karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 اسفند 1398

به روز رسانی

24 اسفند 1398

در این مطلب قصد داریم به معرفی شهر گرگان بپردازیم؛ شهری زیبا که همه آن را به عنوان پایتخت جگرکی‌های ایران می‌شناسد. در مطلب پیش‌رو می‌توانید بیشتر با مرکز استان گلستان آشنا شوید و دیدنی‌ های گرگان را بشناسید. گرگان روزهای پرفراز و نشیبی را در طول تاریخ گذرانده است به همین خاطر در این مطلب سعی کردیم به طور خلاصه به تاریخچه گرگان بپردازیم، پس همراه کارناوال باشید.

چرا سفر به گرگان ؟


  • در گرگان می‌توانید از آثار تاریخی زیبا و بی‌نظیری مثل دیوار بزرگ گرگان، مدرسه عمادیه، کاخ موزه گرگان، تپه باستانی قلعه خندان و ... دیدن کنید.
  • گرگان پایتخت جگرکی‌های ایران است، بنابراین اگر به این خوشمزه دلچسب علاقه دارید، گرگان می‌تواند مقصد مناسبی برای شما باشد.
  • طبیعت بی‌نظیر اطراف این شهر نظیر پارک‌های جنگلی النگدره و ناهارخوران، جزو مشهورترین طبیعت‌های استان گلستان محسوب می‌شوند که دیدن‌شان را هرگز نباید از دست بدهید.

شب های گرگان

A Nouri

اطلاعات کلی در مورد گرگان

جمعیت: 480541 نفر مطابق با آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ 

دین و مذهب: بیشتر مردم شهر، شیعه 12 امامی و حدود یک سوم آنها اهل سنت‌اند. شیعه‌ها بیشتر سیستانی‌ها، آذری‌ها و قزلباش‌ها و سنی‌ها بیشتر بلوچ، ترکمن و قزاق هستند. مسیحی‌ها و صوفیان گنابادی نیز اقلیت‌های مذهبی را تشکیل می‌دهند.

زبان: در حالت کلی می‌توان گفت که فرهنگ کلی مردم گرگان از استان مازندران (فرهنگ طبری) تاثیر پذیرفته است. بارزترین اثرگذاری را می‌توان در زبان مردم شهر لمس کرد. برخی بر این باورند که گویش گرگانی در اصل همان گویش طبری است و یا به شدت از آن تاثیر گرفته است. اکنون نیز مردم شهر به زبان طبری و گویش گرگانی (طبری استرآبادی) صحبت می‌کنند.

نژاد: به طور کلی می‌توان گفت که استان گلستان تنوع قومی و نژادی بالایی دارد. در شهر گرگان بیشتر مازنی‌ها، کتولی‌ها، سیستانی‌ها، آذری‌ها، شاهرودی‌ها و خراسانی‌ها ساکن هستند.

اقتصاد: به طور کلی اقتصاد این شهر را می‌توان به دو بخش اصلی کشاورزی- دامپروری و گردشگری تقسیم کرد. در بخش کشاورزی محصولاتی نظیر گندم و سویا بیشترین میزان کشت را به خود اختصاص داده‌اند. گرگان علاوه بر موارد گفته شده از 4 شهرک صنعتی برخوردار است که بخش عمده تولیدات صنعتی در این شهر را به از آن خود کرده اند. در سال‌های اخیر گردشگری استان و شهر گرگان نیز رشد قابل توجهی داشته است؛ اما آن‌گونه که باید و شاید از جاذبه‌های موجود در شهر بهره‌برداری صحیح و مناسب نشده است اما چشم‌انداز خوبی برای آن دیده می‌شود. در آخر نیز می‌توان به صنایع کوچک مانند کارگاه‌های کوچک صنایع دستی اشاره کرد که تعداد آنها به حدود 60 عدد می‌رسد.

شهرهای خواهر خوانده: آق تاو در قزاقستان، صامسون در ترکیه

شهر گرگان

تصویر هوایی از گرگان

Seyed Javad Mirhaji

نکات جالب درباره گرگان

20 شهریور | روز گرگان

این روز را به مناسب سالگرد تغییر نام استرآباد به گرگان در سال 1316 خورشیدی، روز گرگان نامیده‌اند.

زادگاه شاه قجری

اولین شاه دودمان قاجار یعنی عاقامحمد خان در استرآباد یا همان گرگان امروزی به دنیا آمد. همچنین نخستین مقر حکومتی او که یکی از 12 ولایت ایران محسوب می‌شد هنوز هم در این شهر قابل مشاهده است.

کاخ عاقا محمد خان

عاقامحمدخان قاجار

اطلاعات گردشگری گرگان

سوغات و صنایع دستی

  • قالی ترکمن
  • زیور آلات ترکمن
  • روسری ترکمن
  • ابریشم بافی

 

 

 

  • خاویار
  • نان زنجبیلی
  • نان پادرازی
  • نان خرمایی
  • شیرینی سرغربالی

 

برای آن که سوغات گلستان را بیشتر بشناسید، وارد صفحه سوغات و خوشمزه های استان گلستان شوید.

نان زنجبیلی

janodelofficial

خاویار

غذاهای محلی گرگان

  • چکدرمه
  • بورک
  • انواع بورانی
  • باسترمه

مواردی که در بالا اشاره کردیم تنها بخشی از غذاهای خوشمزه این استان زیبا محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری از غذاهای این دیار به دست آوردید سری به صفحه غذاهای سنتی گلستان بزنید.

چکدرمه

اقامت در گرگان

شهر گرگان مرکز استان است به طبع نسبت به سایر شهرستان‌های استان از امکانات اقامتی بهتری برخوردار است. در گرگان شما می‌توانید از انواع هتل، هتل آپارتمان، ویلا، مسافرخانه و اقامتگاه برای اقامت‌تان در شهر استفاده کنید. حال برای اینکه با این گزینه‌های اقامتی بهتر آشنا شوید و به بررسی امکانات و قیمت آنها بپردازید، می‌توانید از صفحه اقامت در گرگان کارناوال کمک بگیرید. به عنوان مثال اگر در سفرهای‌تان اهل اقامت در هتل هستید می‌توانید وارد صفحه رزرو هتل های گرگان شوید و به بررسی شرایط هتل‌های مختلف در این شهر بپردازید. 

 

جاذبه های گردشگری گرگان

  • دیوار بزرگ گرگان: دیوار مار سرخ یا دیوار سکندر یا دیوار بزرگ گرگان یکی از مهم‌ترین آثار باستانی این منطقه محسوب می‌شود و بر طبق اسناد تاریخی بزرگ‌ترین دیوار پس از دیوار بزرگ چین است. این دیوار به احتمال زیاد در دوره ساسانیان برای حفاظت از مرزهای طبرستان ساخته شده است.
  • مسجد جامع گرگان: این مسجد در محدوده بازار نعلبندان شهر گرگان قرار گرفته و قدمت آن به دوره سلجوقیان باز می‌گردد.
  • کاخ موزه گرگان: این کاخ موزه که مربوط به دوره پهلوی اول می‌شود علاوه بر آثار باستانی به معرفی مشاهیر گلستان و لوازم شخصی خانواده پهلوی پرداخته است.
  • موزه باستان شناسی گرگان: در این موزه انواع اشیای باستانی مثل سفال، سکه، جنگ‌افزارهای مفرغی و ظروف آبگینه از دوره اسلامی به نمایش درآمده است.
  • تپه باستانی قلعه خندان: این اثر تاریخی به دوره ساسانیان و اوایل اسلامی بر می‌گردد. این قلعه در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • مدرسه عمادیه: این بنای تاریخی  به نام‌های مدرسه آقاحسین عمادیه و دروازه نو نیز شهرت دارد. مدرسه عمادیه با کمک شرف الدین علی حسینی استرآبادی نجفی از علمای قرن دهم هجری در دوره صفویه ساخته شد. این مدرسه در بافت قدیمی شهر قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • برج گرگان: این برج تجاری اداری یکی از مدرن‌ترین بناهای موجود در گرگان است و به عنوان نماد شهر شناخته می‌شود. برج گرگان در میدان بسیج، بزرگترین میدان شهری شمال ایران قرار دارد.
  • کاخ آغامحمدخان قاجار: از این کاخ به عنوان تنها اثر به جا مانده از دوره حکومت وی یاد می‌شود.

دیوار بزرگ گرگان

برج گرگان

کاخ موزه گرگان

مسجد جامع گرگان

Ali Dehghan| Fars

مدرسه عمادیه

تفریحات گرگان

شکم گردی در پایتخت جگر در ایران: شهر گرگان پایتخت جگرکی‌ها در ایران است و چند مورد از قدیمی‌ترین جگرکی‌های شهر در خیابان شهدا و مطهری جنوبی قرار دارند. بی‌شک هر جای گرگان که باشید دود منقل‌های جگر و کباب شما را وسوسه خواهند کرد تا سری به آنها زده و لذت خوردن جگر را در پایتخت جگر ایران تجربه کنید.

خرید در بازار نعلبندان: به طور کلی می‌توان گفت در استان گلستان دو بازار محلی قدیمی و جذاب وجود دارد که یکی از آنها بازار روس‌ها در گنبد کاووس است و دیگری بازار نعلبندان شهر گرگان. این بازار مثل سایر بازار‌ها راسته ندارد و برای گشت در آن مسیر پیچ در پیچی را پشت سر خواهید گذاشت. در این بازار جذاب انواع کالا مثل خوراکی‌های محلی، پوشاک، صنایع‌دستی و ... را پیدا خواهید کرد. نعلبندان مانند تمام بازارهای ایران از بخش‌های مختلفی مثل مسجد جامع و چند مدرسه برخوردار است و در زمان خود مرکز اصلی شهر محسوب می‌شده است.

طبیعت گردی در گرگان

 انتخاب مقصد طبیعت‌گردی در اطراف گرگان کار ساده‌ای‌ست چرا که چند مورد از زیباترین پارک‌ های جنگلی شمال کشور یعنی ناهار خوران ، النگدره و دریاچه توشن در چند کیلومتری شهر گرگان قرار گرفته‌اند و کمتر 1 ساعت برای رسیدن به آن‌ها زمان نیاز دارید.

دریاچه توشن

جنگل النگدره

پارک جنگلی النگدره

َAhmad Agh | MEHR

جنگل ناهارخوران

حمل و نقل برون شهری گرگان

فرودگاه بین المللی گرگان

آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، کیلومتر 7 جاده آق قلا، فرودگاه بین المللی گرگان

شماره تماس: 01731220199

مسیرهای پروازی داخلی: تهران، مشهد، زاهدان، کیش، بندرعباس به صورت روزانه

پروازهای خارجی: عتبات عالیات به صورت هفتگی

 

پایانه اتوبوسرانی گرگان

آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، فلکه هوایی گرگان

شماره تماس:01732685357 و 01732685630

 

حمل و نقل درون شهری گرگان

برای جابه‌جایی در شهر می‌توانید از تاکسی‌های خطی، تاکسی تلفنی، اتوبوس‌های درون‌شهری و سرویس‌های حمل‌و‌نقل آنلاین استفاده کنید.

فرودگاه گرگان

parnian Karimi

فرودگاه گرگان

parnian Karimi

آب و هوای گرگان در فصول مختلف

بهار: فصل بهار مصادف با گرم شدن هوا در گرگان است و هر چه به فصل تابستان نزدیک‌تر شویم رطوبت هوا بیشتر می‌شود. اگر قصد دارید در این فصل به گرگان سفر کنید بهتر است در نیمه اول فروردین برنامه‌ریزی سفرتان را انجام دهید.

تابستان: هوا گرمی و شرجی می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر سفر به گرگان در این فصل ضرورتی ندارد آن را به فصل دیگری موکول کنید تا بتوانید تجربه خوبی از سفر به گرگان داشته باشید.

پاییز: شهر گرگان در فصل پاییز هوای بسیار مطبوع و معتدلی دارد اما اواخر آذر ماه کم کم هوای شهر رو به سردی می‌رود بنابراین اگر قصد دارید شهر گرگان را در این فصل ببینید بهتر است تا نیمه‌های پاییز سفرتان را برنامه‌ریزی کنید.

زمستان: اگر بخواهیم رطوبت و گرمای هوا را در نظر بگیریم فصل زمستان برای سفر به گرگان مناسب است. البته باید باران‌های غیر قابل پیش‌بینی شمال کشور را در نظر بگیرید و انتظار روز آفتابی را نداشته باشید.

النگدره گرگان

َAhmad Agh | MEHR

النگدره گرگان

َAhmad Agh | MEHR

جنگل مصنوعی ناهار خوران گرگان

Aref Karimi

تاریخچه شهر گرگان

تحقیقات تاریخی نشان می‌دهد که محدوده شهر گرگان قدمتی بیش از 6 هزار سال دارد. گفته می‌شود که نام این سرزمین در سنگ نوشته‌های هخامنشیان از جمله سنگ نبشته داریوش در بیستون کرمانشاه با عنوان "ورگانه" و در نوشته زبان پهلوی با عنوان "گورکان" آمده است. می‌گویند که ورگ در زبان طبری به معنای گرگ است. 

دوران هخامنشی

از گرگان در تاریخ یونان باستان نیز یاد شده که آن را سرزمین هیرکانی نامیده و گفته‌اند که پدر داریوش اول هخامنشی در این منطقه فرمانروایی می‌کرده است. از آن‌جا که در این منطقه از دیرباز اسب‌ها و اسب‌سواران بسیار عالی بوده، داریوش بزرگ تعداد زیادی از آن‌ها را وارد سپاه جاویدان کرد.

اشکانی و  ساسانی

گرگان از دیرباز منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و حاصل‌خیز بوده و مکان مناسبی برای استراحت شاهان اشکانی در فصول گرم سال به شمار می‌رفته است؛ اما یکی از جالب توجه‌ترین آثار باستانی موجود در این منطقه یعنی دیوار گرگان که به آن دیوار سکندر یا مار سرخ هم می‌گویند در دوره انوشیروان ساسانی در این محدوده احداث شد تا مانعی برای ورود قوم " ترک"، (در برخی منابع به قوم "هون ها") به طبرستان باشد. به اعتقاد برخی منابع تاریخی این دیوار در زمان یزدگرد ساخته شده و در دوره انوشیروان تکمیل شده است.

اسلام

با ورود اسلام به ایران این منطقه به مکانی برای خراجگذاری اعراب مسلمان تبدیل شد. گفته می‌شود که در زمان سلیمان بن عبدالملک (در دوره بنی امیه) فردی به نام یزید بن مهلب (از سرداران عرب در دوره امویان) این منطقه را به تصرف خود درآورد. ابن خلدون (حکیم تونسی) در یکی از کتاب‌هایش گفته که پس از ورود مهلب به گرگان نبردی درمی‌گیرد و بیش از 40 هزار نفر در این جنگ کشته می‌شوند. پس از چند سال فرخان بزرگ (یکی از اسپهبد های طبرستان) به جنگ با مهلب می‌رود و سرزمین گرگان را باز پس‌ می‌گیرد. پس از این شکست مهلب به دستور خلیفه اموی به بغداد بازمی‌گردد.

در قرون 3 و 4 هجری این منطقه در اختیار سامانیان و سپس حکومت‌های خودمختار نظیر آل‌ بویه و آل زیار قرار می‌گیرد که از مشهورترین آثار حکمرانی آل زیار در منطقه می‌توان به برج آجری گنبد قابوس که به فرمان قابوس ابن وشمگیر ساخته شد اشاره کرد.

شهر گرگان تا سال 1316 خورشیدی استرآباد نام داشته و سپس به گرگان امروزی تغییر نام داده است. امروزه این شهر به عنوان مهم‌ترین شهر استان گلستان شناخته می‌شود و نسبت به سایر شهرهای استان از امکانات بهتری برخوردار است.

کاخ موزه گرگان

تصویری از قدیم گرگان

سخن آخر

با کارناوال همراه شدید تا گشتی در شهر زیبا و تاریخی گرگان بزنیم. از بازار قدیمی شهر عبور کردیم و طبیعت زیبای اطرافش به تماشا نشستیم. حال نوبت شماست تا از گرگان بگویید و تجربه‌های خود را از سفر به این شهر جذاب با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. منتظر دیدگاهای‌تان هستیم.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

17 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام و تشکر از نویسنده محترم، به نظر میاد برخی جاها از قلم نویسنده افتاده ، مثل هزارپیچ و جنگل شصت کلاته و جهان نما، آبشار خزه ای باران کوه، شاید باید دعوت کنیم وای هوسم کرد نمای دریای خزر از جهان نما وقتی ابرها زیر پا هستن!

انتشار:09 تیر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شهر عشق ۴ یال دانشجوییم اونجا بهشت بود یادش بخیر

انتشار:20 شهریور 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

چقد شهرم طرفدار دارهو خودمم خبر ندارم😂😉

انتشار:07 آذر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.