karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه ترکمانیان -رییس گروه توسعه صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی- درباره برگزاری رویداد بین‌المللی داوری برای دریافت نشان مهر اصالت یونسکو به میزبانی ایران گفت:

مراسم داوری مهر اصالت یونسکو از فردا (14) تا روز ۱۶ مرداد در هتل لاله تهران در حضور ۵ داور بین المللی که دو ایرانی و سه نفر از چین، عمان و کویت هستند برگزار می شود. این داوران عضو شورای جهانی بوده و داوری آنها به تایید شورای جهانی یونسکو رسیده است.

خانم ترکمانیان درباره پیشینه برگزاری این رویداد توضیح داد:

این برنامه هفتمین برنامه بین‌المللی است که ایران در آن مشارکت دارد و چهارمین برنامه است که ایران میزبان آن شده است. شورای جهانی یونسکو امسال رویداد را در ایران اجرا می‌کند. ما عضو بخش کشورهای غرب آسیا هستیم که متشکل از ۱۸ کشور است و همه آنها نیز آثارشان امسال در ایران داوری می شود.

رییس گروه توسعه صنایع دستی درباره تعدد آثار شرکت کرده از طرف ایران توضیح داد:

از ایران ۶۵ اثر در این همایش شرکت می کند و از ۱۸ کشور عضو نیز ۱۶ اثر داوری خواهد شد. علت تعدد آثار ایران هم به این خاطر است که ایران میزبانی این برنامه را به عهده دارد و هم اینکه تعداد رشته‌های صنایع دستی ایرانی نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است.

وی درباره آثار ایرانی شرکت کننده توضیح داد:

آثار ایرانی ورود پیدا کرده به این مرحله از چهارمین برنامه ملی، توسط هفت داور تخصصی انتخاب شده‌اند و امسال در بخش منسوجات، طراحی لباس با پارچه‌های سنتی را نیز آورده ایم.

ترکمانیان در پایان اشاره کرد آثاری که مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده اند مهر ماه امسال با حضور رئیس منطقه اسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی معرفی می شوند.

مهر اصالت یا نشان مرغوبیت یونسکو چیست و چه شرایطی برای دریافت آن لازم است؟

این مهر، گواهینامه‌ای است که از طرف دفاتر منطقه‌ای یونسکو به صنایع دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان و صنعتگران اعطا می‌شود. هدف از ارایه‌ این مهر، حفظ،‌ احیا و تداوم فعالیت حرفه‌ها و ارزش‌های بومی و سنتی است. آثار کسانی که موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو می‌شوند، با اسم و امضای هنرمند در سراسر جهان شناخته می‌شود.

آثاری در داوری یونسکو موفق به دریافت مهر اصالت می‌شوند که مزایای اصالت (نشان‌دهنده‌ هویت فرهنگی و ملی هنرهای سنتی کشور)، خلاقیت (طرح، روش تولید و مواد اولیه)، قابلیت بازیافت (از مواد اولیه طبیعی تهیه شده باشند)، قابلیت عرضه در بازار بین‌المللی، قیمت مناسب، رعایت حقوق انسانی، عدالت‌محوری و استاندارد مکان تولید، برتری و مزیت براساس معیارهای تکنیکی و مواد به‌کار رفته، قابلیت تولید به مقدار زیاد، کیفیت، کاربرد در زندگی روزمره و نوآوری‌ محصول را داشته باشند.

لازم به ذکر است در مجموع، ایران تاکنون 263 نشان برتر یونسکو را برای آثار صنایع دستی خود گرفته است. از میان این آثار می‌توان به سراجی سنتی، نساجی سنتی، مسگری، گلیم، گلابتون‌سازی، عبابافی، حوله‌بافی، کلاه‌نمدی، سفالگری، دولچه‌دوزی، قلم‌کاری و پارچه‌بافی اشاره کرد.

نباید فراموش کرد متاسفانه گرفتن مهر اصالت یونسکو تضمین‌کننده‌ جلوگیری از کپی‌ کردن اثر هنرمندان نیست و ضروری است مسوولان با هدف حفظ حقوق هنرمندان و ارزش صنایع دستی اصیل ایرانی، اجرای قانون کپی‌رایت را درباره آثار صنایع دستی با جدیت پیگیری کنند.

صنایع دستی ایران

صنایع دستی ایران

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.