karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

24 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امروز کارناوال با مطلب بسیار جالبی در کنار شماست. Marysia توریستی اهل لهستان است که به کشورهای مختلفی سفر می کند. وی پس از سفر به کشور ایران در سایت خود دانستی های جالبی را از آنچه که از مردم ایران در طول سفر دیده بود، منتشر کرد.

او در وبسایت خود نوشته که پیش از سفر به ایران مطالب و داستان های بسیار وحشتناک، بد و عجیب و غریبی را در مورد ایران و مردمان آن شنیده بود اما پس از سفر متوجه می شود که تمام این تفکرات منفی، تنها "تصورات غلط و اشتباه" می باشد. 

بدون شک این نگاه غلط از روی تبلیغات منفی علیه ایران توسط کشورهای دیگر شکل گرفته است و از طرفی دیگر تمام تقصیرها را نمی توان گردن دیگران انداخت و خودمان نیز تا کنون فعالیت زیادی در تبلیغ و معرفی زیبایی های تمام نشدنی ایران به جهانیان، نداشته ایم. اما اکنون فراگیر شدن اینترنت و فضاهای مجازی باعث شفاف سازی واقعیت ها می شود. همانند کاری که Marysia در مورد ایران انجام داده است.

همراه کارناوال شوید تا با هم با 10 ویژگی ایرانیان از نظر این توریست لهستانی آشنا شویم.

نظر توریست های خارجی در مورد ایران

1) فرهنگی به اسم " تعارف "

از نظر Marysia ابتدایی ترین موردی که همه مسافران خارجی باید در مورد فرهنگ ایرانیان بدانند، موضوع تعارف می باشد. تعارف، فرهنگی جالب و گیج کننده برای گردشگران خارجی می باشد که در مطلب نظر جهانگردان و تاریخ نگاران خارجی در مورد رفتار ایرانیان نیز به آن اشاره کردیم.

Marysia می گوید:

 " در ایران شما باید در موقعیت های مختلف همانند تاکسی، رستوران و . . . برای پرداخت پولتان اصرار کنید! یعنی هنگامی که شما قصد دارید پول را پرداخت کنید کسی که باید آن را دریافت کند، وانمود می کند که پول را نمی خواهد و اینجاست که اصرارهای شما باید آغاز شود. اگر کسی شما را برای شام دعوت کرد، یا پیشنهاد کمک برای کاری یا رساندن شما به جایی را داد، ابتدا باید از واقعی بودن آن، اطمینان حاصل کنید وگرنه باید آن پیشنهاد را رد کنید، حتی پیشنهاد چای پس از شام! با اینکه تعارف چیز بسیار پیچیده ای بود اما آن را سریع یاد گرفتم و به یکی از بهترین بخش های سفرم به ایران تبدیل شد. "

نظر توریستهای خارجی در مورد ایران

2) هیچهایک یا رایگان سواری

 نظر Marysia درباره #هیچهایک در ایران نیز بسیار جالب توجه است :

" پیاده روی در جاده ها که یکی از دردسرساز ترین کارها برای جهانگردانی است که بدون وسیله سفر می کنند، اما در ایران ساده ترین چیز است! ایرانیان بهترین مردمان جهان اند و همیشه دوست دارند که به شما کمک کنند، اللخصوص هنگامی که یک توریست باشید. هیچگاه در ایران برای هیچهایک کردن بیش از 5 دقیقه منتظر نخواهید ماند. با آن ها حتی می توانید 100 کیلومتر هم همسفر شوید. پس از آن که قصد پیاده شدن دارید شما را حتی به خوردن غذا و اقامت دعوت می کنند. من نگاه دیگران درباره ایرانیان را می دانم اما واقعیت این است که آن ها بسیار خوبند و گاهی حتی فوق العاده اند. اگر پول کم آوردید پلیس به شما کمک خواهد کرد. حتی یک بار هنگامی که قصد داشتم از اتوبوسی پیاده شوم راننده قصد داشت پولی در کیف من قرار دهد. با اینکه هنوز مشکلاتی در مورد درک موضوع هیچهایک در میان ایرانیان بود اما در کل ایرانیان عالی هستند. "

هیچهایک در ایران

3) مسئله ی واحد پول!

 بحث واحد پول کشورمان کمی برای این توریست لهستانی درسرساز شده بود به طوری که Marysia می گوید:

" واحد پول گیج کننده ترین چیز در ایران است! ریال واحد پول رسمی ایران می باشد. اما این جا همه با تومان پول را جابه جا می کنند! من اصلا با ریاضی و اعداد مشکلی ندارم و تبدیل پول ایران به فرانک آسان بود. یک تومان برابر است با ده ریال! اما برای من سوال است که چرا واحد پولی که 80 سال پیس جایگزین شده است مورد استفاده قرار می گیرد. من تغییر واحد پول لهستان در سال 1995 را به یاد دارم. چند ماه اول هنوز مادربزرگم با همان واحد قبلی پول را بیان می کرد اما بعد از آن کم کم واحد جدید مورد استفاده قرار گرفت. اما در ایران نه ! "

واحد پول در ایران

4) پول خُرد!

موضوع تومان و ریال برای Marysia حل شده است اما او دردسری تازه و جالب را بیان می کند :

" در این جا مشکل نبود پول خُرد وجود دارد! برای مثال پیدا کردن 2000 ریال و یا 500 ریال کمی غیر ممکن است و اگر من این پول های خُرد را جایی دریافت می کردم به همه نشان شان می دادم. خب شاید برایتان سوال پیش بیاید هنگام خرید کردن وقتی صندوق دار باید پول خُرد به شما برگرداند چه اتفاقی می افتد؟

صندوق دار به جای پول خُرد به شما شکلات و شیرینی می دهد! بله شکلات! آن ها همیشه کنار صندوق خود جعبه ای از شکلات دارند! "

پول خُرد

5) علاقه بیش از حد به شیرینجات

 Marysia درباره علاقه بیش از حد ایرانیان به شیرینی می گوید:

" آیا تاکنون این جمله ی معروف را شنیده اید؟ «به سمت تاریکی بیا، ما شیرینی داریم! » این جمله در تمام اینترنت پخش شده اما کسی نمی داند از کجا آمده است!

اما من راز این جمله را کشف کرده ام! قطعا این جمله از ایران آمده.

این جا مردم به شکل خاص و متفاوتی عاشق شیرینیجات هستند. در اروپا شما همه جا بانک و داروخانه می بینید و در ایران مغازه شیرنی فروشی.

شیرینی به بخش بزرگی از فرهنگ ایران تبدیل شده. ایرانی ها هنگام مهمانی از شما پولی نمی گیرند اما خوش حال می شوند که با شیرینی یا شکلات به مهمانی آن ها بروید. "

شیرینی ایرانی

6) سطح سواد در ایران !

سطح تحصیلات در ایران Marysia را متعجب کرده و می گوید:

" تحصیلات و آموزش در ایران بسیار مهم است. در این جا تقریبا همه دکتری (P.H.D) دارند! این بسیار عالی است که زنان و دختران بدون تبعیض می توانند به تحصیلات خود ادامه دهند. هرچند دلایل منطقی برای سطح تحصیلات در ایران وجود دارد. 

دلیل اول) آموزش همیشه موضوع بسیار مهمی در فرهنگ ایرانیان بوده است.

دلیل دوم) سرگرمی زیادی در اختیار جوانان وجود ندارد. تفریحاتی مانند بارها، کلاب ها که در لهستان وجود دارد باعث برهم ریخته شدن تمرکز می شود که در ایران این ها وجود ندرد! "

سطح سواد

7) ایرانیان دیوانه وار رانندگی می کنند !

رانندگی ایرانیان کمی باعث تعجب و ترس Marysia در ایران شده بود:

 " من معمولا مشکلی با رانندگی مردم ندارم مگر اینکه مانند دیوانه ها رانندگی کنند! در بسیاری از کشورها ممکن است رانندگی ها متفاوت از هم باشد و نوع رانندگی برخی ممکن است شما را دچار شوک فرهنگی کند.

دیوانه وار ترین رانندگی ها در کل جهان به ایران تعلق دارد! به طور رسمی ایران!

در اینجا هیچ چهارچوب خاصی برای رانندگاه وجود ندارد! به همین علت است که ایران بیشترین آمار تصادفات را در جهان دارد. "

رانندگی در ایران

8) ایران شماره یکِ عمل بینی در دنیا !!

Marysia :

" دختران ایرانی به استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی مشهور هستند و در این امر پس از عربستان در رتبه دوم قرار دارند. به همین دلیل زیاد از موضوع عمل بینی در ایران متعجب نشدم. اما به صورت خیلی خنده داری متوجه عمل های زیاد بینی در ایران شدم. هنگامی که در سفر بودم پسر جوانی را دیدم که چسبی بر روی بینی اش قرار داشت و فکر کردم که حادثه ای برای او رخ داده. فردای آن روز پسر دیگری را دیدم با بینی بسته شده و پیش خود گفتم چقدر در ایران پسرها اهل دعوا هستند!

اما هنگامی که در دیگر شهرها هم با این صحنه و دخترانی که بینی هایشان را بسته بودند مواجه شدم، از ماجرا باخبر شدم! عمل بینی در میان ایرانیان به یک وسواس تبدیل شده و حتی دختری به من می گفت که چسب های عمل را مدت طولانی بر روی بینی نگه می داریم تا همه متوجه عمل بینی مان شوند!!! چند باری نیز برایشان توضیح دادم که بینی من عمل نشده است! "

عمل دماغ در ایران

9) حجاب

Marysia :

" حجاب در ایران اجباری می باشد حتی اگر شما یک توریست باشید باید حجاب را رعایت کنید. من از لباس ها و روسری های رنگی و زیبا استفاده می کردم و این مشکلی از نطر هیچ کسی نبود. زنان در ایران بسیار شیک پوش هستند و از مانتوها و روسری های زیبا و رنگارنگ استفاده می کنند.

من به عنوان توریست هیچ مشکلی با حجاب نداشتم. "

حجاب

10) مردم ایران بیش از حد خوب و مهربان هستند.

Marysia :

" این موضوع را من بارها بیان می کنم که ایرانی ها مردمانی خیلی خوب هستند. مردم در ایران بسیار مهربان، مهمان نواز و کمک حال هستند بیش از آن چه که فکرش را کنید. در فرهنگ ایرانیان، مهمان را «دوست خدا» (حبیت خدا) می دانند.

من سفرهای زیادی به مناطق مختلفی داشتم و خودم را خوش شانس ترین دختر دنیا می دانم به دلیل آشنایی با مردمان زیاد اما در این میان ایرانی ها من را خیلی شگفت زده کردند، من می دانستم که مردمان این مناطث مهمان نوازند اما فکر نمی کردم مردمی مهمان نواز تر از عمانی ها پیدا کنیم اما چرا! ایرانی ها مهمان نواز ترین افرادی هستند که تا کنون دیده ام. " 

توریست لهستانی

سخن آخر

نظرتان با صحبت های این توریست لهستانی چیست؟

کدام یک را واقعی و کدام یک را غیر واقعی می دانید؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

32 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

عجب احمقهایی هستیم ما ایرانیها .....از توریست باید پول در آورد نه اینکه خرج توریست کنیم

انتشار:18 آذر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

طرف چون اروپایی بوده انقدر تحویلش گرفتن.اگه بنده خدا افغانی بود طور دیگه ای ازش مهمون نوازی میکردن...این طرز رفتار کمتر از نژادپرستی و فاشیسم نداره

اینهمه مردم به افاغنه لطف کردن و چیزمیز دادن ولی ذات افاغنه طوریه که ، در نهایت با محبت میزبان وارد شد ولی سر میزبان رو برید و اموالش رو هم به غارت برد... این داستانها هم زیادند ، در کل افغان ها محبت نمیفهمن اکثرشون و جواب محبت رو با خشونت میدن ، مثل همین زورگیری که در اتوبان نیایش یه پسر افغانی از ماشینی کرد...

01 شهریور 1401

خیر افغانی ها هم اگر مهمان نواز نبودیم اینقدر زیاد در ایران نبودند واقعیت این است که تعداد بیشمهر افغانی زندگی روزمره ایرانی ها رو تحت شعاع خودش قرار داده وگر نه اگر تعداد آنها هم معقول میبود قدمشان سر چشم ما بود به قول معروف (مهمان عزیز است ولی همچو نفس ،خفه میسازد اگر آید و دیگر نرود(

18 خرداد 1401

انتشار:26 دی 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

علی

این توریست اگه میامد خرم اباد اصلا نمی زاشتن دست تو جیبش بکند وچیزی بخرد همه چیز برای مهمهان رایگان میباشد چون لر ها خیلی مهمان نوازند

اونوقت دولت میخواد از توریسم پول هم دربیاره...

01 شهریور 1401

علی

با این که فارسم ، این رفتار بسیار قانع کننده لر ها منو متعجب مب کنه که بسیار مردمان خوب و مهمان نوازی هستند.. خدا خیرشون بده.

خواهش میکنیم لطف دارین همچنین شما

24 دی 1401

09 فروردین 1398

انتشار:11 خرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.