karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

«ارتباط سازه‌های دفاعی شمال خراسان با دیوار دفاعی گرگان موجب بررسی سازه‌های دفاعی شمال خراسان توسط باستان‌شناسان ایرانی و انگلیسی شد.»

آن طور که ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گزارش می دهد، میثم لباف خانیکی، سرپرست گروه باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت:

تعریف دیوارهای خراسان به عنوان امتداد شرقی دیوار دفاعی گرگان باعث شد تا علاوه‌بر همکاری با متخصصان پروژه دیوار دفاعی گرگان، سازه‌های دفاعی شمال خراسان به عنوان بخشی از یک نظام دفاعی گسترده مورد مطالعه قرار گیرد.

او دامه داد:

برای رسیدن به این هدف گروهی متشکل از باستان‌شناسان ایرانی و انگلیسی مانند «جبرئیل نوکنده»، مدیر پروژه و مشاور علمی و راهبری طرح، «ابرهارد سوئر» و «کریستین هاپر»، علی حسن‌آبادی به عنوان ناظر استان و من به عنوان سرپرست طرح به بررسی منظر باستان‌شناختی نقاط حساس استراتژیک دیوار شمالی خراسان پرداخته و به ایجاد یک گمانه در ارگ «فرودکلات» و گمانه‌ای دیگر در یکی از برج‌های دیوار دفاعی کلات اقدام کنیم.

به گفته این باستان‌شناس خواناسازی یکی از چاله‌های حفاری غیرمجاز در ارگ فرود به شناسایی و مستندنگاری بقایای فضاهای معماری که با استفاده از سنگ‌های نامنظم ساخته شده بودند، منجر شد.

خانیکی در ادامه ی صحبت هایش به کشف سه نمونه ذغال در گمانه‌های کوچکی در فضای داخلی یکی از برج‌های کلات اشاره کرد و در این باره گفت:

این کشف امکان مناسبی را برای تاریخ‌گذاری مطلق زمان بهره‌برداری از این دیوار و برج‌های منضم به آن را فراهم می‌کند.

آن طور که خانیکی می گوید، عملیات عکس برداری هوایی نیز به بررسی دقیق امتداد و محدوده سازه‌های مورد اشاره و نیز ارتباط فضایی سازه‌های جانبی پرداخته شد. 

خانیکی در حالی صحبت هایش را ادامه داد که به مطالعه و بررسی ارتفاعات شمالی شهر «مزداوند» در جنوب شهرستان سرخس اشاره داشت:

بررسی و شناسایی مجموعه منسجمی از دیوارها، برج‌ها و قلعه‌های دفاعی در این منطقه از اهمیت استراتژیک آن و نیز بهره‌گیری از سازه های دفاعی در تکمیل دیوار طبیعی «هزار مسجد» حکایت می‌کند.

خانیکی اظهارکرد:

پس از پیمایش منطقه مورد اشاره همه‌ عوارض معماری ثبت و مستندنگاری شد و امیدواریم با تدوین گزارش نهایی افق جدیدی در شناسایی سازه‌های دفاعی شمال خراسان و امتداد شرقی دیوار دفاعی گرگان گشوده شود.

دیوار گرگان
دیوار گرگان

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.