی تیشرت های کانادایی ها آن را زیاد می بینید پس وقتی به استرالیا می روید خوب مراقب نوشته های روی تیشرت و واژگانی که استفاده می کنید باشید.

تیشرت با عنوان روت

تیشرت با عنوان روت

8- فقط به یک شهر بزرگ اکتفا نکنید

همانطور که کمی قبل تر هم اشاره کردیم استرالیا کشوری بسیار پهناور است اما متاسفانه بیشتر گردشگران در سفرهایشان فقط از شهرهای بزرگی مثل سیدنی، بریزبن، ملبورن و... دیدن می کنند اما این یک اشتباه بزرگ است زیرا شهرهای کوچکتر استرالیا و حتی روستاهای آن ویژگی های بسیار جذابی دارند که شاید در دنیا نظیری نداشته باشند. پس به یک شهر بزرگ اکتفا نکنید و کمی ماجراجویی برای خود رقم بزنید.

روستایی در استرالیا

9- سگ ها را جدی بگیرید

به دلیل آب و هوای مناسب و موقعیت جغرافیایی استرالیا انواع و اقسام حیوانات و جانوران در آن زندگی می کنند و در سفرتان به این کشور ممکن است حیوانات گوناگونی را مشاهده کنید، یکی از این حیوانات سگ است که به وفور در سراسر این کشور یافت می شود. اگر در سفرتان با سگی مواجه شدید پیش از این که برای ناز کردن یا غذا دادن به آن نزدیک شوید چند دقیقه ای آن را زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که سگ وحشی نیست زیرا بسیاری از سگ هایی که به راحتی در این سرزمین این سو و آن سو می روند وحشی هستند و صاحبی ندارند.

سگ های وحشی استرالیا

10- برای رفتن به جزیره فریزر از راهنما استفاده کنید

این روزها سفرهای ماشینی رونق خوبی دارند و افراد زیادی اتومبیل های قوی شاسی بلند تهیه می کنند تا به آن ها به سفر و گشت و گذار بروند. ماجراجویان زیادی، استرالیا، که از زیباترین کشورهای دنیاست را برای مسافرت های زمینی انتخاب می کنند. از جمله جذاب ترین مناطق استرالیا جزیره فریزر (Fraser Island) است.

علاقمندان می توانند یک اتومبیل شاسی بلند را با راننده اش اجاره کنند و به ماجراجویی در این جزیره بپردازند. اگر شما هم قصد انجام چنین کاری را دارید خوب مطمئن شوید که راننده ی شما از تجربه ی کافی برخوردار است و خوب این جزیره را می شناسد زیرا رانندگی در این جزیره چالشی بزرگ است و زمین های شنی و ماسه ای زیادی دارد که گذر از آن ها فقط با راهنما و راننده ای کاملا ماهر امکان پذیر است. این موضوع را جدی بگیرید زیرا افراد زیادی با بی تجربگی در این رابطه جان خود را از دست داده اند. لازم به ذکر است که اگر فکر می کنید که در صورت بروز مشکل کمپی برپا می کنید باید بگوییم که این فکر هم اشتباهی بزرگ است زیرا در هنگام شب فقط برخی مناطق حفاظت شده برای کمپ مناسب هستند و در دیگر مناطق باز هم خطرات گوناگون شما را تهدید می کند.

جزیره فریزر استرالیا

جزیره فریزر استرالیا

سخن آخر

تا به حال به استرالیا سفر کرده اید؟

در سفرتان به این کشور پهناور با چه چالش هایی مواجه گردیده اید؟

نظرات و تجربیاتتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

متن خوبی بود، لطفا مطالب بیشتری در مورد فرهنگ این کشور بنویسید.

زهرا میرزایی

سلام دوست عزیز کارناوالی
این موضوع را در برنامه ی کاریمان قرار دادیم و به زودی مطالب بیشتری درباره ی مردمان این دیار خواهید دید و قسمت دوم این مقاله نیز منتشر خواهد شد.
با تشکر از دیدگاه شما

05 شهریور 1396

انتشار:07 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.