karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کارناوال امروز به سراغ شهر پرآوازه ریو آمده تا با هم از این شهر دیدن کنیم.

بسیاری در زمستان و پاییز برای سفر به شهر ریودوژانیرو برنامه ریزی می کنند و یا نام ریو در میان لیست مقاصد سفرشان می‌درخشد. اما از ریودوژانیرو چه می دانید؟ برای بستن بار سفر چه لباس هایی را انتخاب می کنید؟ از زبان این مردم آگاهی دارید؟ و یا دوست دارید درباره نحوه حمل و نقل درون شهر ریو بیشتر بدانید؟ تمام اطلاعات ضروری سفر به شهر ریو را اینجا پیش روی شما گذاشته ایم.

 

کارناوال همچنین به معرفی جاذبه ها و دانستنی های شهر ریو پرداخته است که از این قرارند:

۱- جاذبه‌های توریستی شهر ریودوژانیرو ،۲- بهترین رستوران های ریودوژانیرو  ، ۳ – استادیوم های فوتبال ریودوژانیرو ، 4 – ورزشگاه های ریودوژانیرو | قسمت اول ، ۵ – ورزشگاه‌های ریودوژانیرو | قسمت دوم ، ۶ – بهترین مراکز خرید ریودوژانیرو ، ۷ – هتل‌ های ریودوژانیرو  ، 8 – بهترین غذاهای محلی ریودوژانیرو، ۹ – بهترین سواحل ریودوژانیرو ، ۱۰- پارک‌های شهر ریودوژانیرو ، ۱۱ – موزه‌های شهر ریودوژانیرو ، ۱۲ –  راه کارهایی برای حفظ سلامتی در سفر به برزیل 13- پیشنهادات محلی برای سفر به ریودوژانیرو

 

در ابتدا به سراغ خود شهر ریو می‌رویم تا ببینیم قرار است دقیقا به کجا سفر کنیم. 

همراه با کارناوال به آمریکای جنوبی بیایید و شهر ساحلی ریو را از نزدیک ببینید.

شهر ریو دو ژانیرو
شهر ریو دو ژانیرو

از شهر ریو بیش‌تر بدانید 

شهر زیبای ریو دوژانیرو در سرزمین پهناور برزیل (به پرتغالی: Rio de Janeiro) قرار دارد و نام آن به معنای رودخانه ژانویه است. این شهر که به اختصار ریو نامیده می شود ، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ساحلی در دنیاست که به سبب ساحل‌های متنوعش، مجسمه فوق‌العاده مسیحش و البته جشنواره‌هاش شهرت بسیاری دارد. شهر ریو در واقع نوعی شبه جزیره است که از سه طرف با آب اقیانوس اطلس احاطه می‌شود.

جالب است بدانید که ریو دومین شهر بزرگ برزیل، مرکز ایالت ریو در این کشور و همچنین ششمین شهر بزرگ در امریکاست. ریو و کشور برزیل در نیمه جنوبی کره زمین و در نزدیکی خط استوا قرار دارد، در نتیجه دارای آب و هوایی گرم‌سیری و استوایی است و به همین جهت پوشش گیاهی متنوعی و نمایی سرسبز دارد. 

شهر ریو دو ژانیرو برزیل
شهر ریو دو ژانیرو برزیل

بیش‌تر از مردم شهر ریو 

 

زبان مردم ریو: گرچه اسپانیایی زبان رایج و گسترده در امریکای لاتین است، ولی زبان مردم برزیل پرتغالی‌ست. البته دانستن زبان اسپانیایی ممکن است در درک زبان پرتغالی به کارتان بیاید!

پول رایج در ریو: رئال

نرخ تبدیل ارز: 1 دلار امریکا = 3.26 رئال برزیل

اختلاف ساعت با ایران: 7 ساعت و 30 دقیقه

وضعیت بهداشت: از سال ۲۰۱۵ برزیل شیوع ویروس زیکا را تجربه کرد. ویروس زیکا از طریق نیش پشه منتقل می‌شود و به ندرت افرادی دچار بیماری خواهند شد. علائم ابتلا به این ویروس مشابه آنفولانزاست و خطری ندارد. اما ابتلای زنان باردار به این بیماری عواقب چندان خوشی ندارد و احتمال آسیب به مغز کودک و کوچکی سایز سر را در پی دارد. مسافرت به برزیل و ریو به خانم‌های باردار اصلا توصیه نمی‌شود.

سوغات شهر: قهوه برزیلی، ساز بریمبائو (berimbau)، مجسمه‌های سرامیکی و ... است. 

جمعیت ریو: آخرین بار در سال ۲۰۱۰ سرشماری شده و میزان جمعیت این شهر ۶٫۳۲ میلیون نفر می‌باشد.

میزان سفر سالانه توریست‌ها به ریو: در سال ۲۰۱۲، ۵٫۱۷ میلیون توریست وارد شهر ریو شده و درآمد حاصل از آن ۶٫۶ میلیارد دلار امریکا بوده است!!

موقعیت اقتصادی: اقتصاد شهر ریو، دومین اقتصاد بزرگ منطقه‌ای و مرکز مالی در برزیل است. این کلان‌شهر همچنین از بزرگ‌ترین مناطق اقتصادی در امریکای لاتین محسوب می‌شود. ریو یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در دنیا را داراست. 

شهر ریو دو ژانیرو
شهر ریو دو ژانیرو
رئال پول برزیل

در سفر به ریو بدانید 

هنگامی که به کشوری غریبه سفر می‌کنید، دانستن شماره‌های ضروری و عباراتی برای برقرار کردن ارتباط با دیگران بسیار کارآمد است.

ساعت کار بانکی: معمولا 9 صبح تا 16 (برخی از بانک‌ها تا 17)

شماره‌های ضروری ریو

 کد شماره گیری     55
 کد شهر ۲۱
پلیس ۱۹۰
آتش‌نشانی ۱۹۳
آمبولانس ۱۹۲
بیمارستان آیپانما ۲۳۳۴ ۳۱۱۱ ۲۱
بیمارستان کوپاکابانا ۳۶۰۰ ۲۵۴۵ ۲۱

عبارات کاربردی پرتغالی

 سلام             Olá
صبح بخیر Bom dia
عصر بخیر Boa noite
شب بخیر Boa noite.
ببخشید Com licença
بله Sim
خیر Não
لطفا Por Favor
متأسفم Desculpe
ممنون Obrigado.
 اسم شما چیه              Qual é o seu nome?
اسم من هست Meu nome é
می‌تونید کمکم کنید؟  Você pode me ajudar?
می تونید آروم تر صحبت کنید؟  Pode falar mais devagar?
شما می‌تونید انگلیسی صحبت کنید؟   Você fala Inglês?
 کسی هست اینجا که انگلیسی بلد باشه؟      Alguém aqui fala Inglês?
 چطوری شما؟ Como vai você?
 قیمتش چقدره ؟    Quanto?
من خوبم.  Eu estou bem.
متوجه نمی‌شم.  Eu não entendo.
از دیدن شما خیلی خوشحال شدم. Estou muito feliz em conhecê-lo
شهر ریو دو ژانیرو

آب و هوای شهر ریو 

به طور کلی شرایط آب و هوایی در بخش جنوبی برزیل معتدل است و در تمام فصول سال میانگین دمای روزانه تنها در بین فاصله ای از ۲۱٫۵ درجه سانتیگراد تا ۲۶٫۶ درجه سانتیگراد جابه جا می‌شود. این درست یعنی در برزیل هوای بسیار سرد یا گرم را تجربه نخواهید کرد.

دقت کنید که فصول سرد و گرم در نیم‌کره جنوبی زمین برعکس نیم کره شمالی است. پس اگر در تابستان قصد سفر به ریو را دارید، بدانید که با آب و هوای خنک پاییزی و زمستانه رو به رو می‌شوید. اگر در پاییز و زمستان نیز به ریو سفر کنید، تجربه گرمابخشی از آب و هوای تابستانی ملایم خواهید داشت.

توجه به میانگین بارش باران نیز جالب است، چرا که بارش باران در طی فصول گرم سال ریو (زمستان و پاییز برای ما) بسیار بیشتر از فصول سرد است. ولی در هر حال بدانید در تمام سال میزان بارش باران قابل توجه است.

و در آخر توجه کنید که حتما پیش از سفر نیز وضعیت ریز آب و هوای مقصد را به دقت بررسی کنید و با توجه به آن لباس و پوشاک مناسب را انتخاب کنید. 

شهر ریو دو ژانیرو
شهر ریو دو ژانیرو

فرودگاه‌ها 

1- فرودگاه بین المللی گالیائو/ریو

این فرودگاه مهم ترین فروگاه ریو و بزرگ‌ترین فرودگاه از نظر وسعت در برزیل بوده و همچنین از نظر رفت و آمد دومین فرودگاه مهم برزیل است. فرودگاه گالیائو به صورت مخفف به نام GIG شناخته می‌شود.

آدرس: برزیل، ریو، ایلها دور گارونادور، خیابان وینت د جانیرو 

Address: Av. Vinte de Janeiro, s/nº – Ilha do Governador, Rio de Janeiro – RJ, 21941-900, Brazil

2- فرودگاه سانتوس دومونت

دومین فرودگاه با اهمیت در شهر ریو است که پس از پیشگام صنعت هوایی ریو، آلبرتو سانتوس دومونت بدین گون نام گرفت. سانتوس دومونت دارای محدودیت در پرواز است، یعنی در هر ساعت فقط ۱۹ پرواز انجام می‌گیرد و یکی از ۵ فرودگاهیست که دارای چنین محدودیتی می‌باشد.

این فرودگاهیست کوچک و در نزدیکی اسکله که برای پروازهای داخلی مناسب است.

آدرس: برزیل، ریو، مرکز شهر، میگوئل آنجلو، پراکا ور

Address: Praça Ver. Miguel Angelo, s/n – Centro, Rio de Janeiro – RJ, 20021-340, Brazil

فرودگاه‌ گالیائو ریو
فرودگاه‌ سانتوس دومونت ریو

حمل و نقل عمومی در شهر ریو

گزینه‌های حمل نقل در ریو شامل تاکسی، مترو، اتوبوس های درون شهری، ون، فرسکو و حتا سرویس قایق/کشتی می‌شود. خوشبختانه حمل و نقل در ریو بسیار آسان و امن است به اگر کمی زبان پرتغالی بلد باشید بسیار در هنگام حمل و نقل به کارتان خواهد آمد. امنیت حمل و نقل عمومی در ریو نیز بالاست چرا که : جیب بری و دزدی در مترو بی سابقه است و تاکسی ها و اتوبوس‌های فرسکو بسیار امن هستند. هرچند استفاده از اتوبوس‌های عادی در شب برای گردشگران توصیه نمی‌شود.

جالب است بدانید با وجود آن که ریو شهری بسیار معروف و گردشپذیر است، هزینه حمل و نقل در شهر ریو پایین است.

شهر ریو دو ژانیرو
شهر ریو دو ژانیرو

1- تاکسی

سیستم تاکسی ریو بسیار خوب و کارآمد است و نرخ و هزینه آن بر اساس میزان زمانی که در تاکسی صرف کرده‌اید محاسبه می‌شود.

از ۹ صبح تا 9 شب تعرفه روز و از ۹ شب تا 6 صبح تعرفه شب برای پرداخت هزینه در نظر گرفته می‌شود.

هزینه پایه تاکسی در روز از 5.4 رئال شروع شده و به ازای هر کیلومتر 2.3 رئال به هزینه اضافه می‌شود.

هزینه پایه تاکسی در شب 5.4 رئال است و به ازای هر کیلومتر 2.76 رئال به هزینه افزوده می‌شود. 

هزینه هر ساعت انتظار نیز 28.98 رئال می‌باشد.

هزینه حمل چمدان با ابعاد 60 × 30 سانتی‌متر 2.30 رئال است. 

در این آدرس می‌توانید از هزینه تاکسی‌ها و مسیری که طی می‌کنند و همچنین وضعیت ترافیک ریو آگاه شوید.

شهر ریو دو ژانیرو

2- مترو

با شبکه مترو ریو به راحتی از مرکز شهر به سایر نقاط دسترسی خواهید داشت. سیستم خصوصی متروی ریو بسیار تمیز و منضبط است و اکثر ایستگاه‌ها تازه ساخت هستند.

در منطقه کوپاکابانا سه ایستگاه وجود دارد و در ایستگاه آیپانما مسیر ویژه مترو-اتوبوس به منطقه لبلون، گاوا و تیجوکا دا باررا وجود دارد.

توجه داشته باشید به هنگام خرید بلیط مترو- اتوبوس بگویید که قصد خرید بلیط “Metro na superficie” را داشته و مقصد نهایی خود را نیز ذکر بکنید. فروشنده علاوه بر بلیط مترو به شما یک بلیط مترو-اتوبوس به رایگان خواهد داد.

مترو ریو

3- اتوبوس‌های شهری

ارزان ترین راه سفر درون شهری ریو، اتوبوس‌های شهری است. هزینه بلیت اتوبوس‌های شهری برای اتوبوس‌های بدون تهویه هوا تنها ۲ دلار و ۷۵ سنت و برای اتوبوس‌های همراه با تهویه هوا بین ۳٫۱۰ تا ۳٫۵۰ دلار می‌باشد.

در گذشته اتوبوس‌های درون شهری راه امنی برای گردش نبودند و اغلب مسافران هدف جیب برها و .. می‌شدند، ولی امروزه وضعیت بسیار امن تر است. با این حال توصیه می‌شود که تنها در طی روز و در مناطق امن تر و شناخته شده تر شهر از این اتوبوس‌ها استفاده کنید.

اتوبوس‌های شهری ریو

4- سرویس قایق-کشتی رانی

منطقه نیتروی شهرستان خواهری ریو که در طرف دیگر خلیج گانابارا قرار دارد، منطقه خلوتی ست و افراد ساکن در آن جهت کار روزانه به ریو سفر می‌کنند. چند سرویس قایق و کشتی بین این دو مکان موجود است که برای سفر و به خصوص بازدید از موزه هنرهای معاصر که در نیتروی است، کاربرد دارد.

قایق شهر ریو

فرهنگ غذایی شهر ریو

به طور کلی فرهنگ غذایی برزیل بسیار غنی‌ است، به گونه‌ای‌ که در هر منطقه از برزیل غذای خاص آن قسمت را خواهید دید. عمده غذاهای سنتی برزیلی از سه فرهنگ تأثیر پذیرفته که به طعم و شکل کنونی خود رسیده است. غذاهای بزیلی عمدتا از فرهنگ بومیان هندی، برده‌های آفریقایی و همچنین شهروندان پرتغالی‌ تأثیر پذیرفته است.

از جمله غذاهای معروف ریو می توان به:  

Churrasco Rodízio: گوشت کبابی

Feijoada: غذایی ملی است که شامل لوبیا سیاه و برنج با گوشت گاو و گوشت خوک

Arroz e Feijão: برنج و لوبیا (به همراه گوشت قرمز، مرغ یا ماهی به همراه سالاد و سیب زمینی سرخ شده) سنتی ترین غذایی ست که به راحتی و آسانی در ریو گیر خواهید آورد.

و ... اشاره کرد. برای اطلاعات بیش تر می توانید غذاهای محلی ریو و بهترین رستوران‌های ریو را بخوانید. 

غذای ریو feijoada
غذای ریو rodizio

تاریخچه شهر ریو 

اولین ساکنان ده هزار سال قبل از میلاد مسیح وارد منطقه برزیل شدند که از طریق شکار به گذران زندگی می‌پرداخته و پس از مدت‌ها به دلیل شرایط مناسب، در سبک زندگی خود تغییر رویه داده و به کشاورزی روی می‌آورند. در قرن ۱۶ پرتغالی‌ها تصادفی با این منطقه آشنا شده و پس از اندک مدتی دیگر پرتغالی‌ها به این سرزمین وارد شدند و تجارت با بومیان را آغاز کردند، پس از چندی فرانسوی‌ها نیز به تجارت با بومیان اضافه شده و پرتغالی‌ها برای جلوگیری از به خطر افتادن منافع خود، اقدام به تأسیس یک حکومت استعماری در این منطقه نمودند. در قرن ۱۷ پس از رخداد چندین جنگ بر سر منطقه برزیل، پرتغالی‌ها شهر ریو را برای تحکیم مواضع خود انتخاب کردند. در اواخر قرن ۱۷ پس از کشف طلا پایتخت برزیل به ریو منتقل شد.

در قرن ۱۹ اتفاقات مهمی رخ داد، پس از حمله ناپلئون به پرتغال، دربار پرتغال به برزیل گریخت و در ریو به حکومت پرداخت. پس از چندین سال پسر پادشاه حکومت پرتغالی را کنار گذاشت و استقلال برزیل را رسما اعلام کرد. و در اواخر همین قرن موج مهاجرت اروپایان به برزیل شروع شد. در اواسط قرن بیستم رئیس جمهور جدید برزیل با هزینه‌ای گزاف شهر جدید برزیلیا را ساخت و در نهایت ناباوری بسیاری، پایتخت را از ریو به بریزیلیا منتقل کرد. در سال ۲۰۱۱ برزیل به عنوان ششمین قدرت اقتصاد برتر جهان از بریتانیا پیشی گرفت. در همین حال در اواخر قرن بیست، جمعیت مردم به سرعت رشد کرد و امروزه جمعیت برزیل ۱۹۸ میلیون است.

تاریخچه شهر ریو دو ژانیرو
تاریخچه شهر ریو دو ژانیرو

توصیه‌های کارناوال

بهترین زمان سفر به ریو، زمستان نیمکره شمالی است، چرا که در این زمان که تابستان ریو است، روزها آب و هوای معتدل، گرم و مطلوبی دارد و در شب‌ها نیز هوا سرد نمی‌شود.

برای کاهش هزینه‌ها در سفر به ریو می‌توانید از راهکارهای کاهش هزینه در سفر استفاده کنید. 
هنگامی که پیاده در حال گردش در شهر هستید، لازم است که در مورد امنیت خود حواستان را جمع کنید و اقدامات امنیتی را انجام دهید، به طور مثال به هنگام پیاده روی در مناطق شلوغ و فقیر نشین به دلیل نرخ بالای جرم در این مناطق، مواظب وسایل ارزشمند خود باشید، گرچه بهتر است که وسایل ارزشمند، پاسپورت و پول نقد خود را در هتل نگه‌داری کنید.
تنهایی خیابان گردی نکنید و اگر امکانش هست دوستان محلی خود را با خود ببرید، به خصوص در شب.
در شب تا می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنید.
طوری برنامه ریزی کنید که مکان‌های توریستی را در طی روز بازدید کنید.
 در مناطق مرفه، امنیت بیشتر دیده می‌شود، پس اجازه ندهید نگرانی فرصت لذت بردن از مسافرت را از شما بگیرد..

شهر ریو دو ژانیرو

سخن آخر

آیا تا به حال به ریو سفر کرده اید ؟

از مسافرت مجازی به ریو لذت بردید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام منم کیف کردم هم از شهر قشنگی که برزیل داره وهم از توضیح کامل شما فقط اگه ممکنه بگین ویزای چند روزه میدن و اگه بخواهیم ویزای کاری دایم میدن؟؟ و اگه میشه هزینش رو هم بگین متشکرم

انتشار:25 آذر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام من الان سائوپائولو م . اگر بخوام برای دو روز برم ریو، میشه راهنمایی کنید که چطوری باید برم؟ منظورم اینه که امن هست که تنها از این شهر به اون شهر برم؟ هزینه تقریبی ش و بهترین گزینه ها واسه رفتن چیه ؟ ممنون

انتشار:06 آبان 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

Mahsa

سلام ، خیلی لذت بردم و عاشق این شهر شدم. میشه اسم یه منطقه ی مسکونی مرفه و به قولا پولدارنشین که نزدیک دریاست یا اصلا خونه هاش شبیه به ویلاهای ساحلیه رو بهم بگید؟ البته یه نمای تجسمی از خونه هاشم می خواستم تو اون منطقه. اسم یه محله ی خلافشونم اگه بگید یه دنیا ممنون میشم. مچکرم

من اینجام توی ریو. یکی از اون جاها که می‌خوای مرفه باشه کوپاکابانای معروفه که می‌تونی بری. البته همون اطراف هم محله و هم آدمای خطرناک هم هستن...

05 اسفند 1400

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

برای پیدا کردن جواب خود، پیشنهاد می کنم مطلب زیر را بخوانید:

بهترین سواحل ریودوژانیرو

08 اردیبهشت 1397

انتشار:06 اردیبهشت 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.