karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

براساس گزارش فعالان صنعت گردشگری به کارناوال متاسفانه روند حذف ایران از مسیرهای پروازی آغاز شده است. خطوط هوایی مانند ایرفرانس-کِی ال ام، فلای دبی، ایرآستانای قزاقستان، بریتیش ایرویز و حتا لوفتهانزا که از قدیمی‌ترین شرکای طرف قرارداد با ایران است در حال کاهش مسیرهای پرواز خود یا حتا حذف کلی ایران از مسیر خود هستند.  

با توجه به وعده پیگیری مساله پروازهای خروجی که از روز پنجشنبه 18 مرداد 97 به شما مخاطبان گرامی کارناوال داده بودیم در ادامه به بررسی اخبار این موضوع و اظهار نظرها پیرامون آن در خبرگزاری‌های مختلف کشور می‌پردازیم. با ما همراه باشید:

خبر مسدود شدن پروازهای سیستمی خطوط هوایی بین المللی

دو برابر شدن تعرفه ارزی برای بلیت هواپیما چه اثری بر قیمت‌ها داشته است؟
خبرگزاری مهر
امروز در یک بررسی مقایسه‌ای به مساله افزایش بیش از دو تا چهار برابری بلیت مقاصد دور و نزدیک پرداخت. به گفته این خبرگزاری با تغییر تعرفه ارزی خطوط هواپیمایی از 4400 تومان به 8800 تومان یعنی نرخ ارز ثانویه، برخی ایرلاین‌ها همچنین آمادئوس -بستر جهانی فروش بلیت های خطوط پروازی به ایران- برای تعیین تعرفه از رقم بازار آزاد یعنی 9300 تومان استفاده کرده‌اند. این اقدام ایرلاین‌های خارجی باعث شده تا نرخ بلیت هواپیما برای ایرانی‌ها بسیار گران تمام شود. همین افزایش قیمت روی خطوط ایرانی هم تاثیر گذاشته و بهای بلیت ها را تا دو برابر بالا برده است.

این خبرگزاری در ادامه با مقایسه بهای بلیت ماه های اخیر مقاصد دور و نزدیک به این نتیجه رسیده است که در مقاصد نزدیک تا 2.5 برابر و در مقاصد دورتر مانند ژاپن حتا تا 5 برابر با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو هستیم. مهر همچنین به این نکته اشاره می‌کند که بلیت برخی مقاصد متداول سفر دیگر یافت نمی شوند زیرا در ماه‌‌های اخیر و با اختصاص یافتن ارز مسافرتی دولتی همگی پیش خرید شده‌اند و هم‌اکنون به بهای چند برابری فروخته می‌شوند. در این شرایط مسافران برای رفتن به مقاصد مورد نظرشان ناچارند از پروازهای غیرمستقیم استفاده کنند و این خود هزینه‌ها را افزایش داده و باعث کاهش سفرهای هوایی خارجی خواهد شد.

کاهش سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور چه تبعاتی در پی دارد؟

خبرگزاری ایسنا طی گفتگو با رضا اباذری -رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران- به این مساله توجه کرده است که افزایش حداقل صددرصدی نرخ پروازها و کاهش تقاضای سفر می‌تواند منجر به حذف ایران از مسیرهای خطوط بین‌المللی شود و این نوعی خود تحریمی خواهد بود چرا که پس از آن مسافران خارجی نیز نخواهند توانست به ایران سفر کنند و این خطری برای  مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی و گردشگری است.

 اباذری در این باره گفت:

با افزایش صددرصدی نرخ بلیت هواپیماها دو اتفاق می‌افتد؛ نخست آنکه ایرلاین‌ها نمی‌توانند به تعهدات پیشین خود عمل کنند، چراکه آنها قبلا قیمت بلیت‌های خود را با ارز 4400 تومانی محاسبه کرده‌اند و حالا که باید به مشتری جواب بدهند، مبنای محاسبه ۸۸۰۰ تومان شده است. این اختلاف هزینه را چه کسی پرداخت می‌کند؟ ایرلاین که نمی‌تواند دیگر ارز ۴۴۰۰ تومانی را تامین کند، از مسافر هم نمی‌خواهد بگیرد، از طرفی آنها باید هزینه فایده را محاسبه کنند که رقم قابل توجهی می‌شود؛ درحالی‌که محل جبران آن مشخص نیست.

او پیامد دیگر این تصمیم ارزی را ایجاد یک موج کاهش در سفرهای هوایی خارجی و حتا داخلی دانست و در این باره توضیح داد:

وقتی نرخ بالا می‌رود، تقاضا کاهش می‌یابد و به دنبال آن، تعداد پروازها کم یا در برخی مسیرها کامل کنسل می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسیم که در برخی مسیرهای هوایی، حتا یک پرواز هم نخواهیم داشت. با کاهش تقاضا، شرکت‌های هواپیمایی در مرحله نخست تعداد پروازهای خود را کاهش خواهند داد و به مرور و درصورت ادامه روند کاهشی درخواست‌ها، مسیر ایران را حذف می‌کنند. این اتفاقی است که قبلا در مسیر هوایی اربیل-عراق تجربه شده است.

اباذری تاکید می‌کند:

اگر فکری به حال صنعت هوانوردی و مسافری کشور نکنیم، به زودی موج سینوسی منفی در میزان مشارکت ایرلاین‌های خارجی و حتا داخلی ایجاد می‌شود. این «خودتحریمی» یقینا اثرات مخربی در گردشگری ورودی خواهد داشت و به شدت حجم سفر گردشگران خارجی را کم خواهد کرد، چرا که زمینه و تنوع حمل و نقل هوایی از بین می‌رود. آن هم در شرایطی که آقایان مدام در رسانه‌ها افزایش نرخ ارز در ایران را برای گردشگری ورودی مفید و مثبت می‌دانند، درحالی که وقتی سفر هوایی گران شود، دیگر برای مسافر خارجی به‌صرفه نیست که به ایران بیاید. کاهش مسافر، توجیه برقراری خط هوایی با ایران را نیز برای ایرلاین‌های خارجی از بین می‌برود، چراکه با یکی دو پرواز در هفته نمی توانند هزینه‌های خود را تامین کنند.

او درباره نتایج خودتحریمی گفت:

ما باید برای خانوار ایرانی شرایط سفر را فراهم کنیم، اما با این تصمیم بخش زیادی از مسافران مقاصد خارجی خود را از دست می‌دهند. باید از حالا جلوی این خودتحریمی را بگیریم، جریانی که مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را از جمله خدمات فنی و مهندسی، کترینگ، هتل و تجهیزات وابسته به آن را نیز در معرض خطر قرار داده است.

امید است مسوولان با آینده‌نگری بیشتر و توجه به تبعات یک تصمیم مانع از رکود تازه‌ای در سفرهای گردشگران خارجی به ایران شوند.

دوبرابر شدن بلیط پرواز

حذف مسیر تهران آمستردام

اخبار گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.