karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 آبان 1398

به روز رسانی

02 آبان 1398

با تصویب هیات وزیران، نرخ ورودی موزه ها کاخ‌ها و آثار تاریخی در سراسر کشور افزایش یافته و برای بازدیدکنندگان ایرانی حداکثر 5,000 تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر 50,000 تومان شده است. در مصوبه 23 تیرماه هیات وزیران آمده است:

ورودیه موزه‌های ملی، منطقه‌ای، کاخ‌موزه‌ها و آثار تاریخی (غیرمنقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به مبلغ ۵۰ هزار ریال (۵,۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک میلیون ریال (۱۰۰,۰۰۰ تومان) و ورودیه موزه‌های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی - فرهنگی (غیرمنقول) برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به ۴۰ هزار ریال (۴,۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به ۵۰۰ هزار ریال (۵۰,۰۰۰ تومان) افزایش می‌یابد.

معاون گردشگری درباره این افزایش بها گفت:

معاونت میراث فرهنگی نظر نهایی معاونت گردشگری را درباره بهای وردی موزه‌ها و سایت‌های تاریخی دریافت نکرد. آن‌چه در دولت تصویب شده پیشنهاد معاونت میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها بوده است.

نرخ جدید موزه ها و اماکن فرهنگی

موزه‌ها و اماکن فرهنگی به سه درجه تقسیم می شوند که بر این اساس بهای ورودیه ها به این شرح است:

محوطه‌های جهانی و ملی | 5,000 تومان برای ایرانی ها و 50,000 تومان برای خارجی ها

موزه‌های منطقه‌ای و استانی | 4,000 تومان برای ایرانی ها و 30,000 تومان برای خارجی ها

موزه‌های محلی | 3,000 تومان برای ایرانی ها و 20,000 تومان برای خارجی ها

بر این اساس چند مثال را مطرح می کنیم:

  • ایرانی ها برای بازدید از مجموعه جهانی تخت جمشید که شامل محوطه و موزه است 10,000 تومان و خارجی ها 100,000 تومان می پردازند.
  • بازدید از مجموعه جهانی چغازنبیل در استان خوزستان با پرداخت 5,000 تومان برای ایرانی ها و 50,000 تومان برای خارجی ها میسر است.
  • موزه رضا عباسی تهران به عنوان یک موزه منطقه ای و استانی به حساب می آید و بهای بازدید از آن برای ایرانی ها 4,000 تومان و برای خارجی ها 30,000 تومان است.
  • بازدید ازمجموعه موزه ملی ایران که موزه مادر ایران محسوب می‌شود و شامل سه بخش موزه دوران اسلامی، ایران‌ باستان و پیش از تاریخ است، برای ایرانی ها 13,000 و برای خارجی ها 110,000 تومان هزینه دارد.
  • بازدید از مجموعه جهانی کاخ گلستان با محوطه، چندین موزه و کاخ برای ایرانی ها مجموعا 35,000 تومان و برای خارجی ها 240,000 تومان آب می خورد.
  • مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام و کاخ عالی قاپو، هر یک 5,000 تومان از ایرانی ها و 50,000 تومان از خارجی ها دریافت می کنند.
  • موزه تاریخ چای لاهیجان به عنوان یک موزه درجه 3، برای ایرانی ها 3,000 تومان و برای خارجی ها 20,000 تومان هزینه دارد.

برای دسترسی به هزینه همه موزه ها بر روی این لینک کلیک کنید.

تخت جمشید

اعتراض به افزایش نرخ ورودیه ها

نرخ ورودی ها در حالی افزایش داشتند که برخی اعتراضات به آن مطرح شد. به گزارش ایسنا، محمدرضا کارگر -مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی- در واکنش به این اعتراض ها گفت:

آخرین افزایش بهای موزه‌ها مربوط به سال ۹۴ بوده و امسال نیز حداقل افزایش قیمت اتفاق افتاده است.

او در گفته هایش به این موضوع اشاره کرد که قانون اجازه داده تا براساس تورم سالانه و نرخ دلار، هر سه سال یک بار، قیمت ورودی موزه‌ها بازبینی شود و بر این اساس طرحی تنظیم و برای تصویب به هیات دولت فرستاده شد.

ولی تیموری -معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی- نیز در این باره اظهار داشت:

کلیت موضوع افزایش ورودیه موزه‌ها، مصوبه دولت است. این پیشنهاد از سوی معاون میراث فرهنگی و مدیرکل موزه‌ها به دولت فرستاده شد. البته یک دور با آن‌ها صحبت کردیم که درباره مبالغ تعیین‌شده و افزایش درنظر گرفته‌شده به توافق نرسیدیم. قرار بود جلسه دیگری داشته باشیم اما بعد از مدتی شنیدیم آن پیشنهاد در دولت تصویب شده است. متاسفانه با وجود تاکید آقای مونسان  (وزیر میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی)، معاونت میراث فرهنگی نظر نهایی معاونت گردشگری را درباره بهای وردی موزه‌ها و سایت‌های تاریخی دریافت نکرد.

او افزود:

این ورودیه‌ها درآمدی برای سایت‌ها، موزه‌ها و کاخ‌های تاریخی است و از این حیث نظری درباره افزایش بهای بازدید از آن‌ها نداریم. توجیه دوستان میراث فرهنگی نیز بر این بود که اگر بهای ورودی موزه‌ها و سایت‌ها با نرخ ارز محاسبه شود مبلغ به ۵ یا ۱۰ دلار می‌رسد، بنابراین ضرورتی ندارد یارانه‌ای که به شهروندان ایرانی تعلق می‌گیرد به خارجی‌ها نیز داده شود.

تیموری همچنین توضیح داد:

روی کلیت موضوع، تفسیرها معقول است. نباید ارزش سایت‌های تاریخی و جهانی ایران را پایین آورد.  

او ادامه داد:

اگر این قیمت‌ها غیرمعقول افزایش یافته باشد و بازدید گردشگران خارجی از این محوطه‌ها کم شود، قطعا تصمیم‌گیران متوجه خواهند شد که افزایش بهای ورودی موزه‌ها و سایت‌ها چگونه باید اتفاق بیافتد و بر اساس چه استانداردی باید باشد. الکترونیکی شدن بلیت‌ها این اجازه را می‌دهد که رفتار مشتری و گردشگر قابل تحلیل باشد.

مصادف شدن زمان اجرای این مصوبه با اول آبان‌ماه که با فصل توریستی ایران و پیک ورود گردشگران خارجی است نیز اعتراض راهنمایان و تورگردانان را برانگیخته و معاون گردشگری این گونه به آن واکنش نشان داده است:

معاونت میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها مایل بودند از شهریورماه این مصوبه را اجرا کنند که معاونت گردشگری مانع از ابلاغ زودهنگام آن شد. تقاضای ما این بود که زمان ابلاغ و اجرای این مصوبه با فصل توریستی کشور تداخل نداشته باشد، برای همین اجرای آن را تا آبان‌ماه به تعویق انداختند.

وی اظهار کرد:

معمولا شرایط خاص در توافق‌های گردشگری در نظر گرفته می‌شود و مقرراتی اضافه می‌شود که بر آن اساس اگر شرایطی پیش آمد و نرخ‌ها با افزایش مواجه شد، گردشگر مابه‌التفاوت آن را بپردازد، این مقررات قبل از سفر به اطلاع گردشگر و آژانس خارجی می‌رسد. بنابراین آژانس‌های ایرانی از ابلاغ چنین مصوبه‌ای و افزایش بهای ورودی موزه‌ها متضرر نمی‌شوند. هرچند اگر دلایل منطقی برای تغییر زمان ابلاغ این مصوبه وجود داشته باشد، می‌توانیم پیگیری کنیم. این قابلیت وجود دارد.

کاخ گلستان

گرانی موزه ها و ثابت ماندن وضعیت توالت ها، تجهیزات و دستمزد کارگران!

در تصویب‌نامه هیات وزیران، علت افزایش قیمت ورودی موزه‌ها، بالا رفتن هزینه نگهداری، مرمت و تجهیز موزه‌ها و بناهای تاریخی در سال‌های اخیر، اعلام شده است. درحالی که پس از افزایش نرخ ورودی ها به همین بهانه در سال ۱۳۹۱ تغییرات محسوسی در تجهیز آن‌ها اتفاق نیافتاد؛ نه در وضعیت بروشورها و نه وضعیت امکانات رفاهی و بهداشتی حتی در محوطه های جهانی. با توجه به اینکه گردشگران خارجی ایران بیشتر مسن هستند، این اماکن با نیاز بازدیدکننده همسان‌سازی نشده‌اند و افراد ناتوان جسمی نیز دسترسی به این جاذبه ها ندارند. علاوه بر این، پرداخت به‌موقع دستمزد و حقوق کارگران و کارشناسان فعال در محوطه‌های باستانی که درحال مرمت و نگهداری آثار هستند همواره با چالش مواجه بوده است.

ولی تیموری درباره انتقال و پیگیری اعتراض‌های گردشگران و بازدیدکنندگان موزه‌ها درباره کمبود تجهیزات و امکانات در این اماکن، اظهار کرد:

منبع درآمد موزه‌ها و سایت‌های تاریخی مشخص است. اولویت‌ها برای هزینه‌کرد و توسعه و تجهیز هم مشخص است. در نتیجه  از این منبع درآمدی، مصرف دیگری نمی‌توانند داشته باشند و درامد حاصل‌شده عملا باید صرف تجهیز، توسعه و نگهداری موزه‌ها شود. غیرممکن است از این پول‌ها سهمی به موزه‌ها و محوطه‌ها نرسد.

او در ادامه افزود:

اگر در موزه‌ها نقایصی گزارش شود و به دست ما برسد، برای معاون میراث فرهنگی می‌فرستیم و پیگیری می‌کنیم اما در شکل کلی از منظر گردشگری باید روی محوطه‌ها و موزه‌ها بیشتر کار شود. اتفاقا اخیرا بحثی در جهان مطرح شده درباره توسعه گردشگری سایت‌های تاریخی که مطالعات متمرکزی نیز روی آن‌ها آغاز شده است و چندین سمینار درباره آن‌ها برگزار شده است تا مدیریت گردشگری در سایت‌های تاریخی و موزه‌ها ارتقا یابد. توصیه‌هایی شده که اتفاقا در سایت‌های تاریخی ایران کمتر به آن‌ها پرداخته شده و جای کار بیشتری وجود دارد. به دنبال این هستیم که به سایت‌ها و محوطه‌های تارخی صرفا نگاه مرمت و حفاظت نشود و برای گردشگر هم امکانات بازدید فراهم شود.

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سایت خوب و منحصر بفردی دارید و همیشه سعی داشته اید تا در راستای اهداف متفاوت عمل نمایید .. پس سعی کنیم تا راهی متفاوت را تجربه نماییم خرید اینترنتی https://www.baneh.com باسپاس

انتشار:24 بهمن 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

باید زودتر گران میکردند،چرا ما ترکیه صد و پنجاه هزار تمان بدیم بلیط ایا صوفیه و تخت جمشید که قدیمی تر از ایا صوفیه است،بلیطش پنجاه هزارتومان باشه برای خارجی ها؟باید دست از حماقت برداشت و به خارجی ها سوبسید نداد،

انتشار:21 آبان 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.