karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

31 اردیبهشت 1399

به روز رسانی

31 اردیبهشت 1399

در این مطلب قصد داریم به معرفی شهر طرقبه بپردازیم؛ شهر بسیار زیبایی که آن را به همراه شهر شاندیز به خاطر شیشلیک‌های خوشمزه‌شان می‌شناسند. در مطلب پیش‌رو می‌توانید بیشتر با این شهر آشنا شوید و تفریحات طرقبه مشهد را بشناسید. حال در این مطلب ما را همراهی کنید تا اطلاعات جامعی درباره این شهر، از رودخانه طرقبه تا روستاهای زیبای شهر در اختیارتان قرار دهیم.

چرا سفر به طرقبه ؟


  • برای زائران و مردم مشهد، طرقبه در کنار شناندیز، شناخته‌شده‌ترین مقاصد برای شکم‌گردی هستند.
  • طرقبه بعد از مشهد به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری استان خراسان رضوی شناخته می‌شود.
  • آب‌وهوای بسیار خنک و ییلافی این شهر مقصد خوبی برای گشت‌وگذار در فصل گرم محسویب می‌شود.
  • در طرقبه می‌توانید با گردش در رستوران‌های با صفای شهر غذای مشهور و بسیار خوشمزه شیشلیک را امتحان کنید. 
  • دیدنی‌های تاریخی و طبیعی این شهر به ویژه روستاهای اطراف آن بسیار جذاب هستند و ارزش حداقل 1 بار بازدید کردن را دارند.

شهر طرقبه

اطلاعات کلی درباره شهر طرقبه

جغرافیا: طرقبه یکی از شهرهای شهرستان بینالود (طرقبه شاندیز) در خراسان رضوی است. این شهر در حدود 30 کیلومتری مشهد قرار دارد و به دلیل نزدیکی به رشته کوه‌های بینالود از هوایی خنک و کوهستانی برخوردار است. 

جمعیت: 33,344 نفر مطابق با آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ 

زبان: مردم این شهر زبان فارسی را با گویش خراسانی صحبت می‌کنند.

دین و مذهب: اکثر جمعیت این شهر مسلمان بوده و پیرو مذهب شیعه دوازده امامی هستند.

اقتصاد: طرقبه و شاندیز، پس از مشهد مهم‌ترین مقاصد گردگشری استان خراسان رضوی محسوب می‌شوند، به همین دلیل می‌توان گفت که این شهر بخش مهمی از درآمد خود را از طریق جذب گردشگر به دست می‌آورد. در اصل بیش از نیمی از مردم شهر به شغل‌های خدماتی وابسته به گردگشری مثل بخش اقامتگاه و رستوران مشغول به کار هستند. بخش دیگری از اقتصاد این شهر از طریق کشاورزی و طیور تامین می‌شود، صادرات برخی خشکبار مثل گردو و میوه‌هایی نظیر گیلاس، آلبالو، سیب و ... به مشهد و سایر شهرهای ایران، تولید بیش از 15 درصد تخم مرغ استان خراسان رضوی، پرورش ماهی و... از شاخه‌های اصلی درآمد شهر طرقبه محسوب می‌شوند.

شهر طرقبه

yejayehkhoob.com

طرقبه

yejayehkhoob.com

اطلاعات گردشگری طرقبه

سوغات و صنایع دستی

  • آلو خشک
  • توت خشک 
  • شاه توت
  • انواع میوه‌های خشک (برگه)
  • گردو

 

ارغوان بافی طرقبه

پوستین دوزی

برگه های خشک شده زردآلو مشهد

غذاهای محلی طرقبه

  • شیشلیک: این نوع کباب معمولا از ۶ تکه گوشت راسته گوسفندی تشکیل می‌شود که پیش از طبخ آن را در آبلیمو، ماست، فلفل و روغن می‌خوابانند. شیوه طبخ شیشلیک در فهرست میراث ناملموس ایران به ثبت رسیده است.
  • خورشت فسنجان : به دلیل وجود باغ های گردو، این غذا از گذشته بین مردم شهر رواج داشته است.
  • آش دانُک: این آش از ترکیباتی مثل بلغور، نخود، پیاز و سیرابی تهیه می‌شود.

برای آن که با غذاهای محلی این محدوده جغرافیایی ایران بیشتر آشنا شوید سری به صفحه غذاهای محلی مشهد بزنید.

بیشتر بدانید

غذاهای سنتی مشهد

شیشلیک شاندیز

فسنجان

اقامت در طرقبه

از آجا که طرقبه یک شهر توریستی، خوش آب‌وهوا و محبوب بین گردشگران است می‌توان انتظار امکانات اقامتی خوبی را نیز داشت. در طرقبه شما می‌توانید از انواع هتل، هتل‌آپارتمان، اقامتگاه بوم‌گردی و سوئیت برای اقامت‌تان در شهر استفاده کنید. 

 

شکم گردی در طرقبه

یکی از اصلی ترین دلایلی که زائران و اهالی مشهد به طرقبه می‌روند چشیدن طعم ناب شیشلیک‌های اینجاست. بی‌شک یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در این دو شهر گردشگرپذیر انجام داد، رفتن به رستوران‌های باصفا و جذاب شهر و خوردن کباب شیشلیک اصل است که بسیاری از گردشگران تنها به همین دلیل به این شهرها می‌آیند.

رستورانی در طرقبه

شیشلیک شاندیز

جاذبه های گردشگری طرقبه

  • سنگ‌نگاره شتر سنگ | بوستان سنگی کمر مقبولا: این سنگ نگاره‌های تاریخی به دوره پیش از اسلام در ایران بازمی‌گردند و در مسیر مشهد به طرقبه قرار دارد. روی این سنگ نگاره‌ها می‌توانید انواع نقوش انسان، بزکوهی و ... را ببینید. این اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • بند تاریخی گلستان: قدمت این اثر تاریخی به دوره تیموریان برمی‌گردد و عده‌ای ساخت آن را به شاهرخ پسر تیمور نسبت می‌دهند. این آب‌بند بر روی رودخانه گلستان در مسیر روستاهای اطراف طرقبه ساخته شده که به احتمال زیاد هدف از ساخت آن آبیاری زمین‌های
  • کشاورزی اطراف بوده است.
  • بازار بعثت طرقبه: این بازار به عنوان یکی از بهترین مراکز خرید اطراف شهر مشهد به حساب می‌آید و در آن می توانید انواع کالا و سوغاتی این محدوده را پیدا کنید.
  • دره ارغوان: این مکان زیبا همانطور که از نامش پیداست، دشتی دره مانند و مملو از درختان زیبای ارغوان است. اگر بخواهید این درختان را با شکوفه‌های زیبایشان ببینید بهتر است تا اواسط فروردین خودتان را به دره ارغوان برسانید چراکه زمان گل‌دهی این درخت بسیار کوتاه و تنها یک هفته است.
  • قله زو: این مسیر کوهنوردی جذاب با ارتفاع 1509 متر از مشهورترین مسیرها برای پیمایش در میان کوهنوردان مشهدی محسوب می‌شود. از دیدنی‌های این مسیر می‌توان به چشمه طبیعی معین اشاره کرد.
  • غار مغان: طبق بررسی ها می‌توان قدمت غار را به دوره دوم زمین شناسی نسبت داد. داخل غار چند حلقه چاه، انواع چکیده و چکنده قابل مشاهده است. ورود به این بدون بدون وجود راهنما و تجهیزات می تواند خطرناک باشد.

بوستان سنگی کمر مقبولا

بند تاریخی گلستان

سرزمین موج های خروشان

چالیدره مشهد

روستاگردی در طرقبه

روستای کنگ: این روستای کوهستانی زیبا در دامنه‌های کوه بینالود قرار دارد و به خاطر شباهتش به روستای پلکانی ماسوله، آن را به اسم ماسوله هزارساله می‌شناسند. روستای زیبای کنگ جز محبوب‌ترین روستاهای نمونه گردشگری شهر طرقبه محسوب می‌شود.

روستای دهبار: دهبار نیز مانند کنگ در دامنه‌های کوه بینالود قرار دارد و به همین دلیل از آب‌وهوای خنک و ییلاقی کوهستانی برخوردار است. روستای دهبار هر ساله به خاطر برگزاری جشن سماق گردشگران زیادی را از نقاط اطراف به خود جذب می‌کند. از دیدنی‌های این روستا می‌توان به مسجد 400 ساله و درخت چنار کهنسالش اشاره کرد.

روستای جاغرق: محلی‌ها به روستا جغرگ هم می‌گویند و معتقدند که به خاطر وجود آب فراوان در این روستا به این نام خوانده می‌شود. یعنی جایی که غرق در آب است. از دیدنی‌های روستا می‌توان غار قنبرکوه، گورستان تاریخی، آسیاب آبی و ... را نام برد.

روستای کلاته آهن:  این روستای زیبا در جنوب طرقبه قرار گرفته و شهرت آن بیشتر به خاطر نزدیکی به رودخانه طرقبه (پنج دره) است. این رودخانه زیبا از میان باغ‌های شهر می‌گذرد و در نهایت به رودخانه بار می‌رسد.

روستاهای زیبای طرقبه هنور تمام نشده‌اند و روستاهایی مثل کردینه، مایان، ازغد، نغندر نیز جز دیدنی‌های بسیار محبوب اطراف طرقبه به شمار می‌آیند که هر کدام از ویژگی‌ها و دیدنی‌های متفاوتی برخوردارند.

روستای دهبار

رودخانه طرقبه

روستای کنگ

حمل و نقل برون شهری طرقبه

برای رفتن به شهر طرقبه حتما باید از شهر مشهد اقدام کنید. 

چگونه از مشهد به طرقبه برویم؟

اتوبوس‌های پایانه وکیل آباد مشهد اتوبوس‌های شهری هستند که بین مشهد و طرقبه تردد می‌کنند. کافیست برای رفتن به طرقبه به این پایانه بروید و اتوبوس‌های مقصد طرقبه را سوار شوید. این اتوبوس‌ها در نقاط مختلف شهر ایستگاه دارند و در یک ترمینال خاص شما را پیاده نمی‌کنند.

اگر بخواهید از قطار، اتوبوس‌های بین شهری و یا هواپیما برای رفتن به شهر‌های دیگر استفاده کنید، باید با اتوبوس‌های گفته شده به شهر مشهد بیایید و از خدمات حمل و نقل برون شهر مشهد استفاده کنید.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بزرگراه وکیل آباد

تلفن شرکت واحد اتوبوس رانی مشهد: 05133139

حمل و نقل رون شهری 

برای تردد در شهر طرقبه می‌توانید از تاکسی و اتوبوس و سرویس‌ها حمل و نقل آنلاین استفاده استفاده کنید.

حمل و نقل طرقبه

حمل و نقل طرقبه

آب و هوای طرقبه در فصول مختلف

بهار: با شروع بهار بارش‌های این فصل نیز در این شهر آغاز می‌شود. همچنین به دلیل اقلیم کوهستانی شهر اوایل فصل بهار هوا به نسبت سردتر است؛ اما هر چه به سمت تابستان پیش می‌رویم هوا مطبوع‌تر می‌شود.

تابستان: فصل تابستان فصل بسیار شلوغ و پربازدیدی در طرقبه محسوب می‌شود. از آن جا که طرقبه کاملا کوهستانی و ییلاقی است در تابستان می‌تواند مکانی مناسب برای گریز از گرما باشد. اواخر تابستان هوای شهر کم‌کم رو به سرد شدن می‌رود؛ اما زمان شروع افت دما کاملا نسبی و ممکن است تا اخر تابستان هوا همچان خنک و مطبوع بماند.

پاییز: با آغاز پاییز بارش باران در شهر آغاز می‌شود و هوا کم‌کم رو به سرما می‌رود؛ اما باز هم این شهر می‌تواند برای کسانی که به هوای سرد کوهستانی علاقه‌مندند مقصد جذابی باشد.

زمستان: در این فصل کاهش دما به اوج خود می‌رسد و بارش برف و باران‌های پیاپی هوای شهر را به شدت کاهش می‌دهد. اگر در فصل زمستان به خراسان رضوی رفتید و دوست داشتید طبیعت برفی ببینید سری به طرقبه بزنید.

پاییز در طرقبه

زمستان در طرقبه

طرقبه

تاریخچه طرقبه

درباره تاریخچه شهر طرقبه در دوران پیش از اسلام اطلاعات زیادی در دست نیست؛ اما از آثار به دست آمده در اطراف شهر مانند سنگ‌نگاره شتر سنگ می‌توان گفت که مردمانی در دوره پارینه‌سنگی نیز در این محدوده جغرافیایی زندگی می‌کرده‌اند که به احتمال خیلی زیاد دلیل آن شرایط آب‌وهوایی مناسب و وجود آب فراوان بوده است. نکته دیگر درباره ریشه نام طرقبه است. یکی از نام‌های قدیمی این شهر "ترغبذ" بوده که اگر آن را بررسی کنیم به پسوند "بذ" خواهیم رسید که در پارسی باستان به معنی بزرگ بوده است. شاید بتوان گفت که در دوران تاریخی نیز طقبه شهری برای زندگی بوده است.

توس باستان یا همان سوسیا، یکی از ایالت‌های پارت در شمال شرقی ایران به حساب می‌آمد. گفته می‌شود که شهر طرقبه نیز یکی از بخش‌های این ایالت به حساب می‌آمده در نتیجه می‌توان قدمت این شهر را تا دوره اشکانیان عقب برد. یاقوت حموی نیز در کتاب معجم البلدان از شهر طرقبه به عنوان یکی از بخش‌های توس یاد کرده است. ابن حوقل نیز در توصیف توس گفته است که توس چهار ولایت رادکان، طبران، نوقان و تروغوز (طرقبه) را شامل می‌شود.

طرقبه بر سر راه مشهد و نیشابور قرار دارد و در دوران گذشته مسیری مالرو بوده است و مردمان و زائرانی که قصد عزیمت به مشهد را داشته‌اند از طریق این مسیر به مشهد می‌رفتند و در طول سفر طرقبه را برای استراحت انتخاب می‌کرده‌اند.

در دوره سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار مردم زیادی از مسیر طرقبه برای زیارت به سمت مشهد می‌رفتند و به همین دلیل شاه وقت دولت قاجار دستور داد تا چند کاروانسرا در این مسیر (حوالی طرقبه) بسازند و به همین دلیل در آن زمان نام این شهر ترقبه یا راه بهتر نام گرفت.

نام‌های دیگر طرقبه: دعور، بردع، برعو، برعوز از دیگر نام‌های شهر طرقبه است که در متون مختلف تاریخی به آن‌ها اشاره شده است.

تصویر قدیمی طرقبه

تصویر قدیمی طرقبه

تصویر قدیمی طرقبه

سخن آخر

با کارناوال راهی ییلاق خوش آب‌و‌هوای طرقبه در نزدیکی شهر مشهد شدیم و از دیدنی‌های این شهر بی‌نظیر دیدن کردیم و شیشلیک خوشمزه و محبوبش را چشیدیم. شما تا از شهر طرقبه دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما از منابع مختلف شهر به صورت بهینه در راستای توسعه صنعت گردشگری استفاده می‌شود؟ اگر اهل شهر طرقبه هستید یا اگر به این شهر سفر کرده‌اید نظرتان در خصوص این شهر و نقاط قوت ضعفش را با ما به اشتراک بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

از روستای مایانات نگفتی که درحقش ظلم شد...بسیار زیبا وتوریست پذیره ،زیباتر از هر روستای طرقبه ،مایانات علیا هستش...آخرشه

انتشار:20 آذر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام.انقدر بینظیره شهر طرقبه از شمال اومدیم طرقبه خونه خریدیم بیایم اونجا ساکن بشیم

انتشار:24 مرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

واقعا مطلب های قشنگی رو داره اگه این مطلب رو غیر از کشور خودمون کشور های دیگر هم بدونن هر روز باید بلیط هواپیما بگیرن نه که هر وقت میان ایران زود یه راست برن تهران یه سری هم به مشهد بزنن که این همه جاهای دیدنی داره

انتشار:24 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.