karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 فروردین 1400

به روز رسانی

08 فروردین 1400

به یکی از گرمترین نقاط ایران در خوزستان می‌رویم و به معرفی شهر اهواز خواهیم پرداخت؛ شهری که فرازونشیب‌های زیادی را به‌خود دیده است. با جاهای دیدنی اهواز آشنا خواهیم شد و در انتها برای‌تان از تاریخچه شهر اهواز و آنچه در طول تاریخ بر آن گذشته خواهیم گفت. علاوه بر اینها در این مطلب می‌توانید اطلاعاتی از آب‌وهوای اهواز و سیستم حمل‌ونقل آن نیز به‌دست آورید.

اهواز

500px.com

چرا سفر به اهواز؟


  • در دل خود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد.
  • اهواز یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی ایران است و میدان نفتی این شهر بزرگترین میدان نفتی ایران به شمار می‌رود. 
  •  رودخانه تماشایی کارون از این شهر گذر می‌کند.
  • 9 پل زیبا روی رود کارون قرار دارد که باعث شده به آن لقب شهر پل‌ها را بدهند.

تصویر هوایی از شهر اهواز

اطلاعات کلی درباره اهواز

جغرافیا: قرارگیری شهر اهواز در جنوب‌غربی ایران، واقع شدن آن در میان دشت‌هایی که جلگه خوزستان را تشکیل می‌دهند و پوشش گیاهی ناچیز در این شهر، از عواملی است که موجب شده تا آب‌وهوایی گرم و خشک بر این شهر حاکم باشد. جلگه خوزستان با شیب کم و وجود گنبدهای نمکی در برخی از نقاط آن، نقش عمده‌ای در شور کردن اراضی و آب این ناحیه دارد. دمای هوا در زمستان به 5 درجه سانتی‌گراد و در تابستان به 50 تا 70 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

جمعیت: براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395 جمعیت شهر اهواز حدود 1،303،000 نفر تخمین زده شده است که با احتساب 400،000 نفر ساکن حاشیه شهر این جمعیت به بالای 1،700،000 نفر می‌رسد و اهواز را در لیست شهرهای پر جمعیت ایران قرار می‌دهد.

دین و مذهب: مسلمانان (شیعیان و اهل تسنن)، زرتشتیان، اقلیت مندائی (1) و مسیحیان از جمله مردمانی هستند که در این شهر زندگی می‌کنند.

زبان و نژاد: اقوام ترک، لر، عرب و فارس در این شهر ساکن هستند و از زبان‌های رایج در اهواز می‌توان به عربی و فارسی اشاره داشت. بیشترین اقوام این خطه را عرب‌های خوزستان و بختیاری‌ها تشکیل می‌دهند. 

اقتصاد: میدان نفتی اهواز بزرگترین میدان نفتی ایران به شمار می‌رود که میزان تولید نفت خام در آن به‌طور میانگین بالغ بر ۸۰۰ هزار بشکه در روز است. وجود کارخانه‌های بزرگ صنعتی، تاسیسات اداری و صنعتی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران، اهواز را به یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی ایران تبدیل کرده و می‌توان گفت چرخ اقتصادی اهواز بر روی منابع نفت و گاز می‌چرخد. 

پاورقی


1. پیروان دین مندائی از اقلیت‌های دینی در ایران و پیرو حضرت یحیی (ع) هستند که قریب بر 1800 سال است در ایران سکونت دارند. آنها 34 روز از سال را روزه می گیرند و اسم کتاب مقدس‌شان "گنزا ربا" به معنای گنج بزرگ است. مندائی‌ها در روزهای یکشنبه در آب جاری کارون غسل تعمید می‌کنند و قبله آن‌ها سمت شمال آسمانی است.

پل سفید شهر اهواز

معرفی شهر اهواز

اطلاعات گردشگری اهواز

سوغات و صنایع دستی اهواز

  • سوغات: کلیچه، حلوا شکری، انواع خرما و فرآورده‌های آن مانند شیره خرما، قند خرما، رنگینک.
  • صنایع دستی: عبا بافی، گلیم‌بافی، بوریا بافی یا حصیربافی، کپو بافی و غیره.

حصیر بافی

کپو بافی

غذاهای محلی اهواز

مُفَطَّح: از غذاهای پرچرب و محبوب که پخت‌ آن در ماه رمضان و مراسم خاص و جشن‌ها انجام می‌گیرد و در طبخ آن از برنج، لپه، گوشت، پیاز، ادویه‌جات و... استفاده می‌شود.

اِمگِشِت (مگشت پلو): غذای محلی عرب‌های خوزستان که با ماهی گباب (قباد) نمک سود شده درست می‌کنند.

محلبیه (دسر مهلبیه): دسر بسیار خوشمزه خوزستان که ترکی-عربی است و در تهیه آن از آرد، نشاسته ذرت، شیر، شکر، وانیل، خامه و گلاب استفاده می‌کنند.

سمبوسه: سمبوسه خوزستان بسیار خوش‌طعم است و در پخت آن از گوشت چرخ‌کرده، جعفری خرد شده، فلفل قلمی و فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر، رب گوجه و ادویه استفاده می‌کنند.

پاکوره (پاکورا هندی): این غذای تقریبا هندی میان وعده‌ای است که  از آرد سفید، آرد نخود، نمک، پیاز ، تخم‌مرغ و آب تشکیل شده است.

فلافل: برای تهیه فلافل خوزستانی ابتدا نخودها را حسابی خیس کرده و و با آرد نخودچی، سیر، جعفری، زیره سبز، تخم گشنیز، تخم‌مرغ و فلفل سیاه مخلوط و سرخ می‌کنند.

امگشت پلو

haniye_mirhashemi

سمبوسه خوزستانی

Samira__sadatti@

پاکوره یا پاکورا هندی

اقامت در اهواز

برای اقامت در اهواز می‌توانید روی اقامتگاه‌های متنوع حساب باز کنید. شما می‌توانید با قیمت‌های مختلف، اقامتگاه مورد علاقه‌تان را در این شهر رزرو کنید و از امکانات متنوع آنها بهره ببرید. اگر هم می‌خواهید با این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها بیشتر آشنا شوید و در موردشان اطلاعات کامل‌تری کسب کنید؛ می‌توانید سری به صفحه اقامت در اهواز  بزنید و اقامتگاه دلخواه‌تان را به صورت آنلاین رزرو کنید.

هتل پارس اهواز نمای بیرونی 1

پل های اهواز

کارون قلب تپنده اهواز رودخانه‌ای بزرگ و طولانی است که از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و به جلگه خوزستان می‌ریزد. پل‌های کارون زمینه حرکت و جابه‌جایی بار و افراد در دو سوی رودخانه و محوری راهبردی و مهم از سمت مرز غربی ایران به سوی مرکز ایران است. تنها رودی که بر روی آن کشتیرانی انجام می‌گیرد کارون است و پیشینه بیشتر پل‌ها به دوران پهلوی باز می‌گردد، تمامی پل‌ها مابین بلوار ساحلی شرقی و غربی قرار دارند.

پل سیاه اهواز  (پل راه آهن، پل پیروزی)

پل سیاه در سال 1308 ساخته شد که اتصال بندر امام خمینی (شاهپور) به شبکه سراسری ریلی از طریق آن انجام می‌گرفت. پل سیاه به دلیل رنگ سیاه پایه‌هایش به این نام شناخته شد؛ در خلال جنگ جهانی دوم، این پل نقش مهمی در انتقال آذوقه و تجهیزات به نیروهای متفقین داشت و به همین دلیل پل پیروزی نیز نامیده می‌شد. این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۵۹۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل سفید اهواز (پل معلق یا پل هلالی)

پل سفید با قوس‌های هلالی یکی از نمادهای شهری اهواز است که پیمانکاری سوئدی و مهندسان آلمانی در سال 1315 آن را ساختند. بازسازی این پل در سال 1389 انجام گرفت و نورپردازی‌هایی که به آن اضافه شد به شب‌های اهواز جلوه‌‌ای خاص بخشید. این اثر در تاریخ 26 آبان 1378 با شماره ثبت ۲۴۹۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

پل پارک جزیره اهواز

مابین پل سفید و پل سیاه اهواز، یک جزیره در ساحل رود کارون ایجاد شده که پارک جزیره در آن ساخته شده و فرایند ساخت آن ادامه دارد. پل پارک جزیره با طراحی زیبایی که دارد ساحل غربی کارون را به خشکی میان آن متصل می‌کند و نسبت به پل‌های دیگر کوتاه‌تر است. 

پل سیاه

Sajjad Soroosh

پل سفید

Pooryavali

پل سوم اهواز (شهید دقایقی، میدان پنج نخل)

این پل در بهمن 1349 افتتاح شد و میدان شهید بندر (چهار شیر) را به شمال کیا‌نپارس وصل می‌کند؛ در ابتدا قرار بود یک پل با عملکرد ریلی باشد، اما بعدها کاربرد ترانزیتی و ماشین‌رو پیدا کرد. 

پل نادری اهواز (پل چهارم، پل سلمان فارسی)

در دوران پهلوی دوم پل نادری بر روی کارون ساخته شد که خیابان سلمان فارسی را به کوی تختی (امانیه سابق) متصل می‌کند. پل نادری ما بین پل سفید و پل هشتم قرار گرفته و شما از روی آن می‌توانید این دو پل را ببینید. پل نادری مسیر عبوری برای خودرو و رهگذران پیاده دارد.

پل پنجم اهواز

پل پنجم در خرداد 1375 شمسی افتتاح شد و میدان جمهوری و جنوب خیابان شریعتی (30 متری) و جاده کوت عبداالله را به فلکه دانشگاه و لشکرآباد متصل می‌کند. این پل از یک سو مسیر عبور لوله آب شهری است که در زیر آن قرار دارد و از سویی دیگر بار ترافیکی غرب به شرق را کاهش می‌دهد.

پل صنایع فولاد (پل ششم)

جنوبی‌ترین پل از مجموعه پل‌های شهر اهواز پل صنایع فولاد یا پل ششم است که ساخت آن در دهه 80 شمسی انجام گرفت و برای متصل کردن کارخانه‌های صنعت فولاد اهواز به‌هم ساخته شد.

پل نادری

پل فولاد

پل گفت و گوی تمدن‌ها (پل هفتم، پل علی ابن مهزیار، پل آبشار)

پل هفتم که به نام پل گفت و گوی تمدن‌ها و علی ابن مهزیار نیز شناخته می‌شود، بافت قدیم اهواز را به منطقه کیان‌پارس (چمران) متصل می‌کند. پل پانصد متری هفتم در دهه 70 شمسی ساخته شده است. این پل نورپردازی و آب‌نمای زیبایی دارد که به صورت یک آبشار مصنوعی است و شب‌ها جلوه ویژه‌ای به شهر می‌بخشد. آبشار مصنوعی پل هفتم، بزرگترین آبشار مصنوعی ایران به شمار می‌رود که طول قوس خارجی این آبشار ۲۰۰ متر و قوس داخلی آن ۱۵۰ متر است؛ این آبشار مصنوعی با استفاده از ۶ پمپ الکتریکی با توان ۹۰۰ کیلو وات، آب رودخانه کارون را به بالا کشیده و به‌وسیله فواره‌هایی به داخل رودخانه می‌ریزد.

پل کابلی (پل هشتم، پل غدیر)

پل هشتم بزرگترین پل کابلی ایران است که با هزار متر طول، منطقه امانیه را به خیابان زند متصل می‌کند. این پل هم مانند پل آبشار به‌دلیل نورپردازی‌هایی که دارد، شب‌ها جلوه‌ شهر را زیباتر می‌کند و در کنار پل هلالی اهواز، از نمادهای شهر به شمار می‌رود.

پل طبیعت اهواز

جدیدترین پل اهواز پل طبیعت است که در دهه 90 خورشیدی برای گذر افراد پیاده و با هدف تفرج و گردش و همچنین دسترسی رهگذران از پارک کلاله تا بلوار ساحلی کیانپارس ساخته شده است. پل طبیعت دو پارک اصلی اهواز یعنی پارک لاله و پارک ساحلی را به هم وصل می‌کند. این پل جذاب‌ترین پل اهواز برای گردش و شب‌گردی است و پل سوم در فاصله نزدیکی از آن قرار دارد.

پل کابلی در شب

پل آبشار

پل طبیعت

پل آبشار از نمایی دیگر

در سفر به اهواز کجا را ببینیم؟

  • کلیسای سورت مسروپ یا مسروپ مقدس: این کلیسا در نزدیکی بازار عبدالحمید در خیابان شهید موسوی اهواز قرار دارد و در حدود نیم قرن پیش توسط ترداد داویدیان از کارمندان شرکت نفت ساخته شد.
  • کاروان‌سرای معین التجار: کاروان‌سرای به‌جای‌مانده از دوران قاجار که در بافت تاریخی شهر در خیابان کاوه غربی اهواز قرار گرفته است. این بنای قجری به حاج محمد‌تقی معین‌التجار، تعلق داشته و یکی از بناهای دیدنی شهر اهواز محسوب می‌شود. این اثر در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۵۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.
  • خانه نفیسی: این خانه در خیابان سلمان فارسی (نادری) و در نزدیکی پارکینگ کارون و بازار اهواز قرار دارد و در اسفندماه 1379 شمسی با شماره 3494 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
  • بازار عبدالحمید: از قدیمی‌ترین بازارهای شهر اهواز شمرده می‌شود که هنوز هم شکل سنتی خود را حفظ کرده است؛ این بازار در خیابان نظامی بین خیابان نادری و امام خمینی قرار دارد. قدمت بازار عبدالحمید به بیش از یک قرن پیش باز می‌گردد و در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
  • خانه دادرس: خانه یا سرای دادرس اثری به‌جای‌مانده از دوران قاجار است که در سال 1382 با شماره 9764 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این خانه در بازار عبدالحمید قرار دارد.
  • لشکر آباد یا بازار فلافل اهواز: اگر می‌خواهید طعم غذاهای محلی خوزستانی و فلافل‌های آتشین با ترشی‌های خوش‌طعم را بچشید سری به این بازار بزنید. بازار فلافل اهواز در خیابان انوشه، محله عرب‌نشین لشکرآباد قرار دارد. 
  • مرقد علی بن مهزیار: در بخش قدیمی شهر مرقد علی بن مهزیار فقیه، راوی و دانشمند عالی‌قدر شیعه و یکی از پیروان امام رضا (ع) قرار دارد. این آرامگاه یکی از بنا‌های زیبای تاریخی-مذهبی ایرانیان است.

خانه نفیسی

کاروانسرای معین التجار

مرقد علی بن مهزیار

کلیسای سورت مسروپ

خانه دادرس

دیگر دیدنی‌های مشهور اهواز

  • دانشکده سه گوش اهواز: در کرانه رود کارون در سال 1308 ساختمانی مثلثی شکل بنا شد که در ابتدا به‌عنوان بانک ملی مرکزی مورد استفاده قرار گرفت و سه سال بعد استانداری  شد. این ساختمان در هنگام جنگ دوم جهانی ساختمان فوق به اشغال متفقین درآمد و مقر نیروهای ارتش بود. در نهایت در سال 1336 این بنا به دانشکده پزشکی دانشگاه جندی شاپور تبدیل شد و پس از آن به‌عنوان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی شاپور به‌کار خود ادامه داد. دانشکده سه گوش در خیابان امام موسی صدر اهواز قرار دارد.
  • موزه هنرهای معاصر اهواز: موزه هنرهای معاصر اهواز در سال 1338 افتتاح شد. این موزه در بلوار ساحلی قرار گرفته و 70 اثر که 60 اثر آن متعلق به هنرمندان استان خوزستان و 10 اثر متعلق به هنرمندان دیگر استان‌ها است در آن نگهداری می‌شود.
  • بازار کاوه اهواز: یکی از بازارهای قدیمی شهر که تاریخ ساخت آن به دوران پهلوی برمی‌گردد. در این بازار می‌توانید انواع محصولات دریایی مثل ماهی و میگو، میوه‌های نوبرانه، شیرینی‌ها و محصولات بومی و محلی اهواز را پیدا کنید؛ کافی است خود را به خیابان طالقانی، ضلع غربی خیابان کاوه (کیوان) برسانید.
  • کلیسای مسیحیان کاتولیک: فعال‌ترین مرکز دینی مسیحیان اهواز است که در خیابان سلمان فارسی قرار دارد.
  • خانه ماپار: خانه‌ای قدیمی متعلق به دوران پهلوی اول که معماری زیبای آن نشان‌دهنده‌ ذوق سازنده آن است. خانه ماپار دو طبقه دارد و زیرزمین، یک طبقه هم‌کف و اتاقی در بالا از بخش‌های آن است. این خانه در خیابان نادری، خیابان خوانساری قرار گرفته و در ۵ آذر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۲۲۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

دانشکده سه گوش

دانشکده سه گوش

خانه ماپار

بازار کاوه

جاذبه‌‌های اطراف اهواز

  • گورستان زرتشتیان: در دل کوهستان‌های شرق اهواز دخمه‌هایی قرار دارد که در دوران پیش از اسلام مدفن زرتشتیان آن زمان محسوب می‌شده است. براساس آنچه از وضعیت دخمه‌ها مشاهده شده، این احتمال وجود دارد که این محل ابتدا معبد بوده و بعدها مردگان در آن دفن شده‌اند.
  • تالاب بامدژ: استان خوزستان تالاب‌های زیادی دارد که یکی از دیدنی‌ترین تالاب‌های آن تالاب بامدژ است. این تالاب در ۴۰ کیلومتری جنوب‌غربی اهواز قرار دارد و با مساحت ۴۰۰۰ هکتار، میزبان گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی است. 
  • شادُرْوان اهواز: از سدهای قدیمی اهواز که براساس مطالعات باستان‌شناسی تاریخ ساخت آن به دوره کیانیان می‌رسد.

پل شادروان

Ali Afghah

گورستان زرتشتیان

حمل و نقل در اهواز

حمل و نقل برون شهری

فرودگاه: مسیرهای پروازی از اهواز، تهران، اصفهان، یزد، شیراز، رشت، مشهد، کیش، عسلویه، خارک، شیراز، سیری، دبی، کویت؛ و شرکت‌های هواپیمایی فعال در این فرودگاه ایران­ ایر، آسمان، ماهان، کاسپین، ایرتور، آتا، نفت، کیش ­ایر، اترک، قشم ­ایر، تابان و زاگرس است.

آدرس: اهواز، بلوار پاسداران، فرودگاه بین المللی اهواز 

شماره تماس: 34434601-061 الی 34434604-061

قطار: قطار تهران - خرمشهر به‌صورت روزانه در ایستگاه مرکزی راه‌آهن اهواز توقف دارد و می‌توان با استفاده از آن به سوی خرمشهر یا تهران حرکت کرد. همچنین از ایستگاه راه ‌آهن کارون - اهواز هم قطارهایی به صورت روزانه به مقصد بندر امام خمینی و بندر ماهشهر حرکت می‌کنند.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان سپاه

پایانه مسافربری اهواز: از مبدا اهواز، اتوبوس‌هایی به‌صورت روزانه به مقصدهایی مانند تبریز، ارومیه، تهران، اصفهان، بوشهر، عسلویه، شیراز و دیگر شهرها حرکت می‌کنند. 

  • پایانه زاگرس: اهواز، بزرگراه پاسداران، نرسیده به چهار شیرف پایانه زاگرس 32247670 -061
  • پایانه تپه: میدان 4 شیر، به سمت جاده رامهرمز، بعد از ورزشگاه الغدیر، پایانه شرق 061-33780002
  • پایانه خلیج فارس: اهواز، بزرگراه پاسداران، نرسیده به چهار شیرف پایانه زاگرس

حمل و نقل درون شهری

  • اتوبوس: سرتاسر شهر
  • مترو: در حال ساخت 
  • تاکسی: تاکسی‌های خطی و آنلاین

سفر به اهواز را با خرید مناسب‌ترین قیمت بلیط هواپیما تهران به اهواز از وبسایت کارناوال تجربه کنید.

معرفی شهر اهواز

آب و هوای اهواز

بخش بزرگی از استان خوزستان جلگه است، و شهر اهواز نیز در بخش جلگه‌ای آن قرار دارد. کمبود شدید پوشش گیاهی، گرمی و خشکی این منطقه را در پی داشته و از این جهت اهواز را در لیست گرمترین مناطق ایران جای داده است. در زمستان سرما تا پنج درجه سانتی‌گراد کاهش و در تابستان تا پنجاه درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. از سال ۱۳۸۱ برنامه‌های برای افزایش سرانه فضای سبز شهری در اهواز انجام شده که از میان آنها می‌توان به کاشت گونه کنوکارپوس که بومی فلوریداست اشاره کرد.

با توجه به شرایط آب و هوایی این شهر می‌توان گفت که بهترین فصل سفر به اهواز نیمه دوم سال و اوایل بهار است.

شهر اهواز

تاریخچه اهواز

عده‌ای از مورخین قدمت شهر اهواز را دوران ساسانیان و سازنده آن‌ را اردشیر بابکان می‌دانند؛ برخی دیگر نیز بر این باورند که این شهر در دوران عیلامیان برپا شده و اردشیر تنها آن را بازسازی کرده است. در منابع مختلف اسامی متنوعی برای اهواز عنوان شده است که از میان آنها می‌توان به شهررام، یارام شهر، هرمزاردشیر، هوزمسیر، هرمشیر، هومشیر، هوجستان واجار، اخواز، سوق الاهواز، خزعلیه، ناصریه و نام‌های دیگر اشاره داشت. براساس اطلاعات و آثار به‌دست‌آمده این شهر در قرون نخستین اسلامی در زمره شهرهای بزرگ و آبادی بود که حدود پنجاه هزار خانواده در آنجا سکونت داشتند.

در طی درگیری‌هایی که از قرن سوم تا پنجم هجری در خوزستان روی داد این شهر برای حدود هشتصد سال مرکزیت و رونق خود را از دست داد. در ابتدای کار قاجاریه، خوزستان به چند بخش تقسیم شده بود، شهرهای شوشتر، بهبهان، دزفول و قبایل عرب هر کدام با حاکمی مستقل و به دور از پذیرش حکومت آقامحمدخان قاجار روزگار می‌گذراندند. پس از مرگ آقا محمدخان و روی کارآمدن فتحعلی شاه، خوزستان به دو بخش تقسیم شد، بخش شمال و غرب (شوشتر، دزفول و هویزه جزو کرمانشاهان) بخش جنوب و شرق (رامهرمز، فلاحیه (شادگان) و هندیجان جزو فارس).

در ابتدای حکومت ناصرالدین شاه قاجار وضعیت عمومی اهواز چندان رضایت‌بخش نبود؛ تا اینکه با آزاد شدن کشتیرانی در کارون برای کشورهای خارجی در سال 1266 هجری شمسی نخستین سنگ بنای اهواز نوین گذاشته شد. پس از وقوع جنگ جهانی اول و با وجود آنکه دولت ایران اعلام بی‌طرفی کرده بود، ارتش متفقین یعنی روسیه از شمال و انگلیس از جنوب، کشور را اشغال کرده و کشتی‌های انگلیسی در کارون لنگر انداختند و در سال 1293 هجری شمسی شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز را اشغال کردند؛ از همان ابتدا به دلیل نفوذ انگلستان در خلیج فارس و انحصار بازار تجاری این حوزه، این کشور تنها بهره‌بردار این امتیاز بود.

با آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1939 میلادی و تاخت و تاز نیروهای شوروی از شمال و انگلستان از جنوب، اهواز به شدت دچار قحطی و کمبود آرد و نان شد و در سال 1320 هجری شمسی با پیروزی ارتش انگلیس بر لشکر ایران اهواز به تصرف انگلستان درآمد.

در دوران پهلوی مردم اهواز به مبارزه علیه رژیم پرداختند؛ پس از انقلاب اسلامی و از اولین روزهای شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359، شهر اهواز زیر آتش مستقیم ارتش عراق قرار گرفت و خسارات سنگینی بر آن وارد شد. مردم غیور این شهر با وجود محرومیت‌های شدید در طول جنگ تحمیلی صبورانه ایستادگی کردند و پس از آن دوره سازندگی و آبادانی را در پیش گرفتند.

معرفی شهر اهواز

معرفی شهر اهواز

معرفی شهر اهواز

بحران ریزگرد ها در شهر اهواز

بحران ریزگردها و آلودگی هوا تقریبا در تمام شهرهای ایران به چشم می‌خورد اما در اهواز نمود بیشتری دارد. هر سال حدود 22 هزار نفر در استان خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از ریزگردها و یا آلودگی هوا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. گردوغبار، افزایش حمل‌ونقل درون شهری، وجود کارخانه‌ها و غیره از دلایلی است که این بحران را تشدید می‌کند. در پی بارش باران اسیدی در سال 1394، صدها نفر دچار مشکلات تنفسی شدند. متاسفانه این معضل هر روز رو به افزایش است و عدم بارش باران و پوشش گیاهی در اهواز این بحران را تشدید می‌کند. براساس برنامه‌های سازمان محیط زیست، در صورت افزایش ۵۰۰ هکتاری پوشش گیاهی در شهر اهواز، و انجام پروژه کمربند سبز، گرمای هوا در اهواز بین 4 تا 6 درجه کم خواهد شد و از میزان آلودگی هوا نیز تا حد چشمگیری کاسته می‌شود.

ریزگردها در شهر اهواز

Mehr

سخن آخر

اهواز شهری است که همیشه به خونگرمی مردمانش زبانزد بوده و روزگار سختی را به‌خصوص در دوران جنگ تحمیلی از سر گذرانده است؛ اما با این وجود محکم و پابرجا ماند و همچنان داشته‌هایش، زیبایی‌هایش و تاریخش را به رخ می‌کشد. در سفر امروزمان به اهواز همراه ما بودید، شما برایمان بگویید، از خاطراتتان و هر آنچه که فکر می‌کنید جایش در مطلب ما خالیست.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

رانندگی واقعاً بدی دارند، داخل شهرم جای دیدنی ندارند همش مربوط به اطراف اهواز هست که اونم فاصله زیاد هست بنظرم بیشتر باید به حالت کمپی به این شهر سفرکنیم

انتشار:28 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

رانندگی خیلی خیلی بد مردم اهواز به نظر بنده اهواز رو میشه مردم شب بیدار نام برد

ما هم استانهای مختلف زیاد رفتیم و رانندگی اکثر شهرها رو قبول نداشتیم شما باید یک میزبان خوب داشتید که میدونست کجا ببرتون شب بیداریشون بخاطر سرزندگیشون وگرنه صبح ها هم فعالیت کاریشون دارن

05 فروردین 1403

انتشار:28 آبان 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

باسلام اگرمن شهردار بودم اول به فضای سبز اهواز اهمیتی میدادم وباکاشتن گیاهان مفید ودرختان مفید هم از آلودگی هوا کم میشدهم ازگرمای هوا هم این گازهای شعله ور که باعث گرم شدن شهر اهوازمیشن اگه راهی داره مهارشون میکردم آنوقت خوزستان تبدیل به گلستان میشد پس هیچ شهرداری استانداری برای اینکارا تلاش نکردند و من نمی‌دونم چرا کارکنان فضای سبز اینقدر درختان را عریان میکنند یعنی نمی‌دونند سرسبزی باعث خنکی وکم شدن گرما میشه یه بچه کوچک می‌فهمه که درختکاری باعث کم شدن گرماست خیلی تعجب آوره واقعا ؟امیدوارم مسؤلین به این موضوع اهمیتی بدهند

انتشار:14 مرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.